هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ آذر ۲۳, شنبه

حقوق زنان برابر که نشده است این موضوع آمده در ذیل قرن هاست که در فقه اهل سنت اجرا میگردد

تحولي نو در سهم‌الارث زنان
برابر قانون، زن از اموال منقول، آن هم تنها از قيمت و نه از عرصه، ارث مي‌برد ولي با طرحي كه در دست بررسي و تصويب است، زنان، از عرصه نيز ارث مي‌برند.


پس از ايرادات شوراي نگهبان بر طرحي كه در مجلس هفتم درباره سهم‌الارث زنان مطرح شده بود، اين طرح با تغييرات تازه در آستانه بررسي و تصويب در صحن علني مجلس قرار گرفت.

در همين زمينه، نيره اخوان بيطرف، نماينده مردم اصفهان در مجلس، به خبرنگار «تابناك» گفت: اين طرح در زمان مجلس هفتم، در مذاكراتي كه با شوراي نگهبان داشتيم، با ايراداتي روبه‌رو شده بود كه پس از رايزني با اعضاي اين شورا و ارايه فتاواي مراجع موافق با اين طرح، اعضاي اين شورا موافقت خود را با اين طرح در صورت تصويب در صحن علني اعلام كردند.

عضو كميسيون قضائي مجلس درباره ماهيت اين طرح مي‌گويد: برابر قانون، زن از اموال منقول، آن هم تنها از قيمت و نه از عرصه، ارث مي‌برد ولي با طرحي كه در دست بررسي و تصويب است، زنان، از عرصه نيز ارث مي‌برند.

اين عضو فراكسيون زنان مجلس، درباره مسير بررسي و تصويب اين طرح مي‌گويد: قرار بود كه اين طرح هفته گذشته در دستور دوم صحن علني قرار گيرد، ولي به دليل ابهاماتي كه در برخي مفاد طرح بود، تقديم‌كنندگان اين طرح تصميم‌ گرفتند پس از اصلاح آن ابهامات، طرح را بار ديگر به صحن علني مجلس ببرند.

وي درباره اين ابهامات گفت: در طرح مذكور آمده بود كه خانم‌ها يك‌چهارم ارث مي‌برند ولي معلوم نشده بود كه اين يك‌چهارم از قيمت است يا از عرصه و قرار بر اين شد كه پس از رفع اين مشكل، طرح بار ديگر به صحن علني ارسال و مورد بررسي نمايندگان قرار گيرد.

گفتني است، ارث بردن زنان از عرصه از موارد اختلافي بين فقهاست كه در حال حاضر تني چند از فقهاي بزرگ معتقدند كه زنان مي‌توانند از عرصه نيز ارث ببرند كه اين طرح بر همين اساس به تصويب رسيده است. نكته قابل توجه اين‌كه تشكل‌ها و گروه‌هاي حامي زنان داخل و خارج كشور تبليغات بسياري را براي تصويب اين طرح انجام داده و از آن استقبال فراواني كرده بودند.

هیچ نظری موجود نیست: