نفت ارزان شد اما فرآورده هاي آن روغن و بنزین نه
این دولت گرانفروش
تحلیلروز: اگر چه این روزها کاهش کمسابقه قیمت نفت و پیشبینیها مبنی بر تداوم آن به دغدغهای جدی در میان ایرانیان بدل شده و نوید روزهای دشوارتر اقتصادی را با خود به همراه آورده اما به نظر میرسد این کاهش درآمدهای نفتی دستکم میبایست از جهاتی هم به نفع ایرانیان تمام شود چنانکه پیش از این نیز افزایش بیسابقه درآمدهای نفتی در جهات مختلف دشواریهایی را برای ایرانیان به همراه آورده بود. ایران اگر چه به عنوان یکی از صادرکنندگان اصلی نفت به شمار میآید اما از سویی دیگر به سبب ضعف زیرساختهای صنایع مرتبط با پالایش نفت یکی از واردکنندگان اصلی و فراوردههای نفتی و در راس آن بنزین نیز به شمار میآید. از همین رو در هنگامه دوران طلایی نفت و زمانیکه طلای سیاه ایران در بشکهای 150 دلار هم آرام نمیگرفت ایرانیان با دغدغه تهیه روغن و بنزین مواجه بودند چراکه دولتمردان با افزایش قیمت جهانی نفت توان تامین بنزین وارداتی با قیمت لیتری 100 تومان را نداشتند از همین رو نهایتاً تصمیم بر سهمیهبندی بنزین گرفته شد و پس از مناقشات فراوان بنزین آزاد با قیمت لیتری 400 تومان به بازار آمد اما این روزها که نفت در بازارهای جهانی هر روز ارزانتر از دیروز به فروش میرسد و حتا پیشبینیهایی مبنی بر رسیدن آن به بشکهای 20 دلار نیز از سوی موسسات اقتصادی بینالمللی به میان میآید دولت همچنان بر عرضه بنزین آزاد با لیتری 400 تومان پای فشرده و این قیمت را عادلانه میداند این در حالی است که هم پای کاهش قیمت نفت، قیمت بنزین نیز به شدت کاهش یافته و هماینک قیمت هر تن بنزین وارداتی از 900 دلار در شرایط نفت بشکهای 120 دلار به 370 دلار در ماه گذشته رسیده است. بر مبنای چنین کاهشی قيمت هر ليتر بنزين نیز در منطقه خلیج فارس به 303 دلار به ازای هر تن رسید که معادل رقمی کمتر از 240 تومان در هر لیتر میباشد. این کاهش قیمت محدود به کشورهای منطقه نبوده و حتا کشورهای اروپایی و آمریکا را نیز در بر گرفته چنانکه در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین در آمریکا حدود 300 تومان میباشد، اما به رغم تداوم چنین روندی ظرف چند هفته گذشته مسوولان دولتی به هیچ روی قصد کاهش قیمت آزاد بنزین را نداشته و معتقدند هیچ ارتباطی میان نرخ بینالمللی بنزین و نرخ آزاد آن در کشور وجود ندارد، در همین راستا نورالدين شهنازيزاده، مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران با پذیرش قیمت بنزين 260 تومان در هر ليتر در منطقه خلیج فارس و در پاسخ به اين پرسش که آيا با توجه به کاهش قيمتهاي جهاني قصد کاهش قیمت بنزين را نداريد، گفت: تاکنون دو نرخ 100 و 400 توماني براي فروش هر ليتر بنزين در کشور در نظر گرفته شده است که قيمت 400 توماني نرخ دوم بنزين بوده و قيمت بينالمللي آن نيست. معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه برنامهاي براي کاهش قيمت بنزين آزاد نداريم، تصريح کرد: هرگونه کاهش و يا افزايش بهاي بنزين بايد از سوي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت و وزارت نفت براي اجرا به شرکت ملي پالايش و پخش ابلاغ شود. این در حالی است که پیش از این مهمترین دستاویز مسوولان جهت افزایش قیمت بنزین و سهمیهبندی آن در کشور تفاوت بالای نرخ آن در بازارهای جهانی و به ویژه کشورهای منطقه بود عاملی که به اعتقاد مسوولان سبب اصلی قاچاق سوخت از ایران به کشورهای منطقه را فراهم میساخت.به هر روی کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش فعلی قیمت نفت و به تبع آن بنزین فرصت مناسبی است تا دولت با افزایش10 تا 20 درصدی قیمت این کالا، آن را از صورت سهمیهبندی خارج نموده و به صورت آزاد در اختیار مصرفکنندگان قرار دهد؛ چراکه دولت با چنین اقدامی هم یکی از دغدغهای اصلی خود مبنی بر حذف یارانههای سوخت را پی گرفته و هم وضعیت نابسامان کنونی بنزین دو نرخی در کشور را سامان بخشیده است اما دولتمردان نهم که این روزها گرانفروشی بنزین را سودآورتر از حذف یارانههای سوخت دریافتهاند زیر بار چنین پیشنهادی نرفته و همچنان سیاست عرضه بنزین دو نرخی را در دستور کار دارند. لذا ضرورت دارد نهادهای نظارتی همچون مجلس و سازمان بازرسی با توجه به ابعاد گوناگون این مساله دولت را که در آستانه تدوین بودجه سال آینده قرار دارد ناگزیر از نگاه منطقیتر به قیمت بنزین آزاد نماید، خصوصاً که بنا بر پیشبینیهای مختلف مبنی بر تداوم کاهش قیمت نفت در سال آینده قیمت بنزین نیز به مراتب کاهش خواهد یافت و در چنان هنگامهای گرانفروشی بنزین به مصرفکنندگان داخلی از سوی دولت به هیچ روی نمیتواند منطقی یا عادلانه باشد.
در اين ميان روغن و ديگر فرآورده ها از كاهش مسون مانده چون زير فباي از ما بهترون پنهان است
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر