هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۲, دوشنبه

سرانجام راه اندازي انرژي برق بادي نشتيفان به واگذاري زمين به دو سرمايه گذار ختم شده اما مكان واگذار شده وپيشرفت كاري آن در زماني كه بايستي تا بحال راه اندازي ميشده در هاله اي از ابهام قرار دارد!!!؟؟


حرکت لاک پشتي قطب انرژي بادي کشور در مسير بهره وري از انرژي هاي نو
خراسان رضوي - مورخ یکشنبه 1390/02/04 شماره انتشار 17818
نويسنده: سميه صادقي
در حالي که خراسان رضوي قطب انرژي بادي کشور نام گرفته است، اما به گفته کارشناسان کمتر از يک درصد از انرژي توليدي برق در استان از طريق انرژي هاي نو توليد مي شود.همه مي دانيم يکي از کليدي ترين مباحث در تامين انرژي مصرف کنندگان مختلف، داشتن برنامه اي براي تشخيص بهترين و مناسب ترين حامل انرژي در هر منطقه است که بر مبناي آن سبد انرژي منطقه مشخص مي شود و هر قدر اين سبد متنوع تر باشد، اتکاي کشور به يک حامل انرژي خاص از بين مي رود و امنيت انرژي بيشتر و امکان حفظ و صيانت از منابع انرژي فسيلي به ويژه نفت و گاز بيشتر مي شود.هرچند نبايد ساخت پارک خورشيدي در سايت طالقان، استفاده از آبگرمکن هاي خورشيدي در شهرهاي بوشهر، طبس، يزد، بجنورد، زاهدان، اصفهان و مشهد، ايجاد واحد ۴۶۰ کيلو واتي بيوگاز در ساوه، نيروگاه هاي بادي منجيل، بينالود و شيراز را از نظر دورداشت اما اين ها همه درصد ناچيزي از برق را توليد مي کند و تا تحقق برنامه دولت براي توليد ۲ هزارو ۷۰۰ مگاوات از نيروگاه بادي فاصله بسياري است که عزم جدي تر بسياري از مسئولان را مي طلبد.
سهم استان در تامين برق از انرژي هاي نو
خراسان رضوي به عنوان قطب انرژي بادي، اقداماتي را براي توليد برق از انرژي هاي پاک انجام داده است.عضو هيئت علمي گروه برق دانشکده مهندسي دانشگاه فردوسي مشهد و پژوهشگر پژوهشکده هوا- خورشيد اين دانشگاه در گفت وگو با خراسان مي گويد: خراسان قطب انرژي بادي ايران انتخاب شده و تحقيقات خوبي در زمينه انرژي هاي نو (بادي و خورشيدي) در پژوهشکده هوا- خورشيد دانشگاه فردوسي انجام شده است.
«دکتر محمد منفرد» با بيان اين که اين پژوهشکده از لحاظ مالي از سوي وزارت خانه و سازمان ها حمايت مي شود مي افزايد: پژوهش هايي در زمينه طراحي و ساخت توربين هاي کوچک و توربين هاي ۱۰۰ و ۶۶۰ کيلوواتي انجام شده است. افق آينده اين پژوهشکده نيز طراحي و ساخت توربين هاي مگاواتي است که بايد مراحل توليد توربين هاي کوچک را پشت سر بگذارد.
آسياب هاي بادي در نشتيفان
وي با بيان اين که اولين تلاش بشر ساخت قديمي ترين توربين هاي بادي به نام آسياب بادي در نشتيفان خواف بوده است، اضافه مي کند: بينالود يکي از بهترين مناطق است و سايت بادي بينالود يکي از ۸ تونل بادي بسيار با کيفيت کشور محسوب مي شود ولي با اين  حال کمتر از يک درصد برق توليدي از طريق انرژي هاي بادي توليد و در مناطق مشهد و نيشابور مصرف مي شود که واقعا سهم ناچيزي است.
دکتر منفرد ادامه مي دهد: خراسان رضوي با دارا بودن مناطق کويري از نظر انرژي خورشيدي نيز ظرفيت خوبي دارد ولي در اين زمينه نيز کار جدي نشده است.وي با اشاره به ظرفيت موجود در خراسان رضوي، فعاليت پژوهشکده هوا- خورشيد دانشگاه فردوسي و حمايت هاي مالي وزارت نيرو مي گويد: سرمايه گذاري بخش خصوصي در استفاده از انرژي باد شتاب مناسبي گرفته است و اميدواريم در يکي، دو سال آينده شاهد پيشرفت مناسبي باشيم.
معاون برنامه ريزي شرکت برق منطقه اي خراسان رضوي هم با بيان اين که انرژي هاي تجديدپذير در ايران و به خصوص خراسان رضوي بيش از ديگر نقاط بوده است، مي گويد: اهالي نشتيفان خواف بيش از ۸۰۰-۷۰۰ سال پيش براي آرد کردن گندم از آسياب هاي بادي استفاده مي کردند.
مهندس رجبي مي افزايد: منطقه ديزباد بينالود هم منطقه ممتازي است که نيروگاه 28.4 مگاواتي بادي در آنجا نصب کرده ايم و يکي از ويژگي هاي اين منطقه اين است که در فصل تابستان که نياز بيشتري به برق داريم، شدت باد در اين منطقه بيشتر مي شود و توربين ها نيز برق بيشتري توليد مي کند.
وي با بيان اين که وزارت نيرو در اين زمينه برنامه ريزي جدي کرده است، تصريح مي کند: تا پايان دولت دهم بايد ظرفيت توليد برق نيروگاه هاي بادي در کشور به ۲ هزارو۷۰۰ مگاوات برسد، اين در حالي است که ظرفيت توليد برق از نيروگاه هاي بادي کشور۱۰۰ مگا وات بوده است.
لزوم اجراي برنامه هاي ضربتي
معاون برنامه ريزي شرکت برق منطقه اي خراسان رضوي در پاسخ به اين سوال که آيا امکان تحقق اين برنامه تا ۲ سال ديگر وجود دارد، مي گويد: براي رسيدن به اين هدف برنامه هاي ضربتي- اجرايي لازم است و با توجه به تأکيدات مقام معظم رهبري بايد برنامه ريزي کنيم و به اين سمت و سو پيش رويم تا هم کاهش آلودگي هاي محيط زيست را شاهد باشيم و هم از سبد متنوع انرژي برخوردار شويم و متکي به يک منبع توليد انرژي نباشيم.
وي با بيان اين که کشورهاي دنيا تا ۱۰ سال آينده حداقل ۲۰ درصد از ظرفيت نيروگاه هاي حرارتي شان را به استفاده از انرژي هاي تجديد پذير اختصاص مي دهند، مي گويد: در حال حاضر کشور ما رتبه ۳۸ را در استفاده از انرژي هاي پاک دارد و در سال ۹۰ قرار است، ۷۰۰ مگا وات برق از انرژي هاي پاک توليد شود.
وي با بيان اين که سهم خراسان رضوي تا پايان برنامه پنجم، تأمين ۵۰ تا ۶۰ درصد از رقم کلي توليد ۲ هزار و ۷۰۰ مگا واتي است که بايد از انرژي هاي بادي و خورشيدي استفاده شود، ادامه مي دهد:در سال ۸۹، متقاضياني براي توليد يک هزار و ۲۰۰ مگا وات برق از انرژي باد در خراسان رضوي اعلام آمادگي کردند.
وي با اين حال مي گويد: شايد رسيدن به اين اهداف خيلي هم آسان نباشد ولي اگر کار آغاز و تسهيل شود، هم از توليد اشتغال مناسبي برخوردار خواهيم بود و هم به نحو مطلوبي از انرژي هاي نو استفاده خواهيم کرد.
اشتغال نيروهاي بومي و صادرات برق
وي با اشاره به فعاليت هايي که در اين زمينه در شهرک صنعتي چناران آغاز شده است، مي گويد: علاوه بر ايجاد اشتغال در منطقه، صادرات برق مازاد توليدي از منابع تجديد پذير به کشورهايي نظير افغانستان را در دستور کار داريم.وي درباره انرژي خورشيدي نيز مي گويد: خراسان از نظر تابش خورشيد نيز موقعيت مناسبي دارد و پژوهشکده هوا- خورشيد دانشگاه فردوسي مشهد نيز در اين مسير آغاز به کار کرده است تا سلول هاي خورشيدي و توربين هاي بادي بسازد.
وي با اشاره به معرفي خراسان به عنوان قطب علمي- پژوهشي باد توسط وزير نيرو مي گويد: اميدواريم بودجه و اعتبارات مناسبي اختصاص يابد تا پژوهشگران دانشگاه فردوسي در اين باره فعاليت بيشتري داشته باشند.
نياز روزافزون به فناوري هاي روز
به گفته کارشناسان تحقق برنامه دولت براي توليد ۲ هزار و ۷۰۰ مگا وات برق حاصل از انرژي هاي نو نيازمند تجهيزات و فناوري هاي پيشرفته است اما در اين باره چه اقداماتي انجام شده است؟عضو هيئت علمي دانشگاه فردوسي مشهد و پژوهشگر پژوهشکده هوا- خورشيد اين دانشگاه با بيان اين که توليد توربين هاي مگاواتي به زمان زيادي نياز دارد، مي گويد: براي دستيابي به فناوري اين توربين ها بايد توربين هاي ۱۰۰، ۵۰۰ و ۶۶۰ کيلوواتي توليد شود. با اين حال ساخت توربين هاي ۵۰۰ مگا واتي تمام شده و توربين ۱۰۰ کيلوواتي نيز در مرحله طراحي است و در حال ارتقاي فناوري توربين هاي ۶۶۰ کيلوواتي هستيم.
دکتر محمد منفرد در پاسخ به سوالي مبني بر امکان وارد کردن بخشي از فناوري از ديگر کشورها مي گويد: هزينه خريد توربين هاي مگا واتي از خارج از کشور ۴ تا ۵ ميليارد تومان است و با توجه به اين موضوع تحقيقات در اين زمينه هم هزينه بر است و بايد متناسب با توربين هاي مگا واتي بادي اعتبارات اختصاص يابد.وي با بيان اين که چين، آمريکا و برخي از کشورهاي اروپايي نظير دانمارک، آلمان و برخي کشورهاي آسيايي مثل هند و ترکيه در توليد توربين هاي بادي سرمايه گذاري کرده اند، مي افزايد: با اين که ما يکي از قديمي ترين کشورها در زمينه استفاده از انرژي باد هستيم، ولي پيشرفت قابل توجهي در استفاده از انرژي نو نداشته ايم.
ضرورت مشارکت بخش خصوصي
معاون برنامه ريزي شرکت برق منطقه اي خراسان رضوي هم در گفت و گو با ما، با بيان اين که زيرساخت هاي لازم براي ورود بخش خصوصي به توليد انرژي از منابع تجديدپذير فراهم است، مي گويد: شرکت برق منطقه اي خراسان رضوي قصد دارد از نظر اتصال به شبکه برنامه ريزي لازم را انجام دهد تا سرمايه گذاران بخش خصوصي با کمترين ميزان خطرپذيري و با بيشترين حمايت، برق توليد کنند.
مهندس رجبي مي افزايد: از طريق مذاکره هايي که با استانداري انجام شده است توافق شد پس از تأييد شرکت هاي خصوصي، زمين لازم را در اختيار سرمايه گذاران بخش خصوصي قرار دهيم
و براي اختصاص تسهيلات مالي نيز بخش بانکي بايد وارد عرصه شود.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا تاکنون کارخانه اي براي توليد توربين هاي بادي در استان ساخته شده است، مي گويد: کارخانه اي در استان ساخته نشده فقط با چندين کارخانه توليد تجهيزات نظير «پره» يا «بال» و «ژنراتور» مذاکره شده است. در شروع کار از سازندگان خارج از کشور هم کمک مي گيريم و اميدواريم دانشگاه ها هم در زمينه توليد توربين ها مشارکت کنند و اين دانش، بومي سازي شود.
وي ادامه مي دهد: کارخانه توليد توربين ۲و۵ کيلوواتي در سبزوار کار ساخت چند توربين را تمام کرده و توربين ها نيز در چندين سايت نصب شده است. ۲کارخانه بزرگ نيز توليد توربين هاي ۶۰۰و۷۰۰ کيلوواتي را براي استفاده در سايت بينالود بر عهده دارند ولي کارخانه اي که متاسفانه توربين مگاواتي توليد کند، در کشور وجود ندارد.
مهندس رجبي در پاسخ به اين سوال که آيا در خراسان رضوي با توجه به ظرفيت هاي زيادي که داراست، مي توان اميدوار به ساخت کارخانه توليد توربين مگاواتي بود، مي گويد: با توجه به بزرگي ابعاد توربين هاي بادي مگاواتي، امکان ساخت آن در يک منطقه و حمل و انتقال آن به منطقه ديگر نيست و در هر منطقه اي که قرار باشد توربين مگاواتي نصب شود، بايد کارخانه ساخت هم در همان منطقه باشد.
استفاده همزمان از انرژي باد و خورشيد
معاون برنامه ريزي شرکت برق منطقه اي خراسان رضوي درباره استفاده از انرژي خورشيدي نيز مي گويد: به اين دليل که انرژي باد هميشگي نيست و گاهي کم و زياد مي شود، رويکرد ما استفاده توامان از انرژي باد و خورشيد است طرحي را براي استفاده از انرژي هاي تجديدپذير به يکي از نمايندگان مردم مشهد در مجلس، دکتر قاضي زاده، ارائه کرده ايم و درخواست اختصاص بودجه و اعتبار دولتي را داده ايم.وي ادامه مي دهد: با اجراي اين طرح روستاهاي بين ۱۰تا۲۰خانوار که از نعمت برق محرومند، با استفاده از سلول هاي خورشيدي از برق برخوردار شوند.
مشکلات بر سر راه
هر چند توليد برق از انرژي هاي تجديدپذير ضروري است اما اين مهم در خراسان رضوي با چه مشکلاتي مواجه است؟
عضو هيئت علمي و پژوهشگر پژوهشکده هوا- خورشيد دانشگاه فردوسي مشهد مي گويد: کمبود و اختصاص نيافتن اعتبارات براي انجام طرح ها، محدود بودن مشاوران و پيمانکاران و ناظران، هزينه بر بودن ايجاد پتانسيل هاي علمي و صنعتي براي اجراي پروژه ها از جمله مشکلات بر سر راه است.
دکتر محمد منفرد با بيان اين که تکنولوژي توربين هاي بادي مگاواتي پيشرفته است و ايران سابقه اي در اين زمينه ندارد، مي افزايد: کندي مراحل عقد قرارداد با پيمانکار، مشاور و ضوابط بخشنامه اي نيز از ديگر مشکلات است و براي توسعه صنعت بادي ايران بايد قيمت انرژي برق واقعي و صندوق حمايت مالي از صنعت باد تاسيس شود تا عوارض برق سبز که از افزايش قيمت فروش برق گرفته مي شود براي توسعه انرژي باد اختصاص يابد.
وي ادامه مي دهد علاوه بر آن کسب دانش فني طراحي توربين هاي بادي و حمايت از فعالان اين عرصه و آموزش عمومي و فرهنگ سازي در توسعه بهره وري از انرژي هاي نو بسيار موثر خواهد بود.معاون برنامه ريزي شرکت منطقه اي برق خراسان رضوي هم با بيان اين که سوخت هاي فسيلي نفت و گاز فناپذير است، مي گويد: حرکت اجتماعي و فرهنگي در اين زمينه انجام شود و آگاه سازي مردم در اين باره خيلي خوب و موثر است.مهندس رجبي ادامه مي دهد: از لحاظ قانونگذاري نيز بسته هاي حمايتي براي ايجاد کارخانه هاي بزرگ انجام و معافيت هاي مالياتي، گمرکي و سامان دهي کارکنان در نظر گرفته شود و زيرساخت هاي مناسبي نيز براي توسعه بهره وري انرژي هاي نو فراهم شود.
صرفه جويي ۵۰ درصدي در مصرف برق
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي، اخيرا در آيين افتتاح مرکز تحقيقات و آموزش کاربردي انرژي خورشيدي گفت: با استفاده از انرژي خورشيدي مي توان تا ۵۰ درصد در قيمت برق صرفه جويي کرد.به گزارش واحد مرکزي خبر، محمد بهزاد با بيان اين که نصب بسته هاي استفاده از انرژي خورشيدي، نيازمند حدود ۲ هزار دلار سرمايه گذاري براي هر کيلو وات است که اين رقم با توليد انبوه کاهش مي يابد، گفت: در صورتي که مجتمع ها بخواهند از انرژي خورشيدي براي کولرهاي گازي خود استفاده کنند، راه اندازي بخش خورشيدي آن ۴۰۰ دلار براي هر کيلو وات تمام مي شود که اگر هر کولر گازي نيازمند ۲ کيلووات برق باشد مي تواند، با تأمين يک کيلووات آن از انرژي خورشيدي، تا ۵۰ درصد در قيمت برق صرفه جويي کند.وي اظهار داشت: بحث انرژي هاي نو و انرژي هاي تجديد پذير از موارد مهم در مبحث انرژي است که وزارت نيرو همواره از آن حمايت مي کند.
همه چيز در گرو حمايت بخش خصوصي است
معاون برنامه ريزي شرکت برق منطقه اي خراسان رضوي با بيان اين که هر کارخانه بزرگ توربين سازي بايد کارخانه هاي ديگر مثل ژنراتورسازي را به عنوان پشتيبان در کنار خود داشته باشد، مي گويد: در مجموع بيش از ۱۰۰تا۲۰۰ کارخانه بايد در هر منطقه وجود داشته باشد.مهندس رجبي در پاسخ به اين سوال که چه برنامه زماني و مالي براي ساخت و بهره برداري از کارخانه ها در استان داريد، مي گويد: قرار نيست اعتبارات دولتي اختصاص يابد از سوي ديگر نياز به سرمايه گذاري ۲ميليارد دلار (۲هزار ميليارد تومان) است که با آغاز کار، شتاب بيشتري را شاهد خواهيم بود.وي مي افزايد: در حال حاضر ۲شرکت در منطقه بينالود براي توليد ۸۵۰ مگاوات مجوز گرفته اند و در خواف هم ۲سرمايه گذار براي توليد ۱۰۰مگاوات زميني را در اختيار دارند.وي درباره برنامه ساخت و بهره برداري از اين کارخانه ها نيز مي گويد: اگر مسائل خريد قطعات پيش نياز از خارج کشور به خوبي حل و فصل شود، امکان توليد يک هزارو۵۰۰مگاوات برق در طول دو سال وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست: