هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ دی ۲۶, شنبه

پیجین: پیام رسانی امن، برای چت

پیجین: پیام رسانی امن، برای چت
سطح بندی مطلب:
متوسط

امنیت در مسنجرها از جمله مواردی است که باید دقت زیادی نسبت به آن داشت. با استفاده از پیجین که نرم افزاری رایگان و متن باز است، علاوه بر استفاده همزمان از چندین مسنجر و اکانت مختلف، می توانید با استفاده از یک پلاگین به نام (OTR (off-the-record از امن بودن مکالمات متنی خود در مسنجرهای گوناگون، مطمئن شوید.

پس اگر امنیت در این وادی برای شما اهمیت دارد، این مقاله را از دست ندهید.



قبل از شروع به کار و انجام مراحلی که در این مقاله به آنها اشاره شده، چنانچه نرم افزار پیجین را به همراه پلاگین OTR بر روی سیستم خود نصب نکرده اید از طریق سایت پیجین آخرین نسخه این نرم افزار را دانلود و سپس نصب کنید. همچنین پلاگین مربوطه را دانلود و قبل از اجرای نرم افزار در همان محلی که پیجین را نصب کردید، نصب نمایید.
توجه کنید که پیجین از زبان فارسی پشتیبانی می کند و می توانید هنگام نصب زبان فارسی را انتخاب کنید تا علاوه بر مراحل نصب، پیجین هم فارسی شود، اما این آموزش برای نسخه انگلیسی است و توصیه ما هم نصب نسخه انگلیسی است.



لینک به صفحه دانلود پیجینلینک به صفحه دانلود OTR



توجه: در این مقاله Pidgin 2.6.4 و OTR 3.2.0 آموزش داده شده است.



داشتن یک نسخه از سیستم عامل ویندوز بر روی کامپیوتر و همچنین دسترسی به اینترنت برای استفاده از این مسنجر کافی است.

--

1.1.مواردی که لازم است قبل از استفاده از این نرم افزار بدانید

پیجین یک نرم افزار رایگان و متن باز است که به شما اجازه می دهد همه مسنجرهایتان را در یک جا مدیریت کرده و به آنها دسترسی داشته باشید. واضح است که قبل از شروع استفاده از پیجین، شما باید یک حساب کاربری یا آی دی در یکی از سیستم‌های پیام رسان داشته باشید. برای مثال اگر شما یک پست الکترونیک در یاهو یا جیمیل داشته باشید، می توانید از سرویس پیام رسان فوری این دو سایت که یاهو مسنجر و جی تاک هستند، استفاده کنید.



پیجین از مسنجرهای Yahoo!, Google talk, ICQ, IRC, QQ, MSN, AIM و همه ی مسنجرهایی که تحت پروتکل XMPP کار می کنند، پشتیبانی می کند.



باید توجه داشت که پیجین اجازه ارتباط بین دو مسنجر مختلف را نمی دهد و فقط شما می توانید به جای استفاده از چندین برنامه مسنجر، فقط از پیجین استفاده کنید. برای مثال اگر شما یک حساب گوگل تاک داشته باشید، توسط پیجین نمی توانید با دوستی که در یاهو اکانت دارد چت کنید. به هر حال استفاده از پیجین به جای استفاده از چندین مسنجر، علاوه بر امنیت بیشتر از شر ابزارهای تبلیغاتی و جاسوسی برخی مسنجرها هم خلاص می شوید.



OTR off-the-record یک پلاگین اختصاصی برای پیجین است که استفاده از آن، امنیت چت را تا حد زیادی تضمین می کند. روش هایی که برای ایجاد امنیت توسط این پلاگین استفاده می شوند عبارتند از:



Encryption؛ هیچ کس نمی تواند متن چت شما را بخواند. در این روش متن چت شما در مسیر به صورت رمز نگاری شده منتقل می شود.



Authentication؛ فردی که با او چت می کنید شخص ثالثی نیست، بلکه همان فردی است که شما می شناسید و با آگاهی با او چت می کنید.



Deniability؛ بعد از گفتگو، فرستنده پیام های رد و بدل شده مشخص نیست و حتی اگر کسی بر فرض محال بتواند به آنچه که رد و بدل شده دست پیدا کند، نمی تواند بفهمد که هر بخش مربوط به کدام یک از طرفین است.



Perfect Forward Security؛ در صورتی که شما کلید امنیتی شخصی خود را گم کنید یا بدست کسی بیفتد، جای هیچ نگرانی ای از بابت به خطر افتادن اطلاعات گفتگوهای اخیرتان نیست.





استفاده از پیجین

همانطور که قبلاً هم گفته شد، شما باید قبل از شروع استفاده از پیجین یک اکانت در یکی از مسنجرهایی که پیجین پشتیبانی می کند، داشته باشید و اطلاعات ورود خود را به پیجین بدهید.



2.1. چگونگی اضافه نمودن یک اکانت به پیجین

در قدم اول برای اجرای پیجین می توانید از طریق آدرس زیر اقدام کنید:




Start > Programs > Pidgin



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/01-negahbaan-com.jpg



شکل یک: پنجره اولیه ی خوش آمد گویی پیجین



در قدم دوم از منوی Accounts گزینه Manage را انتخاب کنید. بدین ترتیب با پنجره ی زیر مواجه می شوید.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/02-negahbaan-com.jpg


شکل دو: پنجره مدیرت اکانت ها



در قدم سوم با زدن کلید http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/Add-Key-negahbaan-com.jpg که در پایین این پنجره قرار دارد، پنجره ای شبیه شکل زیر ظاهر می شود:



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/03-negahbaan-com.jpg


شکل سه: پنجره اضافه کردن اکانت



در قدم چهارم از منوی باز شونده ای که جلوی Protocol قرار دارد، می توانید سرویس هایی را که پیجین پشتیبانی می کند، مشاهده کنید.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/04-negahbaan-com.jpg


شکل چهار: پنجره اضافه کردن اکانت که منوی باز شونده سرویس های پیجین را نشان می دهد



قدم پنجم؛ از منوی باز شده سرویس موردنظر را انتخاب کنید.



نکته: با انتخاب هر یک از سرویس ها در این قسمت فیلدها و گزینه های متفاتی را باید به پیجین اضافه کنید که البته بیشتر این اطلاعات بصورت اتوماتیک توسط پیجین وارد می شوند، اما در همه آن ها باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. برای مثال اگر شما Google-Talk را انتخاب کنید، Domain و Resource بصورت اتوماتیک برای شما پر می شوند.



قدم ششم؛ در قسمت Screen name باید ایمیل خود را به طور کامل وارد کنید. برای مثال: pidgintest @gmail .com



قدم هفتم؛ در فیلد Password، رمز عبور مربوط به ایمیلی را که وارد کرده اید، تایپ کنید.



قدم هشتم؛ در فیلد Local Alias می توانید یک نام مستعار یا Nickname انتخاب و تایپ کنید. البته پر کردن این قسمت ضروری نیست و می توانید آنرا خالی رها کنید.



نکته مهم: با تیک زدن گزینه Remember Password پیجین پسورد شما را برای مراجعات بعدی حفظ می کند، اما اصول امنیتی حکم می کند که این گزینه را تیک نزنید. در این صورت با هر بار مراجعه به پیجین برای ورود به مسنجر خود، باید رمز عبور اکانت مربوطه را وارد کنید. این مورد باعث می شود در صورتیکه شما برای مدتی سیستم خود را رها کردید، کسی با باز کردن پیجین نتواند مسنجرهای شما را باز کند. ضمناً همیشه بعد از اینکه کارتان با پیجین به پایان رسید، حتما آن را ببندید.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/05-negahbaan-com.jpg



شکل پنج: نمونه ای از پنجره اضافه کردن اکانت (گوگل تاک) که فیلدهای آن کامل شده اند



نکته: کلاینت های Google talk, IRC, SILC و XMPP به راحتی یک ارتباط امن ایجاد می کنند، توضیحات بیشتر را می‌توانید در انتهای همین مطلب (بخش چگونه یک کانکشن امن داشته باشیم؟) مشاهده نمایید.



قدم نهم؛ بر روی کلید http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/Add-Key-w-negahbaan-com.jpg کلیک کنید. حال اکانت مورد نظر شما اضافه شده و آماده استفاده است.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/06-negahbaan-com.jpg


شکل شش: پنجره ی Accounts



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/07-negahbaan-com.jpg


شکل هفت: پنجره اصلی پیجین بعد از ایجاد و لاگین شدن در اکانت اضافه شده



بعد از اینکه مراحل بالا را به طور کامل به اتمام رساندید، می توانید از طریق پیجین دوستان و همکاران خود را به لیست مسنجرتان اضافه کنید.



2.2.شیوه افزودن آی دی یک فرد از طریق پیجین

مطابق شکل از منوی Buddies گزینه ی + Add Buddy را انتخاب کنید.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/08-negahbaan-com.jpg



شکل هشت: پنجره اصلی با منوی باز شده ی Buddies

با انتخاب گزینه مربوطه، پنجره ای مانند شکل زیر نمایان می شود:



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/09-negahbaan-com.jpg

شکل نه: پنجره اضافه کردن آی دی دوستان



اگر چندین مسنجر خود را به پیجین اضافه کرده اید در قسمت Account، اکانتی که می خواهید آی دی دوستتان را به آن اضافه کنید، انتخاب نمایید.

توجه: اکانتی که انتخاب می کنید و آی دی فردی که می خواهید به لیست خود اضافه کنید، باید از یک مسنجر یکسان باشند. برای مثال در صورتی که شما یک اکانت گوگل تاک دارید، نمی توانید دوستانتان را که در MSN یا Yahoo آی دی دارند به لیست خود اضافه کنید.



در فیلد Screen name آی دی دوست تان را تایپ کنید. (به خاطر داشته باشید که در پیجین منظور از Screen name آدرس ایمیل است.)



در فیلد Alias می توانید یک نام مستعار یا نامی که دوست خود را با آن می شناسید تایپ کنید.



برای اتمام مراحل روی کلید Add کلیک کنید.



نکته: بعد از اینکه شما فردی را به لیست خود اضافه می کنید، یک درخواست همانند شکل زیر برای او نمایان می شود که می تواند آن را قبول یا رد کند.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/10-negahbaan-com.jpg


شکل ده: درخواست ارسال شده برای فردی که به لیست تان اضافه می کنید



بعد از اینکه فرد مورد نظر درخواست شما با زدن کلید Authorize قبول کرد، مراحله ای شبیه آنچه که در بالا گفته شد را باید برای تکمیل کار انجام دهد.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/09-negahbaan-com.jpg



شکل یازده: پنجره اضافه کردن به لیست



بعد از اینکه دوست شما درخواست تان را قبول کرد، یک درخواست تکمیلی از طرف وی برای شما می آید که برای آخرین بار در مورد اطمینان از اضافه کردن فرد مورد نظر از شما سوال می کند.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/11-negahbaan-com.jpg

شکل دوازده: درخواست نهایی برای تکمیل مراحل



بدین ترتیب با زدن کلید http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/Authenticate-key-negahbaan-com.jpg دوست تان با آی دی (یا نام مستعاری) که برای او انتخاب کرده اید، مانند شکل زیر در لیست شما قرار می گیرد.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/12-negahbaan-com.jpg



شکل سیزده: پنجره اصلی پیجین پس از اضافه شدن شخص به لیست دوستان شما



2.3.چطور با افراد لیست خود چت کنیم؟

با راست کلیک بر روی نام فرد مورد نظر به منویی دسترسی پیدا می کنید که می توانید کارهای مختلفی را از طریق آن انجام دهید.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/13-negahbaan-com.jpg

شکل چهارده: پنجره اصلی با منوی راست کلیک بر روی یک آی دی آنلاین



چنانچه از منوی باز شده گزینه IM را انتخاب کنید، در پنجره ای شبیه شکل زیر می توانید شروع به چت نمایید.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/14-negahbaan-com.jpg



شکل پانزده: پنجره چت در حالت عادی



از این پس شما می توانید مراحل راه اندازی پیجین و چت با آن را به راحتی انجام دهید. حال نوبت به چند قدم دیگر برای دستیابی به حریمی امن در گفتگوها با پیجین می رسد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.





امنیت چت در پیجین توسط پلاگین OTR

قبل از گذراندن مراحل زیر باید به این نکته توجه کنید که استفاده از OTR برای داشتن ارتباطی امن، مستلزم نصب این پلاگین بر روی پیجین توسط هر دو طرف چت است. پیجین بطور اتوماتیک خود را برای چت بین دو فردی که پلاگین OTR را نصب کرده اند، آماده می کند تا گفتگویی امن را ترتیب دهد. در صورتی که شما درخواست گفتگویی امن را برای طرف مقابل خود که پلاگین OTR را نصب نکرده است ارسال کنید، پیامی بصورت اتوماتیک به وی داده می شود که او را برای مراحل دانلود و نصب این پلاگین راهنمایی می کند.



توجه: برخی از برنامه‌های سرویس دهنده پیام رسان هم امکان استفاده از این پلاگین را برای تان فراهم می آورند. مثلاً کاربران مکینتاش با استفاده از برنامه رایگان و بسیار خوب Adium امکان بهره جستن از OTR را خواهند داشت. لازم به ذکر است که نرم‌افزار Adium برای مکینتاش به صورت پیش‌فرض از OTR پشتیبانی میکند و نیازی به نصب پلاگین اضافه ندارید.



3.1.چگونگی راه اندازی پلاگین OTR بر روی پیجین

راه اندازی پلاگین OTR بر روی پیجین، اولین قدم برای بالا بردن امنیت ارتباطات در چت است. برای راه اندازی آن باید مراحل زیر را پس از نصب پلاگین بگذرانید. (دقت کنید که در مرحله نصب بهتر است پیجین را ببندید و OTR را در پوشه ای که پیجین را نصب کرده اید، قرار دهید.)



پیجین را باز کنید و در پنجره اصلی برنامه از منوی Tools گزینه Plugins را انتخاب کنید.

http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/15-negahbaan-com.jpg



شکل شانزده: منوی Tools و انتخاب Plugins



با انتخاب این گزینه پنجره ای همانند شکل زیر باز می شود که لیستی از پلاگین های آماده و نصب شده بر پیجین را شامل می شود. در این پنجره Off-the-Record را پیدا کرده و کنار آن تیک بزنید.

http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/16-negahbaan-com.jpg

شکل هفده: پنجره انتخاب پلاگین ها که پلاگین OTR در آن انتخاب شده است



بعد از تیک زدن و انتخاب پلاگین، کلید http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/Configure-Plugins-negahbaan-com.jpg را بزنید تا پیکربندی لازم برای OTR را انجام دهید.



3.2. نحوه ساخت کلید رمزنگار

چت امن با پیجین مستلزم ساخت یک کلید رمز برای اکانت های آن است. پنجره تنظیمات OTR دارای دو تب Config و Known fingerprint است. در تب Config می توانید برای هر کدام از اکانت های خود یک کلید مخصوص بسازید. در تب Known fingerprint هم می توانید کلیدهای گفتگو با دوستان تان را مشاهده کنید. شما باید برای چت امن با هر کس، یک کلید جداگانه داشته باشید.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/18-negahbaan-com.jpg

شکل هجده: پنجره تنظیمات OTR که بر روی تب Config قرار دارد



همانطور که در تصویر بالا مشخص است، باید تیک گزینه های مشخص شده را بزنید.
سپس بر روی کلید Generate کلیک کنید تا کلید مربوط به شما ساخته شود. پنجره کوچکی ظاهر می شود و ساخته شدن کلید امنیتی شما را اطلاع می دهد.


http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/19-negahbaan-com.jpg


شکل نوزده: پنجره ساخته شدن کلید امنیتی



توجه: همکاران و دوستان شما که در لیست تان قرار دارند هم باید این مراحل را بگذرانند.



نکته مهم:در حال حاضر چنانچه مراحل فوق را گذرانده باشید، حساب شما یک کلید امنیتی برای امنیت بیشتر ارتباطات شما دارد. این کلید امنیتی باعث می شود هیچ کس نتواند گفتگوی شما را بخواند، حتی اگر گفتگوی شما و لیست تان را شنود کند. فینگرپرینت (Fingerprint) یک رشته طولانی از کارکترها و اعداد است که کد استفاده شده برای اکانت شما را مشخص می کند. کدی شبیه زیر:

A67F58DC D87B2312 E129D7FA 30C43DBA F9057A6B3

پیجین بصورت اتوماتیک کد فینگرپرینت شما و دوستان تان را Save و Verify می کند. پس نیازی نیست این کد را به حافظه بسپارید.



3.3. چگونگی ایجاد یک گفتگوی امن و مطمئن

برای اینکه از اعتبار امنیت گفتگو مطمئن شویم سه مرحله زیر را باید بگذرانیم:

قدم اول: انجام کامل مراحل بخش 3.2.آماده سازی یک کلید رمزنگار

قدم دوم: درخواست استفاده از گفتگوی امن از کسی که در حال چت با وی هستید

قدم سوم: تشخیص هویت واقعی فردی که با او در حال چت هستید. این پروسه ی شناسایی فرد در پیجین با "authentication" شناخته می شود.



چرا تعیین هویت مهم است؟ شما باید اطمینان پیدا کنید که اگر مشغول صحبت کردن با محمد هستید فردی که در حال صحبت کردن با شما است واقعاً خود محمد هست نه یک هکر که خود را به جای محمد جا زده است. در اینترنت شما قیافه دوستتان را نمی بینید. بنابراین به ابزارهایی نیاز دارید تا از درستی هویت فردی که با وی صحبت می‌کنید اطمینان پیدا کنید.



3.3.1. قدم دوم

بر روی اکانت فردی که در پیجین شما آنلاین است، دوبار کلیک کنید تا پنجره چت نمایان شود. اگر شما و فرد مورد نظر پلاگین OTR را نصب کرده باشید، یک آیکون OTR در پایین پنجره چت خواهید دید.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/20-negahbaan-com.jpg

شکل بیست: پنجره چت پیجین با آیکون OTR در سمت راست و بالای پنجره چت



بر روی http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/Not-Private-negahbaan-com.jpg کلیک کنید و از منویی که باز می شود گزینه اول (Start private conversation) را انتخاب کنید.



در این لحظه در پنجره چت پیامی نمایش داده می شود:



Attempting to start a private conversation with user@example
user@example has not been authenticated yet. You should authenticate this buddy.
Unverified conversation with user@example started.

ترجمه:

درخواست شروع گفتگوی امن با user@example
این امکان وجود دارد که user@example این درخواست را رد کند. شما باید اجازه شروع چنین گفتگویی را از طرف مقابل داشته باشید.
گفتگوی بدون تأیید و بازبینی با user@example آغاز شد.



در این زمان کلید OTR به این شکل http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/21-1-negahbaan-com.jpg تبدیل می شود و معنی آن این است که یک گفتگوی امن بین شما و همکار یا دوستتان که مشغول چت با او هستید، شروع شده است. اما به هر حال باز هم امنیت این گفتگو به طور کامل تضمین نمی شود، مثلا ممکن است فردی کنار دوست شما نشسته و متن چت را بخواند یا کسی جای دوست شما پشت کامپیوتر او نشسته و با شما به چت کردن بپردازد. در این مواقع شما باید از یک عبارت رمز که فقط دوست تان از آن اگاه است استفاده کنید و منتظر جواب رمز از طرف او باشید.



استفاده از کلمه رمز (چیزی مانند یک نام خاص یا یک واقعه) و جوابی که برای موقعیت های مختلف با هم قرار می گذارید به شما این اطمینان را می دهد که دقیقاً با فردی که انتظار دارید در حال چت هستید و اطراف او هم برای یک چت محرمانه، امن است. در‌واقع برای این کار می‌توانید با وی از قبل قرار گذاشته باشید و بر سر عبارات خاصی توافق کرده باشید تا بر اساس آن دوست خودتان را بشناسید. البته باز هم به این بستگی دارد که فردی اسحله به دست کنار دوست تان ننشسته باشد!



3.2.2.قدم سوم

برای اطمینان از هویت طرف مقابل در پیجین شما باید از یکی از روش های تشخیص هویت استفاده کنید. شما می توانید از یک کلمه رمز استفاده کنید و یا به سوال و جواب هایی خاص بپردازید تا از هویت واقعی وی مطمئن شوید.



استفاده از یک کلمه رمز برای تصدیق هویت

شما می توانید یک کلمه رمز بین هم قرارداد کنید. این رمز را می توانید در یک ملاقات حضوری (که امن ترین آنها است)، یک تماس تلفنی، اسکایپ و یا اس ام اس، برای هم مشخص کنید و از آن به بعد برای شناسایی یکدیگر از آن رمز در شروع گفتگو استفاده کنید.



در پنجره چت بر روی کلید OTR راست کلیک کنید و سپس از منوی باز شده Authenticate Buddy را انتخاب کنید.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/21-negahbaan-com.jpg

شکل بیست و یک: منوی باز شده ی کلید OTR در پنجره چت



با زدن این کلید پنجره ای شبیه زیر باز می شود که یکی از روش های تشخیص هویت را که توضیح دادیم در آن انتخاب می کنید.



همانند شکل در منوی پایین افتادنی گزینه Shared secret را انتخاب کنید.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/22-negahbaan-com.jpg

شکل بیست و دو: پنجره Authenticate Buddy



پس از آن مطابق شکل در فیلد Enter secret here کلمه رمز مخصوصی که بین شما و طرف مقابل تان وجود دارد را وارد کنید.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/23-negahbaan-com.jpg

شکل بیست و سه: پنجره Authenticate Buddy که Share secret در آن انتخاب شده



بعد از کلیک بر روی کلید Authenticate که در پایین صفحه قرار دارد، طرف مقابل شما همین پنجره را مشاهده می کند و پاسخ رمز را در آن وارد می کند. در صورتی که پاسخ صحیح باشد شما می توانید نسبت به هویت دوست خود مطمئن باشید.



زمانیکه عملیات Authenticate به پایان برسد، کلید OTR که در بالای پنجره چت قرار دارد، به این شکل در می آید و در این صورت شما می توانید با اطمینان کامل به گفتگوی اینترنتی خود بپردازید.



استفاده از پرسش و پاسخ برای تأیید هویت

در صورتی که شما به هر دلیلی نمی توانید از روش کلمه رمز برای تایید هویت دوست تان استفاده کنید، روش دیگری هم برای این کار وجود دارد.



می توانید یک سوال ایجاد کنید و پاسخ آن را هم بنویسید. اگر گیرنده پاسخی را که شما وارد کرده اید به این سوال بدهد، هویت خود را برای شما تصدیق کرده است. بدیهی است که پاسخ مربوطه دقیقاً باید به همان صورتی که شما تایپ کرده اید وارد گردد.



برای استفاده از متد پرسش و پاسخ مانند روش قبل بر روی کلید OTR در پنجره چت راست کلیک کرده و گزینه Authenticate Buddy را انتخاب می کنید.همانند قبل منوی پایین افتادنی را کلیک کنید و گزینه Question and answer را انتخاب کنید.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/25-negahbaan-com.jpg

شکل بیست و چهار: پنجره Authenticate Buddy



همانند شکل زیر، فیلدهای مشخص شده را با پرسش و پاسخی که لازم است پر کنید و روی کلید Authenticate کلیک کنید. بدین ترتیب سوال مربوطه برای طرف مقابل فرستاده می شود و چنانچه پاسخ او دقیقاً همانند پاسخ شما باشد، عملیات تشخیص هویت با موفقیت به اتمام می رسد.



http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/25-negahbaan-com.jpg

شکل بیست و پنج: پنجره Question and answer



پس از اتمام این مراحل هم همانند مرحله قبل شکل کلید OTR در بالای پنجره مسنجر به http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/Private-negahbaan-com.jpg تغییر می کند که نشان دهنده امنیت کامل چت شما با فرد مور نظر است.



برای دفعه بعد در صورتی که شما و دوستتان بخواهید دوباره از کامپیوتری که این بار استفاده کرده اید برای چت استفاده کنید، نیازی به گذراندن مراحل یک و سه ندارید و تنها باید روی درخواست یک کانکشن امن کلیک کنید. بقیه کارها خود به خود انجام می شود.
حال اگر از آدرس زیر به تب Known fingerprints بروید می‌توانید لیست دوستانی که ارتباط تان با آن‌ها امن است را ببینید. همچنین به شما گفته می‌شود که امنیت ارتباط تان تأیید شده یا خیر!



Buddy list > Tools > Plugins > Off the Record Messaging > Configure Plugin




http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/26-negahbaan-com.jpg

شکل بیست و شش: پنجره تنظیمات پلاگین OTR و تب Known Fingerprints



چگونه یک کانکشن (ارتباط) امن داشته باشیم؟

کاربرانی که از سرویسهایی مانند SILC, IRC, Google Talk و یا سایر سرویس های سازگار با XMPP استفاده می کنند، می توانند پیجین را برای یک کانکشن امن پیکربندی کنند. منظور از کانکشن امن، استفاده از (SSL (Secure Socket Layer و (TSL (Transport Layer Security است.



SSL چیست و چرا استفاده از آن بسیار مهم است؟



برای استفاده از این ارتباطات امن، در پنجره اضافه کردن اکانت، در تب Basic مسنجر خود را (از میان مسنجرهایی که توضیح داده شد و در آنها اکانت دارید) انتخاب کنید و اطلاعات مربوط را وارد کرده سپس تب Advanced را باز کنید.

http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/27-negahbaan-com.jpg

شکل بیست و هفت: پنجره اضافه کردن اکانت و تب Advanced



در این تب می توانید مطابق شکل اطلاعات مورد نیاز درباره SSL یا TSL را وارد کنید تا پیجین بطور اتوماتیک ارتباط اکانت مورد نظر را از طریق آن برقرار کند.
گفتگوی خوب و امنی داشته باشید.
برچسب ها:

* Messenger
* OTR
* Pidgin
* مسنجر
* پیام رسان
* پیجین

هیچ نظری موجود نیست: