هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ شهریور ۶, جمعه

رئیس تشکیلات امنیتی عربستان هدف سوء قصد قرار گرفت

تشکیلات امیر محمد مسئول اصلی حفظ امنیت سعودی است

رئیس تشکیلات امنیتی عربستان سعودی از یک حادثه سوء قصد جان به در برد.

روز جمعه، 28 اوت (6 شهریور)، منابع دولتی عربستان سعودی گزارش کردند که امیر محمد بن نایف، معاون وزیر کشور در امور امنیت ملی، شامگاه پنجشنبه هنگام عزیمت به یک میهمانی افطار در شهر جده، هدف سوء قصد از طریق بمب گذاری انتحاری قرار گرفت اما تنها زخم های سطحی برداشت.

گفته می شود که فرد مهاجم یکی از تندروهای اسلامگرای تحت تعقیب نیروهای امنیتی بود و قبل از انفجار بمبی که به همراه داشت، از ماموران خواسته بود با امیر محمد ملاقات و خود را به او تسلیم کند.

در این حادثه، به کس دیگری آسیب جدی وارد نیامد.

ساعاتی بعد، شبکه تلویزیون دولتی عربستان تصاویر این شاهزاده سعودی را هنگام ملاقات با ملک عبدالله نشان داد که در آن، امیر محمد به طور سطحی زخمی شده بود.

در گزارش تلویزیونی، امیر محمد گفت که چنین اقداماتی تنها عزم دولت را برای ریشه کن ساختن افراطیون در کشور تقویت می کند.

امیر محمد بن نایف، برادر زاده ملک عبدالله و فرزند امیر نایف بن عبدالعزیز آل سعود، معاون دوم نخست وزیر و وزیر کشور عربستان سعودی است و از او به عنوان یکی از مقامات موثر در مقابله با فعالیت های گروه های تندرو ضد دولتی در این کشور یاد می شود.

موفقیت علیه اسلامگرایان تندرو


سوء قصد نافرجام به جان معاون وزارت کشور سعودی نخستین مورد از سوء قصد به جان یکی از اعضای خانواده سلطنتی از زمان تشدید فعالیت گروه های وابسته به شبکه القاعده در سال 2003 محسوب می شود.


با آغاز جنگ عراق عملیات اسلامگرایان تندرو در عربستان شدت گرفت

عملیات دولت سعودی برای مقابله با تندورهای اسلامگرا از زمان حملات انتحاری یازدهم سپتامبر سال 2001 در آمریکا آغاز شد که گفته می شود احتمالا از حمایت مالی و تشکیلاتی برخی گروه ها یا افراد مرتبط با گروه های افراطی در عربستان برخوردار بودند.

به گفته ناظران، در سال های اخیر، نیروهای امنیتی سعودی در مبارزه علیه تندروهای اسلامگرا، که مسئول یک رشته حملات خونین در این کشور بوده اند، به موفقیت های قابل توجهی دست یافته اند.

در این مدت، گزارش های متعددی از کشته یا زخمی شدن، بازداشت و محاکمه اعضا و هواداران گروه های تندرو اسلامگرا در عربستان سعودی انتشار یافته است.

این گروه ها که از آنان با عنوان گروه های جهادی و سلفی یاد می شود دولت سعودی را متهم می کنند که برداشت درستی از اسلام ندارد و خود را پیروان راستین اسلام می دانند و برای برپا کردن یک حکومت اسلامی مورد نظر خود در عربستان و گسترش آن به سایر ممالک اسلامی، عملیات خشونت آمیز را لازم می دانند.

هیچ نظری موجود نیست: