هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ مهر ۳, شنبه

از گفته تا واقعیت !!!


در فضای سایبر، ایران می‌تواند قطب امنیت در منطقه شود
با توجه به استراتژی‌های تعریف شده ایران می‌تواند براساس چشم‌انداز 1404 تبدیل به قطب امنیت در فضای سایبر و در فضای تبادل اطلاعات شود.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا تقی‌پور، در مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس رمز ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: رسیدن به این مطلوب، یعنی قطب امنیتی در فضای سایبر بودن، نیازمند یک استراتژی بوده و البته این استراتژی خلق‌الساعه نیست بلکه نیازمند یک رویکرد سیستماتیک هستیم.

وی گفت: اکثر دانشگاهیان ما سابقه خوبی در بخش امنیت دارند و در این حوزه اساتید برجسته‌ای داریم و این امر زمینه‌ای شده است تا اطمینانی از نفوذ ناپذیری زیرساخت‌های "فا" داشته باشیم.

وی ادامه داد: این اطمینان حاصل از جریانات و خطراتی است که کشور ما در حوزه سایبر به سلامت سپری کرد و این امر به گونه‌ای بود که به زعم رتبه‌بندی‌ها، ایران رتبه ششم را در بحث امنیت در فضای سایبر در جهان به خود اختصاص داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: رویکرد ی که در بحث امنیت اتخاذ می‌شود باید بسته‌ای باشد تا سیستم پایدار بوده و به حلقه‌های مختلف توجه شود.
وی ادامه داد: این تهدیدات ادامه دارد اما اگر به همان نسبت از نظر دانش پیشرو باشیم می‌توانیم پاسخگوی تهدیدات باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تعداد 100 مقاله که هر ساله در حوزه امنیت منتشر می‌شود گفت : این رقم در سال 1404 باید به 900 مقاله برسد.
تقی‌پور افزود: انتظار می‌رود تعداد کنفرانس‌های بین‌المللی در این خصوص افزایش یافته و مقالات علمی ما در نشریات معتبر جهانی منتشر شود.

وی تصریح کرد: تامین محیطی امن برای حفاظت از ارزش‌ها و هنجارها و برای حفظ دارایی‌های فضای اطلاعات بخشی از موارد اهمیت امنیت در فضای سایبر است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش از تهدیدات اینترنت ناپاک به بستر خانواده‌ها اظهار نگرانی کرد و گفت: علیرغم خطراتی که اینترنت ناپاک به امینت خانواده‌ها وارد کرده است جهان نسبت به این موضوع غافل است بر همین اساس در نشست سران مختار در مکزیک، ایران این بحث چالشی را در میان دانشمندان حوزه مطرح خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد و گفت: بر خلاف شعارهایی که غربیان مبنی بر آزادی ادیان و اعتقادات سر می‌دهند و با وجود آن که قرآن این کتاب آسمانی یک مکتب انسان ساز است، متاسفانه شاهدیم که به شکل انسان‌های قرون وسطا و به صورت بسیار فجیعی، ارزش‌های 1.5میلیارد نفر از مردم جهان چنین پایمال می‌شود.
تقي‌پور: براي بسياري خدمات، اينترنت لازم نيست و نيازها با اينترانت رفع مي‌شود

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات: اساسا براي بسياري از خدمات نيازمند اينترنت نيستيم و مي‌شود با بهره‌گيري از اينترانت نيز نياز را مرتفع ساخت و همچنين هزينه‌هاي بالاي اينترنت نيز راه را براي بهره‌گيري از ايترانت هموارتر مي‌كند. هزينه‌هاي اينترانت حداقل يك پنجم اينترنت است و بايد شبكه‌هاي داخلي را به اينترانت متصل كرد.


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در سي و ششمين جلسه علني شوراي عالي استان‌ها به سوالات و درخواست‌هاي نمايندگان استان‌ها درباره تلفن همراه، سرعت اينترنت، فيبر نوري، ماهواره و دفاتر خدمات ارتباطي پاسخ داد.
به گزارش ايسنا، رضا تقي‌پور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به سوالي مبني براين‌ كه چرا بايد شاهد نصب آنتن‌هاي تلفن همراه در شهرها باشيم، در حالي كه براي انسان عوارض زيادي دارد؟ گفت: زماني كه قرار باشد گوشي آنتن‌دهي مناسبي داشته باشد، بايد در ارتباطات با سيگنال ارسالي از آنتن‌هاي مخابراتي قرار بگيرد.
او همچنين درباره سلامتي اين آنتن‌ها براي انسان نيز عنوان كرد:‌ براي پاسخ به اين سوال مي‌گويم كه دود ماشين نيز براي سلامتي انسان ضرر دارد ولي اگر استانداردهاي يورو 3 و4 را رعايت كنيم، ديگر ضرري به وجود نخواهد آورد؛ موضوع سيگنال‌هاي ارسالي توسط آنتن‌هاي BTS نيز مضراتي دارد ولي ديگر كار دانشمندان است كه درباره آن‌ها تحقيق كنند و ما تنها وظيفه استانداردسازي و كنترل اين دستگاه‌ها را داريم.

وي افزود: براي ورود اين آنتن‌ها به كشور هم بايد به استانداردهايش در زمان ثبت سفارش رسيدگي شود كه اين كار در گمرك توسط سازمان انرژي اتمي انجام مي‌شود و اگر مشكلي وجود داشته باشد اجازه‌ ترخيص داده نخواهد شد و حتي زماني هم كه اين آنتن‌ها نصب مي‌شوند، گواهي براي پيگري سلامت خود خواهند داشت تا در بازه زماني فعاليتشان مورد ارزيابي قرار گيرند.
تقي‌پور درباره نحوه كاركرد اين آنتن‌ها تصريح كرد: ‌فعاليت تلفن‌هاي همراه و آنتن‌هاي BTS توسط سيگنال‌هاي ديجيتال است و هرچه فرد نزديك‌تر به اين سيگنال‌ها و آنتن‌ باشد، سيگنال ضعيف‌تري دريافت خواهد كرد و طبق مطالعاتي كه در دانشگاه علم و صنعت درباره اين آنتن‌ها صورت گرفت، شعاع امواج BTS و ميزان اثرگذاري آنها به اندازه يك استوانه به عمق 1.2 متر است و به علت آنكه انتشار امواج آنتن‌ها چتري است براي نزديك‌ آن هيچ مشكلي نخواهد داشت.
لغو 150 قرارداد براي استفاده از بام منازل
او با بيان اين كه برخي اظهارنظرهاي غيركارشناسانه باعث لغو برخي قراردادها از سوي مردم براي در اختيار گذاشتن بام منازلشان براي اين آنتن‌ها شد، اظهار كرد: حدود 150 مكان لغو قرارداد شد كه باعث بروز اختلالاتي در ارتباطات تلفن همراه شده ولي نياز به تاكيد مي‌دانم كه وجود اين آنتن‌ها در شهرها و نزديك ايستگاه‌هاي مخابراتي الزامي است.
چرا سرعت اينترنت پايين است؟
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا سرعت اينترنت و پهناي باند پايين است؟‌ گفت: توسعه شبكه فيبر نوري يا FTTX در برنامه سه سال‌ آينده است و امروز نيز درصدد توسعه هستيم زيرا ظرفيت پهناي باند در شش ماه گذشته 25 گيگابيت بر ثانيه بود كه به 50 گيگابيت بر ثانيه رسيده است و اميدواريم كه در‌ آبان ماه نيز به 70 گيگابيت بر ثانيه برسد.
توسعه ADSL در شش ماه دوم سال
او درباره اينكه چرا تعداد خطوط ADSL كم و سرعت آنها پايين است تصريح كرد: شركت‌هاي ارائه‌دهنده اين خدمات خصوصي بودند و توسعه اين امر كمي با مشكل مواجه شد و اميدواريم كه در شش ماه دوم سال با پيگيري مخابرات موضوع توسعه ADSL برطرف شود.

وزير در پاسخ به اينكه چه زماني ماهواره بومي ايراني در مدار سنكرون خودش جاي مي‌گيرد يادآور شد: نقاط مداري براي قرارگيري ماهواره‌هايمان يك موضوع 36 ساله است ولي بايد دانست كه ماهواره‌هاي روسي هم زمان كارشان به پايان رسيده است.
به گفته او فاصله كشور ما در ساخت و تكنولوژي ماهواره با ديگر كشورها حدود 70 و 80 سال بود كه اختلاف خودمان را به 15 و20 سال با كشورهاي فرستنده ماهواره رسانديم و تا 10 سال آينده ماهواره بومي خود را در مدار سنكرون قرار خواهيم داد.
جايگاه فيبر نوري حفظ مي‌شود
اين كه فيبر نوري در جهان رو به كهنگي است و تا كي مي‌خواهيم به روال حال حاضر به مباحث تكنولوژي بپردازيم هم سوال ديگري بود كه وزير گفت: فيبر نوري بحث آينده و موضوع ارتباطات خانگي و محيط كاري است و اگر تا 20 سال آينده فناوري‌هاي جديد و با قيمت ارزان‌تري ارائه نشود، هم‌چنان فيبر نوري جايگاه خودش را حفظ خواهد كرد.
به گفته تقي‌پور بايد دانست كه ارتباطات ماهواره‌اي همه جا كاربرد نخواهد داشت زيرا بعضي‌ها مي‌گويند حتي خطوط ثابت تلفن هم در حال جايگزيني با اين فناوري است ولي هزينه‌هاي بالاي اين تكنولوژي به هيچ عنوان نتوانست جايگاه خودش را به دست آورد.
مي‌شود نيازها را با اينترانت رفع كرد
وزير درباره اينكه بايد براي ضعف سرعت اينترنت در شهرستان‌ها براي اتوماسيون اداري چه كار كرد خاطر نشان كرد: اساسا براي بسياري از خدمات نيازمند اينترنت نيستيم و مي‌شود با بهره‌گيري از اينترانت نيز نياز را مرتفع ساخت و همچنين هزينه‌هاي بالاي اينترنت نيز راه را براي بهره‌گيري از ايترانت هموارتر مي‌كند. هزينه‌هاي اينترانت حداقل يك پنجم اينترنت است و بايد شبكه‌هاي داخلي را به اينترانت متصل كرد.
مديريت بر خريد و فروش ايرانسل
سوالي درباره رديابي خطوط ايرانسل كه باعث بروز مزاحمت‌هايي مي‌شود و اينكه چرا مديريتي بر خريد و فروش آنها و ثبت اسم و شناسه افراد نيست و بايد براي رفع اين موضوع چه كرد، پرسيده شد كه تقي‌پور پاسخ داد: فروش خطوط ايرانسل در خواربارفروشي‌ها به معناي نبود كنترل بر خريد و فروش آن‌ها نيست و حتي اگر فردي سيم‌كارتي را از اين طريق بخرد، در اولين تماس خود با اين پيام مواجه مي‌شود كه تا 24 ساعت مهلت داريد مشخصات خود را در سامانه تكميل كنيد و گرنه سيم كارت خواهد سوخت.

او تاكيد كرد: ادعاي خود ايرانسل هم اين است كه هيچ سيم‌كارتي بدون هويتي در اختيار افراد قرار نمي‌دهد و اگر در جايي غير از اين موضوع رويت شد، بايد مراتب را به مراكز مربوطه گزارش داد.

وي درباره اينكه چرا تعدادي از دفاتر خدماتي در حال جمع كردن دفاتر به علت حق و حقوق پايين هستند ولي بعضا در يك خيابان 5 يا 6 دفتر خدماتي وجود دارد؟ تاكيد كرد: دفاتر خدماتي آيين‌نامه‌اي ابلاغي از سوي دولت دارد كه توسط كارگروه‌هاي استاني مديريت مي‌شود و ما تنها دبير اين كارگروه هستيم و كارها و امورات شهرها و استان‌ها به دفاتر موجود ارجاع مي‌شود و حق ايجاد دفاتر جديد به استان‌ها داده نشده است.

وزير درباره اينكه پرداخت‌هاي معوقه حق‌الارض اين وزارتخانه چه زماني تسويه مي‌شود گفت كه اطلاع دقيقي از اين موضوع ندارم و در جريان روش محاسبه آن هم نيستم و دولت هيچ كاري به حوزه مخابرات در شهرها ندارد و تنها فعاليت ما خارج از شهرها است و اگر احساس مي‌كند حق و حقوقي در اين زمينه دارد بايد از اپراتوها مطالبه كند.
او همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا اجازه دريافت پروانه ساختمان‌ها از طريق شبكه داده نمي‌شود اظهار كرد: ما تنها زيرساخت‌ها را فراهم مي‌كنيم و فيبر را تا در منازل و محل‌هاي كار توسعه مي‌دهيم ولي نحوه استفاده از اين سامانه برعهده خود شهرداري‌هاست تا چگونگي بهره‌مندي از اين خطوط مشخص شود.
علت قطعي تلفن‌هاي همراه در شهرستان‌ها
تقي‌پور درباره علت قطعي تلفن‌هاي همراه در شهرستان‌ها و خدمات پايين آن هم گفت: امروز 90 درصد از موارد مرتبط با مخابرات توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود كه معايب و فوايدي دارد كه از فوايد آن پيش‌رو بودن در تحقق اصل 44 است و از معضلاتش هم حواشي است كه برگرفته از توسعه مناطق با بازدهي پايين است؛ بايد مابه‌التفاوت هزينه‌هاي مناطق با بازدهي پايين در بودجه ساليانه ديده شود. به عنوان مثال در سال 87 ميزان بودجه اين بخش 49 ميليارد تومان بود كه امسال به 70 ميليارد تومان رسيد.

وزير ارتباطات همچنين در آغاز جلسه و پيش از شروع سوالات نمايندگان استان‌ها در سخناني گفت: تبديل 60 درصد قبوض به صورت الكترونيكي توانست باعث صرفه‌جويي سالانه يك هزار و 368 ميليارد تومان شود.

تقي‌پور با بيان اين‌كه در سه دهه اخير و در عصر انفجار اطلاعات نمي‌شود جايگاه فناوري اطلاعات را در توسعه ناديده گرفت‌، اظهار كرد: امروزه در حوزه‌هاي صنعتي، علمي و ديگر حوزه‌ها نيز ادامه روند كار بدون استفاده از سامانه‌هاي IT، با اختلال مواجه مي‌شود.
همه سازمان‌ها نيازمند سامانه‌هاي IT
وي ادامه داد: تمام سازمان‌ها و شركت‌ها براي مديريرت امور داخلي نيازمند سامانه‌هاي فناوري اطلاعات هستند و براي مثال اگر شركت ايران خودرو قصد مديريت و تنظيم سيستم انبارداري خودش را داشته باشد، بايد از ERP بهره ببرد و اين در حالي است كه اين سامانه يكي از ضروريات مباحث اقتصادي است.

وزير ارتباطات درباره تحقق سند چشم‌انداز با بهره‌گيري از فناوري‌ اطلاعات گفت:‌ در اين راستا بايد به تشويق سرمايه‌گذاري در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات، حركت به سوي خط مشي عدم تبعيض، ايجاد تغييرات لازم در ساختار صنايع و خدمات ارتباطات، توسعه دولت الكترونيكي و نظارت بر توسعه ICT توجه داشت.
تقي‌پور شعار امسال ITU را «شهر بهتر و زندگي بهتر» اعلام كرد و افزود:‌ براي تحقق اين امر و رفع مشكلاتي كه كلان‌شهرها با آن مواجه هستند تنها توسط دولت الكترونيكي به وقوع خواهد پيوست.
ضرورت اجراي دوركاري و تلفن بانكينگ
وي تصريح كرد: براي كاهش تردد و ترافيك و مديريت بر آن، تله وركينگ و تلفن بانكينگ از ضرورت‌هاست و براي مديريت شهري مباحثي از قبيل آموزش، تجارت و بانكداري الكترونيكي مي‌تواند راهگشا باشد زيرا ديگر جزو مباحث لوكس به حساب نمي‌آيند و از جمله ضرورت‌هاي كشورها لحاظ مي‌گردند.
ارائه 800 خدمت الكترونيكي در پورتال ايران
وزير ارتباطات ارائه 800 خدمت الكترونيكي را توسط سايت‌هاي IRAN.IR و MARDOM.IR ممكن دانست و بيان كرد:‌اين سايت‌ها درگاه‌هايي هستند كه مردم مي‌توانند براي دريافت خدمات الكترونيكي به آنها رجوع كنند.
دولت دهم نخستين دولت الكترونيكي
تقي‌پور به دولت دهم به عنوان نخستين دولت الكترونيكي اشاره و ابراز كرد: ‌اين به معني كار نكردن در دولت‌هاي گذشته نيست ولي تصميم ما اين است كه استانداردها و حجم فعاليت‌ها الكترونيكي را به حدي برسانيم كه اسم الكترونيكي بودن را بشود بر آنها گذاشت.
وي درباره‌ آثار ICT بر بخش‌هاي اداري و سازماني يادآور شد: در رشد بهره‌وري، كاهش زمان عمليات تا حد 82.9 درصد، كاهش كاركنان اداري 58.5 درصد، كاهش فضاي نگه‌داري 56.1 درصد و افزايش ظرفيت كنترل و نظارت مديران تا 51.2 درصد است.

او يادآور شد: هزينه‌هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات در كشورهاي خاورميانه حدود 2.5 درصد است در حالي كه ميانگين جهاني آن حدود هشت درصد است و مهم‌ترين بخش اين حوزه سرمايه‌گذاري برروي محتواي شبكه‌ها خواهد بود.
ايران در جايگاه 78 مقياس IT جهاني
تقي‌پور با استناد به گزارش ITU در سال 2007، درباره مقياس فناوري اطلاعات در كشورها، عنوان كرد:‌ اين گزارش نشان داده كه ما در رتبه 11 كشورهاي منطقه و 78 جهان هستيم.
توسعه پورت‌هاي پرسرعت براي 50 درصد خانوارها
او درباره اهداف كمي IT در برنامه پنجم، گفت: توسعه شاخص ICT به 6.22 درصد، توسعه پورت‌هاي پرسرعت براي 50 درصد خانوارها، عرضه خدمات الكترونيكي بين دستگاهي تا 100 درصد خدمات، عرضه خدمات الكترونيكي دستگاه‌ها به مردم تا 70 درصد خدمات، جايگزيني پول و شبه پول به پرداخت‌هاي الكترونيكي تا 80 درصد، 100 درصد تشكيل پرونده سلامت الكترونيكي، پوشش 100 درصد جمعيت با كارت هوشمند ملي، 30 درصد توسعه آموزش‌هاي الكترونيكي، توسعه تجارت الكترونيكي تا 20 درصد داخلي و 30 درصد خارجي، ايجاد و توسعه زيرساخت داده مكاني ملي تا 100 درصد، توسعه مديريت منابع سازماني تا 60 درصد توسعه صادرات محصولات و خدمات تا 1.5 درصد صادرات غيرنفتي است.
صرفه‌جويي هزار ميليارد توماني در بخش قبوض
وي گفت: ‌طبق آمار بانك ملي، روزانه دو ميليون مراجعه به شعب اين بانك در سراسر كشور صورت مي‌گيرد كه ارائه خدمات الكترونيكي و تبديل 60 درصد قبوض به شكل الكترونيكي باعث صرفه‌جويي يك هزار و 368 ميليارد تومان در بخش قبوض شد.
افزايش پهناي باند كشور به 20 مگابيت بر ثانيه
او درباره شبكه ملي اطلاعات ابراز كرد: شبكه ارتباطي ملي جهت ارائه سرويس‌هاي صوت و تصوير و داده(اينترنت) به كاربران داخلي است و در اين راستا بايد پهناي باند موجود در كشور توسعه يابد زيرا ADSL جوابگوي تمام خدمات نخواهد بود و پيشنهاد ما تبديل پهناي باند 8 مگابيت بر ثانيه به 20 مگابيت بر ثانيه است.
ايجاد اداره ديجيتالي شخصي در رايانه‌ها
تقي‌پور وجود شبكه‌ها را براي ارائه فعاليت‌ها به صورت دوركاري مناسب عنوان كرد و گفت: با دوركاري هر فردي مي‌تواند يك اداره ديجيتالي شخصي در رايانه خودش داشته باشد و هر زمان كه نياز بود با اتصال به رايانه خودش وارد محيط كاري‌اش شود.
او تاكيد كرد: ‌تمام اين خدمات مي‌تواند با پهناي باند 20 مگابيت بر ثانيه به كاربران ارائه شود و در آينده نيز به جايي خواهيم رسيد كه تنها پنج درصد فعاليت‌هاي تلفن همراه مبتني بر صوت خواهد بود.


هیچ نظری موجود نیست: