هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ اسفند ۱۱, چهارشنبه

وقتی بهره برداری و سود انجام معامله زیاد باشد استعمار از آبروی خود و ارتشش برای نوکرانش هم هزینه میکند


ایران انگیزه ویکی لیکس از انتشار اسناد محرمانه را زیر سوال برد

ایران در اولین واکنش به انتشار گزارش های محرمانه ارتش آمریکا توسط گروه "ویکی لیکس" هویت و استقلال کسانی که این گزارش ها را منتشر کرده اند زیر سوال برده و محتوای گزارش ها را دایر بر حمایت ایران از شبه نظامیان شیعه در عراق تکذیب کرده است.
رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه شنبه 4 آبان (26 اکتبر) در یک کنفرانس خبری گفت: "فکر می کنیم مطالبی که به ظاهر به طور مستقل منتشر می شود دارای اهداف مشکوکی است."
او گفت "معلوم نیست انتشار این اسناد با چه نیات، توسط چه کسانی و با چه ارتباطی دنبال می شود" و افزود که مطالب منتشر شده در این اسناد و اتهامات وارد شده به ایران "به هیچ وجه مورد تایید نیست."
وبسایت گروه "ویکی لیکس" روز جمعه 22 اکتبر صدها هزار سند ارتش آمریکا که تاریخ نگارش آنها به سال های 2004 تا 2009 برمی گردد را منتشر کرد.
دولت آمریکا که انتشار این گزارش ها را محکوم کرده است می گوید که این اسناد شامل گزارشهایی است که واحد های نظامی از "فعالیت های مهم" خود داده اند.
ویکی لیکس نمی گوید که چگونه به این اسناد دست یافته است اما این گزارش ها از جمله حاوی نکاتی است که باعث ملامت ارتش آمریکا شده است، از جمله اینکه نظامیان آمریکایی در مقابل بدرفتاری نیروهای عراقی با زندانیان سکوت می کردند.
ویکی لیکس که قبلا هم گزارش های محرمانه ارتش آمریکا را منتشر کرده بود، گفت که هدف از این افشاگری، بیان حقایق در مورد جنگ عراق بوده است.
آقای مهمان پرست یکی از "اهداف" انتشار این گزارش ها را "انتخابات در عراق که تشکیل دولت مردمی عراق را در آینده نزدیک به دنبال خواهد داشت" و همچنین حضور پررنگ تر ایران در منطقه نسبت به گذشته دانست.
'حمایت سپاه از شبه نظامیان'
بخش مهمی از اسناد تازه ای که ویکی لیکس منتشر کرده به ارزیابی آمریکا از دخالت ایران در عراق در این سال ها مربوط می شود که بر اساس آن سپاه پاسداران ایران حمایت های زیادی از شبه نظامیان شیعه عراقی کرده است.
اسناد منتشر شده ویکی لیکس شامل گزارش های متعدد و موارد مشخصی است که سپاه پاسداران ایران و به ویژه نیروی قدس متهم به آموزش شبه نظامیان شیعه عراقی، ارسال سلاح، راکت و بمب های دست ساز پیشرفته می شود.
مطابق این مدارک نیروی قدس با حزب الله لبنان شبه نظامیان شیعه عراقی را در اردوگاهی در نزدیکی قم آموزش می دادند که برخی مقام های عراقی و همینطور سربازان آمریکایی را گروگان گرفته و یا به قتل برسانند.
در برخی موارد گفته شده که منابعی که این اخبار را به ارتش آمریکا داده اند چندان موثق نیستند، اما در موارد متعدد دیگری تاکید شده که مدارک محکمی دال بر دخالت سپاه در این قتل ها، گروگانگیری ها و انفجارها در عراق وجود دارد.
نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت این اسناد ظاهرا به این موضوع اشاره دارد که حضور و دخالت ایران ایران احتمالا بیش از تصور عمومی در عراق حضور و دخالت داشته است.
تحلیلگران آمریکایی می گویند حمایت هایی که ایران متهم است از شبه نظامیان عراقی کرده نه فقط در دوران ریاست جمهوری جورج بوش در سال ۲۰۰۵ و پس از آن بوده، بلکه حتی ماه ها پس از آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما و مدتها پس از این که او اعلام کرد که بدنبال تغییر سیاست واشنگتن در قبال تهران و بهبود روابط با ایران است نیز ادامه پیدا کرده است.
ویکی لیکس در ژوئیه گذشته نیز با انتشار بیش از ۷۰ هزار سند محرمانه از جنگ افغانستان خشم دولت و ارتش آمریکا را برانگیخت.
مقام های ارتش آمریکا در آن زمان گفتند که درز این اسناد ممکن است جان سربازان آمریکایی و غیرنظامیان افغان را به خطر اندازد زیرا برخی اسناد شامل اسامی افراد محلی است که به نیروهای ائتلاف کمک می کنند.
تحقیقات آمریکا در این ماجرا به دستگیری بردلی مانینگ، تحلیلگر اطلاعات ارتش منجر شد. او متهم شد که ویدئویی محرمانه از حمله یک هلی کوپتر آمریکایی در عراق در سال ۲۰۰۷ که طی آن ده ها نفر کشته شدند را به ویکی لیکس داده است.
پنتاگون تیمی متشکل از یکصد تحلیلگر برای بررسی و مقابله با انتشار این اسناد تشکیل داده است.
یک سخنگوی پنتاگون گفته است که این اسناد صحنه هایی از حوادث و اتفاقات مهم و عادی را تشکیل می دهد و تصویری از کل ماجرا نیست.

هیچ نظری موجود نیست: