هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ آذر ۲۳, شنبه

خريد هاي نجومي ايران از فرانسه با اين اعتراض لرزه به در خواهد آمد

ایران به سخنان سارکوزی اعتراض کرد

سارکوزی: نمی دانم چگونه است که نمایندگی مردم ایران را برخی رهبران کنونی آنان برعهده دارند
وزارت امور خارجه ایران نسبت به سخنان اخیر رئیس جمهوری فرانسه در مورد رهبران جمهوری اسلامی به شدت اعتراض کرده است.

روز چهارشنبه، 11 دسامبر (21 آذر)، وزارت امور خارجه ایران اعلام داشت که مهدی صفری، معاون اروپای وزیر امور خارجه، با احضار برنار پولتی، سفیر فرانسه در تهران، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی به اظهارات اخیر نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، را به وی ابلاغ کرده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران در ملاقات با سفیر فرانسه، رئیس جمهوری آن کشور را به "رعایت نکردن نزاکت و شئون دیپلماتیک" متهم کرد و نسبت به "تبعات اینگونه اظهارات نسنجیده مسئولان فرانسوی بر آینده روابط دو کشور" هشدار داد.

به گزارش وزارت امور خارجه ایران، آقای صفری گفت که "تندروی های ناشیانه فرانسه" تاثیرات نامطلوبی بر روابط بین دو کشور خواهد گذاشت.

سفیر فرانسه نیز وعده داد اعتراض جمهوری اسلامی را به اطلاع مقامات کشور خود برساند.

اعتراض ایران به بخشی از سخنان نیکولا سارکوزی است که روز سه شنبه این هفته به مناسبت شصتمین سالگرد صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر ایراد کرد.

آقای سارکوزی در این مراسم، که با حضور شماری از شخصیت های داخلی و خارجی از جمله جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، و کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل، در کاخ الیزه - مقر ریاست جمهوری فرانسه - برگزار شد گفت که مایل است درباره وضعیت ایران نیز چند کلمه سخن بگوید.

رئیس جمهوری فرانسه در این سخنان ضمن ستایش از مردم ایران، برخی از رهبران این کشور را بدون ذکر نام آنان هدف سرزنش قرار داد.

مردم ایران و رهبرانشان
وی گفت "نمی داند چگونه مردمی مانند ملت ایران - یکی از باستانی ترین ملل و دارای یکی از تمدن های قدیمی جهان، مردمی فرهیخته، با فرهنگ و آزاده - باید امروز چنان گرفتار شوربختی شوند که برخی از رهبران کنونی این کشور نماینده آنان باشند؟"


جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در مراسم الیزه شرکت داشت
آقای سارکوزی با اشاره به اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در مورد اسرائیل، گفت "به دوستم کوفی [عنان - دبیرکل سابق سازمان ملل] گفته ام که برای من ناممکن است دست کسی را بفشارم که جرات کرده است بگوید اسرائیل باید از نقشه جهان محو شود."

نیکولا سارکوزی در ادامه گفت "کاملا آگاهم که رئیس جمهوری ایران نماینده همه مسئولان دولتی ایران هم نیست، چه برسد به مردم این کشور" و افزود که اگرچه می داند گفتگو با رهبران ایران در مورد مساله هسته ای این کشور ضروری است اما نمی تواند با شخصی که خواستار محو اسرائیل شده است بر سر میز مذاکره بنشیند.

آقای سارکوزی در عین حال گفت "به خوبی می دانم که ما باید مساله حرکت ایران به سوی دستیابی به بمب هسته ای را، که شاید جدی ترین بحران بین المللی باشد، حل و فصل کنیم" و افزود که آگاه است که حل و فصل این مساله بدون گفتگو با رهبران ایران میسر نمی شود.

رئیس جمهوری فرانسه پیش بینی کرد که کشورهای مختلف، و شاید آمریکا و فرانسه هم روزی دست مقامات ایرانی را بفشارند اما افزود "جامعه ایران باید به این فکر کند که چه کسانی به نام این جامعه و به نمایندگی از آن با دیگران گفتگو می کنند."

دولت فرانسه نیز، مانند برخی دیگر از کشورهای غربی، نسبت به احتمال تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به جنگ افزارهای اتمی ابراز نگرانی کرده هر چند جمهوری اسلامی بر صلح آمیز بودن برنامه های اتمی خود تاکید داشته است.

خبر احضار سفیر فرانسه یک روز پس از آن انتشار می یابد که خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - به نقل از منابع خبری در فرانسه نوشت که وزیر امور خارجه فرانسه در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ایران از وی دعوت کرده است برای رایزنی در مورد مسایل منطقه و شرکت در یک اجلاس بین المللی در باره افغانستان که هفته آینده در پاریس برگزار خواهد شد، به این کشور سفر کند.

از پاسخ وزیر خارجه ایران به چنین دعوتی هنوز گزارشی در دست نیست.

هیچ نظری موجود نیست: