هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ آذر ۱۴, پنجشنبه

استعمار وترفند هايش

توصيه ای مغاير با استراتژی تغيير رژيم در ايران و واکنش هائی ديگر در مطبوعات جهان

03/12/2008




* انتظار خاورميانه از خانم کلينتون

نيويورک تايمز زير عنوان"بحران جهانی بخشی ازبرنامه در انتظارکلينتون" با اين يادآوری که هيلاری رادهم کلينتون در مقام متقاضی کانديدائی رياست جمهوری آمريکا هشدارداد ايران اگر به اسرائيل حمله ای اتمی انجام دهد ممکن است محو شود، و در مقام سناتوری نيزبه قطعنامه ای رای داد که پاسداران انقلاب ايران را تشکيلاتی تروريستی ميشناسد، ضمن بررسی واکنشهای جهانی به تصميم باراک اوباما رئيس جمهوری منتخب آمريکا در گزينش خانم کلينتون برای احراز مقام وزير امورخارجه در دولت وی، اين واکنش ها را در مجموع مساعد توصيف ميکند اما تذکر ميدهد که نظرها در خاورميانه پيچيده تر است.

نيويورک تايمز می نويسد در خاورميانه اين سئوال مطرح است که آيا خانم کلينتون می تواند ورای موضع شاهين وارش اکنون لحنی متفاوت ارائه دهد؟ آيا وی در مقام ديپلمات ارشد در دولت اوباما مذاکره با ايران را در کانون توجه ميگذارد، و سعی ميکند اسرائيل را برای رسيدن به صلح با سوريه به خروج از بلنديهای جولان، و برای پيشبرد طرح ايجاد کشور فلسطينی به خروج از بخش عمده ای از کرانه غربی و شرق اورشليم مجاب سازد؟ بسياری حدس ميزنند که وی چنين اقداماتی را انجام خواهد داد.

* صلح بالقوه اسرائيل و سوريه و تاثير آن بر نفوذ ايران

واشينگتن پست زير عنوان"درخواست تغيير جهت در سياست خارجی ازتوجه به عراق" پيشنهاد روز سه شنبه دو بنياد سرشناس تحقيقاتی در واشنگتن به باراک اوباما رئيس جمهوری منتخب آمريکا برای تغيير جهت در سياست خارجی آمريکا در خاورميانه از توجه به عراق به محدود ساختن برنامه اتمی ايران و پيشبرد توافق های صلح ميان اسرائيل و همسايگان عرب اش را مطرح ساخته است و می نويسد پانزده کارشناس در انستيتوی بروکينگز و شورای روابط خارجی در اين پيشنهاد، در مورد خاورميانه، خواستار برقراری مجدد توازن در استراتژی آمريکا و استفاده بيشتر از ديپلماسی شده اند.

واشنگتن پست نظر مارتين اينديک کارشناس در انستيتوی بروکينگز را نقل ميکند که مدتی سفير آمريکا در اسرائيل بود و معتقد است سوريه در موقعيتی است که می تواند با اسرائيل به صلح برسد و چنين اقدامی می تواند به تضعيف نفوذ ايران و کاهش حمايت از حزب الله و حماس منجر شود، که دو گروه ستيزه گر ضد اسرائيلی هستند، و چشم انداز ثبات در لبنان نيز بهتر خواهد شد.

* توصيه ای مغاير با استراتژی تغيير رژيم

جروسلام پست روزنامه انگليسی زبان اسرائيلی زير عنوان"کارشناسان آمريکائی تماس با ايران را لازم ميدانند" پيشنهادهای انستيتوی بروکينگز و شورای روابط خارجی به باراک اوباما رئيس جمهوری منتخب آمريکا راجع به منطقه خاورميانه، از جمله ايران و حماس را، پيشنهادهائی توصيف کرده است که برای تشکيلات امنيتی اسرائيل می تواند تعجب آور و بحث انگيز باشد.

جروسلام پست می نويسد در بخش مربوط به ايران به آمريکا توصيه شده است ايران را ملتی متحد و تحت حکمرانی آيت الله علی خامنه ای ببيند، که توصيه ای است مغاير با استراتژی تلاش در بهره برداری از نارضائی های داخلی برای تغيير رژيم بدون مداخله مستقيم خارجی.

* اعزام سرباز بيشتر به افغانستان کافی نيست

وال استريت جرنال زير عنوان" جونز خواستار رويکردی جامع و گسترده به افغانستان است" می نويسد جيمز جونز، گزينش باراک اوباما رئيس جمهوری منتخب آمريکا برای احراز مقام مشاور امنيت ملی، ميگويد تقويت نيروهای آمريکائی در عراق فقط درصورتی موثر است که همراه با تغييراتی ديگر در آنجا، ازجمله تقويت قوه قضائيه و نيروی پليس ملی همراه باشد.

وال استريت جرنال اظهارات اين ژنرال بازنشسته واحد تفنگداران دريائی را نقل ميکند که گفته است تعهد آقای اوباما در جريان مبارزات انتخاباتی برای اعزام قريب ده هزار سرباز آمريکائی از عراق به افغانستان بايد با يک تلاش متمرکز بين المللی برای تقويت دولت و ريشه کن ساختن تجارت گسترده هروئين همزمان شود.



* اذعان احمدی نژاد به آسيب ديدن اقتصاد از تنزل قيمت نفت

واشنگتن پست زير عنوان"رئيس جمهوری ايران پذيرفت قيمت های نفت به اقتصاد لطمه می زند" گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس را از تهران نقل ميکند که ميگويد محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری برای اولين بار علنا اذعان کرده است قيمت های در حال سقوط نفت به اقتصاد متزلزل ايران لطمه ميزند.

واشنگتن پست همچنين بخش هائی ديگر از اين گزارش را نقل ميکند که ميگويد آقای احمدی نژاد ماه گذشته گفته بود قيمت نفت حتی اگر به بشکه ای پنج دلار تنزل کند اقتصاد ايران در امان خواهد بود. وی اکنون ميگويد دولت چاره ای ندارد مگر آنکه مخارج و سوبسيدها را کم کند و ماليات ها را بالا ببرد.

* تامين آب برای دو ميليون و پانصد هزار زائر امسال خانه خدا

عرب نيوز نشريه انگليسی زبان عربستان سعودی زير عنوان" وزارت امورخارجه يک ميليون و هفتصد و پنجاه هزار ويزای حج صادر کرده است" اظهارات محمد ال سلوم مدير کل امور کنسولی را نقل ميکند که گفته است سفارتخانه ها و کنسولگری های عربستان سعودی در خارج دوشنبه شب کار صدور ويزای حج را به انجام رساندند.

عرب نيوز با اين پيش بينی که انتظار ميرود امسال بيش از دو ميليون و پانصد هزار نفر در مراسم حج شرکت کنند از تدارکاتی خبر ميدهد که برای تامين نيازهای زائران خانه خدا بعمل آمده است و انتقال روزانه سيصد هزار متر مکعب آب به مکه بخشی از آن است.

عرب نيوز يادآوری ميکند که امسال قريب هزار شخصيت خارجی برای انجام مراسم حج ميهمان پادشاه عربستان سعودی خواهندبود که کليد دار خانه خداست.

هیچ نظری موجود نیست: