هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ اسفند ۱۱, چهارشنبه

شناور جرثقيل‌دار منحصر به‌ فرد ايران غرق شد عاقبت قمپز هاي رانتي

یكی از دو جكت طرح توسعه میدان نفتی هنگام در آستانه نصب در این میدان مشترك نفتی، غرق شد و به كف آب‌های خلیج فارس رفت.

به گزارش پول‌نیوز از پایگاه دریایی ایران، این سانحه هفته گذشته رخ داد و در حال حاضر، دلایل آن توسط كارشناسان شركت نفت سازه قشم، سازنده جكت كه عملیات نصب آن را هم برعهده دارد، در حال انجام است.

بارگیری این جكت 25 دی ماه سال جاری انجام شده بود. مسعود ربانی، مدیرعامل شرکت نفت سازه قشم، در آن زمان در گفت‌وگویی كه هنگام بارگیری جكت E4 انجام داد؛ اعلام كرده بود كه با نصب این جكت در محل میدان نفتی هنگام، میزان بهره‌برداری از این میدان نفتی به دو برابر افزایش می‌یابد.

وی وزن این جكت را 1900 تن و ارتفاع آن را حدود 88 اعلام كرده و گفته بود: کار اجرای سازه جكت E4 میدان نفتی هنگام، بعنوان میدان مشترك میان ایران و عمان، ازسوی شرکت نفت فلات قاره ایران با شرایط EPC (مهندسی، خرید و اجرا) به شرکت نفت سازه قشم واگذار شده است.

دراین حال، یك كارشناس صنایع فراساحلی درباره دلایل سانحه به خبرنگار مارین نیوز گفت: از آنجا كه امكان بالابردن این جكت بوسیله جرثقیل وجود نداشت؛ از روش lunch استفاده شد. یعنی، ابتدا جكت را در آب سر می‌دهند و پس از غوطه‌ور شدن آن در آب، جرثقیل آن را می‌چرخاند و در محل خود می‌نشاند.

وی با بیان اینكه «به نظر می‌رسد این جكت اشكال طراحی داشته است»، افزود: به دلیل همین مشكل، آب در مرحله سر دادن به داخل آن نفوذ كرده و جكت را غرق و به كف دریا برده است.

این كارشناس با اشاره به بروز این سانحه به فاصله چند ماه از شكستن بوم جرثقیل HL5000 شركت فن‌آوری آب‌های عمیق، تأكید كرد: بروز این سوانح، علاوه بر تحمیل هزینه‌های فراوان به كشور، توانمندی صنایع نفت و گاز كشور را در شرایط حساس كنونی، در نزد كارشناسان و ناظران بین‌المللی با تردید و مشكل مواجه كرده است.

وی با بیان اینكه «در هر دو حادثه و بویژه سانحه اول شاهد سهل‌انگاری و بی‌توجهی اپراتورها بوده‌ایم»، خواستار توجه و بررسی ویژه این سوانح از سوی دستگاه‌های مسؤول شد.

این كارشناس در مورد سانحه بوجود آمده برای جرثقیل نصاب و لوله‌گذار HL5000 نیز گفت: این شناور، پس از اتمام كار خود در فاز 12 پارس جنوبی، با توفان مواجه شد و به همین دلیل، اپراتورهای آن درصدد حركت از دریا به سمت پناهگاه برآمدند اما اپراتورهای شناور به دلیل عجله یا سهل‌انگاری، بوم جرثقیل را نخواباندند كه در نتیجه آن، موج دریا به جرثقیل برخورد كرد و آن را شكست.

بنابر اعلام پایگاه خبری-تحلیلی دریایی ایران، از زمان بروز این سانحه در آبان‌ماه گذشته شناور HL5000 كه از سرمایه‌های ملی و شناوری منحصربه‌فرد برای ایران و حتی منطقه خلیج‌فارس محسوب می‌شد؛ در اسكله‌های بوشهر پهلو گرفته است.

در این زمینه، مدیران شركت فن‌آوری آب‌های عمیق تلاش‌هایی را برای تعمیر این شناور در دستور كار قرار داده‌اند و گفته می‌شود سفرها و مذاكراتی هم، با كارشناسان و سازندگان چینی داشته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: