هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ آذر ۲, شنبه

لولوكاغذي...............

اعلام پیروزی غرب در پی انتقاد سازمان ملل از ایران

قطعنامه های مجمع عمومی الزام آور نیست اما دیدگاه اکثریت را منعکس می کند و دارای وزن اخلاقی است
یک کمیته کلیدی سازمان ملل متحد علیرغم تلاش ایران قطعنامه ای را به تصویب رسانده که حاوی انتقاد شدید از وضعیت حقوق بشر در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویتر در پی تصویب این قطعنامه کشورهای غربی آن را یک پیروزی خوانده اند.

ایران تلاش کرد طرح کمیته سوم مجمع عمومی در انتقاد از نقض حقوق بشر در این کشور را متوقف کند که با 81 رای برابر 71 رای شکست خورد.

به گزارش آسوشیتدپرس آمریکا شکست ایران برای کنار گذاشته شدن این طرح را یک پیروزی عمده خواند.

این طرح سپس با 70 رای در برابر 51 رای به تصویب رسید با این حال 60 کشور از رای دادن به آن خودداری کردند. این قطعنامه ماه آینده در مجمع عمومی به رای گذاشته خواهد شد اما دیپلمات ها پیش بینی کرده اند که نتیجه مشابهی به دست آید.

این قطعنامه غیرالزام آور که با پیشنهاد کانادا و عمدتا حمایت کشورهای غربی مطرح شد نسبت به "نقض جدی حقوق بشر " در ایران عمیقا ابراز نگرانی می کند.

این قطعنامه ایران را ترغیب می کند به آنچه ادعا می شود شکنجه و تنبیه بی رحمانه بازداشتی ها، اعدام جوانان، سنگسار، سرکوب خشونت بار تظاهرات زنان، تبعیض علیه اقلیت های مذهبی و اعضای جامعه بهائی، و محدود کردن آزادی مذهب و عقیده است، پایان دهد.

جان سائرز سفیر بریتانیا در سازمان ملل گفت: "اهمیت این قطعنامه این است که کارنامه بسیار ضعیف حقوق بشر ایران را در کانون توجه قرار می دهد."

بانی دوگال، سخنگوی بهائیان در نیویورک، گفت که اقدام امروز مجمع عمومی "راه را برای تحقیق کامل درباره نقض حقوق بشر در ایران همواره می کند."

وی گفت که هفت عضو هیات رهبری جامعه بهائیان در ایران همچنان در این کشور تحت بازداشت هستند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل هنوز به این قطعنامه واکنش نشان نداده است.

این کمیته سازمان ملل روز جمعه همچنین دو قطعنامه در انتقاد از وضع حقوق بشر در کره شمالی و برمه (میانمار) صادر کرد.

هرچند قطعنامه هایی که در مجمع عمومی تصویب می شود از لحاظ قانونی الزام آور نیست اما دارای وزن اخلاقی است چرا که دیدگاه اکثریت اعضای سازمان ملل را منعکس می کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره این نوع قطعنامه ها را سیاسی دانسته و رد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: