هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ آذر ۱, جمعه

یکی به نعل و یکی به میخ استعمار و نوکرانش

چالش ساکنان كاخ‌سفيد در مذاكره با ايران
اين در حالي است كه تنها دو ماه تا پايان دوران رياست‌جمهوري بوش باقي مانده و اين كار مي‌تواند هموار شدن راه براي مذاكرات با ايران باشد؛ آنچه اوباما در جريان تبليغات انتخاباتي خود، وعده آن را داده بود.
كد خبر: ۲۵۷۵۸ تاريخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۲۷ آبان ۱۳۸۷ تعداد بازديد: ۱۳۰۳۲

سرويس بين‌الملل تابناك ـ گزارش جديد گروهي متشكل از بيست ديپلمات سابق ارشد و كارشناس منطقه‌اي آمريكايي اعلام كرده كه استراتژي تهديد و تحريك عليه ايران از سوي دولت اوباما بي‌فايده خواهد بود.

به گزارش سايت Anti war، اين گروه كه رياست آن بر عهده «توماس پيكرينگ»، سفير سابق آمريكا در سازمان ملل و «جيمز دابينز»، از ديپلمات‌هاي برجسته در دو دولت «بيل كلينتون» و «جورج بوش» است، از دولت جديد خواست تا گفت‌وگوهاي مستقيم بدون شرط و پيشرفته را در سطح ديپلماتيك بالايي آغاز كنند.

اين گروه در گزارشي آورده است: به رغم همه شعارهاي داغ رسانه‌اي، ارتباط پايدار در مقايسه با تهديد به جنگ و يا تهديدات مداوم‌، ارعاب و اجبار شانس بيشتري را براي تقويت امنيت ملي آمريكا در اين برهه از زمان خواهد آورد.
اين گروه همچنين هشت دروغ را كه از سوي نومحافظه‌كاران و ديگر تندروها كه خواستار فشار بيشتر بر ايران بوده‌اند تا تهران را مجبور به پذيرش تقاضاهاي غرب كنند، مطرح مي‌كند.

«بيانيه كارشناسان مشترك درباره ايران» حاصل چندين ماه بحث‌هاي داخلي است كه همزمان با تلاش‌هاي دولت بوش براي بازگشايي يك دفتر حافظ منافع در تهران منتشر شده است. اين در حالي است كه تنها دو ماه تا پايان دوران رياست‌جمهوري بوش باقي مانده و اين كار مي‌تواند هموار شدن راه براي مذاكرات با ايران باشد؛ آنچه اوباما در جريان تبليغات انتخاباتي خود، وعده آن را داده بود.

اين بحث‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه رقابت شديدي ميان اشخاص و جريان‌هاي گوناگون براي به دست آوردن پست‌هاي كليدي درباره خاورميانه در دولت جديد شكل گرفته است.

«دنيس راس»، از مشاوران اوباما كه راهبر مذاكرات صلح بين اسرائيل و فلسطين در دوران رياست‌جمهوري كلينتون بود، نيز به شدت در تلاش است تا بتواند با حمايت لابي‌هاي اسرائيلي به عنوان نماينده ويژه ايران منصوب شود.

راس كه به همراه چند مشاور جنگ‌طلب ديگر اوباما از اعضاي منشور اتحاد عليه ايران اتمي بوده‌اند نيز گزارش اخير را امضا كرده‌اند.

اين گزارش همچنين به دست دو چهره برجسته نومحافظه‌كار نيز امضا شده است كه در پايان مطرح مي‌كند به علت ايدئولوژي افراطي جمهوري اسلامي بازدارندگي، نمي‌تواند مانع اتمي شدن ايران شود.

اين گزارش كه مورد حمايت مركز سياست‌هاي دوحزبي آمريكا نيز قرار گرفته، همچنين مطرح مي‌كند كه رئيس‌جمهور جديد از نخستين روز حضورش در كاخ سفيد، بايد روشن كند كه آماده حمله نظامي به ايران در صورت افزايش رويارويي بين‌المللي با اين كشور است.

اوباما در جريان تبليغات خود اعلام كرده بود كه هيچ‌گاه گزينه نظامي را حذف نمي‌كند و همچنين خواستار تشديد تحريم‌ها عليه ايران و شركت‌هايي كه با اين كشور رابطه دارند، شده بود.

وي در عين حال تأكيد داشته كه حاضر به برقراري روابط ديپلماتيك حتي در سطح رياست‌جمهوري با ايران آن هم بدون پيش‌شرط است.

اما «بيانيه كارشناسان» مطرح كرده كه شيوه تحريم‌ها به عنوان مجازات بي‌فايده بوده و در آينده نيز خواهد بود. بنا بر اين گزارش، «تلاش‌‌هاي آمريكا براي انزوا، تهديد و تحريم ايران بيش از دو دهه است كه بدون فايده جريان داشته است».

از ديگر اعضاي اين گروه، مي‌توان به «گري سيك» استاد دانشگاه كلمبيا اشاره كرد كه در كابينه «جرالد فورد»، «جيمي كارتر» و «رونالد ريگان» در شوراي امنيت ملي آمريكا آشنايي بسياري با مسائل ايران در پرونده دارد.

در اين گزارش آمده است: «در آن زمان نيز هيچ دولتي موفق به حل مشكلات عمده با ايران نشد و حتي باعث بدتر شدن آنها نيز شد. تهديدات باعث ترس ايران نخواهد شد و رژيم كنوني ايران نيز يك تهديد فوري به شمار نمي‌رود. آمريكا بايد تحريكات را متوقف كرده و ديدگاه بلندمدت را درباره رابطه با ايران همانند شوروي سابق و چين به اجرا درآورد.

در اين بيانيه اعلام شده كه تهديد به تشديد تحريم‌ها در صورت شكست مذاكرات در برنامه اتمي ايران، قابل توجيه است، اما مسأله اتمي، تنها بايد بخشي از آغاز ارتباط ايران و آمريكا باشد كه مي‌تواند دربردارنده مسائل ديگري مانند تضمين‌هاي امنيتي و مزاياي خاص مانند كاهش تحريم‌ها در واكنش به تغيير مثبت سياست‌ها در ايران باشد.

اين گروه همچنين توصيه مي‌كند: «آمريكا بايد نماينده ويژه‌اي را براي كار پيشرفته و سازنده با ايران (نقطه متضاد اتهامات لفظي) در نظر گيرد تا در مسائلي كه براي هر دو كشور مهم و مشترك است، فعاليت كند كه به ويژه مي‌تواند شامل شكل‌دهي آينده عراق، افغانستان و منطقه باشد».

«دابينز»، نماينده ويژه بوش در افغانستان كه هم‌اكنون رئيس برنامه امنيتي بين‌المللي شركت RAND است نيز پيش از اين از ايران به دليل همكاري با تلاش‌هاي آمريكا در مبارزه با «القاعده» و طالبان و ثبات دولت «حامد كرزاي» تقدير كرده بود.

اين گزارش همچنين تأكيد دارد كه ارتباط آمريكا و ايران و مذاكرات آنها مي‌تواند در حل مشكل اعراب و اسرائيل نيز كارساز باشد.

اشاره به دروغ‌هاي مشخص جنگ‌طلبان براي حذف گزينه ارتباط از جمله ماهيت مذهبي رژيم ايران و مخالفت جدي آنها با آمريكا و تهديد اسرائيل به حذف از روي نقشه به نمونه‌هاي مشخصي از جمله سياست خارجي عملي ايران در دو دهه گذشته اشاره مي‌كند؛ از جمله به معاملات تسليحاتي محرمانه ايران با اسرائيل و حمايت فعالانه از آمريكا در افغانستان اشاره كرده و بيان مي‌كند تاريخ معاصر ايران به شفافيت نشان مي‌دهد كه هدف اين كشور، تنها حفظ خود و نفوذ در منطقه است.

بايد خاطرنشان كرد، نقش لابي صهيونيست‌ها در فرجام چالش ميان مشاوران و تنظيم‌كنندگان سياست‌ خارجي آمريكا در دو ماه آينده در موضوع ايران بسيار تعيين‌كننده خواهد بود كه انتخاب برخي از چهره‌هاي پرنفوذ لابي صهيونيسم به عنوان مشاوران نزديك به اوباما در اين راستا ارزيابي مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: