هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ دی ۱۴, سه‌شنبه

سه حالت ناخوشایندی که شوهر نمی خواهد آنها را در همسرش ببیند



تصویر اول: افشای اسرار خانوادگی
بعضی از خانمها را مشاهده می کنیم که به محض اینکه در خانه مشکلی پیدا می کنند، به بهانه ی طلب مشورت و خالی کردن خود  آن را ، بین خانواده پدری و دوستان بازگو می کنند و در این میان هرچه از بدی های شوهر هست– بدون این که محاسن وخوبیهایش را همراه آن بگویند- برملا می سازند. در نتیجه در ذهن اقوام تصویر زشتی از آن شوهر بیچاره درست می کنند که باعث تنفر خانواده و دوستان از او گردیده و بعد از اینکه اوضاع بین او و همسرش به حالت عادی بر گشت ، تصور نادرست و زشت از آن مرد هنوز در ذهن ها می ماند و این همه نظرات گوناگون و مشوره های متفاوت در باره ی مشکلات این زوج ، باعث پیچیده تر شدن آن می گردد، زیرا شخصی که از دور نظر می دهد، عواطف و احساساتی که همسران را به هم پیوند داده ، در نظر نمی گیرد. از طرفی چنین کاری باعث سبک شدن خود آن خانم گردیده و گاهی حتی سبب تمسخر و خنده ی دیگران و سرزنش او در غیابش به خاطر افشای اسرار خانواده  می شود. بعضی از زنان هم  هر حادثه ی بزرگ و کوچکی (به قول معروف از سیر تا پیاز) در خانوده خود را برای مادرشان تعریف می کنند و خود به ماشنی تبدیل می شوند که با کنترل از راه دور مادرشان کار می کنند، که در این حالت زندگی به شیوه ی مادر او جریان می یابد نه با شیوه ی خاص خود او ، و همسر، این نکته ی مهم را فراموش کرده که شوهرش دوست دارد با او و افکار ش زندگی کند نه با  مادر او و طرز فکرش. این مورد یکی از قوی ترین دلایلی است که شوهر را به فرار از خانه وامی دارد بنابر این همسر اندیشمند و عاقل کسی است که اسرار خانواده را محفوظ نگه دارد و خود مشکلات فیما بین را با همسرش حل کند، امّا در صورتی که مشکل صورت حادّی پیدا کند، و راه چاره ای باقی نماند، می تواند به کسی که از نظر دینی و اخلاقی به امانت و کارایی او اطمینان کامل دارد مراجعه و با او مشورت نماید و بهتر است مشکل را پیش اوبه صورت غیر مستقیم مطرح کند که گویا فرد دیگر ناشناسی چنین مشکلی دارد نه خود او.


تصویر دوّم: ریخت و پاش مادّی
شوهر برای بدست آوردن  نان خانوار خسته می شود و سختی ها می بیند و همسر به راحتی و با کم اهمیت دانستن تلاش او ،همه ی آنچه را شوهرش در طول یک سال برای بدست آوردنش زحمت کشده است، در عرض یک ساعت به هدر می دهد چون در خانه خواهرش پارچه رومیزی دیده است که حقوق یک ماه آنان می ارزد،کمد لباس بچه هایش پر از انواع لباسها با مارک های مشهور جهانی است ، مدل های جدیدی آنجا بودند که چشمش را گرفته اند. حال با همه ی این انتظارات شوهر بیچاره وقتی می بیند  درآمد ی را که با هزار زحمت و تحمل بی خوابی  بدست آورده، به راحتی از کفش می رود تا به جیب دیگران سرازیر شود، در حالی که نمی تواند یک کلمه هم اعتراض کند، چون در این صورت، در دریای اشک  و  اندوه همسرش غرق خواهد شد، و اگر احیاناً نظر مخالفی هم بدهد، زبان همسرش به کار افتاده ،فوراً نظرش را رد کرده هر راهی را بر وی می بندد و ای کاش همه ی اینها باعث تسکین قلب همسر میشد  و با کلمه ای تشکر آمیز از شوهرش راضی شده و قدردانی می نمود. امّا نبودن قناعت و حرص خریدن تمام چیزهای تازه به بازار آمده، تخم نگرانی را در درون او کاشته است،چهره اش همیشه گرفته و از سطح زندگی خود گله مند است در حالی که تربیت محمّدی (صلی الله علیه وسلم) نمی خواهد در وجود همسران چنین صفات ناپسندی وجود داشته باشد، بنابراین طبیعت آنان را پاک گردانیده و اخلاقشان را درخشان می کند لذا پیامبر صلی الله علیه وسلّم در جواب کسی که پرسید  که  کدام زن از همه بهتر است فرمودند: « التي تسره إذا نظر وتطيعه إذا أمر ولا تخالفه في نفسها ولا في ماله بما يكره »« بهترین زنان ، آن زنی است که شوهر هنگام دیدن او شاد گردد، و وقتی به او دستوری می دهد از او اطاعت کند، و مال و ناموسش را از غیر او محفوظ می دارد.» ابوداود و حدیث حسن است.

صورت سوّم: غیرت و تندی ابلهانه
غیرت داشتن (از هردو طرف) نسبت به هم در زندگی زناشویی چیز مطلوب و پسندیده ای است، زیرا دلیل دوست داشتن بوده ، طرف مقابل را به درک جایگاه خود قادر می سازد که این کار رابطه زناشویی را تواناتر نموده به رشد آن می انجامد، البته این در شرایطی است که چنین غیرتی در مسیر و مجرای طبیعی و به اندازه باشد. امّا در صورتی که از این حد بگذرد و منجر به محدود  و مقیّد کردن طرف دیگر و محروم نمودن او از رفتارهای فردی و شخصی گردد و به سؤال کردن در باره هر پیشامد خرد و کلانی بینجامد، و تا جایی پیش رود که کار به شک داشتن و تجسس برسد و در این حالت گمانهای زشت و بیمارگونه آغاز شده و فرد را به حالت توهم و فکر باطل و بی اساس سوق دهد، چنین غیرتی ابلهانه و بسیار مذموم است. در بسیاری از موارد همسر به دلیل عشق جوشان خود نسبت به شوهرش گرفتار بیماری غیرت می شود، و به محض اینکه شوهرش اتفاقاً  در بین صحبت هایش نام زن دیگری را بر زبان آورد ، چنین خیال می کند که بین  همسرش و زن صاحب آن اسم ارتباطی وجود دارد. سپس شروع به کنجکاوی در مورد حرکات وسکنات شوهر نموده و آشکارا او را متهم به بی عفّتی می کند، در مقابل این غیرت ناصواب ، شوهر احساس می کند که در حصار تنگی زندانی شده است، در نتیجه تلاش می کند که از آن رهایی یابد واز این جهنّم فرار کند، به این ترتیب خانم ، خانه ی خود را ویران می کند و خود را از خوشبختی که به او می رسید محروم می کند. زنی که قدم به قدم حرکات شوهرش را زیر نظر می گیرد به پندار خود کار خوب و زیرکانه ای می کند، امّا در  حقیقت از این غافل است که وقتی غیرت و بدبینی اش شدت پیدا می کند، زیرکی اولین چیزی است که از وجودش رخت بر بسته است!

هیچ نظری موجود نیست: