هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۹۰ شهریور ۱۰, پنجشنبه

'ممانعت از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در تهران'



به گزارش سنی آنلاین، پایگاه اطلاع رسانی اهل سنت ایران، پلیس امنیت تهران از برگزاری نماز عید فطر مسلمانان سنی‌ جلوگیری کرده است.
به گزارش این سایت خبری، نیروهای پلیس با محاصره منازلی که قرار بود اهل سنت در آنجا نماز برگزار کنند، مانع ورود افراد به این اماکن شدند.
بر اساس این گزارش تعدادی از منازل جدیدی هم که برای ادای نماز عید فطر مسلمانان اهل سنت در نظر گرفته شده بود، توسط نیروهای دولتی شناسایی و کارت شناسایی افردی که در آنها بودند توقیف شده است.
این منبع خبری می‌گوید که در بعضی از شهرهای دیگر ایران هم از برگزاری نماز عید فطر مسلمانان اهل سنت جلوگیری شده است.
این در حالی ست که ۱۴ نماینده سنی مجلس، روز ششم شهریور در نامه ای خطاب به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران خواستار زمینه سازی برگزاری مراسم نماز عید فطر از سوی اهل سنت در تهران شده‌ بودند.
در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران تعدادی کلیسا و کنیسه وجود دارد، اما حکومت جمهوری اسلامی به اقلیت سنی مذهب این کشور اجازه داشتن مساجد جدا از مساجد شیعیان را نمی دهد.
دو روز پیش نیز مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان از رهبر جمهوری اسلامی خواست که اجازه ندهد مسئولان، جلوی اقامه نماز عید فطر توسط سنی ها را "در شهرهای بزرگ که اهل سنت در اقلیت هستند" بگیرند.
عبدالحمید اسماعیل از اینکه اعضای اقلیت سنی "در بعضی از شهرهای بزرگ ایران برای اقامه نماز عید فطر و عید قربان دو عید بزرگ مسلمانان و نماز جمعه با مشکلات روبه رو هستند" اظهار تاسف کرده بود.
امام جمعه ماهل سنت زاهدان گفته بود: "شنیده می شود در تهران، پلیس امنیت از ائمه نمازخانه های اهل سنت تعهد می گیرد که نماز عید سعید فطر برگزار نکنند."
این روحانی سنی در سخنرانی خود، که در مسجد مکی زاهدان بیان شد، گفته بود: "شیعه و سنی دو فرقه اسلامی هستند که با هم اخوت و برادری اسلامی دارند ولی مساجد و مصلی‌هایشان جدا از هم است و مسائل فقهی آنها جدا است و با هم تفاوت دارد. امکان ندارد که مساجد را یکی کرده و پشت سر یک امام آنها را صف کرد."
وی ادامه داده بود: "قانون اساسی به پیروان همه مذاهب اجازه داده است که آزادانه مراسم دینی خود را مطابق با رسم و دیدگاه خود برگزار کنند. ممانعت از آن، خلاف قانون و خلاف عرف و مایه دل شکستگی و نا امیدی است."
امام جمعه اهل سنت زاهدان، سال گذشته نیز نسبت به جلوگیری از برگزاری نماز عید فطر در نمازخانه های تهران، اصفهان، کرمان و یزد از سوی ماموران دولتی اعتراض کرده بود و از مسئولان و شخص آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران خواسته بود که "این ممانعت را رفع کنند."
بر اساس اصل ۱۲ قانون اساسی ایران، اهل سنت در انجام مراسم مذهبی و تعلیم و تربیت دینی آزاد هستند.

هیچ نظری موجود نیست: