هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ آذر ۱۲, سه‌شنبه

استعمار وترفند هايش

استراتژيست‌هاي برجسته آمريكايي:
«معامله بزرگ» ايران و آمريکا
ايران با مذاکره و اعمال سازوکارهاي مشابه براي پاسخگويي به نگراني‌ها راجع به اقدامات مرتبط با توليد احتمالي سلاح‌هاي بيولوژيکي و شيميايي، موافقت كند... ايالات متحده متعهد شود كه به اتهام عليه ايران و معرفی ايران به عنوان دولت حامي تروريسم پايان داده و تحريم‌هاي مرتبط با اين مسأله را بردارد.
كد خبر: ۲۷۴۱۷ تاريخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۱۱ آذر ۱۳۸۷ تعداد بازديد: ۱۰۸۵۸

سرويس بين‌الملل تابناک ـ ايران و آمريکا هر يک براي انجام مذاکرات خود، پيش‌شرط‌هايي خواهند داشت که هرچند ممکن است رسما بر زبان نياورند، در عمل با در نظر قرار دادن آن وارد مذاکره خواهند شد.

«فلينت لورت»، مدير ابتکار ژئوپولتيک انرژي بنياد آمريکاي نوين و «هيلاري من لورت»، مدير اسبق امور ايران ـ افغانستان و خليج فارس شوراي امنيت ملي آمريکا، در يادداشتي راهبردي به تشريح خواسته‌هاي مشترک ايران و آمريکا از يکديگر براي دستيابي به روابط دوجانبه پايدار پرداختند.

فيلنت و هيلاري در اين يادداشت مي‌گويند: از ديدگاه آمريکا، يک مسأله اساسي براي انجام معامله بزرگ ايران ـ آمريکا، حل و پايان قطعي نگراني‌هاي ايالات متحده درباره دستيابي احتمالي ايران به سلاح‌هاي کشتار جمعي، روابطش با سازمان‌هاي آزاديبخش، رفتارش نسبت به حل و فصل درگيري اعراب و اسرائيل و انگيزه‌ها و نقش منطقه‌اي اين کشور است. بنابراين، براي امکان‌پذير بودن يک معامله بزرگ، ايران بايد تعهداتش نسبت به امنيت بين‌المللي و ثبات منطقه‌اي را شفاف سازد.

در اين راستا، ايالات متحده، اين تعهدات را از ايران خواهان است:
1 ـ ايران بايد براي فعال‌سازي تعهداتش نسبت به امنيت بين‌المللي، سازوکارهايي در پاسخگويي قطعي به نگراني‌ها درباره اقدامات چرخه سوخت خود، اعمال كرده و همچنين پروتکل الحاقي را تصويب و اجرا نمايد. البته به نظر ما، در اين برهه از زمان، چنين چيزي بسيار دور مي‌نمايد. به اعتقاد ما، احتمال دارد که تهران با برخي محدوديت‌ها بر گستره زيربناي چرخه سوخت خود و نظارت شديد بين‌المللي تأسيسات هسته‌ايش، موافقت كند.

2 ـ ايران با مذاکره و اعمال سازوکارهاي مشابه براي پاسخگويي به نگراني‌ها راجع به اقدامات مرتبط با توليد احتمالي سلاح‌هاي بيولوژيکي و شيميايي، موافقت كند.

3 ـ ايران بايد براي فعال‌سازي تعهداتش نسبت به ثبات منطقه‌اي، از حمايت‌هاي خود از آنچه گروه‌هاي تروريستي ناميده مي‌شود مانند حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامي دست برداشته و از تلاش براي حذف اسرائيل خودداري كند.

4 ـ بر پايه قطعنامه‌هاي 242، 338، و 1397 شوراي امنيت سازمان ملل، ايران بيانيه‌اي مبني بر موافق بودن با حل و فصل درگيري اعراب و اسرائيل يا يک راهكار دو کشوري براي درگيري فلسطين ـ اسرائيل صادر كند. جمهوري اسلامي به عنوان بخشي از حل و فصل کلي درگيري اعراب و اسرائيل، بايد متعهد شود تا در راستاي تبديل حزب‌الله و حماس به سازمان‌هايي صرفا سياسي و اجتماعي، تلاش كند.

5 ـ در ضمن، ايران بايد به همکاري با ايالات متحده در تضمين ظهور نظم سياسي باثبات در عراق و افغانستان، متعهد شود.

اين دو استراتژيست، سپس خواسته‌هاي ايران را اين‌گونه پيش‌بيني مي‌کنند كه از ديدگاه ايران، يکي از بنيان‌هاي اساسي معامله بزرگ با ايالات متحده، رفتار آمريکا نسبت به ايران است، بنابراين براي امکان‌پذير بودن يک معامله بزرگ، ايالات متحده نيز بايد روشن سازد که به دنبال مقابله با ايران نبوده، بلکه خواهان تغيير سياست‌هاي ايران ـ که واشنگتن آن را دردسرساز تلقي مي‌نمايد ـ است. همچنين ايالات متحده بايد تعهد خود را در بهبود روابط ايران ـ آمريکا روشن سازد.

و به اين ترتيب، ايران بايد ضمانت‌هاي زير را از ايالات متحده بگيرد:
1 ـ ايالات متحده بايد به استفاده نكردن از زور در راستاي تغيير مرزها يا هر كاري عليه ايرانيان، متعهد شود.

2 ـ فرض بر اين‌که نگراني‌هاي ايالات متحده نسبت به برنامه هسته‌اي ايران و مخالفتش با حل و فصل درگيري اعراب و اسرائيل به شكل مناسبي پاسخ داده شود و تهران از دادن تجهيزات و آموزش نظامي به سازمان‌هاي تروريستي دست بردارد، ايالات متحده متعهد به پايان دادن به تحريم‌هاي يکجانبه عليه ايران، بازتأسيس روابط ديپلماتيک و حل و فصل دعاوي دوجانبه مي‌شود.

3 ـ ايالات متحده ‌بايد همچنين متعهد به همکاري با ايران براي ارتقاي رونق آتي و پيگيري منافع اقتصادي مشترک شود و نيز مشوق گسترش فناوري صلح‌آميز ايران و مداخله شرکت‌هاي آمريکايي در اقتصاد اين کشور، شامل سرمايه‌گذاري مالي و ارايه مهارت در صنعت نفت و گاز ايران باشد.

4 ـ ايالات متحده متعهد شود كه به اتهام عليه ايران و معرفی ايران به عنوان دولت حامي تروريسم پايان داده و تحريم‌هاي مرتبط با اين مسأله را بردارد.

5 ـ ايالات متحده متعهد به آغاز مذاکرات راهبردي پايدار با ايران به عنوان فرصتي براي ارزيابي اعمال تعهدات طرفين و پاسخگويي به نگراني‌هاي امنيتي متقابل دو طرف شود.

آنچه در اين گزارش مشهود است، پيش‌فرض‌هاي نويسندگان مبني بر سهم بيشتر ايران در تيره ماندن روابط دو کشور است که با واقعيت، يعني قطع رابطه از سوي آمريکا و اقدامات آن کشور عليه منافع ايران در نيم قرن گذشته فاصله بسيار دارد.
لاریجانی: وقت مذاكره با مجلس آمريكا فرا رسیده
لاريجاني در پاسخ به اين سوال گفت: با توجه به زمان كوتاهي كه به پايان دولت است، توصيه مي كنم نمايندگان كمتر از استيضاح استفاده كنند.
كد خبر: ۲۷۵۷۹ تاريخ انتشار: ۱۸:۱۸ - ۱۱ آذر ۱۳۸۷ تعداد بازديد: ۴۲۸۴

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نامه اخير نمايندگان كنگره آمريكا گفت: احساس مي‌كنيم وقت آن رسيده كه مذاكراتي في مابين داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار امور مجلس خبرگزاري فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه نشست خبري خود با خبرنگاران داخلي و خارجي در پاسخ به سوال خبرنگار كيودو ژاپن در خصوص بزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي در طول 30 سال اخير و بزرگترين چالشي كه امروز نظام جمهوري اسلامي ايران با آن روبه رو است، گفت: بزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي مردم سالاري ديني است كه در كشور ما بعد از يك دوره استبداد زده مردم ايران به آن دست يافتند و استقلال سياسي واقعي پيدا كردند و آن عنصر الهام بخش انقلاب اسلامي توانست فكرهايي نوين در ذهن جوانان در ساير كشورها به وجود بياورد كه موضوع بسيار پر اهميتي است.
وي افزود: يكي از قدرت هاي مهمي كه در مقابل يك جانبه‌گرايي آمريكا ايستادگي كرده، ايران است و اين فكر نوين جمهوري اسلامي ايران بود و اين مسئله، دستاورد بزرگي هم براي ايران است و هم براي بشريت.
لاريجاني در خصوص چالش‌هاي پيش روي ايران گفت: چالش ها از تنوع برخوردار است؛ برخي از اينها به خاطر آن است كه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، سياست آمريكا انكار انقلاب اسلامي بود كه همچنان سياست خود را دنبال كرده و اين چالشي است كه به نفس هاي آخر خود مي‌رسد. در واقع پس از 30سال كه از انقلاب اسلامي ايران گذشته، توانمندي جمهوري اسلامي ايران در حدي است كه آنها از اين سياستهاي خود مايوس شده‌اند.
وي افزود: اين در حالي است كه برخي از صاحب نظران آنها در لسان مي‌گويند كه بايد با ايران كه مسلط به دانش هسته اي بوده و توانمندي يك بازيگر قوي در منطقه را دارد، سخن ديگري بگوييم.
خبرنگار اعتماد ملي از لاريجاني سوال كرد: نشست فرداي نمايندگان ادوار مختلف مجلس در واقع گرد‌همايي بسياري از چهره هاي ملي در كنار يكديگر است. حال اين سوال مطرح است كه چرا اين گردهمايي صرفا سمبليك است و اين توان در كشور وجود ندارد كه از اين ظرفيت در جهت پيشرفت كشور استفاده شود؟ آيا ضروري است كه در انتخابات آينده، رئيس جمهوري با وجهه ملي انتخاب شود تا از اين ظرفيت ها استفاده كند؟ اين در حالي است كه اصولگرايان اعلام كردند كه احمدي نژاد تنها كانديداي اين جريان است.
رئيس مجلس پاسخ داد: در جلسه فردا، نمايندگان مختلف ادوار گوناگون شركت كرده و قاعدتا چهره هاي مختلفي حضور دارند. تلاش كشور اين است كه از ظرفيت هاي مختلف كشور استفاده بشود و طبعا سلايق مختلفي در اين زمينه است. اين كاستي كه شما مي‌گويد از همه ظرفيت چهره هاي شاخص كشور استفاده نمي‌شود، در همه دولت ها با فراز و نشيب‌هايي وجود داشته است و اختصاص به شرايط فعلي ندارد.
لاريجاني افزود: گاهي در دولت‌ها سلايق منبسط تر بود و گاهي اينگونه نبوده است اما هميشه با اين پديده مواجه بوديم. اصل اينكه از ظرفيت‌هاي مختلف در جاي خودش استفاده بشود، حرف صحيحي است و فكر مي‌كنم توانمندي كشور ما در حد خوبي است كه بايد از همه آنها در جاهاي مختلف استفاده كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه اظهار داشت: در مورد انتخابات هم همانطور كه قبلا عرض كردم نبايد پيش گويي هاي زودتر از زمان خودش را انجام داد؛ قاعدتا وقتي يك رئيس جمهوري با راي مردم انتخاب مي‌شود شخصيت ملي خواهد بود. مهم اين است كه سياست ها به نحوي باشد كه از ظرفيت‌هاي مختلف استفاده شود و بايد آرايش كانديداهاي انتخاباتي را در زمان آينده مشاهده كرد.
لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه وطن امروز در خصوص ارائه لايحه طرح تحول اقتصادي و همچنين ارائه طرحي توسط كميسيون مبني بر اينكه پرداخت نقدي يارانه ها در سال اول اجرا نشود تا انتخابات برگزار شود، اظهار داشت: در مجلس نظرات متنوعي در مورد اين طرح وجود دارد. وقتي لايحه‌اي از دولت مي‌آيد قاعدتا مسير بررسي خود را در كميسيون طي خواهد كرد. نبايد انتظار داشت كه طرح ديگري مطرح نشود. اين نكته‌اي كه فرموديد طرح ديگري در كميسيون مطرح است، درست است اما چون اين طرح و لايحه يك موضوع را پيگيري مي‌كنند در همان كميسيون ويژه بررسي مي‌شود .
وي افزود: اينكه در صحنه فكري سياسي جامعه به اين طرح نگاه انتخاباتي هم مي‌شود، بايد بگويم كه بررسي ما در مجلس و نگاه ما به اين موضوع نگاه انتخاباتي نيست بلكه اگر مسئله‌اي به نفع كشور باشد هر زمان ارائه شود، مفيد است. بنابراين نظر مجلس با نظر احزاب و خبرنگاران متفاوت است ما يك مرجع حقوقي هستيم و كار خودمان را انجام مي‌دهيم.
وي همچنين در تشريح نظر خود در مورد ظرفيت افرادي كه براي انتخابات مي‌توانند حاضر شوند، گفت: اين موضوع چه در مورد اصولگراها و چه اصلاح طلب ها بايد در زمان خودش مشخص شود. فكر مي‌كنم نكته‌اي كه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند كه زمان بحث هاي انتخاباتي هنوز زود است بايد مورد توجه قرار گيرد. اصل اينكه نظرها گفته شود امري مفيد در كشور است اما فضا را زودتر از زمان خود انتخاباتي كردن، ممكن است باعث چالش‌هايي در كشور شود. بايد صبر كنيم و بينيم كه چه افرادي در انتخابات ظاهر مي‌شوند و اقبال عمومي نسبت به آنها چيست.
خبرنگار همشهري از رئيس مجلس شوراي اسلامي پرسيد: بعد از راي عدم اعتماد مجلس به كردان، شما در نشست مطبوعاتي اعلام كرديد كه دولت با اين تغيير در لبه تيغ قرار گرفته و اخيرا هم گفت و گويي با يكي از خبرگزاري‌ها (خبرگزاري فارس) داشتيد و اعلام كرديد تغييرات در وزارت كشور به معناي يك تغيير است و دولت با يك تغيير ديگر مشمول اصل 136 نمي‌شود. لطفا در اين خصوص توضيح دهيد.
لاريجاني در پاسخ به اين سوال گفت: با توجه به زمان كوتاهي كه به پايان دولت است، توصيه مي كنم نمايندگان كمتر از استيضاح استفاده كنند.
وي افزود: برداشت شخصي من از قانون اساسي اين است كه اگر در يك وزارتخانه اي چند تغيير رخ بدهد، به معناي چند تغيير نيست مثلا فرض كنيد در دولت هيچ كدام از وزرا تغيير نكنند اما مثلا وزير ارتباطات 10 بار تغيير كند، آيا اين 10 تا تغيير محسوب مي شود يا يك تغيير؟ به همين دليل برداشت من از قانون اساسي اين گونه است ولي بايد هم نظر شوراي نگهبان و هم اداره قوانين را در اين مورد لحاظ كرد.
لاريجاني ادامه داد: برداشت شخصي من اين بود كه چون در وزارت كشور سه تغيير ايجاد شده، نمي‌توان آنرا 3 تغيير محسوب كرد و اين نظر حقوقي مجلس نيست و ما در اين زمينه نظر مجلس را نگرفتيم اما توصيه كلي من اين است كه در شرايط فعلي نمايندگان تا آنجا كه ممكن است از ساير ابزارهاي نظارتي استفاده كنند. ضمنا اينكه استيضاح حق نمايندگان است.
لاريجاني در پاسخ به خبرنگار شبكه العالم كه از وي سوال كرد: جواب مجلس به نامه نمايندگان كنگره آمريكا چيست و همچنين با توجه به مصوبه مجلس مبني بر دستور ساخت 20 نيروگاه هسته اي تاكنون چه اقداماتي صورت گرفته و نظارت مجلس در اين قضيه در چه مرحله است، گفت: در مورد آن نامه نگاري‌ها قبلا هم عرض كردم كه چندين نامه از طرف اعضاي كنگره و سناتورها رسيده بود، اخيرا هم نامه‌اي از آنها رسيده بود و ما احساس مي‌كنيم وقت آن رسيده كه مذاكراتي را في مابين داشته باشيم. ما هنوز جواب منفي به اين موضوع نداديم بلكه در دست بررسي است.
لاريجاني در مورد ساخت نيروگاه هسته اي نيز گفت: در مورد نيروگاه ما متناسب به نيازي كه در 20 سال آينده داريم، نيازمند 20 نيروگاه اتمي هستيم و اين كار دنبال مي‌شود و سازمان انرژي اتمي مناقصه‌اي را برگزار كرد و از دانشمندان داخلي براي ساخت نيروگاه هاي با قدرت متوسط دعوت كرد كه همه اينها در جهت اجراي مصوبه مجلس است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ايران در خصوص طرح وحدت ملي كه لاريجاني يكي از پيشنهاد دهندگان اوليه آن است و اينكه در صورت موفقيت اين طرح، آيا ممكن است شما كانديداي مورد نظر افرادي باشيد كه اين طرح را دنبال مي‌كنند، گفت: تا آنجايي كه ممكن باشد از بستر انتخابات سمت و سوي وحدت و منافع ملي را داشته باشيم، فكر پسنيده اي است.
وي افزود: تمركز ذهني سياستمداران روي مولفه هاي ملي هميشه براي كشور كمك كننده است و به جاي اينكه با مناقشات خود ظرفيت سياسي كشور را سايش دهند، ما اين را تبليغ كنيم به تمركز روز نقاط مشترك. اين كار، كار مثبتي است.
لاريجاني افزود: در اداره مجلس هشتم هم نظر من اين است كه به جاي اينكه جريانات سياسي مجلس به پراكندن نظرات خود و اختلافات سياسي بپردازند، تلاش كنيم ذهن كارشناسي آنها را روي منافع ملي متمركز كنيم و جنبه تخصصي و كارشناسي در موضوعات حاكم شود. الان احساس مي‌كنم دوستان نمايندگان مجلس پاسخ خوبي به اين فكر دارند و زحمت كشيده اند به جاي چالش هاي سياسي، روي مسائل اصلي متمركز شوند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: به عنوان مثال در كميسيون ويژه همه گروه هاي سياسي حضور دارند كه يك امر پسنديده است و به طرح تحول اقتصادي، سياسي نگاه نمي‌كنند.
علي لاريجاني همچنين در اين نشست از طريق ويدئو كنفرانس به چند سوال ديگر خبرنگاران قم پاسخ داد.

هیچ نظری موجود نیست: