هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ شهریور ۲۷, شنبه

بازیهای سیاسی ایران و امریکا


عمان آماده میانجیگری میان ایران و آمریکا است

سارا شورد پس از آزادی در عمان
آقای احمدی نژاد گفت که سارا شورد با تلاش و وساطت پادشاه عمان آزاد شده است
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران می گوید که پس از آزادی سارا شورد توسط مقامات این کشور، دولت عمان فهرستی از زندانیان ایرانی در آمریکا را دریافت کرده و قرار است برای آزادی آنها تلاش هایی را آغاز کند.
همزمان یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان هم به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که کشورش از اینکه ایران برنامه ای برای آزاد کردن دو زندانی آمریکایی دیگر داشته باشد اطلاعی ندارد، اما آماده است میان ایران و آمریکا میانجیگری کند.
آقای احمدی نژاد جمعه شب ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر) در گفت و گو با شبکه خبر تلویزیون ایران گفت که دولت ایران خانم شورد، زن آمریکایی بازداشت شده در ایران را به دلیل احترامی که برای زنان قائل است و با وساطت پادشاه عمان آزاد کرده و در قبال آزادی او توقعی از دولت آمریکا ندارد.
رئیس جمهوری ایران گفت که با این حال "توقع طبیعی افکار عمومی" این است که دولت آمریکا هم در پاسخ به اقدام ایران، گامی مشابه بردارد.
خانم شورد که بیش از ۱۳ ماه قبل به همراه دو مرد جوان آمریکایی به نام های جاشوا فتال و شین بائر در منطقه مرزی ایران و عراق توسط نیروهای ایرانی دستگیر و به ورود غیر قانونی و جاسوسی متهم شده بود، روز سه شنبه ۲۳ شهریور آزاد شد و به عمان رفت.
آقای احمدی نژاد که به نظر می رسید از واکنش مقامات آمریکایی به آزادی خانم شورد نسبتا راضی بود، گفت که خانم شورد هم از تصمیم مسئولان ایرانی به خوبی قدردانی کرده است.
رئیس جمهوری ایران از دوستی کشورش با حکومت عمان سخن گفت و افزود که فهرستی از نام تعدادی از ایرانیان زندانی در آمریکا در اختیار دولت عمان قرار گرفته است تا برای رفع مشکلات آنها تلاش کند.
او گفت که این زندانیان به دلایلی مانند تلاش برای صدور اجناسی به ایران و بدون رعایت حقوق قانونی خود بازداشت شده اند.
به نظر می رسد اشاره آقای احمدی نژاد به ایرانیانی باشد که به اتهام نقض تحریم های بین المللی علیه ایران، در آمریکا مورد پیگرد قرار گرفته است.
امروز هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن بار دیگر از دولت ایران خواسته بود که دو جوان آمریکایی باقی مانده در بازداشت را آزاد کند.
او گفت که آزادی این دو جوان نشانه مهمی از انساندوستی تلقی خواهد شد.
رئیس جمهوری ایران به زودی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر خواهد کرد.
اعضای خانواده آقای فتال و آقای بائر خواهان آزادی فرزندانشان شده اند و از آقای احمدی نژاد خواسته اند که این دو جوان را با خود به نیویورک ببرد.

هیچ نظری موجود نیست: