هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ آذر ۱۴, پنجشنبه

انفجار در اسلام آباد و بمبـ’ی یک نقشه و هدف استعمار از این عمل...سناریوکاخ سفید

رایس: پاکستان 'شفاف' اقدام کند

بمبئی صحنه برگزاری تظاهراتی چندین هزار نفری در اعتراض به حملات انجام شده بود
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا پاکستان را به همکاری "کامل و شفاف" در تحقیقات مرتبط با حملات بمبئی فراخواند.

خانم رایس که به هند سفر کرده، در یک کنفرانس خبری گفت: "پاکستان در این مورد وظیفه ای خاص بعهده دارد."

برخی مقام های هندی می گویند مهاجمان که حداقل 188 نفر را به قتل رساندند، با پاکستان در ارتباط بوده اند، اما پاکستان این ادعا را رد کرده است.

در همین حال هزاران نفر در اعتراض به حملات انجام شده اقدام به برگزاری یک راهپیمایی کردند و بسیاری از تظاهرکنندگان به ناتوانی دولت هند از جلوگیری از وقوع این حملات ابراز خشم و انزجار کردند.

در رویدادی دیگر پلیس بمبئی اعلام کرد نیروهای آن مواد منفجره ای را که توسط پیکارجویان در ایستگاه اصلی قطار این شهر کارگذاشته بودند خنثی کرده است.

حملات هفته گذشته در این شهر مردم این کشور را شوکه کرد و بسیاری آن را "یازده سپتامبر هند" خواندند.

"وقت همکاری"
خانم رایس اظهارات خود را پس از دیدار با وزیر خارجه هند عنوان کرد.

او گفت: "اکنون وقت آن است که همه همکاری کنند و در این کار شفافیت نشان دهند و به ویژه الان وقتی است که پاکستان این کار را انجام دهد.

خانم رایس به هند هم هشدار داد اقدامی انجام ندهد که "تبعاتی ناخواسته" داشته باشد.

او گفت: "باید تاثیر پاسخ در جلوگیری [از اقدام های مشابه] در نظر گرفته شود."


خانم رایس هند را از انجام اقدامی که "تبعات ناخواسته" داشته باشد بر حذر داشت
تحلیلگران می گویند کاندولیزا رایس نگران است شدت گرفتن تنش نظامی در جنوب آسیاتوجه پاکستان را از مبارزه با پیکارجویان مستقر در خاک این کشور در مرز افغانستان منحرف کند و به تضعیف دولت غیرنظامی آن بینجامد.

پراناب موخرجی، وزیر خارجههند در این کنفرانس خبری گفت "تردیدی وجود ندارد" که پیکارجویان از پاکستان آمده بودند و دایت آنها از داخل پاکستان صورت می گرفت.

همزمان با سفر خانم رایس به هند، مایک مولن رئیس ستاد مشترک آمریکا نیز از پاکستان دیدار می کند.

او پاکستان را فراخواند تا پس از حملات بمبئی، مبارزه خود با گروه های پیکارجو را گسترده تر کند.

در همین حال احزاب سیاسی پاکستان با امضاء یک بیانیه مشترک از کشتار مردم بیگناه ابراز انزجار کردند و با هند ابراز همدردی نمودند.

اما آنها همچنین قاطعانه "وارد کردن عجولانه اتهامات بی اساس" به پاکستان را رد کردند.

وزیر خارجه هند گفت کشورش پاسخی نظامی را مد نظر ندارد اما تاکید کرد انفعال پاکستان "فرایند صلح دوجانبه را به مخاطره خواهد انداخت."

هند همچنین از دولت پاکستان خواسته است 20 فراری از قانون هند را که به اعتقاد مقام های هندی در پاکستان مخفی شده اند، به هند تحویل دهد.

به گفته منابع پلیس هند، مهاجمان از پاکستان عازم هند شدند و به لشکر طیبه، یک گروه تندرو اسلامگرا مستقر در پاکستان، وابسته هستند.

آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان گفته است چنانچه شواهدی مبنی بر دست داشتن مظنونین مستقر در پاکستان در این حملات وجود داشته باشد، دولت پاکستان آنان را در دادگاه های این کشور محاکمه خواهد کرد.

عملیات مهاجمان مسلح در بمبئی که از شامگاه چهارشنبه 26 نوامبر آغاز شد و تا بامداد شنبه ادامه یافت، بیش از یکصد و هفتاد کشته برجای گذاشت و باعث انتقاد از دولت فدرال هند و دولت ایالت ماهاراشترا به دلیل ناتوانی در جلوگیری از وقوع چنین حملاتی شد.

هیچ نظری موجود نیست: