هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ اسفند ۱۰, سه‌شنبه

مواد غذايي مفيد براي تقويت و رشد موها

متخصصان پوست و مو تاکيد دارند رژيم غذايي نقش بسيار موثري در حفظ سلامت موها ايفا مي‌کند.

موهاي هر فرد در حالت طبيعي ماهيانه 3 تا 5/3 سانتيمتر رشد مي‌کند و کليد اصلي رشد موي جديد، پوست و يا رشد ناخن‌ها منوط به تغذيه صحيح و سالم است. اگر تغذيه شما سالم باشد، سلول‌هاي سالم و قوي‌تري در سراسر بدن توليد خواهد شد.

سايت تخصصي وب ام دي در مقاله‌اي در اين‌ باره آورده است: رژيم غذايي سرشار از پروتئين و آهن مي‌تواند کيفيت مو را به طور آشکار تحت تاثير قرار دهد.

در اين مقاله فهرستي از 9 ماده غذايي عنوان شده که موجب افزايش و تقويت رشد موها مي‌شوند. اين مواد غذايي عبارتند از:
- ماهي سالمون (آزاد): اين غذاي دريايي سرشار از اسيد چرب امگا 3، پروتئين، ويتامين ب 12 و آهن است. اسيد چرب امگا 3 براي سلامت پوست سر مفيد و ضروري است و کمبود آن موجب خشکي پوست سر و ريزش مو مي‌شود.

- سبزيجات با برگ‌هاي سبز تيره: اسفناج ، بروکلي و برگ چغندر سرشار از ويتامين‌هاي آ و ث هستند که بدن به منظور ساختن چربي پوست به آنها نياز دارد و سلامت مو را تضمين مي‌کنند. به علاوه سبزيجات سبز تيره سرشار از آهن و کلسيم هستند.

- حبوبات شامل لوبيا، عدس، نخود: اين مواد غذايي نه تنها سرشار از پروتئين هستند، بلکه آهن، روي و بيوتين نيز در آنها يافت مي‌شود که تمامي اين مواد براي سلامت مو مفيد هستند.

- آجيل يا مغزهاي گياهي: اين دسته از مواد غذايي براي پرپشت شدن و درخشندگي مو لازم هستند. اين مواد سرشار از سلنيوم هستند که براي سلامت پوست سر مفيد است. مغز گردو حاوي اسيد آلفا لينولنيک (نوعي اسيد چرب امگا 3) است که حالت مو را بهبود مي‌بخشد. آجيل همچنين سرشار از روي است. گفته مي‌شود که کمبود روي در رژيم غذايي منجر به ريزش مو مي‌شود.

- گوشت مرغ و بوقلمون: اين مواد سرشار از پروتئين هستند که به طبع سلامت مو را تضمين مي‌کند. کمبود پروتئين موجب شکنندگي و کم پشتي مو مي‌شود و کمبود شديد آن نتيجه‌اي جز ريزش مو و تغيير رنگ آن ندارد. اين مواد همچنين حاوي آهن هستند.

- تخم مرغ: سرشار از پروتئين است. همچنين بيوتين و ويتامين ب 12 نيز به مقدار فراوان در آن يافت مي‌شود.

- غلات سبوس دار: اين مواد سرشار از آهن، روي و ويتامين هاي گروه ب هستند. همچنين انرژي را ارتقا مي بخشند، بنابراين خوراک خوبي به خصوص در بعدازظهرها محسوب مي‌شوند.

- لبنيات کم چرب: اين دسته از مواد به خصوص ماست و شير کم چرب سرشار از کلسيم هستند که ماده معدني حياتي براي رشد مو مي‌باشد.

- هويج: هويج بهترين منبع ويتامين آ بوده و براي سلامت پوست سر و قدرت بينايي مفيد است.

پزشکان تاکيد دارند که رژيم غذايي آشفته و نابسامان و غيرمغذي و همچنين کاهش وزن ناگهاني سلامت موها رابه خطر انداخته و حتي مي‌تواند موجب ريزش مو شود.

هیچ نظری موجود نیست: