هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ خرداد ۲۰, پنجشنبه

اعتراض دفتر رفسنجانی به "سکوت مصلحت آمیز رهبر"


دفتر آقای رفسنجانی گلایه می کند آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی "تهمت زنندگان را خاموش می کرد"
دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان رهبری، از سکوت آیت الله خامنه ای در برابر حملات حامیان محمود احمدی نژاد به آقای رفسنجانی انتقاد کرده، ولی علت و انگیزه این اقدام کم سابقه چیست؟
سایت رسمی آقای رفسنجانی چهارشنبه نوزدهم خرداد پاسخ دفتر او به نامه سرگشاده یک روزنامه نگار طرفدار رییس جمهوری ایران را منتشر کرد.
این نامه را رضا شکیبایی، رییس شورای سیاستگذاری روزنامه محافظه کار "وطن امروز" اولین بار در زمستان گذشته نوشته، ولی در اعتراض به بازنشر نامه گلایه آمیز سال پیش آقای رفسنجانی به آیت الله خامنه ای درباره اتهامات آقای احمدی نژاد در مناظره تلویزیونی سیزدهم خرداد ۱۳۸۸ از نو منتشر کرده است.
در آن مناظره آقای احمدی نژاد گفت که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نه با میرحسین موسوی، بلکه با اکبر هاشمی رفسنجانی رقابت دارد که چهار سال پیشتر او را شکست داده بود.
دفتر آقای رفسنجانی ضمن خرده گیری از رهبر جمهوری اسلامی برای بازگذاشتن دست منتقدان رییس مجلس خبرگان، محافظه کاران را به بیش از یک دهه تلاش برای تقلب در انتخابات مختلف از جمله رای گیری پرحادثه سال گذشته متهم کرده است.
"آن نامزد"
رییس شورای سیاستگذاری وطن امروز در ابتدای نامه اش که نهم خرداد بازنشر شده، نوشته است که آقای رفسنجانی به دلیل افشاگری این روزنامه درباره حمایت او از نامزدی آقای موسوی و فعالیت علیه آقای احمدی نژاد به دادگاه شکایت کرده، ادعایی که دفتر رییس مجلس خبرگان بی اساس می داند.
آقای شکیبایی همانند بسیاری از محافظه کاران تندرو نامه آقای رفسنجانی به آیت الله خامنه ای را مصداق تضعیف آقای احمدی نژاد و توهین به رهبر جمهوری اسلامی می داند.
او نوشته است: "عصاره نامه شما به رهبر انقلاب این است که هیچکس (بخوانید ما) احمدی نژاد را قبول ندارد، مردم هم قبول ندارند و الان هم خشمگین در خیابان هستند، لذا شما علیه او موضع گیری کنید. شما چه اصراری داشتید که رهبری را وادار به موضع گیری علیه احمدی نژاد آن هم قبل از انتخابات کنید؟"
دفتر آقای رفسنجانی در پاسخ اعلام کرده که هیچ خصومتی بین رییس مجلس خبرگان و رهبر ایران وجود ندارد و آیت الله خامنه ای از نامه آقای رفسنجانی آزرده خاطر نشده است.
روابط عمومی این دفتر نوشته است: "وقتی شخص آیت‌الله خامنه‌ای در ملاقات حضوری با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌فرمایند درباره اصل و محتوای نامه هیچ ملاحظه‌ای ندارند و یک بار به صورت خصوصی و یک بار در نماز جمعه هم به خلاف‌گویی‌های آن نامزد پاسخ می‌دهند، چگونه عده‌ای زیر لوای دروغین حمایت از رهبری، ملاحظه‌تراشی می‌کنند؟!"
یکی از نکات قابل توجه این جوابیه این است که در هر جا که به محمود احمدی نژاد اشاره شده، بجای ذکر نام یا مقامش، از اصطلاح "آن نامزد" استفاده شده است. به نظر می رسد نویسنده جوابیه با کاربرد "آن نامزد"، آن هم برای چهار بار، می خواهد پیام سربسته ای به خواننده بدهد.
"نطفه حرام تقلب"
در بخش دیگری از این جوابیه به انتقاد رییس شورای سیاستگذاری روزنامه وطن امروز از ابراز نگرانی آقای رفسنجانی از احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال پیش پرداخته شده است.
این مسئول روزنامه وطن امروز نوشته بود که برای آقای رفسنجانی آشکار شده بود که آقای موسوی بازنده انتخابات است و برای همین تصمیم به "متشنج کردن فضا و فشار به رهبری" گرفت.
او در نامه سرگشاده اش می پرسد: "جناب آقای هاشمی رفسنجانی، چرا در آستانه هر انتخاباتی که شما در یک طرف آن قرار دارید، بحث تقلب و دستکاری در رای مردم را به زبان می آورید؟ هنوز یادمان نرفته که یک هفته مانده به انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ در نماز جمعه تهران در کسوت رییس جمهوری کشور به مسئولان خودتان هشدار دادید که مبادا در رای مردم اتفاقی بیافتد."
در مقابل دفتر آقای رفسنجانی، او را یکی از حامیان سرسخت صیانت از آرای مردم و یکی از قربانیان تقلب انتخاباتی معرفی می کند.
در جوابیه این دفتر با اشاره به پیروزی محمد خاتمی بر اکبر ناطق نوری، نامزدی که گفته می شود دلخواه آیت الله خامنه ای بوده، آمده است: "این چه شیوه ناشیانه در سیاست است که ۱۲ سال پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ اولاً وقیحانه خود را همه‌کاره انقلاب می‌دانید و ثانیاً وقیحانه‌تر می‌گویید اگر سخنان هاشمی رفسنجانی مبنی بر برخورد با تقلب در انتخابات نبود، خاتمی رئیس جمهوری نمی‌شد؟!! آیا غیر از این است که اعتراف می‌کنید از همان سال به دنبال شکل‌دهی نطفه حرام تقلب انتخاباتی در رحم جامعه بودید؟!!"
تاکنون سابقه نداشته است که اکبر هاشمی رفسنجانی و نزدیکانش تا این اندازه صریح گروهی از حاکمیت را به تلاش برای تقلب انتخاباتی متهم کنند. حتی پس از آغاز اعتراضها به اعلام پیروزی آقای احمدی نژاد در بیست و دوم خرداد ۱۳۸۸، آقای رفسنجانی سخن میرحسن موسوی و مهدی کروبی درباره "مهندسی ناشیانه آرا" را علنا تایید نکرد.
اما در متنی که روابط عمومی دفتر آقای رفسنجانی منتشر کرده، از رییس شورای سیاستگذاری وطن امروز پرسیده شده است: "جمله معروف آن نماینده مجلس را که می‌گفت باشید تا رأی ۲۴ میلیونی آقای احمدی‌نژاد را در فردای انتخابات ببینید، حاصل درایت و دوراندیشی می‌دانید؟!!"
این پیش بینی نسبتا دقیق ولی پرسش برانگیز را روح الله حسینیان از حامیان سرسخت آقای احمدی نژاد چند روز پیش از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرده بود.
در ادامه جوابیه فاش می شود که آقای رفسنجانی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۶ از آیت الله خامنه ای تضمین می گیرد که علیه او تقلبی صورت نگیرد.
همچنین دفتر آقای رفسنجانی فاش کرده که در انتخابات مجلس ششم در سال ۱۳۷۸ بعد از آن که با بازشماری ۲۰ درصد صندوقها آرای او از رتبه سی ام به نوزدهم لیست تهران جهش یافت، "وقتی آن آبروریزی داشت اساس انتخابات را زیر سوال می برد،" آیت الله خامنه ای دستور به توقف بازشماری داد.
سکوت مصلحت آمیز
دفتر آقای رفسنجانی در ادامه گلایه می کند که در زمان انقلاب وقتی شخصیتهایی مانند او آماج تهمت قرار می گرفتند، آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، تهمت زنندگان را خاموش می کرد، ولی چنین برخوردی از طرف جانشین او دیده نمی شود.
در جوابیه دفتر رییس مجلس خبرگان آمده است: " امروز سکوت مصلحت‌آمیز رهبری معظم انقلاب که در نامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به آن اشاره شده، کار را به جایی رسانده که یک نامزد به خود اجازه می‌دهد جلوی ۵۰ میلیون بیننده تلویزیونی دروغ و تهمت بزند و روزنامه‌های همسو قسم یاد کنند که با بهانه و بی‌بهانه هاشمی‌ستیزی را تیترهای اول و دوم هر روز خویش کنند."
در یک سال اخیر مواضع آقای رفسنجانی بخصوص در نماز جمعه تیرماه ۱۳۸۸ و سخنانش در مشهد درباره ولایت فقیه خشم محافظه کاران را چنان برانگیخت که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، او را به همسویی با سران فتنه، اصطلاح رایج حکومت برای رهبران مخالفان، متهم کرد.
این در حالی است که معترضان هم آقای رفسنجانی را به کوتاهی در حمایت صریح از آرمانهای آنها و نامشروع دانستن دولت آقای احمدی نژاد و نرمش مقابل آیت الله خامنه ای متهم کرده اند.
مثلا در مهرماه ۱۳۸۸ پس از پشتیبانی مجلس خبرگان از عملکرد رهبر ایران در حوادث پس از انتخابات، مهدی کروبی در نامه ای سرگشاده از آقای رفسنجانی پرسید برای کسانی که عقیده دارند رای آنها دزدیده شده، چه پاسخی دارد.
از همین رو، جوابیه دفتر آقای رفسنجانی و انتقادش از آیت الله خامنه ای حائز اهمیت به نظر می رسد. برخی ناظران عقیده دارند در آستانه سالگرد انتخابات، رییس جمهوری پیشین ایران می خواهد خود را با معترضان همراه نشان دهد و برای همین موضع تهاجمی گرفته است.
شیوه رندانه
اما مهدی خلجی، تحلیلگر امور ایران، عقیده دارد پاسخ دفتر آقای رفسنجانی واکنش تدافعی او به سخنان جمعه گذشته آیت الله خامنه ای است.
آقای خلجی می گوید: "نکته جالب این است که آقای خامنه ای حرفی زد که بسیار تهدیدآمیز به نظر می آمد. آقای خامنه ای خودش را با امام علی مقایسه کرد و مخالفان را طلعه و زبیر زمان دانست که از یاران پیامبر اسلام بودند ولی اقتدار امام اول شیعیان را به چالش کشیدند. در آخر نامه نیز آقای رفسنجانی از توجه ویژه آیت الله خمینی به خود خبر می دهد. به نظرم، این احتمال را می دهد که در آینده نزدیک حجم فشارها و حملات بر او افزایش پیدا بکند."
این صاحب نظر امور ایران عقیده دارد تاکید دفتر آقای رفسنجانی بر تقلب نیز نوعی پیام به آیت الله خامنه ای است که نمی توان وجود بحران سیاسی در کشور را که زایده تقلب انتخاباتی است، انکار کرد.
آقای خلجی می گوید: "به نظرم با تاکید بر تقلب، به یک شیوه بسیار رندانه ای که شیوه رایج آقای هاشمی رفسنجانی است، مسئولیت همه چیز بصورت غیرمستقیم به گردن آقای خامنه ای گذاشته شده است."
جوابیه دفتر آقای رفسنجانی یک روز پس از نامه سرگشاده دبیر مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی درباره نقش آقای احمدی نژاد و سپاه در ناقص ماندن سخنرانی حسن خمینی در جمعه گذشته منتشر شده است و شماری از صاحب نظران این رویه نامه نگاری علیه تندروهای جمهوری اسلامی را مهم می دانند.
آقای خلجی می گوید: "آقای خامنه ای و حلقه اطرافش به سمت خشونت بیشتر گرایش پیدا کرده اند. در نتیجه امکان رسیدن به مصالحه میان رهبران مخالفان و حکومت از بین رفته است. علاوه بر این امکان گفتگو نیز از بین رفته است. قبلا نیز این حرفها رد و بدل می شد، اما در جلسات خصوصی. حالا دیگر این جلسات خصوصی وجود ندارد و آقای رفسنجانی و آقای انصاری یا دفتر آقای رفسنجانی و بیت آیت الله خمینی ناگزیرند که علنا موضع بگیرند تا شاید حکومت کمتر به سمت خشونت پیش برود."

هیچ نظری موجود نیست: