هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ آذر ۳, یکشنبه

ضعف مديريت پولي وسياسي ما و انداختن گناه به گردن اين وآن

بازاري‌هاي عربستان پول ايران را بي‌ارزش کرده‌
برخي مسافران که چندماه پيش براي عمره به اين کشور سفر کرده بودند، وقتي به گراني اجناس نسبت به آن زمان شکايت مي‌کنند، با اين پاسخ فروشنده‌ها مواجه مي‌شوند که آن قيمت‌ها به عمره مربوط مي‌شدند و اکنون زمان حج است.
كد خبر: ۲۶۳۹۲ تاريخ انتشار: ۲۱:۰۵ - ۰۲ آذر ۱۳۸۷ تعداد بازديد: ۶۱۸۹

بازاريان عربستاني با توجه به ورود ايراني‌ها به اين کشور براي انجام مناسک حج تمتع و خريد سوغات، ريال ايران را بي‌ارزش کرده‌اند!

به گزارش ايسنا، براساس اعلام شبکه‌هاي ارزي در بازارهاي جهاني، ارزش هر ريال ايراني، سه ده‌هزارم ريال عربستان سعودي است که البته با توجه به افزايش ارزش دلار آمريکا، ارزش ارزهاي چسبيده به آن نيز مانند ريال سعودي بالا رفته است.

ارزش نرخ ارز خارجي، بويژه پول ايران در بازارهاي عربستان، اكنون که فصل ورود زايران کشورهاي مختلف به عربستان براي شرکت در مناسک حج است و بسياري از زايران با توجه به سنت اهداي سوغاتي پس از زيارت و عبادت، بيشترين زمان را در بازارهاي مدينه و مکه مي‌گذرانند، توسط بازاري‌هاي اين کشور جابه‌جا شده است.

بيشتر بازارهاي عربستان ارز کشورهاي ديگري را مانند ايران مي‌پذيرند؛ اما در اين شرايط، به‌دليل ناآگاهي زايران و اطلاعات نداشتن از ارزش پول عربستان و با اکتفا به اين موضوع که بازار عربستان، پول ايران را مي‌پذيرد، زايران بدون تبديل ريال ايراني به ارز عربستان، در اين بازارها خريد مي‌کنند و از اين جريان، متضرر مي‌شوند، چون پول آن‌ها در مرحله‌ي تبديل به ريال، کم‌تر محاسبه مي‌شود.

اكنون پول ايران در عربستان، معادل ارزش ريال سعودي (سه ريال) اعلام‌شده در بازارهاي ارزي جهان نيست و بسياري از بازاري‌هاي اين کشور، حاضر نيستند کم‌تر از اين مبلغ، اجناس خود را بفروشند و معمولا به بيان اين مطلب اکتفا مي کنند كه براي ما اين‌طور تعريف شده است و تأکيد دارند که ارزش پول ايران پايين آمده است.

برخي مسافران که چندماه پيش براي عمره به اين کشور سفر کرده بودند، وقتي به گراني اجناس نسبت به آن زمان شکايت مي‌کنند، با اين پاسخ فروشنده‌ها مواجه مي‌شوند که آن قيمت‌ها به عمره مربوط مي‌شدند و اکنون زمان حج است.

اين اتفاق نه‌تنها در بازارهاي رسمي اين کشور رخ داده است، بلکه دست‌فروش‌ها نيز ارزش پول ايران را کم مي‌کنند و مدام مي‌گويند كه پول ايران کم‌ارزش است.

گاهي برخي فروشنده‌ها از ناآگاهي زايران نسبت به ارزش پول کشورشان در عربستان و مبلغ معادل آن با پول سعودي سوءاستفاده مي‌کنند و با ارزش‌هاي مختلفي، معادل پول ايراني آن را حساب مي‌کنند.

علاوه بر اين شرايط که براي بسياري از زايران، بخصوص ايراني‌ها، سرگرداني و بي‌اعتمادي ايجاد کرده است، بيشتر مراکز خريد اين کشور با کالاهاي نامرغوب چيني محاصره شده‌اند و بسياري مجبور مي‌شوند، براي اين‌که سوغاتي از اين سرزمين براي دوستان و نزديکان خود داشته باشند، کالاهاي چيني بي‌کيفيت را که نمونه‌هاي آن‌ها و حتا بهتر از آن، در ايران فراوان است، بخرند.

بيشتر زايران هنگام خريد، از کيفيت اجناس ناراضي‌اند؛ اما اين کالاها را خريداري مي‌كنند و سختي حمل آن‌ها را تا ايران به جان مي‌خرند.

در مراکز خريد و دست‌فروش‌ها و حتا فروشگاه‌هاي معروف مدينه و مکه از تسبيح گرفته تا پوشاک، همه‌ي اجناس چيني‌اند و بيشتر زايران در اين شرايط، مجبور مي‌شوند به خريد اجناس چيني در اين سرزمين که به‌نظر سوغات مادي مشخصي نيز ندارد، بسنده کنند.

فروشنده‌هاي عرب که بيشتر آن‌ها سال‌هاي طولاني در اين کار بوده‌اند و به بيشتر زبان‌ها، بخصوص فارسي تسلط نسبي دارند، با سر و صداي فراوان و حتا به کار بردن صفت‌هايي که در زبان کشورهاي ديگر مرسوم است و جلب توجه مي‌كند، تلاش مي‌کنند، زايران را به خريد اجناس‌شان جذب کنند و اين‌گونه بيشتر زايران در حالتي که اطلاعات به‌روزي از معادل ارزها و ارزش آن‌ها ندارند، به اين مراکز وارد مي‌شوند و با هزار چانه و تخفيف، به خريد تن مي‌دهند.

از سوي ديگر، بسياري از زايران از خدماتي که از بانک‌هاي عربستان يا بانک‌هاي ايران در اين کشور مي‌توانند دريافت کنند، اطلاعي ندارند. اگرچه به‌نظر مي‌رسد، بانک‌هاي ايران در اين کشور خدماتي براي زايران ندارند. البته براساس اعلام بانک مرکزي، زايران از زايرکارت پارسيان براي حمل آسان پول خود مي‌توانند استفاده کنند، اما گويا بيشتر فروشگاه‌هاي عربستان به اين سيستم براي خريد از طريق زايرکارت پارسيان مجهز نيستند و زايران هم‌چنان ترجيح مي‌دهند با پول نقد خريد کنند.

سكه بهار آزادي 12 هزار تومان گران شد
كد خبر: ۲۶۳۷۴ تاريخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۲ آذر ۱۳۸۷ تعداد بازديد: ۴۱۴۲

بهاي طلا و سكه در بازارهاي داخلي به دليل تقويت 50 دلاري هر اونس طلا در بازارهاي جهاني افزايش يافت بطوريكه قيمت سكه بهار آزادي 12 هزار تومان گران شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، رشد 50 دلاري هر اونس طلا در بازارهاي جهاني طي دو روز گذشته موجب شد تا امروز با بازگشايي بازارهاي داخلي قيمت انواع مسكوكات و طلا افزايش يابد.

بنابراين گزارش، بيشترين افزايش قيمت سكه طلا مربوط به سكه بهار آزادي طرح جديد با 12 هزار تومان است.

قيمت سكه بهار آزادي طرح قديم نيز 5 هزار تومان افزايش يافت.

ربع سكه بهار آزادي 3 هزار تومان و نيم سكه بهار آزادي 4 هزار تومان گران شد.

بهار ربع سكه بهار آزادي 52 هزار تومان، نيم سكه بهار آزادي 102 هزار تومان، سكه بهار آزادي طرح جديد 200 هزار تومان و سكه بهار آزادي طرح قديم 230 هزار تومان بود.

يك گرم طلاي 18عيار (بدون اجرت ساخت) 19 هزار و 740 تومان معامله شد.

قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني 801 دلار بود.

هیچ نظری موجود نیست: