هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ شهریور ۲۷, شنبه

اعتراض به جلوگیری از اقامه نماز عید فطر اهل سنت در تهران



اعتراض 'بی پاسخ' به جلوگیری از اقامه نماز عید فطر اهل سنت در تهران

مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید گفت که انتظار نداشتیم که نماز ما هم تحمل نشود
یکی از علمای اهل سنت ایران از بی پاسخ ماندن اعتراض به جلوگیری از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در تهران انتقاد کرد و خواهان رعایت حق آزادی اهل سنت در برگزاری نماز جماعت شد.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، رئیس شورای هماهنگی حوزه های علمیه اهل سنت ایران و امام جمعه مسجد مکی زاهدان روز سه شنبه ۲۳ شهریور (۱۴ سپتامبر) به بی بی سی فارسی گفت که پاسخی از سوی مسئولان حکومتی در رابطه با جلوگیری از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در نمازخانه هایشان در تهران دریافت نکرده است.
او پیش تر در نماز عید فطر شهر زاهدان نسبت به "محاصره و جلوگیری از برگزاری نماز عید فطر" در نمازخانه های تهران از سوی "ماموران دولتی" اعتراض کرده بود و از مسئولان و شخص آیت الله خامنه ای، رهبر ایران خواسته بود که "این ممانعت را رفع کنند."
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی با اشاره به نامه های بی پاسخی که درباره مشکلات اهل سنت به آقای خامنه ای نوشته و اینکه مدت طولانی است که دیدار حضوری با او نداشته است، گفت: "یکی از دغدغه های اهل سنت این است که ارتباط مستقیمی وجود ندارد تا مشکلات اهل سنت را به ایشان بگوییم."
او گفت که اهل سنت باید در رابطه با تعلیم فرزندانشان و در رابطه با اقامه نماز جمعه و عید فطر آزادی داشته باشند و تاکید کرد: "این حداقل آزادی است که باید دولت مراعات کند."
آقای اسماعیل زهی با اشاره به اینکه اهل سنت در تهران مسجدی برای اقامه نماز ندارند و مجبورند در نمازخانه ها مراسم نماز جمعه و عید فطر را برگزار کنند، گفت: "از مسئولان جمهوری اسلامی می خواهیم که جلوی افرادی را که سلیقه ای و فراقانونی عمل می کنند و مانع نماز اهل سنت می شوند، بگیرند."
او در خطبه های نماز عید فطر زاهدان به "افزایش فشار مذهبی" بر اهل سنت اشاره کرده و گفته بود: "یکی از بزرگترین دغدغه های ما همین است که مذهب آزادی خود را از دست بدهد، در حالی که قانون اساسی به ما در این زمینه آزادی داده است."
آیا می شود مردم را به زور و اکراه مجبور کرد و گفت شما نماز نخوانید، حتما بیایید این نماز را پشت سر ما اقامه کنید. مگر در دین اجباری وجود دارد؟
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، از علمای اهل سنت ایران
بر اساس اصل ۱۲ قانون اساسی ایران، اهل سنت در انجام مراسم مذهبی خود و تعلیم و تربیت دینی آزادند.
مولوی عبدالحمید از ممنوعیت برگزاری نماز جماعت اهل سنت در شهرهای کرمان، اصفهان، یزد و تهران اشاره کرده بود و گفته بود: "ما انتظار نداشتیم در تهران که به تعبیر مقام رهبری ام القرای جهان اسلام است و امید همه مسلمانان محسوب می شود اقلیت سنی مذهبی که چندین سال است نمازهای جمعه و عیدین برگزار می کنند از برگزاری نمازها بازداشته شوند."
او مخالفت با نماز اهل سنت که در "منازل یا سالن های کوچک و نه در فضای باز و علنی" برگزار می شده را "تنگ نظری" خواند و گفت: "آیا می شود مردم را به زور و اکراه مجبور کرد و گفت شما نماز نخوانید، حتما بیایید این نماز را پشت سر ما اقامه کنید. مگر در دین اجباری وجود دارد؟"
جمعه گذشته نماز عید فطر در تهران به امامت آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران برگزار شد.
پیش تر مولوی عبدالحمید از نحوه برخورد دولت ایران با اعتراض ها و انتقادها، افزایش اعدام ها، و "اعتراف گرفتن با اعمال فشار و شکنجه" انتقاد کرده بود.




پاسخ استاندار تهران به اعتراض مولوی عبدالحمید

مرتضی تمدن
آقای تمدن، اظهارات مولوی عبدالحمید درباره ممانعت از نماز اهل سنت در تهران را تفرقه افکنانه توصیف کرد
مرتضی تمدن، استاندار تهران، از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در بیش از بیست نقطه تهران خبر داده است، اما مولوی عبدالحمید، از علمای اهل سنت ایران تأکید می‌کند که چنین چیزی صحت ندارد.
آقای تمدن روز جمعه ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر) گفت که حداقل در بیست نقطه استان تهران مراسم نماز عید فطر به وسیله اهل سنت برگزار شده است.
او با اشاره به اظهارات اخیر مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، مبنی بر ممانعت ماموران پلیس از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در تهران، گفت: "به نظر می رسد گزارش هایی که به ایشان داده اند، مغرضانه و با هدف خاص صورت گرفته است."
از سوی دیگر مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، رئیس شورای هماهنگی حوزه های علمیه اهل سنت ایران و امام جمعه مسجد مکی زاهدان به بی بی سی فارسی گفت که اظهارات آقای تمدن صحت ندارد و محل هایی که سابقا در تهران نماز اهل سنت برگزار می شده، در روز عید فطر امسال در محاصره ماموران پلیس بوده است.
او گفت که نمایندگان اهل سنت پیشتر به آقای تمدن مراجعه کرده بودند و او برگزاری نماز اهل سنت را در محل هایی که سابق بر این نماز برگزار می کرده اند، بلامانع دانسته بود اما در روز عید فطر برخی از این محل ها در محاصره ماموران بوده و جلوی برگزاری نماز عید فطر گرفته شده است.
خبرگزاری فارس امروز با انتشار فهرستی از محل های مختلف اعلام کرد که نماز عید فطر اهل سنت در این محل ها برگزار شده است؛ این خبرگزاری از جمله از برگزاری نماز عید فطر توسط هفت هزار نفر از مسلمانان اهل سنت در شهرک غرب تهران خبر داد.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی


ما می گوییم اجبار نباشد، پلیس مداخله نکند و با باتوم جلوی نماز خواندن را نگیرند. نماز یک امر شخصی است و بگذارید هر کس هر طور که معتقد است آن را برگزار کند.
اما آقای اسماعیل زهی با اشاره به اینکه ممکن است در برخی محل ها گروه های بسیار کوچکی از اهل سنت به "طور مخفیانه" نماز عید را در منازل خود برگزار کرده باشند، این فهرست را نادرست خواند و گفت: "من از خواندن خبر خبرگزاری فارس تعجب کردم."
آقای تمدن با اشاره به شرکت مسلمانان شیعه در نماز های اهل سنت در شهر های مکه و مدینه، مولوی عبدالحمید را خطاب قرار داد و گفت: "چرا شما این سنت حسنه و وحدت بخش را تبلیغ نمی کنید و چرا اصرار دارید اهل سنت نمازهای خود را جداگانه برگزار کنند. مگر خدا، پیامبر و قرآن و قبله برادران اهل سنت و شیعه یکی نیست."
مولوی عبدالحمید در پاسخ به این اظهارات گفت: "ما می گوییم اجبار نباشد، پلیس مداخله نکند و با باتوم جلوی نماز خواندن را نگیرند. نماز یک امر شخصی است و بگذارید هر کس هر طور که معتقد است آن را برگزار کند."
او با اشاره به "آزادی شیعیان" در برگزاری نماز و آداب دینی شان در مناطق سنی نشین ایران گفت: "باید آزادی باشد، اجبار نباشد که حتما باید بیایید پشت سر امام شیعه یا سنی نماز بخوانید."
آقای تمدن در سخنان امروز خود همچنین از مصاحبه مولوی عبدالحمید با بی بی سی فارسی انتقاد کرده بود، اما آقای اسماعیل زهی گفت که در آن مصاحبه حرف خلافی نزده است: "حرف ما با منطق و استدلال بوده و کسی نباید از این موضوع ناراضی باشد".
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، چند روز پیش نسبت به ممانعت از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در نمازخانه های تهران اعتراض کرده بود و خواهان رعایت حق آزادی اهل سنت در برگزاری نماز جماعت شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: