هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

مهم ترين خبرها

عراق کنترل امنیت در مرزهای خود با ایران و سوریه را تقویت می کند


ارتش آمریکا می گوید عراق برای تقویت امنیت در امتداد مرزهای خود با ایران و سوریه یک سیستم تجسسی مرزی ۴۹ میلیون دلاری خریده است.

این سیستم برای کنترل هر فعالیتی در امتداد مرز ۳۰۲ کیلومتری با ایران و مرز ۲۸۶ کیلومتری با سوریه بکار خواهد رفت و قرار است در ژوین ۲۰۱۰ فعال شود.

عراق و ایالات متحده سعی داشته اند افراطیون سنی را از قاچاق اسلحه و رزمنده به داخل عراق از طریق مرز سوریه باز دارند. ارتش آمریکا همچنین از دیر باز ایران را به حمایت از ستیزه گران شیعه در عراق متهم کرده است و می گوید برخی در ایران آموزش دیده اند.

نوری المالکی نخست وزیر عراق و بشار اسد رییس جمهور سوریه در ملاقاتی در ماه اوت درباره کوشش برای برقراری امنیت در امتداد مرز مشترک دو کشور بحث کردند.

اسلامگرایان سومالی می گویند در حمله انتحاری دخالت نداشتند


الشباب، گروه اسلامگرای سومالی، هرگونه دخالتی را در بمب گذاری انتحاری در موگادیشو در روز پنجشنبه، که دست کم ۲۲ تن، از جمله سه وزیر دولت را کشت، تکذیب کرده است.

سخنگوی گروه روز جمعه دولت انتقالی سومالی را مسئول دانست و گفت او بر این عقیده است که حمله مرگبار به درگیری های داخلی دولت ارتباط دارد.

مقامات سومالی الشباب را مسئول حمله، که در جریان برگزاری مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه بنادیر در هتل شامو روی داد، می دانند.

رییس جمهوری سومالی حمله را یک تراژدی ملی توصیف کرد و گفت قربانیان سعی داشتند وضعیت کشور را بهبود بخشند. سازمان ملل متحد، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، نروژ، و اتحادیه عرب آنرا محکوم کردند.

آنها در بیانیه مشترکی انفجار را یک عمل تروریستی نامیدند و گفتند این حقیقت که حمله پزشکان آینده سومالی را هدف گرفت، بویژه تکان دهنده است.

اتحادیه آفریقا نیز این واقعه را محکوم کرد.

مقامات ایران علیه برگزاری تظاهرات در روز دانشجو هشدار می دهند


رییس شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران به فعالان مخالف علیه برگزاری اعتراضات در روز دانشجو هشدار داده است و می گوید چنین اقدامی موجب خوشحالی دشمن ایران، آمریکا، خواهد شد.

آیت الله احمد جنتی در خطبه نماز جمعه در دانشگاه تهران گفت جنبش دانشجویی طبیعتی ضد آمریکایی دارد و روز دانشجو باید آنرا منعکس کند.

انتظار می رود طرفداران اوپوزیسیون از این فرصت برای برگزاری اعتراضات ضد دولتی استفاده کنند.

به گزارش رسانه های دولتی، عزیز الله رجب زاده، فرمانده پلیس تهران نیز علیه برگزاری هر گردهمایی غیر قانونی هشدار داده است. او می گوید انتظار ندارد مشکلی روی دهد.

یک گروه ایرانی طرفدار حقوق بشر می گوید پلیس ظاهرا در کوشش برای جلوگیری از اعتراضات تعدادی از دانشجویان را دستگیر کرده است.

کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران می گوید در سه هفته گذشته دست کم ۹۰ دانشجو دستگیر شده اند.

دانشجويان در ايران نگران يک انقلاب فرهنگی ديگرند


واشنگتن تايمز زير عنوان "ايران تعداد قابل توجهی از فعالان دانشجوئی را توقيف کرده است" می نويسد مقامات ايران در تلاش برای جلوگيری از وقوع آنچه که چندين نفر ازجوانان ميگويند تظاهراتی عظيم در روز دوشنبه در محوطه های دانشگاهی در سراسر کشور خواهد بود تعداد قابل توجهی از فعالان دانشجوئی را توقيف کرده اند.

واشنگتن تايمز می نويسد تظاهرات مورد انتظار، پيگيری الگوی استفاده از تعطيلات رسمی برای ابراز مخالفت و اعتراض به نتايج انتخابات دوازدهم ژوئن (۲۱خرداد) است، که به محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری شاغل يک پيروزی عاری از شفافيت ميدهد.

واشنگتن تايمز می نويسد در ماههای پس از انتخابات، تظاهرکنندگان هدفهای خود را گسترده تر ساخته، و به آيت الله علی خامنه ای، رهبر ارشد، و نيز به پاسداران انقلاب و نيروهای بسيج تعميم داده اند، که کنترل فزاينده ای را بر نظام سياسی ايران اعمال ميکنند.

واشنگتن تايمز نظر منوچهر حسن زاده، دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد را نقل ميکند که ميگويد دانشجويان برای روز دوشنبه آماده ميشوند ، و با همتايان خود در ديگر دانشگاههای سراسر کشوردر تماس اند.

واشنگتن تايمزمی نويسد هادی قائمی، يک سخنگوی کمپين بين المللی برای حقوق بشر در ايران ميگويد دست کم نود دانشجو در سه هفته گذشته بازداشت شده اند. ميلاد اسدی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، سازمان اصلی دانشجوئی ايران، از جمله افرادی است که روز سه شنبه در خانه اش دستگير شد.

واشنگتن تايمزمی نويسد آقای قائمی ميگويد دولت فعالان سرشناس را بازداشت کرده است با اينحال ما تظاهراتی بزرگ را پيش بينی ميکنيم.

واشنگتن تايمز می نويسد يک دانشجوی دانشگاه آزاد تهران، که خواسته است فقط با نام اول احمد از او ياد شود، ميگويد وی هفته گذشته برای نگاه داشتن پلاکاردی توقيف شد که روی آن نوشته شده بود آزاد زندگی کن يا بمير.

واشنگتن تايمز می نويسد دولت سعی کرده است با استقرار اعضای گروه شبه نظامی بسيج در محوطه های دانشگاهی معترضين را دلسرد کند.

واشنگتن تايمز می نويسد يک فعال سياسی دانشگاهی ديگر نيز، که از بيم تلافی جوئی دولت خواسته است با نام اول افشين معرفی شود، ميگويد برای خاموش ساختن جنبش دانشجوئی سرکوبی شديدی عليه دانشجويان اعمال ميشود اما دانشجويان با تشديد فشارها قاطع تر ميشوند. .

واشنگتن تايمز می نويسد فائزه، که در دانشگاه آزاد اسلامی تهران دوره فوق ليسانس سوسيالوژی را طی ميکند ميگويد اعتراض ها قوت ميگيرد.

واشنگتن تايمز می نويسد يک استاد علوم سياسی در دانشگاه شيراز، که خواسته است فقط با نام اول نازنين از او ياد شود، ميگويد دانشجويان تا حدوی نيز به اظهارات اخير آيت الله خامنه ای واکنش نشان ميدهند که رشته های تحصيلی راجع به فلسفه و ادبيات غرب را مورد انتقاد قرار داد و خواستار احيای روحيه ای انقلابی عليه دشمنان خارجی شد، که وی آنها را متهم کرده است به جنگ نرم عليه جمهوری اسلامی برخاسته اند. نازنين ميگويد دانشجويان فکر ميکنند اين اظهارات بهانه ای برای يک انقلاب فرهنگی ديگر، نظير اوايل دهه هشتاد است.

سربازان ناتو و افغانستان حمله عمده ای را در جنوب افغانستان آغاز کردند


ارتش امریکا می گوید بیش از یک هزار سرباز ناتو ، که اکثر از امریکا هستند، هجوم عمده ای را علیه یک قرار گاه مهم طالبان در جنوب افغانستان آغاز کرده اند.

بگفته مقامات نظامی، نیروهای افغان نیز درعملیات در ایالات هلمند شرکت دارند.

حمله چند روز پس از آن صورت می گیرد که پرزیدنت اوباما، رییس جمهوری امریکا، قول داد سی هزار سرباز اضافی به افغانستان بفرستد.

او گفت سربازان اضافی به شتاب بخشیدن به انتقال مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغانستان کمک خواهند کرد و اجاره خواهئد داد نیروهای امریکا خروج از کشور را تا ژوئیه ٢٠١١ آغاز کنند.

انتظار می رود اکثر سرباران جدید در جنوب افغانستان، محلی که طالبان نفوذ نیرومندی در آنجا دارند، مستقر شوند.


در حمله به مسجدی در راولپندی دست کم ۳۶ تن کشته شدند


مقامات پاکستان می گویند در حمله ای به یک مسجد در نزدیکی راولپندی، دست کم ۳۶ نمازگزار، از جمله شش افسر نظامی، جانسپردند و حداقل ۴۰ نفر مجروح شدند.

به گفته پلیس، چهار مهاجم انتحاری پس از نماز بامدادی در مسجد نارنجک پرتاب کردند و آتش گشودند و سپس دو نفر از آنها جلیقه های انفجاری را منفجر کردند.

مقامات می گویند ۱۷ کودک و ۱۰ غیر نظامی از جمله کشته شدکان بودند. چهار مهاجم نیز جانسپردند.

ماموران امنیتی منطقه را بستند و آمبولانس ها قربانیان را به بیمارستان ها منتقل کردند. مسجد در یک منطقه امنیتی که پرسنل نظامی پاکستان در آن ساکن هستند قرار دارد.

ستیزه گران طالبان در اکتبر به همین مجتمع حمله کردند و رویارویی یک روزه ای را که بیش از ۲۰ کشته برجا گذاشت موجب شدند.

یک تحلیلگر امنیتی و افسر بازنشسته ارتش پاکستان به صدای آمریکا گفت او بر این گمان است که مردان مسلح طالبان برای ایجاد سردرگمی و حمله به ارتش، بر آنچه «هدف های نرم» نامیده می شود تمرکز می کنند.

کلینتون خواهان افزایش حمایت بین المللی از جنگ در افغانستان شده است


هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا می گوید نیاز به استقرار نیروهای اضافی در افغانستان فوری است. با این حال یاد آور می شود که حضور آنها در کشور نامحدود نخواهند بود.

کلینتون روز جمعه در جلسه محرمانه ای با وزیران امور خارجه ناتو در بروکسل، خواهان افزایش حمایت بین المللی از ماموریت جاری در افغانستان شد. او گفت واشنگتن از کشورهای دیگر نخواهد خواست آنچه را آمریکا خودش آماده نیست انجام دهد، عملی کنند.

پرزیدنت اوباما روز سه شنبه قول داد ۳۰ هزار سرباز اضافی به افغانستان بفرستد.

کلینتون می گوید او یقین دارد که نیروهای اضافی آمریکا وضعیت فعلی در بخش هایی از افغانستان را تغیییر خواهند داد، و اضافه می کند افزایش تعداد نیروی ائتلاف به رهبری ناتو می تواند به انتقال زودتر مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغان منجر شود.

پیشتر آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو گفت دست کم ۲۵ کشور سال آینده حدود ۷ هزار سرباز اضافی به افغانستان خواهند فرستاد.

او این موضوع را روز جمعه در دومین روز اجلاس وزیران امور خارجه ناتو در بروکسل، در پی دیداری با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا عنوان کرد و گفت سربازان اضافی «تاثیری نیرومند در جبهه» خواهند داشت.

با اعزام ۳۰ هزار سرباز اضافی افغانستان، شمار نیروهای آمریکا در آن کشور را به ۱۰۰ هزار نفر افزایش خواهد داد. در حال حاضر حدود ۳۹ هزار سرباز غیر آمریکایی زیر فرمان ناتو در افغانستان خدمت می کنند.

دیپلمات ها گفته اند واشنگتن از متحدان ناتو درخواست کرده است بالغ بر ۱۰ هزار سرباز اضافی بفرستند.

آمريکا: ضرب الاجل ايران برای پاسخ به تقاضاهای بين المللی اول ژانويه ٢٠١٠ است



کاخ سفيد روز پنجشنبه اعلام کرد زمان برای جمهوری اسلامی به منظور اجتناب از تحريم های تازه بر سر برنامه هسته ای ايران، در حال سپری شدن است.

رابرت گيبز سخنگوی کاخ سفيد گفت ضرب الاجل جمهوری اسلامی ايران برای پاسخ به تقاضاهای بين المللی اول ماه ژانويه سال ٢٠١٠ خواهد بود.

اظهارات رابرت گيبز يک روز بعد از آن صورت گرفت که رييس جمهوری اسلامی ايران مدعی شد ايران به زودی اورانيوم با غلظت ٢٠ درصد توليد خواهد کرد.



دانشجويان اعتصابی ونزوئلا خواستار ملاقات با نمایندگان حقوق بشر سازمان قاره آمریکا و خوزه میگل اینسولزا شدند



شماری از دانشجویان معترض هوادار دمکراسی از دانشگاههای گوناگون ونزوئلا در کاراکاس، پایتخت این کشور گردآمده و در اعتراض به آنچه زیرپانهادن حقوق بشر توسط دولت چاوز دانسته اند، اعتصاب غذا کرده و اینک در آستانه سومین هفته آن هستند. هرچند این دانشجویان از سوی لباس شخصی های سرخپوش هوادار چاوز زیر فشار هستند تا به اعتراضات خود پایان دهند زیرا بیم آن می رود، دامنه این اعتراضات به خیابانهای پایتخت بکشد.

دانشجویان می گویند: دولت چاوز اجازه ندارد، به بهانه پشتیبانی از طبقات فقیر، و کمکهای مالی به مردم محروم، حقوق شهروندی را امتیازی متعلق به طبقات مرفه جامعه معرفی و به محدود کردن آزادیهای سیاسی- اجتماعی در جامعه اقدام کند. زیرا قانون اساسی کشور، تحت هیچ انگیزه ای، از جمله جنگ یا حوادث طبیعی، به دولتهای حاکم، اجازه اعمال استبداد نمی دهد. از این رو، دانشجویان خواهان دیدار با نمایندگان حقوق بشر سازمان قاره آمریکا و خوزه میگل اینسولزا، دبیرکل این سازمان شده اند. دانشجويان اعتصابی ونزوئلا خواستار ملاقات با نمایندگان حقوق بشر سازمان قاره آمریکا و خوزه میگل اینسولزا شدند

یکی از رهبران اعتصابی می گوید «گردهمایی ما در اینجا نه سیاسی است، نه اقتصادی، نه مالی. این نبردی دشوار؛ اما ستایش برانگیز است. من معتقدم همه مردم ونزوئلا باید به یاری این جنبش برخیزند. ما به مردم خودمان اعتماد داریم. جامعه جهانی نیز از ما پشتیبانی می کند.»

وکیل دانشجویان اعتصابی می گوید: «آنچه دانشجویان در پی آنند این است که کمیسیون حقوق بشر سازمان کشورهای قاره آمریکا به اینجا بیاید. دانشجویان در این باره به دبیرکل سازمان نیز اطلاع داده اند.»

یک دانشجوی اعتصابی نیز می گوید «تا زمانی که نمایندگان حقوق بشر سازمان قاره آمریکا با ما گفتگو نکرده اند، اعتصاب غذای ما ادامه خواهد يافت.»

در همين حال از دانشگاه مرکزی شهر میریدای ونزوئلا خبر رسیده است که شماری لباس شخصی سرخپوش هوادار چاوز، که خود را نیروهای بولیواری می نامند، با کوکتل مولوتف به دفتر دانشگاه حمله ور شدند؛ زیرا گفته اند مدیریت این دانشگاه از اعتصاب غذای دانشجویان پشتیبانی کرده است.



وقايع روز: رفسنجانی در مشهد اختلاف بين سران جمهوری اسلامی را جدی توصيف کرد



رفسنجانی در مشهد اختلاف بين سران جمهوری اسلامی را جدی توصيف کرد

اکبر هاشمی رفسنجانی اختلاف بين سران جمهوری اسلامی را جدی توصيف کرد و گفت نمی توان اين اختلاف را مخفی نگاه داشت. به گزارش خبرگزاری ايلنا رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام که به مشهد رفته است مدعی شد فقط رهبر جمهوری اسلامی می تواند، وحدت ايجاد کند. حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی گفت در ماه های اخير به دلايلی که فقط خود او می داند برنامه های خارج از مجمع تشخيص مصلحت را تعطيل کرده است. وی همچنين با اشاره به پرونده ی هسته ای جمهوری اسلامی گفت به نظر می رسد اجماعی عليه ايران شکل گرفته باشد.



٩٠ نفر از فعالان دانشجويی در آستانه ١٦ آذر بازداشت شدند

به گزارش خبرگزاری های ايران، نيروی انتظامی تهران اعلام کرده است با تجمعاتی که روز ١٦ آذر در خارج از دانشگاه ها بر پا شود، برخورد خواهد کرد. به گفته پليس، تجمعات، بايد در محل های پيش بينی شده و با اجازه دولت برگزار شوند. اين در حالی است که مخالفان می گويند، همچون روز قدس و ١٣ آبان، از مراسم دانشجويی ١٦ آذر برای نشان دادن اعتراض خود به عملکرد حاکميت در بحرانِ پيش آمده پس از انتخابات، استفاده خواهند کرد. کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران روز پنجشنبه اعلام کرد مقامات جمهوری اسلامی در آستانه روز دانشجو ٩٠ نفر از فعالان دانشجويی در سراسر کشور را دستگير کرده اند. اين کمپين می گويد مقامات ايران به آزار و اذيت و محاکمه فعالان دانشجويی شدت بخشيده اند. سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر بازداشت دانشجويان در ايران را غيرقانونی توصيف کرده است و خواستار دخالت گزارشگران ويژه ی سازمان ملل در اين خصوص شده است. در همين حال در ايران همچنان بيش از پانزده دانشجو در بازداشت بسر می برند. سلمان سيما، يکی از اين افراد است که به دليل فعاليت دانشجويی در دانشگاهِ آزاد، بازداشت شده است. خانواده ی او که پس از بيست روز با وی ملاقات داشتند می گويند، سلمان در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است بطوريکه دنده های او شکسته است.



يک دلال ايرانی اسلحه: جنگ در راه است

روزنامه اخبار فيلادلفيا به نقل از يک دلال ايرانی اسلحه می گويد: جنگ در راه است. اين روزنامه به نقل از منابع اطلاعاتی آمريکا می افزايد اميرحسين اردبيلی، دلال ايرانی اسلحه که در آمريکا، دبی و گرجستان برای خريد قطعات يدکی جنگنده های اف-٤ در فعاليت بود، دستگير شده است. اين منابع می گويند از اين دلال يک نوار ويديويی کشف شده که وی در هتلی در تفليس، پايتخت گرجستان در حال معامله اسلحه است. از اين رو، اين دلال به دليل نقض قوانين آمريکا تحت محاکمه قرار گرفت. اين روزنامه آخرين پيامهای خصوصی اين دلال را به همکارش نقل کرده که با توجه به احتمالِ وقوع جنگ نوشته بود: آينده ای خوب در انتظار ماست.



مادر ندا آقا سلطان به تئاتر خيابانی در مقابل سفارت بريتانيا اعتراض کرد

مادر ندا آقا سلطان به يک تئاتر خيابانی که در مقابل سفارت انگليس در تهران برگزار شد، اعتراض کرد. اين تئاتر، با عنوان بازسازی صحنه قتل مشکوک آقاسلطان توسط دانشجويان حامی دولت ، برگزار و در آن، انگليس، متهم به دست داشتن در قتل ندا آقاسلطان شد. مادر ندا در گفت وگويی با وب سايت جنبش راه سبز اين تئاتر را يک سياه بازی توصيف کرد و به طور تلويحی گفت ماموران امنيتی جمهوری اسلامی دختر او را در روز حادثه کشته اند و حالا در مقابل سفارت انگليس، نمايش راه انداخته اند. ندا آقا سلطان حدود ٥ ماه قبل، در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات اخير رياست جمهوری در ايران، به ضرب گلوله کشته شد.



مرگ ناشی از مسموميت پديده ای شناخته شده برای دايره سياسيونِ امروزِ ايران است

روزنامه مرکوری نيوز چاپ آمريکا به نقل از يکی از مشاوران جرج بوش رئيس جمهوری پيشين آمريکا می نويسد: ديپلماسی آشتی جويانه در برخورد با برنامه های هسته ای ايران، کارساز نخواهد بود. اين روزنامه می افزايد ايران با ذخاير ٩٥٠ تريليونی گاز طبيعی برای ٢٣٠ سال آينده برخوردار از منابع کافی انرژی خواهد بود. در همين حال روزنامه کريستين ساينس مانيتور، چاپ آمريکا با اشاره به مرگ پزشک زندان کهريزک نوشته است که دادستانی ايران می گويد: سالادِ مسموم عامل مرگ پزشک کهريزک است. اين روزنامه می افزايد: مرگ ناشی از مسموميت پديده ای شناخته شده برای دايره سياسيونِ امروزِ ايران است.



نشستی تحت عنوانِ «زندانها و تظاهرات»

جيسون اَداناسياديس ژورناليست يونانی – انگليسی که برای پوشش خبری انتخابات خرداد ماه به ايران سفر کرده و توسط مقامات جمهوری اسلامی دستگير و سه هفته در زندانِ انفرادی در اوين زندانی شده بود اين هفته در نشستی تحت عنوانِ «زندانها و تظاهرات،» در مرکز وودرو ويلسون در واشنگتن شرکت کرد. در اين نشست باربارا اِسلاوين، معاون سردبيرِ ارشد روزنامه واشنگتن تايمز در امنيت ملی و جهانی، و همچنين جان سآير،مدير اجرايی مرکز پوليتزِر، شرکت داشتند.

هیچ نظری موجود نیست: