هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ خرداد ۳۱, دوشنبه

نابودی سلول‌های سرطانی با عصاره هلو و آلو

نابودی سلول‌های سرطانی با عصاره هلو و آلو
وجود این دو ماده در همه میوه‌ها بسیار معمول است اما به نظر محققان میوه‌های هسته‌دار مانند آلو و هلو به طور خاص دارای میزان بیشتری از این مواد هستند

دستاورد جدید آزمایشگاهی نشان می‌دهد سلول‌های سرطان سینه پس از درمان با عصاره‌های هلو و آلو نابود شده‌اند.
دانشمندان یک مرکز تحقیقاتی در ایالت تگزاس آمریکا با اعلام این خبر افزودند که عصاره هلو و آلو نه تنها سلول‌های سرطانی، آن‌هم از نوع خطرناک آن را از بین برده‌ بلکه به سلول‌های طبیعی نیز آسیبی نرسانده‌ است.
دانشمندان محقق که یافته‌هایشان در «مجله کشاورزی و شیمی غذا» منتشر شده است می‌گویند که در مطالعه حاضر دو ترکیب فنولیک، عامل مرگ سلول‌های سرطانی بوده‌اند.
فنول‌ها ترکیبات ارگانیکی هستند که در همه میوه‌ها یافت می‌شوند، تاحدی اسیدی‌اند و معمولا با ویژگی‌هایی مانند بو، مزه یا رنگ همراه هستند.
دکتر دیوید برن پژوهشگری که میوه‌های هسته‌دار را مطالعه می‌کند یافته این پژوهش را «متمایز» خواند زیرا در شیوه‌های شیمی‌درمانی مورد استفاده در درمان سرطان، مواد دارویی همه سلول‌ها را نابود می‌کنند و به همین دلیل پذیرش آن‌ها برای بدن بسیار دشوار است.
دکتر برن در این زمینه افزود: اما تفاوت در اینجاست که شدت سمی بودن مواد پنج برابر است و می‌توان آن را در حدی ارائه کرد که سلول‌های سرطانی و حتی خطرناک‌ترین نوع آن را نابود کرد ولی سلول‌های عادی هیچ آسیبی نبینند.
دکتر برن و همکارش آنتی‌آکسیدانت‌ها و فتونوترینت‌ها را در آلو و هلو یافتند که مانند بلوبری یا حتی بیشتراز آن بود؛ بلوبری از نظر این مواد همواره به‌عنوان میوه برتر شناخته می‌شود.
دکتر لوئیز سس‌نروس- زیوالوس محقق همکار این تحقیق گام بعدی در مطالعه را انتخاب برخی از میوه‌ها دانست که گفته می‌شد آنتی‌آکسیدانت زیادی دارند و قابلیت‌های ضدسرطانی آن‌ها بالاست.
محققان به منظور مطالعه اثران این دو میوه سرطان سینه را انتخاب کردند چرا که این بیماری یکی از انواع سرطان‌هایی است که درزنان بسیار شایع است و مایه نگرانی زیادی است.
شیوع فراوان سرطان سینه در دنیا
سازمان جهانی بهداشت سرطان سینه را عامل 16 درصد از مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در میان تمام زنان دنیا گزارش کرده است.
براساس آمار انستیتوی ملی سرطان در آمریکا موارد جدید سرطان سینه در سال 2009 در میان زنان حدود 192 هزار و در میان مردان حدود 1900 نفر بوده است. در همان سال حدود 40 هزار زن و 440 مرد براثر ابتلا به سرطان سینه جان خود را ازدست داده‌اند.
سس‌نروس-زیوالوس گفت که تیم پژوهشی حاضر سلول‌های طبیعی را با سلول‌های دو نوع مختلف سرطان از جمله خطرناکترین نوع آن را مقایسه کردند و عصاره حاصل از هلو و آلو توانست این سلول‌های سرطانی را درمان کند و در عین حال سلول‌های طبیعی را از بین نبرد.
نگاه دقیق‌تر به این عصاره‌ها نشان می‌دهد که دو ماده اسید فنولیک خاص یعنی کلروژنیک و تئوچلوروژنیک عامل مرگ سلو‌ل‌های سرطانی بودند اما اثری روی سلول‌های سالم نداشتند.
وجود فنول‌ها در میوه‌ها و سبزیجات
وجود این دو ماده در همه میوه‌ها بسیار معمول است اما به نظر محققان میوه‌های هسته‌دار مانند آلو و هلو به طور خاص دارای میزان بیشتری از این مواد هستند.
بسیاری از میوه‌ها مانند سیب، طالبی، انگور، گلابی و توت‌فرنگی و بسیاری از سبزیجات مانند کلم، کرفس، پیاز و جعفری حاوی مواد پلی‌فنول ‌هستند. عسل نیز از این نظر منبع مهمی محسوب می‌شود.
ضمنا گروه تحقیقاتی گزارش کرد که تست‌های آزمایشگاهی نیز تایید کرده‌اند که این ترکیب‌ها توانسته‌ است از رشد سرطان در حیوان‌هایی که به آن‌ها این عصاره داده شده بود جلوگیری کند.
محققان برآنند تا به مطالعات خود ادامه دهند و از یک طرف اثرات انواع مختلف هلو و آلو را بر سلول‌های سرطانی مطالعه کنند و از طرف دیگر تاثیرات این عصاره‌ها و ترکیبات آن‌ها را در انواع مختلف سرطان مورد بررسی قرار دهند.

هیچ نظری موجود نیست: