هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۹۰ شهریور ۱۰, پنجشنبه

100 مگاوات انرژي بادي در تابستان 1391 توسط بخش خصوصي در منطقه نشتيفان شهرستان خواف وارد مدار مي‌شود.



معاون برق منطقه‌اي خراسان گفت: بستر ورود براي سرمايه‌گذاران در بخش احداث نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي بيش از بيش فراهم شده و با حمايت بيشتر دولت شاهد گسترش نيروگاه‌هاي با توان توليد انرژي تجديدپذير خواهيم بود.
به گزارش واحد دريافت خبر ايسنا - منطقه خراسان، دکتر مصطفي رجبي مشهدي با اعلام اينكه با توجه به پتانسيل‌هاي موجود در استان‌هاي خراسان به ويژه در زمينه انرژي باد اين منطقه از سوي وزارت نيرو به عنوان قطب انرژي‌هاي بادي در کشور معرفي شده است، افزود: طبق بررسي‌هاي صورت گرفته در استان‌هاي خراسان هشت تونل باد بسيار بزرگ وجود دارد که قادر به توليد حداقل20هزار مگاوات انرژي برق است.
دکتر رجبي به احداث يک نيروگاه خورشيدي به ظرفيت110کيلووات اشاره کرد و گفت: اين نيروگاه در محل شرکت برق منطقه‌اي خراسان در حال احداث است و مراحل پاياني را طي مي‌کند و تا چندروز آينده 42 کيلووات آن براي تامين برق روشنايي ساختمان مركزي شرکت به بهره‌برداري مي‌رسد.
وي از ساخت يک نيروگاه خورشيدي در حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) توسط آستان قدس رضوي خبر داد و تصريح كرد: اين نيروگاه در محل باب‌الجواد حرم مطهر حضرت علي بن موسي‌الرضا(ع) پيش‌بيني شده و تا يکسال آينده وارد مدار خواهد شد.
معاون برنامه‌ريزي و تحقيقات شرکت برق منطقه‌اي خراسان اظهار كرد: در روستاي خوشنري از توابع شهرستان فردوس که 14 خانوار در آن سکونت دارند، 14 کيلووات انرژي خورشيدي جهت تامين برق روستا احداث شده است.
وي افزود: اين سياست براي روستاهاي10 تا 20 خانوار که امکان تامين برق به روش اتصال به شبکه را ندارد، اجرا خواهد شد.
دکتر رجبي به احداث 1255 مگاوات نيروگاه بادي توسط بخش خصوصي اشاره کرد و گفت: علاوه بر آن 1000 مگاوات نيروگاه بادي براساس تفاهم‌نامه‌اي که بين وزارت دفاع و وزارت نيرو منعقد شده در اين منطقه احداث خواهد شد.
وي تصريح كرد: علاوه بر آن 100 مگاوات انرژي بادي در تابستان 1391 توسط بخش خصوصي در منطقه نشتيفان شهرستان خواف وارد مدار مي‌شود.
معاون برنامه‌ريزي و تحقيقات شرکت برق منطقه‌اي خراسان از احداث پژوهشکده هوا – خورشيد در دانشگاه فردوسي مشهد خبر داد و بيان كرد: اين پژوهشکده براي بومي‌سازي تجهيزات نيروگاه بادي و خورشيدي با همکاري وزارت دفاع، علوم و نيرو احداث شده است.
وي خاطرنشان كرد: در اين پژوهشکده ساخت مولدين بادي با مقياس‌هاي کوچک، متوسط و بزرگ در دستور کار قرار گرفته است.
دکتر رجبي تصريح كرد: پس از شناسايي پتانسيل‌هاي علمي و صنعتي در استان‌هاي خراسان، طراحي مولدهاي بادي500 واتي، 2 و20 کيلوواتي و مولد هيبريدي 620 واتي از طريق پژوهشکده هوا – خورشيد در نظر گرفته شده است.
وي افزود: به منظور رشد صنعت در استان خراسان رضوي کارخانه‌اي در شهرک صنعتي چناران جهت ساخت تجهيزات نيروگاه‌هاي بادي در حال احداث است.
معاون برنامه‌ريزي و تحقيقات شرکت برق منطقه‌اي خراسان به نصب سلول‌هاي خورشيدي در پست‌هاي انتقال و فوق توزيع اشاره و بيان كرد: به منظور فرهنگ‌سازي و ترويج انرژي تجديدپذير، در پست‌هاي انتقال و فوق توزيع سلول‌هاي خورشيدي نصب مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: