هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

صندوق های ذخیرۀ ارزی کشورهای خلیج فارس 350 میلیارد دلار زیان دیده اند.


صندوق های ذخیرۀ ارزی کشورهای خلیج فارس 350 میلیارد دلار زیان دیده اند.

ابوظبی- به تازگی سازمان ملل متحد اعلام کرد که در سال 2008 به دلیل بحران اقتصادی جهان، صندوق های ذخیرۀ ارزی کشورهای خلیج فارس به میزان 350 میلیارد دلار آمریکا زیان دیده اند. در سال گذشته صندوق های ذخیرۀ ارزی شاهد فعالیت های سرمایه گذاری بیشتری بوده است به گونه ای که با ورود به سرمایه گذاری های با ریسک بالاتر، اقدام به خرید راهبردی در شرکت های بین المللی نموده است.

به دنبال تزریق مبالغ هنگفتی از درآمدهای نفتی توسط دولت ها، صندوق های ذخیرۀ ارزی عربستان، کویت، قطر، و ابوظبی توانستند تا ارزش کل سرمایه های خود را تا پایان سال 2008 حفظ کنند.

بر پایۀ گزارش سال 2009 روزنامۀ «ورلد اینوستمنت»، در سال گذشته سرمایه های چهار کشور خلیج فارس به میزان 1.11 تریلیون دلار آمریکا کاهش یافت. این در حالی است که تا پایان سال 2007 این سرمایه ها 1.16 تریلیون دلار آمریکا کاهش یافته بود. تزریق کمک های دولت که میزان آن به 300 میلیارد دلار آمریکا رسید، تا حدودی توانست جلوی زیان ها را بگیرد.

سازمان سرمایه گذاری ابوظبی بیشترین تأثیر را داشت؛ به طوری که زیان های آن به 183 میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است. سرمایۀ ابوظبی در سال 2007 به میزان 453 میلیارد دلار آمریکا بود که دولت با برداشت 57 میلیارد دلار آمریکا و تخصیص آن به بخش سرمایه گذاری میزان موجودی صندوق را تا پایان سال به 329 میلیارد دلار آمریکا رساند.

این در حالی است که سازمان سرمایه گذاری کویت، که در شرکت های «دایملر» و «سیتی گروپ» سرمایه گذاری کرده است، سرمایۀ آن در سال 2007 به 262 میلیارد دلار آمریکا می رسید و این سازمان 94 میلیارد دلار آمریکا زیان دید. با تزریق 59 میلیارد دلار آمریکا از سوی دولت، سرمایۀ این صندوق در پایان سال نزدیک به 228 میلیارد دلار آمریکا بالغ شد.

سازمان سرمایه گذاری قطر نیز 27 میلیارد دلار آمریکا زیان دید و سرمایۀ آن در پایان سال 2008 به 66 میلیارد دلار آمریکا رسید.

ولی عربستان که سرمایه های آن به وسیلۀ مؤسسۀ مالی عربی عربستان اداره می شود، 46 میلیارد دلار آمریکا زیان دید و تا پایان سال 2008 سرمایۀ آن به 501 میلیارد دلار آمریکا بالغ شد.

منابع: عربین بیزنس/ امارات بیزنس 24/7/ گلف نیوز

هیچ نظری موجود نیست: