هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ آذر ۳, یکشنبه

كي چي ميگه...

منتشر شده به وقت تهران در ساعت:
۱:۵۶ روز يکشنبه ۳ آذر ۱۳۸۷
ايران

آقای هاشمی رفسنجانی گفته است که «يکی از کارهايی که آن موقع انجام شد، تصفيه اساتيد بود که برخی از آنها نبايد اتفاق می‌افتاد.» (عکس: ایسنا)
انتقاد تلویحی رفسنجانی از اشغال سفارت آمريکا
به گزارش خبرگزاری‌های ايران، اکبر هاشمی رفسنجانی رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، روز شنبه دوم آبان ماه در جريان سخنرانی در دانشگاه صنعتی شريف در تهران در باره ۳۰ سالگی انقلاب ايران به طور تلویحی از اشغال سفارت آمريکا انتقاد کرد و گفت که تصفيه «برخی استادان دانشگاه‌ها» در جريان انقلاب فرهنگی «نباید اتفاق می‌افتاد».

تنها خبرگزاری فارس، انتقاد مستقيم آقای رفسنجانی از اشغال سفارت آمريکا را منتشر کرده است و ساير خبرگزاری‌ها يا اين بخش از سخنان او را حذف کرده‌اند يا به شکل غیر مستقیم منتشر کرده‌اند.

بشنوید:

گفتگوی رادیو فردا با یک دانشجوی حاضر در سخنرانی آقای رفسنجانی
یک دانشجوی حاضر در جلسه سخنرانی آقای رفسنجانی در گفتگو با راديو فردا، انتقاد مستقيم او از اشغال سفارت آمريکا در تهران را تأييد کرد اما منابع دیگر تاکنون نقل قول منتشر شده در خبرگزاری فارس، به نقل از آقای رفسنجانی را تایید نکرده اند.


به گزارش فارس، اکبر هاشمی رفسنجانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اينکه «همه کارهای انقلاب در دست ما نبود» گفته است: «حتی از موضوع تسخير لانه جاسوسی، من و آقای خامنه‌ای خبر نداشتيم بلکه آن زمان در مکه بوديم و ساعت ۱۲ شب خبری از راديو شنيديم که لانه جاسوسی را گرفته‌اند و بازرگان استعفا کرده است، لذا اتفاقاتی افتاد که الان می‌شود انتقاد کرد که فلان کار نبايد انجام می‌شد.»

در اوايل سال ۱۳۵۸، اکبر هاشمی رفسنجانی و علی خامنه‌ای، رهبر کنونی ايران، عضو شوای انقلاب و از نزديکان آيت‌الله روح‌الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران بودند.

اشغال سفارت آمريکا در تهران، توسط گروهی که خود را دانشجويان پيرو خط امام خواندند، باعث قطع روابط سياسی ايران و آمريکا شد که با گذشت ۳۰ سال تا کنون ادامه دارد.

انتقاد از تصفيه استادان

اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس جمهوری ايران در سال های ۶۸ تا ۷۶، همچنين در بخشی از سخنان خود، از تصفيه استادان در جريان انقلاب فرهنگی در ايران، طی سال‌های نخست دهه ۶۰ انتقاد کرد.

او با اشاره به اينکه «بعد از انقلاب تعدادی از اساتيد از کشور رفته يا بازنشسته شده و يا به اشتباه تصفيه شدند»، گفت: «يکی از کارهايی که آن موقع انجام شد، تصفيه اساتيد بود که برخی از آنها نبايد اتفاق می‌افتاد.»

او همچنين گفته است: «ما در شورای فرهنگی حقيقتاً اين تصميم را نگرفته بوديم، بلکه تعدادی از دانشجويان عصبانی شدند و دانشگاه‌ها را دو سال تعطيل کردند.»

«ما در شورای فرهنگی حقيقتاً اين تصميم را نگرفته بوديم، بلکه تعدادی از دانشجويان عصبانی شدند و دانشگاه‌ها را دو سال تعطيل کردند.»
اکبر هاشمی رفسنجانی
آيت‌االله خمينی، در تاريخ اول فروردين ۱۳۵۹، در جريان يک پيام نوروزی، بر ضرورت ايجاد «انقلاب اساسی در دانشگاه‏‌های سراسر کشور»، «تصفيه اساتيد مرتبط با شرق و غرب» و «تبديل دانشگاه به محيطی سالم برای تدوين علوم عالی اسلامی» تأکيد کرده بود.

به دنبال اين پيام، دانشگاه‌های ايران از خرداد ماه همان سال تا سال ۱۳۶۳ تعطيل شد و با تشکيل شورايی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی، برخی استادان دانشگاه‌ها و دانشجويان تصفیه شدند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران، در ادامه سخنانش به انتخابات پيش روی رياست جمهوری ايران در خرداد ماه آينده اشاره کرد و گفت: «اگر جمهوری به مجلس فرمايشی تبديل شود و کسانی به خود حق دهند در انتخابات دخالت کرده و آرای مردم را مخدوش کنند اين يک آسيب برای انقلاب اسلامی است.»

پيش از او، حسن روحانی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و از نزديکان آقای رفسنجانی هم نسبت به احتمال مخدوش شدن آرای انتخابات ابراز نگرانی کرده بود و از مردم خواسته بود برای جلوگيری از اين اقدام، در انتخابات شرکت کنند.

هیچ نظری موجود نیست: