هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱, پنجشنبه

افزايش امنيت در فيس‌بوك با پسوُردهاي يك‌بار مصرف



فيس‌بوك، بزرگ‌ترين شبكه اجتماعي دنيا با بيش از ۵۰۰ ميليون عضو پي‌گير كه مستمرانه از امكانات گوناگون آن بهره مي‌گيرند، براي افزايش امنيت كاربران راه‌هاي جديدي طراحي كرده كه يكي از آنها ارائه پسوُردهاي موقت است.
امنيت و حفظ حساب‌هاي كاربري از گزند حملات سايبري و نفوذ هكرها و مجرمان اينترنتي، همواره از دغدغه‌هاي اساسي شهروندان جهان مجازي بوده است. با پديد آمدن شبكه‌اجتماعي بزرگي نظير فيس‌بوك كه بسياري از كاربران به آنچه در آنجا ثبت و هم‌خوان كرده‌اند، به دوستان خود در سراسر گيتي و همه آنچه فيس‌بوك در اختيارشان نهاده احساس تعلق و وابستگي مي‌كنند، نگراني‌هايي از اين دست افزايش يافته است. به همين خاطر مديران فيس‌بوك درصدند تا با طراحي و اجراي روش‌هاي گوناگون، نگراني‌هاي امنيتي كاربران را برطرف كنند تا حضور آنها در اين شبكه اجتماعي ثبات و دوام داشته باشد.
در روش جديدي كه فيس‌بوك در هفته جاري راه‌اندازي كرده است، كاربراني كه به دلايل گوناگون مجبورند از سيستم‌هاي مختلف – به‌خصوص در مكان‌هاي عمومي مانند كافي‌نت‌ها، مراكز آموزشي، فرودگاه‌ها يا هتل‌ها – وارد فيس‌بوك شوند، مي‌توانند از «پسوُردهاي يك‌‌بار مصرف» استفاده كنند تا امنيت‌شان افزايش يابد.
رمزهاي عبور يك‌بار مصرف تنها براي ۲۰ دقيقه معتبر خواهد بود
استفاده از كامپيوترهاي موجود در مكان‌هاي عمومي هميشه با ريسك بالايي همراه است، چون ممكن است كاربران پيشين برنامه‌هايي روي آن سيستم‌ها نصب كرده باشند كه امكان نفوذ يا ثبت كليدها را فراهم كرده باشد. به همين خاطر، رمزهاي عبور جديد كه پس از ۲۰ دقيقه اعتبار خود را از دست خواهند داد، امكان وارد شدن مجدد را از هر كاربر ديگري سلب مي‌كند و حتي اگر اين رمز ناخواسته در جايي ثبت شده باشد، فاقد كارآيي خواهد بود. برخي از متخصصان امنيتي نسبت به ثبت شماره تلفن‌هاي همراه در فيس‌بوك ابراز نگراني كرده‌و گفته‌اند اين اقدام اگرچه بخشي از تهديدات را از بين مي‌برد، اما ممكن است زمينه را براي تهديدات جديدي فراهم كند.
البته اكنون اين سرويس فقط به كاربران مقيم آمريكا ارائه مي‌شود اما در هفته‌هاي آتي براي كاربران سراسر جهان نيز فعال خواهد شد. براي دريافت رمز عبور يك‌بار مصرف، كاربر بايد اس‌ام‌اسي را با متن ”OTP“ به شماره 32665 ارسال كند تا رمز عبور بلافاصله برايش ارسال شود. اين پسورد تنها براي ۲۰ دقيقه معتبر است و فقط يك بار از آن مي‌توان استفاده كرد. بديهي است كه پيش از هر چيز بايد در بخش تنظيمات حساب كاربري، شماره تلفن همراه خود را وارد كنيد. ثبت تلفن همراه در حساب كاربري فيس‌بوك اين امكان را به كاربر مي‌دهد كه حتي در صورت فراموش كردن رمز عبور يا هك شدن توسط فردي ديگر نيز اقدام به بازيابي اكانت خود كند؛ البته مشروط بر اين‌كه هكر شماره تلفن خود را جاي‌گزين شماره تلفن شما در بخش تنظيمات نكرده باشد.
خروج از فيس‌بوك از راه دور
با امكان جديدي كه فيس‌بوك ارائه كرده، كاربران مي‌توانند از راه دور همه اتصالات وارد شده به اكانت خود را قطع كنند
اين اتفاق براي بسياري از كاربران رخ مي‌دهد؛ ممكن است شارژر لپ‌تاپ‌خود را جايي جا گذاشته باشيد، باتري موبايل‌تان در حال جان كندن باشد يا ... به دلايل متعدد مجبور شويد كه از طريق موبايل يا آي‌پد يا لپ‌تاپ دوست‌تان وارد فيس‌بوك شويد، اما آن‌قدر سرتان گرم شده باشد يا عجله داشته باشيد كه فراموش كنيد از حساب كاربري خود در فيس‌بوك خارج شويد (Log Out كنيد و آن را كامل ببنديد). فيس‌بوك براي موقعيت‌هايي از اين دست هم چاره‌اي انديشيده است.
براي فعال كردن اين امكان مي‌توانيد به بخش تنظيمات امنيتي (Account Security) فيس‌بوك برويد. اگر اكانت فيس‌بوك شما روي سيستم ديگري هم‌چنان فعال مانده باشد، آن را با جزييات  مشخصات سيستم ميزبان خواهيد ديد و  مي‌توانيد تنها با يك كليك همه آنها را ببنديد و احتمال هر نوع تهديد امنيتي را از بين ببريد.
اين امكان جديد در شرايطي كه كسي بدون اجازه در حال استفاده از حساب كاربري‌تان باشد، اهميت ويژه‌اي خواهد يافت، چون با دقت در بهره‌گيري از آن مي‌توانيد مشخصات سيستم مقصد (از جمله مكان جغرافيايي، نوع مرورگر، نام دستگاه و ...) را شناسايي كنيد و سپس اتصال او به اكانت خود را قطع كنيد. فراموش نكنيد كه پيش از اعمال هرگونه تغييري در رمز عبور، بايد مطمئن شويد كه در آن لحظه كسي دسترسي به آن ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: