هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ مرداد ۲۲, پنجشنبه

عوارض ناشي از ورزشهاي آبي و نحوه مقابله با آنها



شنا يكي از پرطرفدارترين ورزش هايي است كه درميان مردم رايج است به طوري كه هرساله ميليونها نفر براي پركردن اوقات فراغت خود به استخرها، پاركهاي آبي، حوضچه هاي آب گرم، بركه ها، رودخانه ها و درياها هجوم ميبرند.

ميزان استقبال مردم از ورزشهاي آبي به خصوص در فصل گرما به حدي است كه اكثر اين مكانها بخصوص استخرها در تمام اوقات روز ، خصوصا زمان اوج گرما، مملو از افرادي است كه به آب خنك پناه آوردهاند.

اما همين ورزش مفرح و آب خنك درصورت بي توجهي به اصول بهداشتي ميتواند زمينه ساز بروز بيماريهاي پوستي و عفوني خطرناكي شود.

درسال هاي اخير اگرچه استفاده از روشها و داروهاي ضدعفوني كننده در استخرها و به سازي محيط درياچه ها،رودخانه ها و درياها سبب بهبود كيفيت اين محيط ها شده است اما بااين وجود آمار شيوع بيماريهاي ناشي از شنا به دلايل مختلف همچون استفاده بيرويه از لوازم بهداشتي -آرايشي، بيتوجهي به نظافت شخصي و سهلانگاري برخي مسئولان مراكز تفريحي _ ورزشي در رعايت نكات بهداشتي افزايش داشته است.

در اين بين استخرها به دليل حضور بيشتر و دسترسي سهلتر مردم و محدود و بسته بودن آن ها در انتشار و گسترش بيماريها تاثير بيشتري دارند و بيماري هايي مانند قارچ، انگل، اسهال، حصبه، اگزما، كچلي، قارچهاي پوستي، بيماريهاي عفوني گوش و چشم و بيماريهاي گوارشي از آن دسته امراضي هستند كه هرسال تعدادي از مراجعين به اين مكانها به آنها مبتلا ميشوند.

اگرچه آمار دقيقي از تعداد مبتلايان به اين بيماريها در دست نيست اما كارشناسان بهداشت و برنامهريزان اوقات فراغت، به شهروندان در مورد رعايت اصول بهداشتي در استخرهاي شنا هشدار جدي ميدهند.

به گفته يكي از مسئولان استخر ، استخرها به سه دسته درجه يك، دو و سه تقسيم ميشوند كه سرويس دهي، خدمات و همچنين رعايت اصول بهداشتي در هر يك از اين استخرها متغير است . در استخرهاي درجه يك كه معمولا مجهز به سيستم تصفيه كننده دائمي هستند به علت قيمت بالاي بليت ورودي، افراد كمتري مراجعه ميكنند و در مقابل در استخرهاي درجه سه و حتي درجه دو به علت حضورزياد مراجعين و كمبود وقت براي كنترل امور بهداشتي و نظافتي شاهد بروز بيماريهاي عفوني و پوستي زيادي چون كچلي، زگيل و قارچهاي پوستي هستيم.

كارشناسان بهداشت نيز در اين زمينه معتقدند،براساس استانداردهاي موجود، به منظور حفظ سلامت شهروندان و رعايت بهداشت عمومي آب استخر بايد مرتبا تصفيه و هر دو يا سه روز يكبار تعويض شود كه اين امر باتوجه به كمبود ذخاير آبي در كشور، به ويژه در فصل گرم سال تقريبا غيرممكن است.

به اعتقاد آنان، بيماري هاي ناشي از تفريحات آبي، بيماري هايي هستند كه از استنشاق يا تماس با آبهاي آلوده استخرهاي شنا، چشمه هاي آب معدني و رودخانه ها شيوع پيدا ميكنند.







شناگران بايد از كلاه شنا در استخرهاي روباز و سرپوشيده و حتي شخصي استفاده كنند، چرا كه نه تنها كلر موجود در آب باعث ريزش مو ميشود، بلكه مس آزاد شده از لوله هاي آب كه به درون استخر ميريزد نيز صدمات زيادي به مو ميزند. استفاده ازعينك وكلاه مخصوص شنا دراستخرها اگرچه ابتلا به بيماريهاي عفوني را از بين نميبرند اما تا حد قابل توجهي آن را كاهش ميدهند.

يکي از متخصصان بيماريهاي گوارشي ، نيز اسهال را معمولترين بيماري ناشي از تفريحات آبي ذكركرد و گفت: اسهال بيمارياست كه ميتواند توسط افرادمبتلا به آن در استخر منتشر شود.

ساير بيماري ها از قبيل بيماريهاي چشم، گوش، حلق، بيني و پوست شناگران را تهديد ميكنند و چنانچه گندزدايي«ضدعفوني» در سطح قابل قبول در استخرها انجام نشود، ميكروب آنها رشدكرده و سبب بروز بيماري ميشوند.

- به منظور ازبين بردن بعضي از ميكروبها از قبيل كريپتوسپوريديوم كه حتي در شرايط گندزدايي دقيق و صحيح استخر، براي روزها زنده ميمانند، لازم است كلرينه طولاني مدت انجام شود.

- كودكان، زنان باردار وافرادي كه دچارنقص درسيستم ايمني بدن هستند مانند افراد مبتلا به ايدز، افراد داراي پيوند اعضاء وياافراد شيمي درماني چنانچه دچار عفونت باشند بيشتر درمعرض ابتلا به بيماري هاي ناشي از تفريحات آبي هستند.

- استفاده از ضدعفونيكننده هاي مناسب و نگهداري كلرآب درحد استاندارد، تعويض مكرر آب استخرها توسط مسئولين مراكز تفريحي _ ورزشي و رعايت بهداشت فردي توسط شناگرها از مهمترين راه هاي كنترل و پيشگيري از گسترش بيماريهاي ناشي از شناست.

- استفاده از استخرهاي خلوت ومطمئن، پرهيز از تماس پوست چرب ناشي ازمصرف لوازم آرايشي يا كرمها با آب استخر، دوش گرفتن پيش از ورود به استخر، سونا ياجكوزي، استفاده ازكلاه و عينك شنا براي جلوگيري ازآسيب رسيدن به چشمومو،استفاده ازلوازم شخصي، دوش گرفتن وشستن بدن وسر باصابون وشامپو پس ازخروج ازاستخر دراين ورزش الزامي است.

- افرادي كه به بيماري پوستي، ناراحتي گوش، بيماري هاي عفوني دچار هستند بايد از فعاليتهاي ورزشي جمعي به ويژه شنا در استخرها خودداري كنند تا هم بيماري آنان به ديگران منتقل نشود وهم روند بهبودي بيماري شان كند، نگردد.

- هرچند شنا از جمله ورزشهايي مانند فوتبال و ياتنيس نيست كه آسيبهاي چشمي يكي از خطرات آنهاست ، ولي قرمزي و سوزش چشم بعداز شناكردن بويژه در استخر يكي از مسايلي است كه بسياري با آن مواجهاند.

- قرمزي چشم پس از شناكردن سبب آسيب درازمدت نميشود و كلر كه براي ضدعفوني كردن و ازبين بردن باكتريها به آب استخر اضافه ميشود،بخودي خود مشكل ساز نيست، مشكل زماني رخ ميدهد كه كلر در مجاورت نيتروژن يا آمونياك موجود درآب قرار ميگيرد و از تركيب آنها كلرامين تشكيل ميشود. علت اصلي قرمزي چشم كلرامين است و عروق سطحي روي سفيدي چشم براثر تماس با كلرامين ملتهب شده و چشم قرمز ميشود.

- براي رفع قرمزي و سوزش شديد چشم كه به دفعات تكرار شود،استفاده از عينك شنا ميتواند موثمرالثمر باشد. اغلب تصورميشود قرمزي چشم ناشي از زياد بودن كلر آب استخر است، در حاليكه واقعيت دقيقا بر عكس اين است و اين مسئله اغلب ناشي از كم بودن كلر آب است.حتي بوي تندي كه اغلب افراد تصور ميكنند ناشي از زيادبودن كلر در استخر است نيز بخاطر كم بودن كلر آب ايجاد ميشود.

- افزايش كلر آب علاوه براينكه مانع رشد باكتريها درآب استخر ميشود سبب شكسته شدن پيوندهاي شيميايي كلرامين و شكسته شدن مولكولهاي آن شده ومشكلات مربوطه را كاهش ميدهد و درصورتيكه كلرآب كم باشد احتمال عفونت چشم ناشي از وجود باكتريها در آب افزايش مييابد. رعايت نكات بهداشتي دراين رابطه امري ضروري است و دوش گرفتن بلافاصله پس ازبيرون آمدن ازآب سبب ميشود كه كلرامين ازپوست، مو وچشم شسته شود.

- شايعترين بيماريهاي ناشي از شنا در استخرها و سواحل دريا را خشك شدن پوست، خارش پوست،التهاب پوست دراثر پوشيدن لباس شنا كه ممكن است پس از يك روزاستفاده طولاني مدت ازيك مايوي مرطوب وتنگ اين حالت اتفاق بيفتد،حساسيت پوستي نسبت به وسايل شنا، خارش شناگران و ابتلا به قارچ كف پا مي باشد

هیچ نظری موجود نیست: