هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ شهریور ۱۷, چهارشنبه

آسیاب های بادی نشتیفان در انتظار ثبت جهانی





مقدمات ثبت جهانی آسیاب های بادی شهرنشتیفان در خواف فراهم شد.

مجموعه آسیاب های بادی نشتیفان در خواف، که در گویش محلی به آنها آس باد گفته می شود، از بزرگترین مجموعه های خشت، گل و چوب بازمانده از دوره صفویه هستند و چرخش این آس باد ها تنها به وزش باد قوی، مداوم و شبانه روزی 120 روزه سیستان بستگی دارد که در مناطق مختلف خراسان، به ویژه از خواف تا نهبندان می وزد و با حرکت دادن پره های چوبی این آس بادها، باعث انتقال نیرو به سنگ و آرد شدن گندم ها می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مقدمات ثبت این آس بادها در فهرست آثار جهانی، شامل مقاوم سازی و مرمت بخش های آسیب دیده این آس بادها و سایر اقدامات حفاظتی از این آثار انجام و با نهادهای مسئول نیز در این باره نامه نگاری شده است.
محسن لشگری با اشاره به رونق گذشته آس بادها به علت وجود بادهایی با سرعت زیاد در منطقه گفت: در حال حاضر هم صدای چرخ برخی از آس بادها به گوش می رسد که مستند نگاری و احیا دوباره آن ها می تواند باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی شود.
لشگری، نمایش هنر اصیل ایرانی در مهار و استفاده بهینه از باد را به عنوان توانمندی کم نظیر ایرانیان، از علل شایستگی آس بادها برای ثبت در فهرست آثار جهانی توصیف کرد. او افزود: علاوه بر حدود 40 آس باد موجود در منطقه نشتیفان، در مناطقی از قبیل سنگان، برآباد، خرگرد نیز آس بادهایی وجود دارد.
شهر نشتیفان از توابع شهرستان خواف در 270 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار گرفته است و 40 آس باد دارد که در ارتفاع ‌‌15 تا ‌‌20 متر از سطح زمین قرار گرفته اند.

هیچ نظری موجود نیست: