هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ آذر ۱۶, شنبه

نرمش ديروز جسارت امروز

ايران

منوچهر متکی گفته است ایران «از اینکه امارات تلاش می‌کند خود را به تریبونی برای آمریکا و انگلیس در منطقه تبدیل کند»، تعجب می‌کند. (عکس: AFP)
انتقاد تند متکی از رفتار مسئولان امارات

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران، به مسئولان امارات متحده عربی در مورد پیروی از «سیاست‌های تفرقه افکنانه» بریتانیا هشدار داد.

خبرگزاری‌های ایران روز جمعه به نقل از آقای متکی نوشتند که ایران «از اینکه امارات تلاش می‌کند خود را به تریبونی برای آمریکا و انگلیس در منطقه تبدیل کند»، تعجب می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران بدون اشاره به اظهاراتی که خشم اینچنین وی را برانگیخته است، به امارات توصیه کرد «مواضع خود را از مواضع افراطیون شکست خورده در واشنگتن و لندن جدا کند» و با احساس مسئولیت بیشتر به روند همگرایی و تعامل در منطقه کمک کند.

منابع خبری ایرانی که گفته‌های آقای متکی را به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه ایران، منتشر کردند به این نکته اشاره کرده‌اند که در سفر گذشته جرج بوش رئیس جمهور ایالات و سفر اخیر دیوید میلی‌بند وزیر امور خارجه بریتانیا به امارات، اظهارات تندی علیه جمهوری اسلامی ایران بیان شده و «حاصل اینگونه اظهارات تفرقه‌افکنانه، فروش ۶۰ میلیارد دلاری سلاح به کشورهای منطقه بوده است».


بیشتر بخوانید:

«کشورهای عرب برای تهران محدودیت ایجاد کنند»
تهدید ایران، نگرانی اعراب، منافع غرب
اظهارات آقای متکی علیه مسئولان امارات متحده عربی در حالی است که به رغم مناقشه چندین ساله این کشور با ایران بر سر جزایر سه‌گانه تنب کوچک و بزرگ، و ابوموسی، محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری ایران به تازگی در پیامی روز ملی امارات متحده عربی را به مسئولان این کشور تبریک گفت.

آقای احمدی نژاد در پیام تبریک خود که ۱۱ آذر ماه منتشر شد، خطاب به «شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان» رییس دولت امارات، نسبت به گسترش روابط ایران و امارات ابراز امیدواری کرد.

این پیام مورد استقبال امارات قرار نگرفت و رییس دولت این کشور در سخنانی به مناسبت فرا رسیدن روز ملی امارات با ابراز تأسف از اقدامات ایران درباره جزایر سه گانه، ایران را به تغییر وضعیت جزایر سه‌گانه متهم کرد.

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان در پیام خود تأکید کرد که دولت امارات بازپس‌گیری حق خود درباره جزایر سه‌گانه را از اولویت‌های سیاستش می‌داند اما معتقد است که باید از راه حل‌های مسالمت‌آمیز و مبتنی بر گفت وگوهای مستقیم و دوجانبه با ایران، برای رسیدن به این حق استفاده کند.

این گفته‌های رئیس امارات متحده عربی، مورد اعتراض ایران قرار گرفته و حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به آن، این سخنان را دخالت آشکار در امور داخلی ایران خوانده و رد کرده است.

آقای قشقاوی همچنین با تأکید بر تعلق ابدی سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به ایران، به مسئولان امارات توصیه کرده است که تحت تاثیر القائات کسانی که خیر و صلاح منطقه را نمی‌خواهند، قرار نگرفته و به جای «تکرار هر از گاه ادعاهای بی‌اساس» که هیچ نفعی هم برایشان ندارد، به روند همبستگی در منطقه و جهان اسلام روی آورند.

سه جزیره ابوموسی و تنب‌های بزرگ و کوچک در سال ۱۹۷۱ پس از خروج بريتانيا از منطقه به ايران واگذار شدند. يک روز پيش از آن که امارات از تحت الحمايگی بريتانيا خارج شود، ايران براساس يادداشت تفاهمی سه جانبه با اميرنشين شارجه و بريتانيا نيروهای خود را در ابوموسی مستقر کرد.

با این حال چهار کشور عرب منطقه -عربستان سعودی، کویت، قطر و عمان- پس از استقلال امارات، در نامه‌ای به شورای امنيت سازمان ملل، از ادعای مالکيت امارات بر جزاير ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک حمايت کرده و خواهان رسيدگی شورای امنيت سازمان ملل به اين موضوع شدند.

شورای امنيت در دسامبر ۱۹۷۱ درخواست امارات را از دستور کار خود خارج کرد و رسيدگی به آن را نپذيرفت اما از سال ۱۹۹۲ اين جزاير بارديگر مورد ادعای ارضی امارات متحده قرار گرفته است.

ايران همواره ادعای امارات را رد کرده و اين جزاير را جزئی جدایی ناپذير از خاک خود دانسته است. تهران همچنين درخواست ابوظبی برای ارجاع موضوع اختلافات دو کشور به دادگاهی بين‌المللی بر سر اداره ابوموسی را رد می‌کند و خواستار حل و فصل اين مسائل از طريق گفت و گوهای دو جانبه شده است

هیچ نظری موجود نیست: