هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

با تدبیر و صلاحدید سی ساله حاکمیت آخوندها ایران همچنان بزرگترین مصرف كننده مواد مخدر در جهان است

گزارش تکان دهنده سازمان ملل از گسترش موادمخدر در ایران
ایران بزرگترین مصرف كننده مواد مخدر در جهان است

۱۹درصد موادمخدر جهان در اروپا مصرف می‌شود.در ایران و روسیه هر كدام ۱۵درصد، چین ۱۲درصد، هند ۷درصد و در پاكستان، آفریقا و آمریكا هركدام 6درصد موادمخدر جهان مصرف می‌شود. با توجه به نسبت جمعیت ایران به دیگر كشورهای مصرف كننده، بزرگترین مصرف‌كننده مواد مخدر درجهان به شمار می‌آید



سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام كرد: طی سال ۲۰۰۸ چهارده تن هرویین و چهار صد و پنجاه تن تریاك تولید شده در افغانستان در ایران به مصرف رسیده است كه این كشور را به همراه روسیه در صدر فهرست بزرگترین مصرف كنندگان مواد مخدر در جهان قرار داده است این در حالیست كه جمعیت روسیه بیش از 4برابر وجمعیت اروپا 8برابر جمعیت ایران است.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در گزارش خود تصریح كرده است: «این میزان ایران را به یكی از كشورهایی كه با جدی ترین مشكل اعتیاد در جهان رو به رو هستند بدل كرده است، این در حالی است كه تزریق مواد مخدر در آسیای مركزی باعث همه گیر شدن بیماری ایدز شده است.»

سازمان ملل متحد در گزارش خود با اشاره به « بازار ۶۵ میلیارد دلاری مواد مخدر تولیده شده در افغانستان» تصریح كرده است: ۱۵ میلیون نفر در جهان به مواد مخدر معتاد هستند و نیمی از مواد مخدر جهان در ایران، روسیه و اروپا مصرف می شود.

طبق این گزارش، ۱۹ درصد از مواد مخدر جهان در اروپا مصرف می شود. در ایران و روسیه هر كدام ۱۵ درصد، چین ۱۲ درصد، هند ۷ درصد، و پاكستان، آفریقا و آمریكا هركدام شش درصد از مواد مخدر جهان به مصرف می رسد.

با توجه به نسبت جمعیت ایران به دیگر كشورهای مصرف كننده، ایران بزرگترین مصرف‌كننده مواد مخدر درجهان به شمار می‌آید.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود اعلام كرده است: ۹۲ درصد تریاك جهان در افغانستان تولید می شود و سالانه معادل سه هزار و ۵۰۰ تن از این مواد به خارج از افغانستان فرستاده می شود.

طبق این گزارش، دو سوم این مواد مخدر قبل از خارج شدن از كشورهای آسیای میانه به هرویین تبدیل می شود و بقیه به صورت تریاك در بازار مصرف می شود.

گزارش سازمان ملل تصریح می كند كه كمتر از دو درصد از هروئین و تریاك تولید شده ، قبل از خارج شدن از افغانستان از سوی نیروهای انتظامی توقیف می شود.

برپایه این گزارش، ۴۰ درصد هرویین تولید شده از طریق پاكستان، ۳۰ درصد از طریق ایران و ۲۵ درصد از طریق كشورهای آسیانه میانه از افغانستان خارج می شود.

آنتونیو ماریو كاستا ، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، در این زمینه می گوید: مرز افغانستان و پاكستان به بزرگترین منطقه آزاد تجاری برای مبادله مواد مخدر بدل شده است كه علاوه بر این مواد؛ سلاح، تجهیزات بمب سازی، پول مواد مخدر، حتی آدم و مهاجر غیرقانونی در این منطقه رد و بدل می شود.

آنتونیو ماریو كاستا همچنین هشدار داده است كه «موج » مواد مخدر و تروریسم به سمت آسیای میانه در حركت است.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد می گوید: فقط ۲۰ درصد از مواد مخدر خارج شده از افغانستان پیش از رسیدن به دست مصرف كنندگان توقیف می شود.

این گزارش همچنین تصریح می كند: بهای هرویین صادر شده از افغانستان با عبور از هر مرزی افزایش می یابد. این مواد در كابل هر گرم سه دلار به فروش می رسد این در حالی است كه این میزان در خیابان های لندن، میلان و مسكو به قیمت ۱۰۰ دلار فروخته می شود.

سازمان ملل متحد با هشدار درباره تجارت مواد مخدر در افغانستان، می گوید تجارت مواد مخدر افغانستان تامین كننده منابع مالی گروه های شورشی است.

این گزارش تصریح می كند: بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ گروه طالبان از مالیات و تجارت كشت مواد مخدر سالانه ۱۶۰ میلیون دلار در آمد داشته است. این در حالی است كه طالبان و القاعده بازار یك میلیارد دلاری پاكستان را نیز بین خود تقسیم كرده اند.

دولت طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۱ بعد از حمله نیروهای آمریكا به این كشور سقوط كرد و نیروهای این گروه در مناطق مرزی افغانستان و پاكستان حضور دارند.

آنتونیو ماریو كاستا در این زمینه می گوید: دخالت طالبان در مسئله مواد مخدر این اجازه را به آنها می دهد كه هزینه ماشین جنگی خود را از این طریق تامین كنند.

طبق این گزارش بیشتر ۶۵ میلیارد دلار فروش سالانه تریاك و هرویین خارج از افغانستان به جیب مجرمان می رود.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد می گوید: از ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار مصرف كننده مواد مخدر ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هرویین و مابقی تریاك مصرف می كنند.

طبق این گزارش، نیمی از هرویین جهان در اروپا و روسیه به مصرف می رسد و ۴۲ درصد از مصرف كنندگان تریاك در ایران به سر می برند.

هرویین و تریاك سالانه باعث مرگ ۱۰۰ هزار نفر در جهان می شود.

هیچ نظری موجود نیست: