هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ آذر ۵, سه‌شنبه

گذر ونظر

سرلشگر رشید: ما در آستانه جنگ احتمالی قرار داریم


یک فرمانده ارشد نظامی ایران، کاهش قیمت نفت، احتمال حادثه سازی اسرائیل و القاعده و تحولات اجتماعی را سه تهدید مهم علیه ایران توصیف کرده و گفته است "ما در آستانه جنگ احتمالی قرار داریم."

روزنامه های چاپ تهران روز یکشنبه (23 نوامبر) از قول سرلشکر غلامعلی رشید جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایران نوشته اند که به دلیل وجود تهدیدات عمده باید امکانات نظامی و دفاعی را تقویت کرد.

آقای رشید، مسئله اصلی امریکا در خاورمیانه را حمله به ایران دانسته و جنگ افغانستان و عراق را یک دستگرمی عنوان کرده است.

به گفته این فرمانده نظامی، دشمن در دو مقطع زمانی قصد حمله به ایران را داشت: زمان سقوط صدام حسین در عراق و جنگ 33 روزه اسرائیل و لبنان.
گفتگو با صادق زیبا کلام ، استاد دانشگاه



این سخنان در حالی منتشر می شود که نیروی انتظامی به تازگی رزمایش گسترده ای در سطح شهر تهران انجام داده و فعالیت های بسیج مقاومت وابسته به سپاه پاسداران افزایش یافته است.

آقای رشید که در همایش "توسعه پایدار و ایمن با روحیه و تفکر بسیجی با رویکرد پدافند غیرعامل" سخن می گفت تاکید کرده: "ما سه منطقه آسیب پذیر شمال غرب، جنوب شرق و خوزستان را داریم که باید به آنها توجه ویژه کنیم."

اشاره آقای رشید به منطقه کردستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان است که در آنها برخی گروه های مخالف فعالیت دارند.

آقای رشید گفته است که "جنس گروهک هایی که امروز علیه ما فعالیت می کنند بسیار با نیروهای ضد انقلابی که در ابتدای انقلاب فعالیت می کردند، فرق دارد، جنس اینها جنس القاعده است."

آقای رشید "کاهش قیمت نفت، احتمال حادثه سازی از سوی اسرائیل والقاعده و تحولات اجتماعی" را سه تهدید عمده علیه ایران خوانده است.

این فرمانده نظامی با انتقاد از ساده اندیشی در تحولات اجتماعی به عنوان سومین تهدید، پیش بینی کرده که "ممکن است حوادثی مانند 18 تیر داشته باشیم که باید در این زمینه مراقبت کنیم."

هجدهم تیر سال 1378 تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران به توقیف روزنامه سلام اعتراض کردند اما تعدادی از لباس شخصی ها با حمل به کوی و خوابگاه دانشگاه تهران آسیب هایی به خوابگاه و دانشجویان وارد کردند.

تعدادی از دانشجویان دستگیر و برای ماهها زندانی شدند و دادگاه کوی نیز برگزار شد اما کسی از لباس شخصی ها محاکمه نشد.

این فرمانده ارشد نظامی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب باراک اوباما گفته است: "ساده اندیشی است اگر فکر کنیم تغییر دولت در امریکا به معنی تغییر ماهیت تهدیدات علیه جمهوری اسلامی است."

به گفت آقای رشید، شکل تهدیدات علیه ایران همچنان نظامی است و "ممکن است حداکثر یک سال تغییر در روش را شاهد باشیم ولی با آشکار شدن چهره واقعی دولت آمریکا و استقرار کامل آن، ماهیت اصلی تهدیدات آنها مشخص خواهد شد."

بالا ^^
'اسرائیل باید مانع از نزدیکی ایران و آمریکا شود'

شورای امنیت ملی اسرائیل در گزارش سالیانه خود ذکر کرده که مقامات این کشور برای کم کردن خطر ایران، باید با عقب نشینی از بلندیهای جولان، وارد گفتگو های صلح با سوریه شوند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در شماره امروز خود (23 نوامبر) در گزارشی نوشت که مقام های دفاعی اسرائیل در این گزارش به آماده شدن برای حمله احتمالی به ایران نیز اشاره کرده اند.

در این گزارش همچنین توصیه شده که اسرائیل، برای جلوگیری از برقراری هرگونه توافق بین تهران و واشنگتن، باید برای حفظ منافع خود، با دولت جدید آمریکا همکاری بسیار نزدیکی داشته باشد.

این گزارش خاطرنشان می کند که شاید اسرائیل در سال 2009 میلادی به دنبال بهبود روابط میان ایران، آمریکا و جهان عرب خود را در مواجهه با ایران اتمی، تنها ببیند.



مه ئر جاودانفر، تحلیلگر مسایل اسرائیل در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی با اشاره به در پیش بودن انتخابات سراسری در اسرائیل در فوریه سال آینده می گوید که دولت اسرائیل در این سه ماه باقی مانده به انتخابات، اعتبار چندانی برای عقب نشینی از بلندی های جولان، مذاکره با فلسطینی ها و یا حمله احتمالی به ایران ندارد.

آقای جاودانفر می گوید این مسایل به نتیجه انتخابات پارلمانی ربط خواهد داشت و در صورت پیروزی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، دولت به رهبری این حزب خواهد توانست از این توصیه ها استفاده کند، اگرچه دولت اسرائیل بدون هماهنگی با آمریکا اقدامی انجام نخواهد داد.

این گزارش که گوشه هایی از آن در روزنامه های اسرائیل منتشر شده، همچنین خواهان ممانعت از برپایی انتخابات جدید در مناطق فلسطینی شده است.

این در حالی است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی هشدار داده که چنانچه تا پایان سال جاری میلادی با حماس به توافق نرسد، برگزاری انتخابات زودتر از موعد را اعلام خواهد کرد.

محمود عباس در ژانویه سال 2005 برای یک دوره چهار ساله به ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی برگزیده شد.

قرار است گزارش شورای امنیت ملی، ماه آینده به دولت اسرائیل ارائه شود.

این گزارش همچنین هشدار می دهد که در صورت فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطینی به ریاست محمود عباس، راه حل تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیل از میان می رود. دوره ریاست محمود عباس اوائل ژانویه امسال به پایان می رسد. اختلافات شدید حماس و فتح مانع از آن شده که طرفین در مورد برپایی انتخابات جدید به توافقی برسند.

اسرائیل از این مساله هراس دارد که در صورت برپایی انتخابات جدید برای جانشینی محمود عباس، حماس به پیروزی برسد و برای همین پیشنهاد می کند که اسرائیل مانع از برگزاری انتخابات اسرائیل حتی در صورت نارضایتی آمریکا و اتحادیه اروپا شود.

در این گزارش تهدید ایران برای بقای اسرائیل در صدر تهدیدهای معطوف به اسرائیل است و در رده های بعدی، تهدید استراتژیک موشک های دوربرد کشورهای منطقه قرار دارد.

گزارش شورای امنیت ملی اسرائیل تاکید می کند که برای ممانعت از توافق میان ایران و آمریکا، دولت اسرائیل باید با ایالات متحده همکاری نزدیکی داشته باشد.

بالا ^^
'تاکید' بوش و مدودف بر لزوم ادامه همکاری بر سر ایران

رهبران روسیه و آمریکا روز شنبه برای آخرین بار با یکدیگر دیدار کرده و به گفته مقام ها توافق کرده اند که لازم است دو کشور درباره مسائلی چون برنامه اتمی ایران و همچنین دزدی دریایی همکاری کنند.

دیدار جورج بوش و دیمتر مدودف در جریان اجلاس مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (آپک) در پرو انجام شد.

دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید پس از این دیدار گفت: "آنها درباره لزوم ادامه همکاری دو کشور در مورد ایران گفتگو کردند و گفتند مهم است که این همکاری در دوران دولت بعدی آمریکا (به ریاست اوباما) ادامه یابد."

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفت که دو طرف درباره بحران اقتصادی و "امنیت بین المللی" بحث کرده و موافقت کرده اند که به "شکلی عملی" بر مسائل مورد علاقه و نگرانی دو طرف کار کنند.

این ملاقات درحالی انجام شد که مواضع دولت بوش و رهبری کنونی کرملین بر سر مسائلی چون برنامه اتمی ایران، سیستم دفاع موشکی در اروپا و گسترش ناتو فاصله زیادی با یکدیگر دارد.

آقای بوش پیش از این دیدار گفت: "من سخت سعی کرده ام از این رابطه یک رابطه گرم بسازم، تا بتوانیم هر وقت که لازم است با هم کار کنیم، و وقتی هم اختلاف نظر داریم، احترام دو ملت حفظ شود."

آقای مدودف نیز با لحنی آشتی جویانه سخن گفت: "هرچند بر سر برخی مسائل توافق و برخی مسائل دیگر اختلاف جدی داریم... اما آماده استمرار همکاری هستیم و من به طور کلی این همکاری را موفق می بینم."

اجلاس مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (آپک) در پایتخت پرو برگزار شد و تحت الشعاع بحران اقتصادی جهان قرار داشت.

این آخرین دیدار جورج بوش به عنوان رئیس جمهور آمریکا با رهبر روسیه بود.

برداشت سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از این دیدار چنین بود: "ملاقات در فضای خیلی خوبی برگزار شد به طوری که هر دو رهبر اهمیت رابطه میان دو کشور را درک کردند. یک میل آشکار برای عدم پرداختن به اختلافات وجود داشت."

دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید گفت: "پرزیدنت بوش و پرزیدنت مدودف تبادل نظری دوستانه، صادقانه و بی پرده داشتند. آنها درباره طیفی از مسائل گفتگو کردند، از جمله اختلافات ما بر سر گرجستان که ادامه دارد."

پس از آنکه کرملین در ماه اوت نیروهای خود را برای شکست نیروهای گرجی به استان جدایی طلب اوستیایی جنوبی گسیل کرد، روابط روسیه و غرب دچار تنش زیادی شد که سوالاتی را در باره ادامه همکاری روسیه با غرب بر سر مسائل مهم جهانی چون برنامه اتمی ایران پدید آورد.

آخرین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در پایان ماه سپتامبر تصویب شد با مخالفات روسیه و چین حاوی تحریم های تازه علیه این کشور نبود.

بالا ^^
آسیب های کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران

در حالی که کاهش مداوم قیمت نفت نگرانی هایی در ایران به دنبال داشته، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران، گفته است که "کاهش قیمت نفت در اقتصاد ایران تاثیری نخواهد داشت و ما قادریم با نفت پنج دلاری هم کشور را اداره کنیم.

به گفته آقای احمدی نژاد، اقتصاد ایران یک اقتصاد درونزاست و همین امر باعث می شود تا تغییرات اقتصاد جهانی بر اقتصاد ایران تاثیر نگذارد.

آقای احمدی نژاد تاکید دارد که کاهش قیمت نفت با وجود برنامه هایی که جمهوری اسلامی برای اقتصادش دارد، تاثیری بر این کشور نخواهد گذاشت.

برخی تحلیگران اقتصادی بر این باورند که اقتصاد ایران به شدت به درآمدهای نفتی متکی است و کاهش آن می تواند این کشور را در شرایط بغرنجی و دشواری قرار دهد.

بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی ایران، درآمدهای نفتی این کشور در سه سال گذشته، بیشتر از ۱۹۷ میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود با وجود کاهش شدید قیمت نفت، درآمدهای نفتی این کشور در سال جاری به حدود ۷۰ میلیارد دلار برسد.

در سه سال گذشته قیمت نفت همواره در حال افزایش بوده و به ۱۴۷ دلار در هر بشکه نیز رسیده بود اما اکنون قیمت نفت به زیر ۴۵ دلار در هر بشکه سقوط کرده یعنی به کمتر از یک سوم کاهش یافته است.

در شش ماه اول سال جاری خورشیدی بازار نفت دوران طلایی خود را سپری کرده و قیمت نفت به بالاترین حد خود رسید به همین دلیل کاهش شدید قیمت نفت، بازتاب چندانی در مجموع درآمدهای نفتی ایران نخواهد داشت اما اگر این وضعیت در سال آینده نیز ادامه یابد به این معنی است که درآمدهای نفتی ایران یکباره از بالای 80 میلیارد دلار در سال گذشته به بیشتر از نصف کاهش می یابد.

توزیع نقدی یارانه

گزارشها نشان می دهد که بخش عمده ای از درآمدهای نفتی سه سال اخیر هزینه شده و پس انداز چندانی در حساب ذخیره ارزی که مازاد درآمدهای نفتی در آن نگهداری می شود، باقی نمانده است.

با وجود بالا بودن درآمدهای نفتی در سال جاری، پیش بینی نمی شود که آثار کاهش شدید قیمت نفت در سال جاری آشکار شود ولی اگر قیمت نفت در همین سطح باقی بماند مشکل کاهش قیمت نفت در سال آینده خود را نشان خواهد داد.

به همین دلیل هم اکنون بحث های داغی در باره قیمت نفت در بودجه در جریان است و نگرانی ها نسبت به آثار ادامه کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران رو به افزایش است.

بخشی از نگرانی مربوط به بودجه سالانه است که سهم عمده ای از درآمدهای نفتی را تشکیل می دهد و بخش دیگر سهم فزاینده واردات است که پیش بینی می شود امسال به بالای ۶۰ میلیارد دلار برسد.

در چنین شرایطی، دولت درصدد است یک برنامه اقتصادی گسترده را نیز با عنوان "تحول اقتصادی" اجرا کند که مهمترین بخش آن، توزیع مستقیم یارانه ها است.

برآوردهای رسمی نشان می دهد که دولت سالانه حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان (معادل یکصد میلیارد دلار) به صورت یارانه پرداخت می کند که بخش عمده آن را یارانه مواد سوختی تشکیل می دهد و اکنون دولت در صدد است آن را به صورت نقدی به حسابشان خانوارها واریز کند.

با اجرای طرح تحول اقتصادی، یارانه ها حذف شده و کالاها با قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

با آنکه کارشناسان در باره تورمزا بودن توزیع نقدی یارانه ها هشدار داده اند اما آقای احمدی نژاد همزمانی آن را با کاهش قیمت نفت فرصتی برای اقتصاد ایران می داند که "باعث خواهد شد ارتباط بخش زیادی از اقتصاد ما با نوسانات نفت قطع شود."

تجربه گذشته

ایران در سه دهه گذشته چند بار با شوک کاهش شدید قیمت نفت را تجربه کرده است. کاهش شدید قیمت نفت در دهه ۱۳۶۰ که به عقیده کارشناسان یکی از دلایل عمده پذیرش قطعنامه سازمان ملل از سوی ایران و پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق بود.

در آن سالها که ایران گرفتار جنگی فراگیر بود، درآمد سالانه نفتی این کشور زمانی به ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۶۵ کاهش یافت و تا پیش از پایان جنگ نیز اهیچگاه به مرز ده میلیارد دلار نرسید.

این وضعیت ده سال پیش نیز تکرار شد. در دومین سال ریاست جمهوری محمد خاتمی در سال ۱۳۶۷ نیز درآمدهای نفتی به زیر ده میلیارد دلار سقوط کرد و اقتصاد ایران روزگار دشواری را پشت سر گذاشت.

وابستگی شدید به درآمدهای غیر قابل اعتماد، اقتصادی ایران را همواره در معرض آسیب قرارداده و برنامه های اقتصادی را شکننده کرده است.

به عقیده کارشناسان، تا زمانی که درآمدهای نفتی بخش عمده از بودجه سالانه ایران را تشکیل می دهد، این کشور همواره با کاهش قیمت نفت در معرض آسیب قرار خواهد داشت مگر آنکه درآمدهای مالیاتی چند برابر شود.

به نظر این گروه، در وضعیت فعلی دولت از دریافت مالیات که بخش کمی از بودجه سالانه را تامین می کند ناتوان است بنابر این به این زودی نخواهد توانست بخش اعظم درآمدهای خود را از این منبع تامین کند.

بالا ^^
احمد آقالو بازیگر سینما و تئاتر ایران در گذشت

احمد آقالو، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران شامگاه یکشنبه 3 آذر (23 نوامبر) در سن 59 سالگی در خانه اش در تهران در گذشت.

آقای آقالو از مدتی پیش به سرطان مغز استخوان مبتلا بود و بر اساس گزارش خبرگزاری ها در سه روز گذشته، حالش وخیمتر شده بود.

احمد آقالو در سال های اخیر به دلیل بیماری کم کار شده بود و بیشتر در رادیو فعالیت می کرد.

احمد آقالو متولد سال 1328 در قزوين و فارغ التحصيل تئاتر از دانشكده هنرهای زيبا دانشگاه تهران بود.

بازی در فيلم "دادشاه" به كارگردانی حبيب كاوش در سال 1362 نخستين تجربه سينمايی اوست.

اما شاید به یاد ماندنی ترین نقش احمد آقالو، بازی در نقش کاتب در سریال "سلطان و شبان" به کارگردانی داریوش فرهنگ باشد که در سالهای میانی دهه 60 خورشیدی از تلویزیون ایران پخش می شد.

آقای فرهنگ که از دوستان قدیمی و دوران دانشجویی آقای آقالو است به بی بی سی گفت که اگرچه که آقای آقالو مدتها از بیماری سرطان رنج می برد اما نحوه برخوردش با بیماری طوری بود که "دوستانش را شگفت زده کرده بود."

از دیگر فیلم هایی که آقای آقالو در آن بازی کرده، می توان از " بی بی چلچله"، "پاتال و آرزوهای کوچک"، "مجنون"، "گاهی به آسمان نگاه کن" و "یک تکه نان" نام برد. او به خاطر بازی در فیلم های "تمام وسوسه های زمین" در سال 1368 و "گاهی به آسمان نگاه کن" در سال 1383 کاندیدای بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر شد.

احمد آقالو در صحنه تئاتر هم فعال بود و در چندین تئاتر تلویزیونی هم بازی کرده بود.



بالا ^^
خط نگاره های ابراهيم حقيقی، اين بار اشعار حافظ



بالا ^^
نگرانی شدید دولت افغانستان از خطر گرسنگی

دولت افغانستان با ابراز نگرانی شدید از خطر گرسنگی در این کشور، از جامعه جهانی خواسته است که به میلیون ها نفری که در معرض خطر گرسنگی هستندکمک کند.

محمد کریم خلیلی، معاون رئیس جمهوری افغانستان در یک نشست خبری در کابل هشدار داد که اگر کمک غذایی به نیازمندان افغان نرسد، بیش از شش میلیون نفر در این کشور با خطر جدی گرسنگی رو به رو خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری گفت دولت افغانستان به شدت نگران وضع نیازمندان و خانواده های فقیری است که در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

خشکسالی و کاهش محصولات کشاورزی در افغانستان از عوامل عمده بحران غذایی در این کشور شمرده می شود. همچنین نزدیک شدن زمستان و خطر بسته شدن راهها در اثر ریزش برف نگرانی ها را برای رساندن کمک ها به نیاز مندان بیشتر کرده است.

در این نشست که نمایندگان برخی از کشورهای حامی افغانستان و سازمان ملل نیز حضور داشتند، آقای خلیلی گفت جامعه جهانی و منابع کمک کننده باید کمک های خود را پیش از رسیدن زمستان به این کشور برسانند.

معاون رئیس جمهوری افغانستان هشدار داد که اگر به روستاییان و نیازمندان کمک به موقع نرسد، ممکن است آنان دست به کشت خشخاش بزنند و یا به مخالفان بپیوندند و دستاوردهای چند ساله این کشور را با چالشهای جدی مواجه کند.

آقای خلیلی گفت: "اگر ما به فکر ثبات و امنیت هم باشیم، طبیعی است که وقتی که یک خانواده را مرگ تهدید کند، تن به هر کاری خواهد داد."

او افزود: "ما هم اگر به جای همین مردم فقیری که شب و روز خانواده شان را مرگ تهدید می کند باشیم، برای نجات خود چه کار خواهیم کرد؟ یا در خدمت تروریسم قرار خواهیم گرفت، ولو به قربانی و انتحارش بینجامد، یا به روش نامشروع دیگری، که کشت خشخاش باشد، متوسل خواهیم شد."

معاون رئیس جمهوری افغانستان که اخیرا به برخی مناطق آسیب پذیر این کشور سفر کرده است، گفت خطر گرسنگی در فصل زمستان امسال بسیار بیشتر از سالهای گذشته خواهد بود.

آقای خلیلی که ریاست اداره مبارزه با حوادث طبیعی را در دولت این کشور ز به دوش دارد، چهار ماه پیش هم درخواست مشابهی را مطرح کرده بود.

او انتقاد کرد که کشورها و منابع کمک کننده برای حل مشکل کمبود مواد خوراکی در این کشور تا اکنون کمک محسوسی نکرده اند.

در این نشست محمد امین فاطمی، وزیر صحت (بهداشت) افغانستان گفت افزایش خطر گرسنگی در فصل زمستان، افزایش خطر سوء تغذیه و شیوع بیماریها را نیز در پی خواهد داشت.

آقای فاطمی گفت در افغانستان در حال حاضر "خطر وقوع یک فاجعه وجود دارد." او ابراز نگرانی کرد که خطر سوء تغذیه در میان خانواده های فقیر در حال افزایش است.

پیشتر از این مقامهای محلی افغان هم در همایشی در کابل هشدار دادند که کاهش محصولات کشاورزی زندگی روستاییان را با خطر جدی مواجه کرده است.

این مقامات همچنان از مهاجرت روستاییان به کشورهای همسایه به دلیل کمبود مواد خوراکی و جستجوی کار و درآمد خبر دادند.

این در حالی است که سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل در کابل اخیراً تاکید کرد که برای مقابله با مشکل کمبود مواد خوراکی در افغانستان باید بر منابع داخلی این کشور سرمایه گذاری شود.

رئیس این سازمان گفت سرمایه گذاری بر منابع آبی و کشاورزی افغانستان می تواند راه حلی پایدار برای مشکل غذایی در این کشور باشد.

بالا ^^
ابهام درمورد پیشنهاد پناهندگی عربستان به ملاعمر

دولت افغانستان و گروه طالبان هر دو از ابراز نظر در باره خبر پشنهاد پناهندگی سیاسی به ملا عمر رهبر گروه طالبان از سوی پادشاه عربستان سعودی خودداری کردند.

روز گذشته هفته نامه آلمانی اشپیگل در نسخه اینتر نتی خود به نقل از ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی نوشت که اگر ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان بخواهد در سعودی زندگی کند،این کشور حاضر است به او پناهندگی سیاسی بدهد.

اشپیگل که قرار است روز دوشنبه 24 نوامبر جزییات کامل این خبر را منتشر کند، در سایت اینترنتی خود نوشته است که روسای جمهوری آمریکا و افغانستان، پادشاه عربستان سعودی را قانع کرده اند که به رهبر طالبان پیشنهاد پناهندگی سیاسی بدهد.

حامدکرزی رئیس جمهور افغانستان اخیرا برای شرکت در کنفرانس ادیان که به پشنهاد پادشاه عربستان سعودی در نیویورک برگزار شده بود، سفری به آمریکا داشت و در آنجا با پادشاه عربستان سعودی و آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان دیدار کرد.

بعد از بازگشت از این سفر بود که آقای کرزی در کابل اعلام کرد که اگر ملا عمر بخواهد با دولت افغانستان مذاکره کند، از او محافظت خواهد کرد.

همچنین گزارشها از کابل حاکی است که دولت افغانستان تصاویر ملاعمر، اسامه بن لادن و ایمن الظواهری را که در شماری از چهار راه های کابل نصب شده بود جمع کرده است.

درکنار این تصاویر اعلام شده بود که هر کس خبر و آدرسی از اسامه بن لادن، الظواهری و ملاعمر داشته باشد و آنرا در اختیار نیروهای ائتلاف قرار دهد، برنده جایزه خواهد شد.

درهمین حال برخی از خبرگزاری ها به نقل سخنگوی وزارت خارجه عربستان سعودی نوشته اند که چنین پیشنهادی از سوی پادشاه عربستان سعودی به ملاعمر رهبر طالبان داده نشده است.

مساله پناه دادن به رهبر گروه طالبان در حالی مطرح می شود که مساله مذاکره میان دولت افغانستان و گروه طالبان به داغ ترین مساله افغانستان تبدیل شده و در داخل و بیرون از افغانستان واکنشهای متفاوتی را بدنبال داشته است.

روز گذشته وزیر خارجه دانمارک هنگام دیدار از افغانستان و با اشاره به اینکه با مقامات افغان در باره مذاکره با طالبان گفتگو کرده است گفت، ما نباید افغانستان را بار دیگر طالبانی بسازیم بلکه اگر ما بتوانیم طالبان را متمدن بسازیم، کار بدی نخواهد بود." پیش از این وزیر خارجه ایران نیز نسبت به مساله مذاکره با طالبان واکنش نشان داده و گفته بود مذاکره با طالبان پذیرفتنی نیست.

در داخل افغانستان، جبهه ملی که خود را عمده ترین گروه منتقد دولت می خواند، از مذاکره با طالبان حمایت کرده اما تاکید می کنند که این مذاکرات باید شفاف باشد.

برهان الدین ربانی رئیس این جبهه روز یکشنبه (23 نوامبر) در یک نشست خبری در کابل گفت: "در مورد مذاکره با طالبان باید با تمام جوانب دخیل در مسایل افغانستان مشوره صورت گیرد."

باوجود اینکه دولت افغانستان چندین بار برای مذاکره با طالبان اعلام آمادگی کرده، اما طالبان تاکنون تنها پاسخی که آن داده اند، تاکید برخروج نیروهای خارجی به عنوان پیش شرط مذاکره با دولت افغانستان بوده است.

دولت افغانستان نیز پذیرش قانون اساسی را پیش شرط هرنوع مذاکره با طالبان اعلام کرده و به حضور نیروهای خارجی به عنوان یک نیاز کنونی افغانستان تاکید کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: