هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ تیر ۱, سه‌شنبه

در زنان و مردان چاقی به سلامتی جنسی آسیب می‌رساند


چاقی به سلامتی جنسی آسیب می‌رساند
به نظر محققان مطالعه، فشار اجتماعی، اعتمادبه‌نفس پایین و نگرانی‌های فردی در باره تصویر بدنی می‌تواند به توضیح این یافته‌ها کمک کند

براساس خبر پژوهشی منتشر شده در «مجله پزشکی بریتانیا» چاق بودن به سلامت جنسی آسیب می‌رساند.
بررسی زنان و مردان فرانسوی در سال 2006 نشان داد که مردان و زنان چاق بیشتر از افراد با وزن معمولی دارای مشکلات جنسی هستند.
چاقی در حال حاضر به صورت یکی از چالش‌های بهداشت عمومی درسطح جهان درآمده است. تنها در ایالات متحده آمریکا در سال 2007 تا 2008 یک سوم افراد بالغ، چاق بودند.
تحقیقات مختلف عوامل خطر بهداشتی زیادی را در چاقی و داشتن اضافه وزن نشان می‌دهند. بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا همگی با اضافه وزن و چاقی رابطه تنگاتنگ دارند.
با وجود گسترش سریع چاقی در جوامع مختلف و به‌عنوان یکی از مشکلات دنیای مدرن امروز، اثرات آن روی بهداشت جنسی چندان آشکار نیست.
این تحقیق که به سرپرستی پروفسور ناتالی بجاس در یک مرکز پژوهشی پزشکی در پاریس انجام شده اولین و مهم‌ترین مطالعه در بررسی اثرات چاق‌بودن یا اضافه‌وزن داشتن روی فعالیت جنسی و پیامدهای سلامت جنسی نظیر رضایت جنسی، بارداری بدون برنامه قبلی و سقط جنین است.
پژوهشگران در این مطالعه رفتار جنسی 12364 مرد و زن 18 تا 69 ساله را در فرانسه و در سال 2006 بررسی کردند. 3651 زن شرکت کننده درمطالعه و 2725 مرد دارای وزن طبیعی بودند (شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 25 بود). 1010 زن و 1488 مرد دارای اضافه وزن بودند ( شاخص توده بدنی آن‌ها بین 25 تا 30 بود) و 411 زن و 350 مرد چاق بودند (با شاخص بدنی بالای 30 ).
شاخص توده بدنی که با استفاده از وزن و قد فرد بدست می‌آید یکی از دقیق‌ترین راه‌ها برای تعیین تاثیر وزن اضافی روی عوامل خطر سلامتی است.
اثرات چاقی بر رفتار جنسی زن و مرد
نتایج نشان داد که زنان چاق در مدت یک سال پیش از انجام مطالعه 30 درصد کمتر دارای زوج جنسی بودند و مردان  70 درصد کمتر از افراد دیگر بیش از یک زوج جنسی داشتند و 2.5 برابر بیشتر ناهنجاری نعوظ را تجربه کرده بودند.
هم‌چنین زنان چاق 5 برابر بیش از افراد دیگر زوج جنسی خود را از طریق اینترنت یافته بودند. زنان چاق بیشتر دارای زوج چاق بودند و روابط جنسی را در تعادل زندگی شخصی با اهمیت کمتری ارزیابی می‌کردند.
یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که میزان بارداری‌های غیربرنامه‌ریزی شده در میان زنان چاق چهار برابر بیشتر از زنان با وزن معمولی است و این در شرایطی است که آن‌ها در مدت یک سال پیش از انجام پژوهش فعالیت جنسی کمتری داشته‌اند.
ضمنا یافته دیگر مطالعه دال بر آن‌است که زنان چاق زیر سی سال کمتر به‌دنبال کردن اندرزهای پیشگیرانه می‌پردازند و از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند و بیشتر دچار بارداری‌های ناخواسته می‌شوند.
از طرف دیگر مردان چاق زوج جنسی کمتری دارند و بیشتر احتمال دارد تا دچار مشکل نعوظ شوند و عفونت‌های ناشی از بیماری‌های مقاربتی جنسی آن‌ها بیشتر از مردان با وزن طبیعی است.
به نظر محققان مطالعه، فشار اجتماعی، اعتمادبه‌نفس پایین و نگرانی‌های فردی در باره تصویر بدنی می‌تواند به توضیح این یافته‌ها کمک کند.
ضرورت گفت‌وگوی پزشکان با بیماران در باره روابط جنسی و وزن 
نویسندگان نتیجه می‌گیرند که اثر سلامت عمومی این یافته‌ها بااهمیت است و توجه خاصی را در این زمینه می‌طلبد. از آن‌جا که درصد قابل توجهی از افراد چاق هستند و به‌آسانی هم قابل شناسایی می‌باشند می‌توان مراقبت و توصیه‌هایی را به صورت هدف‌گیری شده با توجه به خطر فزاینده وضعیت بهداشت ضعیف جنسی انجام داد.
دکتر سندی گلدبرک- وود، پزشک متخصص روانی- جنسی به شواهدی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد برای پزشکان بحث با بیماران در باره روابط جنسی و وزن آن‌ها دشوار است. اما آن‌ها براین باورند که کارشناسان بالینی باید آماده شوند تا این مباحث دشوار را با بیماران خود در میان بگذارند چرا که این امور روی بهداشت و کیفیت زندگی افراد اثرات زیادی دارد.
او از ضرورت درک بیشتر احساس افراد چاق در باره زندگی جنسی‌شان و علل موجد رفتارها و نگرش‌های مشاهده شده آن‌ها سخن می‌گوید و نتیجه می‌گیرد که با انجام این مطالعه و نتایج آن می‌توان فهمید که چاقی نه تنها به بهداشت و طول عمر افراد آسیب می‌رساند بلکه زندگی جنسی آن‌ها را نیز درمعرض خطر قرار می‌دهد.
دکتر گلدبرگ- وود به این نکته نیز اشاره می‌کند که ما به عنوان کارشناس بالینی ومحقق باید به موضوعاتی توجه کنیم که آن‌ها را دشوار می‌یابیم.

هیچ نظری موجود نیست: