هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ تیر ۷, یکشنبه

پس لرزه های انتصابات ایران


ستاد موسوی: سیاست یک بام و دو هوا در صدور مجوز گردهمایی

دفتر میر حسین موسوی از شرایط وزارت کشور برای برگزاری گردهمایی های اعتراضی انتقاد کرده و یک تشکل اصلاح طلب دست اندرکاران انتخابات را عامل رخدادهای اخیر دانسته است.

دفتر ارتباطات مردمی میر حسین موسوی با انتشار بیانیه ای در سایت کلمه گفته است که وزارت کشور طی نامه ای به این دفتر، با استناد به مقررات موجود، بررسی و صدور مجوز برگزاری تجمع سراسری را به اعلام درخواست یک هفته پیش از برگزاری به صورت حضوری و با سپردن تعهداتی منوط کرده و وزارت کشور را به تبعیض در این زمینه متهم ساخته است.

در این بیانیه آمده است که این نامه در حالی ابلاغ شده که در هفته های گذشته، طرفداران محمود احمدی نژاد دو راهپیمایی و تجمع بزرگ در تهران برگزار کردند و سازمان صدا و سیما با تبلیغات گسترده و اعلام مسیرهای راهپیمایی، مردم را به شرکت در آنها تشویق می کرد.


دفتر ارتباطات مردمی میرحسین موسوی می نویسد "حال این سئوال بی پاسخ مانده است که وزارت کشور چگونه توانسته مجوز تجمع مذکور را در انطباق با مقررات مورد اشاره صادر کند؟"

در خاتمه این بیانیه که با عنوان "یک بام و دو هوای وزارت کشور ادامه دارد" منتشر شده آمده است که دفتر ارتباطات مردمی آقای موسوی کماکان دریافت مجوز برگزاری تجمع سراسری را پیگیری می کند.

از زمان آغاز تظاهرات اعتراضی نسبت به نتیجه اعلام شده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، مقامات دولتی تظاهرکنندگان را به دلیل نداشتن مجوز وزارت کشور برای این گردهمایی ها به قانون شکنی متهم کرده اند.

در طول این مدت، نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات در موارد متعدد از اقدام برای دریافت مجوز خبر داده اند که ظاهرا همواره با مخالفت وزارت کشور مواجه شده است.

به گفته معترضان، دولت حتی از برگزاری مراسم مذهبی برای بزرگداشت کشته شدگان در جریان تظاهرات اخیر نیز جلوگیری کرده و محدودیت هایی را در مورد اجرای مراسم ترحیم و خاکسپاری آنان به اجرا گذاشته است.

دولت بازداشت تظاهرکنندگان و مقابله نیروهای انتظامی با آنان، که در مواردی بسیار خشونت آمیز گزارش شده، با این استدلال که مجوز قانونی برای گردهمایی ها صادر نشده توجیه کرده است.

آقای موسوی که نتیجه اعلام شده انتخابات را نشانه تقلب گسترده توسط نهادهای مسئول برگزاری انتخابات می داند در بیانیه ای که روز گذشته صادر کرد خواستار ادامه اعتراضات مسالمت آمیز به این نتیجه شده است.

درخواست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

همزمان، خبرگزاری کار ایران - ایلنا متن بیانیه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، از تشکل های اصلاح طلب جمهوری اسلامی را پیرامون رخدادهای بعد از انتخابات منتشر کرده است.

در این بیانیه آمده است که "ما با استناد به اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی و در راستای راهبرد مسالمت آمیز و عاری از خشونت خود، برای چندمین بار از وزارت کشور درخواست صدور مجوز قانونی برگزاری تجمع یا راهپیمایی می کنیم."

شورای هماهنگی ضمن تقدیر از آنچه که "حماسه بزرگ" شرکت مردم در انتخابات 22 خرداد خوانده نوشته است که عده ای بی اعتفاد به حقوق و موجودیت ملت، با آبروی جمهوری اسلامی بازی کردند و رای و اراده مردم را به سخره گرفتند.

این شورا در بیانیه خود ضمن حمایت از مواضع میرحسین موسوی، از "کارزار نابرابر کنونی" سخن می گوید و می افزاید که مانند آقای موسوی، به ایستادگی تا احقاق کامل حقوق تضییع شده مردم اعتقاد دارد و برای اعتراض مسالمت آمیز به نتیجه انتخابات، همچنان خواستار دریافت مجوز برگزاری گردهمایی است.

شورای هماهنگی اعلام می دارد که "ما تمامی دستگاه های مسئول در امر برگزاری انتخابات، از وزارت کشور و شورای نگهبان گرفته تا صدا و سیما را عامل رویدادهای فجیع و ناگوار اخیر می دانیم و از آنها می خواهیم به جای تهدید مکرر مردم و خط و نشان کشیدن برای شخصیت ها و احزاب سیاسی و فعالان فرهنگی و اجتماعی به ویژه دانشجویان و جوانان، دست از توهین به غرور ملی ایرانیان بردارند تا آرامش از دست رفته به مملکت بازگردد."

در همانحال، به نقل از سخنگوی شورای نگهبان گزارش شده که گفته است "هیچگونه تقلبی در انتخابات شکل نگرفته است."

به گزارش خبرگزاری کار ایران، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، به شبکه تلویزیونی پرس تی وی متعلق به دولت گفته است که براساس بررسی های شورا طی ده روز گذشته، به جز تخلف های کوچکی که عموما در هر دوره انتخابات دیده می شود هیچ انحراف عمده ای در انتخابات اخیر ریاست جمهوری دیده نشده است.

در مورد بیشتر بودن شمار رای دهندگان از واجدان شرایط رای دادن در چند حوزه رای گیری، آقای کدخدایی گفته است که این وضعیت در حوزه های مورد نظر منطقی است و دلیل بروز تقلب نمی شود و ضمنا افزوده است که شمار این قبیل حوزه ها به هفتاد مورد که برخی کاندیداها گفته بودند نمی رسد.

در خبری دیگر در مورد تحولات پس از انتخابات، سایت سحام نیوز اظهارات سعید رضوی فقیه، سخنگوی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، را نقل کرده که گفته است "قبل از انتخابات، ایشان [مهدی کروبی] به دفاع از اقلیت های قومی و دینی می پرداختند اما امروز خود تاوان طرح این مطالبات را پرداخت می کنند."

هیچ نظری موجود نیست: