هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ اسفند ۱۱, یکشنبه

مذاکرات کلیدی با شرکت افغانستان و پاکستان در واشنگتن

آمریکا، افغانستان و پاکستان توافق کرده اند برای رسیدگی به معضل خشونت های روزافزون در افغانستان و نواحی مرزی پاکستان نشست های منظم داشته باشند.

این تصمیم پس از ملاقات های سه روزه میان وزرای خارجه سه کشور در واشنگتن اتخاذ شد.

این گفتگوها بخشی از طرح باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، برای مرور سیاست آمریکا در منطقه بود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، گفت که سه کشور دارای هدفی مشترک هستند، با تهدیدی مشترک روبرو هستند و وظیفه ای مشترک پیش رو دارند.

این نشست های نادر سه جانبه نشانگر آن است که دولت اوباما قصد دارد برای رسیدگی به بی ثباتی روزافزون در افغانستان و پاکستان رویکردی منطقه ای تر را در پیش گیرد.

سیاست آمریکا در قبال منطقه در سال های اخیر دستخوش کشمکش میان وزارتخانه های مختلف در داخل دولت آمریکا و فقدان هماهنگی میان سفارتخانه های آمریکا در کابل و اسلام آباد بوده است.

درخواست پاکستان

خانم کلینتون هفته گذشته گفت که او پس از بازدیدی از دو کشور در سال 2007 به دولت بوش توصیه کرده بود یک شخص واحد را برای تدوین یک سیاست جامع برای منطقه منصوب کند.

خانم کلینتون اکنون به عنوان وزیر خارجه فرستاده ویژه ای - ریچارد هولبروک - در این منطقه دارد که در تازه ترین دور گفتگوها در وزارت خارجه شرکت داشت. ژنرال دیوید پتریوس که فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه آسیای مرکزی و خاور میانه است نیز در این نشست ها حضور داشت.

خانم کلینتون در بیانیه ای پس از این نشست ها گفت که واشنگتن به دوستانش متعهد است.

هیات نمایندگی افغان - به سرپرستی رنگین دادفر اسپتنا - خواستار کمک بیشتر برای ساختن نیروی پلیس افغان شد و پاکستانی ها نیز خواستار پایان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در داخل کشورشان شدند.

انتظار می رود که نتیجه مرور سیاست های آمریکا در منطقه ماه آینده علنی شود.

علاوه بر افزایش شمار نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان که طرح آن اعلام شده، انتظار می رود دولت اوباما بیشتر بر کمک های غیرنظامی تمرکز کند.

هیچ نظری موجود نیست: