هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ تیر ۱, سه‌شنبه

«پاکستان به تحریم ایران پایبند است»


«پاکستان به تحریم ایران پایبند است»
وزیر امور خارجه پاکستان گفت: هر چند اسلام آباد به انرژی نیاز دارد، اما با این وجود ما منافع ملی خود را نیز در نظر می‌گیریم

با آنکه پاکستان به تازگی قرارداد واردات گاز از ایران را با مقامات ایرانی امضاء کرده است، اما وزیر امور خارجه این کشور پایبندی دولت پاکستان به دور تازه تحریم‌ها علیه ایران را رسما اعلام کرد.
به گزارش روزنامه بیرمنگهام استار، شاه محمد قریشی، وززیر امور خارجه پاکستان، اعلام کرد: در صورتی که موضوع خط لوله صلح در فهرست تحریم‌های جدید ایران باشد، اسلام آباد خود را مقید به پیروی از آن می‌داند.
تهران و اسلام‌آباد هفتم خرداد ماه امسال قراردادی را به ارزش 7.6 میلیارد دلار برای انتقال گاز از میدان نفتی پارس جنوبی به نواحی جنوبی پاکستان به امضا رساندند. براساس این قرارداد، پاکستان به مدت 25 سال، سالانه 21 میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد خواهد کرد. قرار است ایران صادرات گاز به پاکستان را از سال 93 آغاز کند.
در عین حال نخست وزیر پاکستان نیز اعلام کرده است که پاکستان از هرگونه تحریم اعمال شده علیه ایران از سوی ایالات متحده آمریکا پیروی خواهد کرد.
به گزارش رویترز، یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، با تاکید براینکه پاکستان از تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا پیروی خواهد کرد، گفت: پاکستان به عنوان یک عضو از جامعه بین‌المللی خود را مقید به پیروی از اعمال تحریم‌ها از سوی جامعه جهانی می‌داند.
ایالات متحده روز سی و یکم خرداد ماه نسبت به انعقاد قرارداد خرید گاز از ایران به پاکستان هشدار داده بود. ریچارد هلبروک فرستاده ویژه دولت آمریکا در سفر به افغانستان و پاکستان، از دولت پاکستان خواسته است که تا زمان نهایی شدن دور تازه تحریم‌های آمریکا در کنگره در خصوص قرارداد واردات گاز از ایران تامل کند.
با توجه به اینکه قرار است صادرات گاز ایران به پاکستان از سال 93 آغاز شود، فرستاده ویژه آمریکا از دولت پاکستان خواسته است که در کنار پیشبرد این قرارداد تحریم‌های کنگره امریکا را نیز در نظر داشته باشد.
پس از تصویب دور چهارم تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ 19 خرداد ماه، دولت آمریکا فرمانده سپاه پاسداران و وزیر دفاع و فرمانده نیورهای بسیج را در لیست تحریم قرار داد.
همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا از 27 خرداد، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 22 شرکت بیمه‌ای، پتروشیمی و تجاری و بانک‌های اصلی متعلق به دولت ایران را نیز در لیست تحریم قرار داده است.
پاکستان در حالی از تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران تبعیت می‌کند که در حال حاضر به شدت با بحران انرژی مواجه است و قرارداد صادرات گاز منعقد شده می‌تواند جمعیت 170 میلیون نفری پاکستان را از بحران انرژی رهایی بخشد.
وزیر امور خارجه پاکستان با بیان اینکه پاکستان نیاز زیادی به انرژی دارد ابراز امیدواری کرد که موضوع صادرات گاز از ایران به پاکستان مورد تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت قرار نگیرد.
وزیر امور خارجه پاکستان گفت: هر چند اسلام آباد به انرژی نیاز دارد، اما با این وجود ما منافع ملی خود را نیز در نظر می‌گیریم.
امارات در جمع تحریم کنندگان ایران
در پی تحریم ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و شدت گرفتن موج تحریم‌ها از سوی کنگره امریکا و اتحادیه اروپا، امارات متحده عربی نیز فعالیت 40 شرکت بین‌المللی مستقر در دوبی را به خاطر نقض قطعنامه تحریم ایران، متوقف کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، امارات علت جلوگیری از فعالیت این 40 شرکت را «تامین مواد و تجهیزات خطرناک برای ایران» اعلام کرده است. بر اساس دور تازه تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد، فروش این مواد به ایران ممنوع شده است.
بر اساس این گزارش امارات همچنین از فعالیت شرکت‌هایی که با سپاه پاسداران ارتباط داشته باشند جلوگیری می‌کند و براساس قطعنامه شورای امنیت، ارتباط با برخی شرکت‌ها و افراد را هم ممنوع اعلام کرده است.
امارات در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری ایران به‌شمار می رود. براساس گزارش گمرک ایران، امارات در سال گذشته بیشترین میزان صادرات را به ایران داشته است و درعین حال 70 درصد بنزین وارداتی ایران از امارات وارد شده است.
هم‌اکنون نزدیک به 400 هزار ایرانی در امارات سکونت و فعالیت اقتصادی دارند، اما پیش‌بینی می‌شود که در دور جدید تحریم‌های بین‌المللی، زندگی و تجارت برای تاجران ایرانی مقیم دوبی و مناطق دیگر امارات دشوار شده و آن‌ها مجبور به مهاجرت از این کشور شوند.

هیچ نظری موجود نیست: