هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ اسفند ۱۱, چهارشنبه

فرق انتشار اخبار مصرف داخل و انعكاس آن در خارج


واکنش منفی رسانه‌ها به دیدار وستروله با احمدی‌نژاد
نگارش یافته توسط کیان   

دويچه وله : وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، چندی پیش تصویب کردند که هیچیک از آن‌ها به ایران سفر نکند. به این دلیل سفر گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان، به تهران واکنش رسانه‌های آلمانی‌زبان را برانگیخته است.

بسیاری از رسانه‌ها، در آلمان و اتریش نوشته‌اند که  وستروله، صرفا برای بازگرداندن مارکوس هلویگ و ینس کوخ، دو خبرنگار زندانی در ایران، به تهران سفر کرده بود، اما او را برخلاف میل خودش مجبور به دیدار با احمدی‌نژاد کردند.

سه شرط آزادی خبرنگاران

"اشپیگل آنلاین" می‌نویسد که برای نخستین بار علی‌اکبر صالحی در تاریخ ۲۷ دسامبر سال گذشته، در یک تماس تلفنی با همتای آلمانی خود، سه شرط برای آزاد ساختن خبرنگاران زندانی تعیین کرد: اول معذرت خواهی رسمی بنیاد انتشاراتی آکسل اشپرینگر که این دو خبرنگار را در پوشش گردشگر به ایران فرستاده بود، دوم تبدیل مجازات زندان به جریمه نقدی و سوم سفر شخص وستروله به ایران و ملاقات وی با نمایندگان بلندپایه دولت.

اما روزنامه اتریشی "کلاینه تسایتونگ" گزارش می‌دهد که تنها ساعتی پیش از آزادی دو زندانی، در تهران به وستروله گفته شد که آ‌ن‌ها به شرطی آزاد می‌شوند که وی با محمود احمدی‌نژاد دیدار کند.

"اشپیگل آنلاین" در ترسیم فضائی که پس از دیدار آقای وستروله با احمدی‌نژاد بر محافل دولتی آلمان حاکم است می‌نویسد: «در وزارت امور ‌خارجه گفته می‌شود که آلمان برای آزاد ساختن خبرنگاران بهای دیپلماتیک بسیار سنگینی پرداخته است. دولت احمدی‌نژاد به خاطر برنامه اتمی خود مورد نفرت جامعه جهانی است. به تازگی انتقاد غرب علیه وی به خاطر سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان اوج گرفته است. دیدار وزیر امور خارجه آلمان یا هر سیاستمدار برجسته غربی، هرگز نمی‌توانست به اندازه امروز به نفع احمدی‌نژاد باشد. به همین دلیل بود که تهران، با روش‌های گروگان‌گیری که در موارد دیگر شناخته شده است، وستروله را مجبور کرد که علاوه بر دیدار با احمدی‌نژاد با او دست هم بدهد.»

تنها هدف سفر وستروله

بر پایه گزارش "اشپیگل آنلاین"، وستروله در بازگشت به برلین کوشیده است انتقادهای احتمالی به ماموریت خود را خنثی کند. وی رسما توضیح داده است که در دیدار با احمدی‌نژاد به هیچ وجه مذاکره‌ای بر سر برنامه اتمی ایران صورت نگرفته و وی هیچ قولی به احمدی‌نژاد نداده است.

به گفته وستروله، دیدار یک ساعته وی با رئیس‌جمهوری اسلامی در فضائی سرد و حرفه‌ای صورت گرفته و وی حتی حامل انتقاد غرب از سرکوب مخالفان بوده است و همچنین موضوع حقوق بشر و آزادی عقیده از سوی وی مطرح شده است.


روزنامه "دی‌ولت" آلمان نیز در گزارشی زیر عنوان "فشردن دست دیکتاتور تهران، بهای نجات"  به نقل از وزارت امور خارجه آلمان تاکید دارد که در دیدار وستروله و احمدی‌نژاد صحبتی از برنامه هسته‌ای ایران به میان نیامده است. این روزنامه می‌نویسد: «به رغم قولی که مقامات ایرانی داده بودند، هیئت آلمانی تا آخرین لحظه مطمئن نبود که آزادی دو خبرنگار تحقق خواهد یافت. دو خبرنگار، زمانی که وستروله با احمدی‌نژاد دیدار می‌کرد، در خودروی سفارت که بخشی از خاک آلمان محسوب می‌شود به فرودگاه انتقال یافتند. اما باید در خودرو می‌ماندند تا وستروله به آنان ملحق شود.»

تلاش‌های دوماهه آلمانی‌ها

خبرگزاری آلمان گزارش می‌دهد: «ظرف دو ماه گذشته تماس‌های تلفنی متعددی میان وزیر امور خارجه آلمان و همتای ایرانی وی برقرار شد و چند دیپلمات آلمانی نیز به ایران سفر کردند. نتیجه همه این تلاش‌ها نشان داد که بدون موافقت احمدی‌نژاد، آزادی خبرنگاران امکان‌پذیر نیست. در نهایت وزیر امور خارجه آلمان تصمیم گرفت همه انتقادهای ممکن را به جان بخرد و به دیدار احمدی‌نژاد برود.»

خبرگزاری آلمان می‌افزاید که دولت ایران، دیدار وستروله با احمدی‌نژاد را موفقیت بزرگ سیاست خارجی خود جلوه می‌دهد. در حالی که وستروله گفته است: «دیدار تهران در خدمت آزاد ساختن دو آلمانی بوده و نه روز انجام مذاکرات بزرگ.»

سوء استفاده سیاسی ایران

روزنامه "راینیشه پست" در تفسیر سفر وزیر امور  خارجه آلمان چنین می نویسد: «آلمان همیشه کوشیده است با اعمال فشار و سیاست تشدید تحریم‌ها ایران را به تجدید‌نظر وادار کند. اکنون وستروله، وزیر امور خارجه، با این که می‌دانست احمدی‌نژاد دیدار وی را مورد سوء‌استفاده سیاسی قرار خواهد داد، جرات کرد به ایران سفر کند. تصویرهائی که احمدی‌نژاد را با وزیر امور خارجه آلمان نشان ‌می‌دهد، در خدمت این مصرف داخلی است که: ببینید! ما موفق شدیم وزیر امور خارجه آلمان را به تهران بیاوریم.»

"راینیشه پست"،  تبلیغات رسانه‌های دولتی ایران را جعل واقعیت می‌داند و توضیح می‌دهد: «رسانه‌های ایرانی به دروغ وانمود می‌کنند که دیدار وستروله نشانه تلاش دولت آلمان برای تحرک بخشیدن به تماس با ایران بوده است. این بهای سیاسی آزادی خبرنگاران است.»

«فشردن دست دیکتاتور»

روزنامه "برلینر تسایتونگ"، در تفسیر کوتاهی نشان‌می‌دهد که وزیر امور خارجه آلمان چاره‌ای جز دیدار با احمدی‌نژاد نداشته است. این روزنامه می‌نویسد: «اگر وستروله دست احمدی‌نژاد ضدحقوق بشر، غیردموکراتیک و سامی‌ستیز را نمی‌فشرد و با او حرف نمی‌زد، مورد ستایش کسانی قرار می‌گرفت که مایلند سیاست‌خارجی را صرفا دنباله حقوق‌بشر به شمار بیاورند. اما در این صورت، دو خبرنگار همچنان در زندان تبریز باقی می‌ماندند.»

روزنامه "میتل‌دویچه تسایتونگ" دیدار وستروله با احمدی‌نژاد را به لحاظ انسانی درست می‌داند، اما بهای سیاسی آن را بسیار سنگین ارزیابی می‌کند. تفسیر این روزنامه چنین است: «وستروله، وزیر امور ‌خارجه آلمان، مجبور شد کمابیش در مقابل صلیب‌ها زانو بزند. به لحاظ انسانی پرداخت این بها برای آن‌که دو خبرنگار بتوانند ایران را ترک کنند، درست بود، اما از دیدگاه سیاسی، بهای بسیار سنگینی پرداخته شد. با آدمی مثل احمدی‌نژاد نباید معامله کرد. او باید در عرصه بین‌المللی طرد شود.»

سفیر ایران در آلمان تکذیب کرد



شرط دیدار وزیرخارجه آلمان با احمدی نژاد برای آزادی دو آلمانی دروغ است، صالحی به آلمان می رود، تاکید آلمان بر اجرا نکردن اقدامات فرا قطعنامه ای، افزایش 12 درصدی مبادلات دو کشور و ... از محورهای گفتگوی سفیر ایران در آلمان با مهر است. 


تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۵    ۱۳۸۹/۱۲/۴
کد خبر: 93164
منبع:
نسخه چاپی 




 علیرضا شیخ عطار در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با سفر اخیر گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان به ایران تصریح کرد: توجه دارید بین کشورهای بزرگ اروپایی، آلمان شریک اول اقتصادی ماست.

افزایش 12 درصدی مبادلات دو کشور
وی یادآور شد: حجم مبادلات ایران و آلمان در سال 2010 بیش از 4 میلیارد دلار بوده که از طرف دیگر با توجه به تحریم ها میزان تبادلات ایران و آلمان در سال 2010 به نسبت سال 2009 ، 12 درصد افزایش یافته است و این نشان می دهد که علائق تجار ایران و آلمان به گونه ای است که یکدیگر را رها نمی کنند.

سفیر ایران با بیان اینکه در عرصه فرهنگی نیز ایران و آلمان تبادلات خوبی با یکدیگر دارند، بیان داشت: رئیس کمیسیون فرهنگی پارلمان اروپا مهرماه به همراه 6 نماینده مجلس آلمان که همگی رئیس فراکسیون بودند به ایران سفر کردند که در پایان این سفر تاثیر بسیار مثبتی از فضای ایران پذیرفتند.

سفر وستروله از نقاط اوج همکاری های تهران-برلین
شیخ عطار سفر وزیر خارجه آلمان به ایران را یکی از نقاط اوج روابط تهران- برلین عنوان کرد و گفت: اطلاع دارید در کشورهای اروپای غربی که پایگاه منافقین بوده و آمریکا نیز بر این کشورها برای محدودیت رابطه با ایران فشار وارد می کند و نیز بعداز مباحث مربوط به تحریم ها آلمان ها با توجه به عمق علائق و وسعت روابط توجهی به این فشارها نداشتند و سفر وزیر خارجه ایران به آلمان را شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه البته سفر وستروله به ایران سفری کوتاه بود، گفت: با این حال وزیر خارجه آلمان با رئیس جمهور ملاقات کرد و مذاکرات مفصلی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران داشت و علاوه بر این مذاکرات خصوصی نیز با آقای صالحی انجام داد.

سفر وزیر خارجه آلمان صفحه جدید در روابط دو جانبه
سفیر ایران در آلمان با بیان اینکه سفر وزیر خارجه آلمان به ایران علاوه بر سمبولیک بودن با توجه به مذاکراتی که طی آن صورت گرفت اثرات ویژه ای داشت، گفت: این سفر صفحه جدیدی در روابط ایران و آلمان باز می کند.

وی با اشاره به روابط اقتصادی گسترده دو کشور ایران وآلمان که از گذشته وجود داشته است، اظهار داشت: آلمانی ها مراوده گسترده ای با ایران دارند و این کشور می تواند نظرات ایران را به شرکای تجاری اش در اروپا برساند و یا بالعکس .

شیخ عطار با اشاره به اینکه ما می توانیم انتظار روابط خوب و گسترده بین ایران و آلمان را بکشیم گفت: البته این روند خوشایند کسانی که نفوذ ایران را بر نمی تابند و دشمنان دو ملت هستند، نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که زعمای دو کشور ایران و آلمان با توجه به سوابق کاری گذشته بدون توجه به دشمنی های دیگران نیات خود را برای توسعه همکاری ها محقق کنند.

سفیر ایران در آلمان خبر داد که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در آلمان حضور دارد که مذاکراتی را نیز با مسئولان مجلس آلمان داشته است.

وی همچنین از سفر هیئتی از وزارت خارجه ایران به آلمان خبر داد که طی آن کارشناسان پژوهشی وزارت خارجه عازم این کشور شدند.

صالحی به آلمان می رود
وی همچنین از سفر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به آلمان در سال آینده شمسی خبر داد.

رد دروغ رسانه های آلمانی
شیخ عطار در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص جوسازی رسانه های آلمانی مبنی بر اینکه ایران به شرط ملاقات وزیر خارجه آلمان با رئیس جمهور با آزادی دو تبعه آلمانی موافقت کرده است، تصریح کرد: این یکی از دروغ های بزرگ مطرح شده در خصوص سفر وستروله است.

بی ارتباط بودن سفر وستروله با آزادی دو آلمانی
وی تاکید کرد سفر وزیر خارجه آلمان و آزادی دو تبعه آلمانی هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشت و خود وستروله نیز تاکید داشت که این موضوع ارتباطی با سفر وی ندارد و خود من نیز که هم در جریان پرونده آن دو نفر بودم و سفر وزیر خارجه آلمان را نیز هماهنگ کرده بودم به همراه معاون وزیر خارجه آلمان که در این دو موضوع با یکدیگر همکاری داشتیم مکررا تاکید داشتیم که این دو موضوع ارتباطی با یکدیگر ندارد و پیش از حضور وزیر خارجه آلمان در ایران آن دو تبعه آلمانی آزاد شده بودند و در رزیدانس سفیر آلمان در تهران به سر می بردند.

وی بار دیگر تاکید کرد که ادعای ارتباط و سفر وزیر خارجه آلمان به ایران با آزادی دو تبعه آلمانی یک دروغ بوده است و گفت: سفر وزیر خارجه آلمان از قبل تصمیم گیری شده بود.

سفیر ایران در آلمان تاکید کرد: رسانه های آلمانی که به شدت تحت تاثیر صهیونیست هستند از سفر وزیر خارجه آلمان به ایران عصبانی شدند و در خصوص آن جوسازی کردند.

تاکید آلمان بر اجرا نکردن اقدامات فرا قطعنامه ای
شیخ عطار در رابطه با مذاکرات وستروله وصالحی در تهران تاکید کرد: در این دیدارها بر ادامه رفت و آمدها و تبادلات نظر در خصوص مسائل سیاسی مسائلی نظیر مسئله افغانستان، موضوع هسته ای و تحولات منطقه تاکید شد و در بحث های اقتصادی نیز برای تسهیل روابط بانکی گفتگوهایی صورت گرفت و تاکید طرف آلمانی بر این بود که اقدامات فراقطعنامه ای انجام نشود هر چند ما اصل قطعنامه را نیز غیر قانونی می دانیم.





هیچ نظری موجود نیست: