هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ آذر ۶, چهارشنبه

كدام يك حقيقت را براي ملت و مشتري هاش باز گو ميكند وكداميك با همه رانت وبدون رقيب هميشه دروغ تحويل ميدهد

صادرات 4 ميليارد دلاري خودرو ايران تا 2012
بروز بحران اقتصادي در جهان و فشارهاي تحريمي امريكا از جمله دلايل كاهش توليد خودرو در ايران عنوان شده است. شركتهاي خودروسازي در كشورهاي ديگر نيز به دليل بحران مالي با كاهش شديد توليد و فروش خود مواجه شده اند.
كد خبر: ۲۶۷۵۸ تاريخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۵ آذر ۱۳۸۷ تعداد بازديد: ۱۵۵۲

بيزينس مونيتور طي گزارشي از وضعيت صنعت خودروسازي ايران پيش بيني كرد صادرات خودرو ايران تا سال 2012 به مرز چهار ميليارد دلار خواهد رسيد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از بيزينس مونيتور، در حالي كه رشد اقتصادي و مصرف بخش خصوصي ايران طي سه ماه سوم 2008 در مقايسه با ساير كشورهاي منطقه ، روندي صعودي داشته است ولي ميزان توليد خودرو در ايران نسبت به مدت مشابه سال قبل 27 درصد كاهش داشته است.
بر اساس اين گزارش توليد خودرو در سه ماه سوم 1387 ، به كمتر از 156 هزار دستگاه رسيد .
گزارش ها نشان مي دهد توليد تندر در ايران با مشاركت رنوي فرانسه و ايران خودرو و سايپا ، با كمتر از 25 درصد ظرفيت توليد همراه بوده است و شركتها از قبول سفارش جديد براي ساخت تندر خودداري مي كنند . خط مونتاژ توليدات پژو ، سيتروئن و فولكس واگن نيز با كاهش شديد توليد روبرو شده است .
كارشناسان پيش بيني مي كنند كاهش توليد خودرو موجب افت 15 درصدي فروش آن در ايران طي سال مالي 2008 – 2009 خواهد شد .
اگرچه ايران ظرفيت و پتانسيل فروش 2 ميليون دستگاه خودرو در سال را دارد ، ولي با ادامه شرايط موجود ، اين رقم طي 5 سال آينده به يك ميليون دستگاه نخواهد رسيد. كاهش توليد خودرو در حالي است كه ايران با رشد فزاينده تقاضا روبرو است . بيزينس مونيتور پيش بيني خود از صادرات خودروي ايران در قالب سي كي دي را تا سال 2012 – 2013 از 25/5 ميليارد دلار به نزديك چهار ميليارد دلار كاهش داده است .
بروز بحران اقتصادي در جهان و فشارهاي تحريمي امريكا از جمله دلايل كاهش توليد خودرو در ايران عنوان شده است. شركتهاي خودروسازي در كشورهاي ديگر نيز به دليل بحران مالي با كاهش شديد توليد و فروش خود مواجه شده اند.
در عين حال به نظر مي رسد ايران خودرو براي تامين قطعات سمند با مشكلي روبرو نشود ولي تحريم هاي مالي و اقتصادي ، صادرات سمند را با مشكل روبر خواهد كرد.

سود خالص ايران خودرو طي سال 2007 به بيش از 534 ميليون دلار رسيد . اين رقم در سال 2006 كمتر از 292 ميليون دلار اعلام شده بود.

اين همه سود سر تيتر همه اخبار است كه ضرر ميدهيم اين اخبار دم خروس است يا قسم حضرت عباس البته ناگفته نماند رقم خالص فوق پس از کلیه ریخت وپاش ها و پرداخت سهم امام وسپاه ر‌‌یس جمهوری است
موج ناامیدی در خودروسازان جهان
روسای شرکت های جنرال موتورز، فورد و کرایسلر با حضور در کنگره هشدار دادند یا باید حمایت مالی از آنها انجام شود یا باید در انتظار نابودی این سه شرکت و بیکاری سه میلیون آمریکایی باشند.
كد خبر: ۲۶۷۴۴ تاريخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۵ آذر ۱۳۸۷ تعداد بازديد: ۱۹۶۰

پس از مخالفت جمهوری خواهان برای تصویب کمک مالی 25 میلیارد دلاری به سه شرکت مهم خودروسازی آمریکا و کمرنگ شدن امید ها برای تصویب این لایحه شرایط نگران کننده ای در صنعت خودروسازی این کشور به وجود آمده که دامنه آن نیز تا خارج از مرزهای آمریکا گسترش یافته و فعالیت دیگر خودروسازان بزرگ جهان را نیز تحت تاثیر قرار داده است به طوری که این مساله باعث شده است ارزش سهام شرکت های خودروسازی مهم آمریکا به شدت سقوط کند به طوری که شاخص بورس نیویورک به پایین ترین میزان خود در پنج سال گذشته رسید.

روسای شرکت های جنرال موتورز، فورد و کرایسلر با حضور در کنگره هشدار دادند یا باید حمایت مالی از آنها انجام شود یا باید در انتظار نابودی این سه شرکت و بیکاری سه میلیون آمریکایی باشند.

به علت انتقاد شدید برخی از قانونگذاران آمریکایی از عملکرد مدیریت شرکت های خودروسازی آمریکا، آنها ترجیح می دهند این شرکت ها اعلام ورشکستگی کنند. بی نتیجه ماندن تلاش خودروسازان برای جلب حمایت مالی کنگره باعث شده تا ارزش سهام جنرال موتورز با 71/9 درصد کاهش به پایین ترین رقم خود در 66 سال گذشته برسد. هم اکنون ارزش هر سهم این شرکت فقط دو دلار و 79سنت معامله می شود.

وضع فورد حتی بدتر بود و با سقوط 25 درصدی، ارزش هر سهم این شرکت به یک دلار و 26سنت رسید. کارشناسان می گویند در صورتی که سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا سقوط کنند همه شرکت های وابسته به آنها همانند بازی دومینو یکی پس از دیگری سقوط خواهد کرد و بر اثر آن میلیون ها نفر بیکار خواهند شد.

استمداد پلوسی و بوش
هرچند نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: «هدف از هرگونه مداخله کنگره برای نجات صنعت بحران زده خودروسازی آمریکا «تنفس مصنوعی» دادن به این بخش نیست ولی کنگره در این خصوص دست روی دست نخواهد گذاشت» اما با توجه به اینکه ابعاد بحران اقتصادی جهان روز به روز گسترده تر می شود نگرانی خودروسازان آمریکایی نیز رو به تزاید است. پلوسی یک روز بعد از آنکه کنگره آمریکا درخواست بخش خودروسازی این کشور را برای کمک فوری 25 میلیارد دلاری به این بخش برای جلوگیری از فروپاشی آن رد کرد ،گفت: «ما قصد نداریم اجازه دهیم صنعت خودروسازی فرو بریزد.» پلوسی گفت که وی و هری رید رهبر اکثریت دموکرات در سنای آمریکا قصد دارند در سخنانی با حضور مدیران سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا (جنرال موتورز، فورد، کرایسلر) پیش بینی های خود را درباره دور بعدی پیشنهادهای کمک به بخش خودروسازی مطرح کنند. به نظر می رسد روسای حزب دموکرات از این شرکت ها می خواهند شفافیت مالی و حسابرسی را بپذیرند و در عوض درباره شیوه هزینه کردن کمک هایی که برای خروج از بحران در اختیار این شرکت ها قرار می گیرد به آنها اختیارات گسترده ای می دهند. پلوسی گفت: «این کمک ها تنفس مصنوعی
سه ماهه برای بخش خودروسازی نیست بلکه به این بخش قدرت می دهد مدت زیادی روی پای خود بایستد.» از سوی دیگر جورج بوش رئیس جمهور آمریکا از کنگره خواست به شرکت های خودروسازی این کشور که با مشکلات مالی مواجه هستند اجازه دهد در صورت موافقت با بازسازی ساختار خود، از 25 میلیارد دلار کمک مالی که در اصل به بخش فناوری آمریکا اختصاص یافته است برخوردار شوند. بوش گفت: «در صورتی که شرکت های خودروسازی آمریکا حاضر شوند تصمیمات دشوار مورد نظر کنگره را اتخاذ کنند باید این امکان برای آنان فراهم شود تا از بودجه ای که کنگره عملاً برای مقاصد دیگری در نظر گرفته است برخوردار شوند.» بوش افزود: «این مساله برای اقتصاد و کشور ما حیاتی است. مردم آمریکا انتظار دارند رهبران منتخب آنان هرکاری لازم است برای حل این مساله انجام دهند.»

نشانه های مخالفت در نظرسنجی ها
این در حالی است که بر اساس تازه ترین نظرسنجی ها آمریکایی ها در زمینه حمایت مالی دولت از سه شرکت بزرگ خودروسازی این کشور اختلاف نظر دارند. نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می دهد
79 درصد شهروندان آمریکایی که با حمایت مالی دولت از سه شرکت بزرگ خودروسازی این کشور مخالفند اعلام کرده اند حتی اگر این شرکت ها بدون دریافت کمک مالی دچار ورشکستگی شوند همچنان با اجرای این طرح مخالف خواهند بود. این در حالی است که تنها 18 درصد آمریکایی ها از اجرای چنین طرحی حمایت می کنند. احزاب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا نیز دیدگاه های مختلفی در رابطه با تزریق میلیاردها دلار به سه شرکت بزرگ خودروسازی این کشور دارند و درحالی که 60 درصد دموکرات ها با کمک مالی دولت موافقند، 65 درصد جمهوری خواهان از اجرای این طرح رضایت چندانی ندارند. به نظر می رسد احزاب مستقل نیز با حمایت مالی دولت از این شرکت ها مخالفند. نظرسنجی موسسه گالوپ در این رابطه در فضایی سیاسی و در حالی برگزار شده است که دولت اقداماتی را به منظور تنظیم فعالیت های اقتصادی این کشور به عمل آورده است. از شاخص ترین این اقدامات می توان تصویب بودجه
700 میلیارد دلاری در کنگره آمریکا را برشمرد که پاییز سال جاری و با هدف پایان دادن به بحران اعتباری این کشور تصویب شد. بنا بر اعلام پایگاه اینترنتی گالوپ، دولت بوش تاکنون در برابر تلاش ها برای اختصاص بخشی از این بودجه به شرکت های خودروسازی این کشور مقاومت نشان داده است و نمایندگان کنگره آمریکا همچنان برای جلب نظر کاخ سفید در این زمینه تلاش می کنند. شاید این بدترین خبر برای سایر خودروسازان بزرگ جهان باشد.

روزگار سخت اروپایی ها
همزمان رئیس شعبه شرکت خودروسازی فورد در آلمان اعلام کرد: «اتحادیه اروپا باید حدود 40 میلیارد یورو وام در اختیار بخش خودروسازی این قاره قرار دهد.» برنارد ماتس گفت: «چنین کمکی دولتی نخواهد بود اما همه خودروسازان اروپایی را به رعایت مقررات اتحادیه اروپا درباره بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ملزم می کند.» وی افزود: «این وام، با بهره خواهد بود و باید بازپرداخت شود.» بانک سرمایه گذاری اروپا نیز اعلام کرد به وزرای دارایی این اتحادیه پیشنهاد می دهد حجم وام دهی خود را با 20 تا 30 درصد افزایش به 10 تا 15 میلیارد یورو برساند. این پیشنهاد در حالی مطرح شد که آمارها نشان می دهد فروش خودروهای جدید در اروپا به دلیل بحران مالی جهانی حدود 5/14 درصد کاهش یافته است.

بحران در صنعت خودرو آرژانتین
به نظر می رسد این بحران ها به سرعت در حال گسترش است و صنعت خودروسازی دیگر کشورها نیز تحت تاثیر قرار گرفته اند به طوری که هم اکنون بحران مالی جامعه آرژانتین را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بیکاری در صنعت خودروسازی این کشور بسیار حاد شده است و شواهد حاکی از آن است که تولید ناخالص ملی این کشور نیز در سال 2009 کاهش می یابد. در بخش خودروسازی آرژانتین حقوق کارگران زیادی پرداخت نشده است و بسیاری نیز اخراج شده اند. این کشور سالانه 60 درصد از 600 هزار خودرو تولیدی خود را به خارج صادر می کند. سه چهارم این میزان صادرات به برزیل می رود. مکزیک وارد کننده بعدی است. اما این دو کشور با وجود اینکه بزرگ ترین اقتصادهای آمریکای لاتین را دارند، تحت تاثیر بحران مالی جهانی، واردات خودرو خود را کاهش داده اند. اتحادیه های کارگری در صنعت خودروسازی آرژانتین اعتراضات زیادی را ترتیب داده اند. آنها معتقدند در سال های گذشته بخش عمده بار رشد تولید این کشور بر دوش آنها بوده است و الان در روزهای سخت اقتصادی دولت باید به آنها کمک کند.

تدابیر ژاپنی ها در آمریکا و کانادا
در همین حال با رکود بازار فروش خودرو، شرکت خودروسازی تویوتا از تصمیم این شرکت برای تعطیلی دو کارخانه خود در آمریکا و کانادا خبر داد. سخنگوی تویوتا اعلام کرد کارخانه های تولیدی این شرکت در آمریکا و کانادا دو روز آینده تعطیل خواهند بود. کایو دویی افزود: تولید در همه 11 کارخانه این شرکت شامل کارخانه های مونتاژ، گیربکس سازی و نیروی محرکه روزهای فردا و پس فردا تعطیل خواهند بود هرچند کارکنان سرکارهایشان حاضر خواهند شد. مجموع تولیدات کارخانه های تویوتا در آمریکای شمالی به استثنای کارخانه مکزیک پارسال یک میلیون و 636 هزار دستگاه بوده است.. همزمان شرکت های خودروسازی چینی نیز خواهان دریافت کمک های دولتی شدند. شرکت های خودروسازی از پکن انتظار دارند مالیات را کاهش دهد. میزان فروش خودرو در چین پس از هشت سال رشد به شدت کاهش یافته است. چین امروزه با کاهش شدید فروش خودرو مواجه شده است و درحالی که سال گذشته میزان فروش خودروهای نو در این کشور 22 درصد افزایش یافت امسال فقط پنج درصد افزایش یافته است. این خبری ناخوشایند برای شرکت های خودروسازی ژاپنی و آمریکایی نیز هست که در چین به طور گسترده سرمایه گذاری کرده اند این شرکت ها امروزه مجبورند تعدادی از کارخانه های خود را در چین تعطیل کنند.

نجات خودروسازان با راهکار اروپایی
در چنین شرایطی رئیس منطقه یورو از ارائه رویکردی اروپایی به منظور نجات صنعت خودروسازی اروپا حمایت کرد. ژان کلود ژونکه رئیس منطقه یورو اعلام کرد: «با توجه به طرح های مشابه آمریکا در حمایت از صنعت خودروسازی این کشور، از راهبردی اروپایی برای نجات صنعت خودروسازی در سطح اروپا حمایت خواهد کرد.» وی افزود: «چنانچه دولت آمریکا با تزریق میلیاردها دلار شرکت های خودروسازی فورد، جنرال موتورز و کرایسلر را از خطر ورشکستگی نجات دهد، ما نمی توانیم نظاره گر باشیم و شرکت های خودروسازی اروپایی را تنها رها کنیم.» ژونکه خاطر نشان کرد: «منطقی نیست که آلمان، ایتالیا یا فرانسه هر یک به تنهایی برای حفظ صنعت خودروسازی خود اقدام کنند بلکه در این زمینه تنها یک راه حل مشترک وجود دارد.» کنگره آمریکا رایزنی ها در مورد امکان اعطای وامی 25 میلیارد دلاری را به سه شرکت بزرگ خودروسازی این کشور که دچار بحران مالی شده اند آغاز کرده است.

روزنامه سرمایه ، نسترن سیفری

هیچ نظری موجود نیست: