هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

مرور خبر

کشورهای جنوب شرقی آسیا بلوک اقتصادی تشکیل می دهند

رهبران کشورهای جنوب شرقی آسیا، در حالی که برای تشکیل یک بلوک اقتصادی تا سال ٢٠١٥کار می کنند، در جلسه ای در تایلند برای دومین روز درباره مسایل سیاسی و اقتصادی به بحث پرداختند.

وی جیابائو، نخست وزیر چین، یک پیشنهاد شش مرحله ای را برای تقویت همکاری چین با گروه دهگانه اتحادیه آسیای جنوب شرقی - آ سه آن- فاش کرد. تقویت توسعه زیربنایی ، همکاری کشاورزی و توسعه بادوام ، از جمله نکات این طرح است.

یوکیو هاتویاما، نخست وزیر ژاپن، گفت کشورهای منطقه باید از بهبود سریع خود از رکود اقتصادی، در مقایسه با غرب، برای بوجود آوردن یک منطقه اقتصادی پیشگام در جهان استفاده کنند.

رهبران کشورها در بیانیه ای در روز شنبه همچنین برمه را به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه تا سال ٢٠١٠ فراخواندند ، و از کره شمالی خواستند به تعهدات بین المللی خود در ارتباط با خلع سلاح اتمی عمل کند.

بیانیه به رفتار سخت حکومت نظامی برمه با آونگ سان سوچی رهبر طرفدار دمکراسی اشاره نمی کند.

بلوک اقتصادی جدید ده عضو آسه آن، و شریکان منطقه ای چین، ژاپن، کره جنوبی، هند ، استرالیا و زلاند نو را در بر خواهد گرفت.

آسه آن از برونئی، برمه، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام تشکیل می شود.


ارتش پاکستان می گوید شهر زادگاه رهبر طالبان را تصرف کرده است

مقامات پاکستانی می گویند ارتش زادگاه حکیم اله محسود، رهبر طالبان را تسخیر کرده است.

به گفته منابع امنیتی، سربازان کنترل شهر کوتکای را روز شنبه در پی روزها نبرد سنگین بدست گرفتند.

این عملیات بخشی از هجوم جاری ارتش علیه شورشیان طالبان در وزیرستان جنوبی بود.

روز شنبه همچنین در شمال غربی پاکستان، در حمله موشکی مظنون آمریکا دست کم چهارده نفر در منطقه قبیله ای باجور کشته شدند.

یک مقام دولت گفت هدف حمله خانه ای بود که گفته می شود یک فرمانده ارشد طالبان از آن استفاده می کرد. او از حمله گریخت.

ارتش پاکستان می گوید در حملاتی که از شنبه گذشته آغاز شد، یکصد و شصت و سه ستیزه گر کشته شده اند، ارتش نیز بیست و سه سرباز را از دست داده است.

تعداد تلفات نمی تواند مستقلا تایید شود ، زیرا منطقه به روی خارجیان بسته است و رفتن به آنجا حتی برای خبرنگاران محلی خطرناک است.


طالبان دور دوم رای گیری در افغانستان را محکوم کرد

شورشیان طالبان به مردم افغانستان علیه شرکت در دوم رای گیری در روز هفت نوامبر هشدار داده اند و می گویند علیه کسانی که این هشدار را نادیده بگیرند دست به خشونت خواهند زد.

طالبان روز شنبه در بیانیه ای انتخابات را به عنوان یک " روند آمریکایی" محکوم کردند و قول دادند آنرا متوقف کنند. طالبان می گویند ستیزه گران در روز رای گیری جاده های اصلی را خواهند بست و هشدار می دهند رای دهندگان خودشان مسئول خطرات خواهند بود.

طالبان درجریان انتخابات بیست اوت نیز هشدار مشابهی صادر کردند. گزارش رسید که تعدادی حمله، از جمله قطع انگشتان جوهری شده رای دهندگان، و شلیک راکت روی داد.

کمپین برای دور دوم رای گیری بین حامد کرزی ریس جمهوری و عبداله عبداله روز شنبه آغاز شد.

تحقیقاتی که با پشتیبانی سازمان ملل متحد در مورد تقلب صورت گرفت، نزدیک به یک سوم آرای کرزی را بی اعتبار ساخت و تعداد آنها را از پنجاه درصدی که او برای پرهیز از دور دوم لازم داشت پایین تر برد.

روز جمعه، ریچارد هالبروک فرستاده مخصوص دولت اوباما به افغانستان و پاکستان ابراز امیدواری کرد میزان تقلب در دور دوم رای گیری کمتر باشد.

در این میان، در ادامه خشونت ها، ناتو می گوید روز جمعه دو سرباز آمریکایی در انفجار یک بمب کنارجاده ای در جنوب افغانستان کشته شدند. یک سرباز دیگر ناتو در همان منطقه در جریان تیراندازی کشته شد.


چهار گوشه جهان: اظهارات بايدن در مورد نگرانی از حمايت آمريکا از دموکراسی در ايران و خبرهای ديگر

بايدن: در جريان مذاکره در مورد برنامه هسته ای ايران حتی فکر قربانی کردن آرمان های دمکراتيک از ذهن آمريکا عبور نکرده است

جو بايدن معاون رياست جمهوری آمريکا روز جمعه در کنفرانس خبری مشترکی با رئيس جمهوری چک، در پراگ در پاسخ به سؤالی در مورد نگرانی از وضعيت دمکراسی در ايران و مذاکرات هسته ای جاری با جمهوری اسلامی گفت: آمريکا هيچگاه نگرانی های راجع به وضعيت دمکراسی و اوضاع حقوق بشر را ناديده نخواهد گرفت. آقای بايدن گفت ما هيچگاه نيروهای دمکراتيک را نخواهيم فروخت زيرا در نهايت چنين اقدامی به نفع ما نخواهد بود و به اهداف بلند مدتمان ضربه وارد خواهد کرد. معاون رياست جمهوری آمريکا افزود در جريان مذاکره در مورد برنامه هسته ای ايران با متحدان اروپايی، روسيه و چين حتی فکر قربانی کردن آرمان های دمکراتيک از ذهن آمريکا عبور نکرده است. جو بايدن همچنين تأکيد کرد: ما معتقديم مردم ايران اکنون دوران دشواری را با دولت خود سپری می کنند. معاون رياست جمهوری امريکا ضمن اشاره به ضرورت برگزاری انتخابات در يک دمکراسی افزود: با اين حال تنها برگزاری انتخابات کافی نيست. آقای بايدن در اين رابطه تأکيد کرد : ايالات متحده نمی تواند پی آمدهای دمکراتيک را تضمين کند.


وال استريت جورنال: چانه زنی بر سر اورانيوم

اين عنوان گزارش روزنامه وال استريت جورنال چاپ آمريکاست که می نويسد: نگاه مثبت ايران به توافق هسته ای، يک پيروزی برای ديپلماسی دمکراتهای آمريکا بشمار می آيد؛ اما تعلل ايران، اين موفقيت را کمرنگ کرده است. وال استريت جورنال می افزايد: رهبران ايران بخوبی آگاهند راهکارهای ديپلماتيک اساس سياست جهانی اوباما را تشکيل می دهد از اين رو، آنان در پی چانه زنی برای امتيازگيری هستند. اما کناره گيری ايران از پيمان، سياستهای اوباما را با خطر شکست روبرو خواهد کرد.

ليندا ديويس: زندگی در ايران، زيستن ميان بهشت و دوزخ است

روزنامه گاردين چاپ لندن با عنوان «من گروگان بودم» به نقل خاطرات خانم ليندا ديويس جهانگرد انگليسی می پردازد که با يک قايق نادانسته از دبی به جزيره ابوموسی رسيده بود. ليندا ديويس می گويد: کتابِ راهنمای ما ابوموسی را منطقه ای نظامی اعلام کرده بود اما آنجا به واقع بهشت قايقرانان است. ليندا در پايان می افزايد: از دوران انتقال از ابوموسی به بندرعباس و سپس به تهران، آموختم که زندگی در ايران، زيستن ميان بهشت و دوزخ است.



زوددويچه سايتونگ: ايران و اسرائيل گفتگو کردند

روزنامه آلمانی «زوددويچه سايتونگ» می نويسد: پس از سی سال مقامات ايرانی و اسراييلی بر سر «خاورميانه ای عاری از سلاح هسته ای» به گفتگو پرداختند. اين روزنامه به نقل از مقامات اسراييلی و روزنامه اسراييلی هارتص می افزايد: نمايندگان ايران و اسراييل به واسطه فرستادگان ژاپن و اتريش بعنوان نمايندگان آژانس، در قاهره، ديدار و گفتگو کردند. هرچند ايران اين ادعا را رد کرده است. در همين حال چند سکوی دفاع موشکی ساخت آمريکا روز جمعه به شمال اسرائيل ارسال شد. اين سکوها قرار است در يک رزمايش مشترک آمريکا و اسرائيل مورد استفاده قرارگيرند که بخشی از تلاش برای آماده شدن در مقابل درگيری احتمالی با ايران توصيف شده است. حدود هزار پرسنل آمريکايی در اين رزمايش سه هفته ای شرکت خواهند داشت. مقام ها می گويند اين رزمايش به وقايع جاری جهان ارتباطی ندارد، اما يک فرمانده اسرائيلی روز پنجشنبه در گفتگو با راديو اسرائيل هدف رزمايش را آمادگی برای مقابله احتمالی با يک ايران هسته ای خواند. در همين حال سر گئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه روز جمعه اعلام کرد که کشورش با پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی برای کاهش ذخيره اورانيوم ايران موافقت کرده است.



رئيس جمهوری آمريکا خواهان پايان يافتن بن بست سياسی در لبنان شد

باراک اوباما روز جمعه در ٢٦ اُمين سالگرد بمبگذاری در پايگاه تفنگداران دريايی آمريکا در بيروت گفت اميدوار است دولت جديد لبنان هرچه سريعتر تشکيل شود. آقای اوباما در بيانيه ی خود ياد ٢٤١ پرسنل آمريکايی را که در حمله تروريستی سال ١٩٨٣ کشته شدند، گرامی داشت. رئيس جمهوری آمريکا در بخش ديگری از سخنان خود گفت اميدواراست هرچه سريعتر با دولت لبنانی که به گفته او برای امنيت و کاميابی در منطقه تلاش می کند، همکاری کند.


فرمان محمود عباس برای برگزاری انتخابات رياست جمهوری و پارلمانی در ٢٤ ژانويه

رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی روز جمعه با امضاء يک فرمان خواستار انجام انتخابات رياست جمهوری و پارلمانی در ٢٤ اُم ماه ژانويه آينده شد. به گفته تحليلگران اين اقدام به احتمال زياد به شکاف موجود ميان دو جناح فلسطينی فتح و حماس دامن خواهد زد. سخنگوی فتح می گويد حکم مذکور شامل کرانه باختری رود اردن، اورشليم شرقی و نوار غزه می شود. وی در تشريح اين اقدام می افزايد، انتخابات در فضايی آزاد و با نظارت جامعه جهانی، کشورهای عربی و اسلامی و نيز سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد. اما نحوه رأی گيری در ناحيه عمدتاً يهودی نشين اورشليم شرقی و نوار غزه که در کنترل جناح حماس قرار دارد، هنوز مشخص نشده است. حماس ضمن محکوم ساختن اين تصميم اعلام کرده است اجازه برپايی انتخابات در نوار غزه را نمی دهد. سخنگوی حماس می گويد، چنين تصميم يک جانبه ای از طرف محمود عباس مغاير با تلاشهايی است که در جهت برقراری آتش ملی صورت می گيرد.


هيلاری کلينتون در چند روز آينده به پاکستان سفر خواهد کرد

وزارت امور خارجه ايالات متحده روز جمعه با اعلام خبر سفر خانم کلينتون تأکيد کرد به دليل نگرانی های امنيتی، زمان دقيق اين سفر اعلام نمی شود. قرار است وزير امور خارجه آمريکا در اين سفر با رهبران پاکستان، مخالفان دولت، اعضاء جامعه مدنی و سرمايه گذاران اين کشور ملاقات کند. سفر هيلاری کلينتون به پاکستان يک روز پس از آن اعلام می شود که سنای آمريکا يک لايحه بودجه دفاعی آمريکا را که شامل کمک مالی به پاکستان می شود به تصويب رساند. در اين لايحه محدوديت هايی برای رهبران پاکستانی قائل شده که ممکن است با اعتراض آنها همراه باشد. در همين حال هزاران نفر روز جمعه در لاهورِ پاکستان، در اقدامی نمايشی لايحه ای را که بر اساس آن آمريکا ميلياردها دلار به پاکستان کمک مالی ارائه می دهد به رأی گذاشتند. حزب جماعت اسلامی پاکستان اميدوار بود در اين اقدام نمايشی، حاميان اين جنبش اسلامگرا با حضور پررنگ خود مخالفت خود را با اين لايحه و آمريکا ابراز دارند. درحالی که اين رأی گيری از ارزش قانونی برخوردار نيست، جماعت اسلامی، جعبه های رأی گيری را در ده ها مکان عمومی: بازارها، کافی شاپ ها و رستوران های شهر لاهور قرار داده بود. در راهپيمايی که پس از اين رأی گيری نمايشی برپا شد، تظاهرکنندگان پلاکاردهای ضد آمريکايی در دست گرفته و پرچم آمريکا را به آتش کشيدند. رهبر جماعت اسلامی در لاهور در مراسم روز جمعه از آمريکا خواست در امور داخلی پاکستان دخالت نکند.




وقايع روز: جزئيات حمله به مهدی کروبی و چند خبر ديگر

جزئيات حمله به مهدی کروبی در نمايشگاه مطبوعات

مهدی کروبی در نمايشگاه مطبوعات در مصلی تهران از سوی حاميان دولت مورد ضرب وشتم قرار گرفته است. کروبی که با اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوری و افشا شکنجه بازداشت شدگان با حمايت افکارعمومی مواجه شده با حضور در اين نمايشگاه قصد داشت از غرفه های مطبوعات بازديد کند اما با واکنش خشونت بار جمعی از مخالفان روبرو شد. هر چند محافظانش از او مراقبت کردند تا صدمه نبيند ولی پرتاب لنگه کفش و افتادن عمامه از سرش باعث يک جراحت سطحی شد. کروبی در مراسم روز قدس نيزمورد هجوم قرار گرفته بود. هر چند حمله به مخالفان در جمهوری اسلامی، مردمی خوانده می شود اما آنان که مورد حمله قرار گرفته اند، معتقدند اين حملات از مراکزی سازماندهی می شوند. از جمله هنگامی که در سال ٧٧ و در اثناء نماز جمعه تهران عبداله نوری و عطااله مهاجرانی از اعضای کابينه محمد خاتمی مورد حمله قرار گرفتند گروهی از مخالفان نه تنها از خود سلب مسؤليت نکردند بلکه اقدام مهاجمان را تأييد هم کردند. در آن روزها کسی به اين اتهام دستگير نشد تا روند اعتراض به شخصيت های سياسی با خشونت ادامه نيابد، به همين دليل وقتی مهدی کروبی ديروز در نمايشگاه مطبوعات مورد حمله قرار گرفت رسانه های حامی دولت اين واقعه را اعتراض مردمی ناميدند که از رفتار وی شکايت دارند. او که در حلقه حاميان و محافظانش بود، موفق شد که از اين حادثه جان سالم به در برد.خبرگزاری فارس از رسانه های حامی دولت با سرعت اين خبررا به صورت تصويری هم منعکس کرد و در ميان تصاوير ارسالی در لحظه اصابت کفش به کروبی درنگ بيشتری کرد تا بينندگان فرصت داشته باشند اين صحنه را ببينند. اين در حالی است که نيروی انتظامی تهران گزارش داده است که در نارامی های نمايشگاه تير هوايی شليک شده و اوضاع پس از ان آرام شده است. ظاهراً محافظان آقای کروبی برای پراکندن مهاجمان ناچار شده اند تيرهوايی شليک کنند. اما اخبار در مورد اين روحانی به اين در گيری خلاصه نمی شود زيرا سازمان عفو بين الملل در بيانيه ای نسبت به پيامدهای بازداشت احتمالی هشدار داده است. در بيانيه عفو بين الملل تأکيد شده است در صورتی که کروبی بازداشت شود بايد يک زندانی سياسی تلقی شود زيرا جرم وی ارتباط مستقيمی با گزارش هايش در مورد نقض حقوق بشر در حوادث پس از انتخابات ايران دارد. بيانيه سازمان عفو بين الملل با اشاره به سرکوب گسترده معترضان به اعلام نتايج انتخابات، نقش آقای کروبی را درافشا اين حوادث، ستوده است. سازمان عفو بين الملل همچنين از مسؤلان جمهوری اسلامی خواسته است نسبت به مراقبت از قربانيان و بازماندگان حوادث خشونت بار با احساس مسؤليت برخورد کنند. در همين حال يکی از مشاوران محمود احمدی نژاد بار ديگر خواستار برخورد قانونی با کروبی شد.وی به خبرگزاری فارس گفت دستگاههای امنيتی بايد اين افراد را از صحنه سياسی کشور حذف کنند و قوه قضاييه هم اقدام لازم را انجام دهد.


اظهارات محمد جواد لاريجانی در مورد موسوی در ارتباط با جانباختگان دهه ١٣٦٠

محمد جواد لاريجانی در مناظره مطبوعاتی در نمايشگاه مطبوعات به انتقاد از موسوی و جناح اصلاح طلب پرداخته و گفته است من قبول دارم کشته شدن عده ای در زندان بد است و بايد پيگيری شود اما بايد بپرسيم که در دوران نخست وزيری آقای موسوی که بسياری در زندان کشته شدند، چرا ايشان حتی يک جيغ بنفش نکشيد. آقای لاريجانی تأکيد کرده است که اصولاً اصلاح طلبان تجربه دموکراسی ندارند . مصطفی کواکبيان دبير کل حزب مردمسالاری در پاسخ وی گفت «البته آقای لاريجانی نمی توانند بگويند که دموکراسی هم بخشی از تحصيلات دانشگاهی ايشان بوده که ديگران ندارند واين که اگر آقای موسوی آن روز اعتراض نکرده، امروز هم بايد سکوت کند، دليل موجی نيست.» هنوز کسی از آنچه بر زندانيان سياسی دهه ٦٠ که از سوی جمهوری اسلامی ايران گروهکی ناميده می شدند تا از حقوق شناخته شده زندانيان سياسی بی بهره باشند ، اطلاع موثقی در دست ندارد. مهمترين منبع قابل اعتماد در اين مورد خاطرات آقای منتظری است که دراثر مخالفت با اين اقدامات خشونت بار پست رهبری جمهوری اسلامی پس از آقای خمينی را از دست داد و چند سال در خانه اش زندانی شد. گفته می شود در تابستان ٦٧ پس از حمله سازمان مجاهدين خلق به ايران که باحمايت عراق صورت گرفت و نتيجه ای هم در برنداشت آقای خمينی دستور قتل عام زندانيان سياسی را که بر چند هزار تن بالغ می شد، صادر کرد و اين عده در کمتر از ٢ ماه در زندانهای ايران اعدام شدند. اين پرونده همواره برای همه جناح های سياسی جمهوری اسلامی يک خط قرمز و پرونده ای بوده که نبايد گشوده شود. حتی در دوران خاتمی که پرونده وزارت اطلاعات در قتل های دگر انديشان و روشنفکران افشا شد از اين پرونده رونمايی نشد. اما اکنون به نظر ميرسد که جناح حامی دولت برای حمله به موسوی و به منظور بيرون کشاندن او از سنگری به نام ميراث آقای خمينی قصد دارد اين پرونده را بگشايد و محمد جواد لاريجانی می خواهد که مرد اول باشد. او می گويد آقای موسوی تجربه دمکراسی ندارد و اگر به اعتراف و زندان اعتراض می کند بيشتر يک «پز» است تا آزديخواهی چرا که اگر آزدايخواه بود بايد به کشته شدن زندانيان در زمان نخست وزيری خود اعتراض می کرد و مثلاً يک جيغ بنفش می کشيد. مهندس موسوی و بسياری از دولتمردان کهنسال کنونی جمهوری اسلامی می توانند در دايره مورد نقد محمد جواد لاريجانی قرار گيرند. از جمله رهبر کنونی جمهوری اسلامی که رييس جمهوری بود. به همين دليل برخی معتقدند که اين قبيل اظهارات نه به منظور دفاع از اين جان باختگان بلکه با اهداف سياسی عنوان می شوند.


کاظم صديقی: لازم است انقلابی مانند انقلاب اول در دانشگاه های ايران صورت بگيرد

کاظم صديقی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه های اين هفته در دانشگاه تهران گفت لازم است انقلابی مانند انقلاب اول در دانشگاه های ايران صورت بگيرد. اشاره آقای صديقی به انقلاب اول، تعطيلی دانشگاه ها در سال ١٣٥٩ است که به گفته مقامات جمهوری اسلامی به منظور پاکسازی دانشگاه ها صورت گرفت. کاظم صديقی گفت برخی استادان رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها، رنگ غرب گرفته اند. امام جمعه موقت تهران افزود گاهی انسان در اين فتنه ها آنقدر که از اشرار ترس دارد از اين کتب هم بايد بترسد.


نامه فاطمه معتمد آريا، جعفر پناهی و مجتبی مير طهماسب

سه سينماگر ايرانی که اخيرا ممنوع الخروج شده اند، با انتشار نامه ای نسبت به اين اقدام مقامات واکنش نشان دادند. فاطمه معتمد آريا، جعفر پناهی و مجتبی مير طهماسب در نامه ای که روز جمعه انتشار يافت گفته اند ما همواره به فرهنگ کشورمان باليده ايم و آن را در معرض تماشای مردم جهان قرار داده ايم ولی اکنون حق عبور از مرزها را از ما گرفته اند. سه سينماگر معترض در بخش ديگری از نامه خود تأکيد کرده اند می توانستند پاسپورت کشور ديگری را داشته باشند اما خودشان خواسته اند همواره ايرانی باقی بمانند.


تعدادی از کسانی که پنجشنبه شب در مراسم دعای کميل دستگير شده بودند آزاد شدند

خبرگزاری های ايران می گويند تعدادی از کسانی که پنجشنبه شب در مراسم دعای کميل دستگير شده بودند آزاد شده و تعدادی ديگر به زندان اوين انتقال يافته اند. براساس آخرين اخبار دريافتی وبسايتِ نوروز، چهار نفر از زنان به نام های سعيده کردی نژاد، محبوبه حقيقی، مريم طباطبايی و مينويی همراه با شماری ديگر به زندان اوين منتقل شدند. فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاج زاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت که در زندان به سر می برد، گفت مأمورانی که برای بازداشت افراد به مراسم دعای کميل رفته بودند، گفته اند که اين جلسه دعای کميل نبوده بلکه جلسه ای برای برنامه ريزی توطئه در سيزده آبان بوده است. در همين حال آيت الله حسينعلی منتظری و آيت الله يوسف صانعی، از بازداشت های صورت گرفته در مراسم دعای کميل به شدت انتقاد کردند و آيت الله صانعی آن را نشانه ضعف حکومت دانست.




گزارش سیاسی: تلویزیون ایران می گويد تهران در پاسخ پیشنهاد اتمی خود تأخیر خواهد کرد

به نظر می رسد يک موافقت نامه کليدی ميان ايران و قدرت های غربی پيرامون برنامه اتمی تهران در آستانه دستيابی است.

انتظار می رود ايران پيشنهاد قدرت های بزرگ جهان، از جمله ايالات متحده، برای ارسال اورانيوم با غنای پايين به روسيه و فرانسه و دريافت اورانيوم با غنای بالا را رد کند.

ايران هنوز پاسخ رسمی خود را به گروه مذاکره کننده، ارايه نکرده است اما تلويزيون پرس تی وی ايران گزارش داده است:« تهران از طرفين مذاکرات اتمی انتظار دارد به پيشنهاد اتمی ايران برای تامين سوخت هسته ای پاسخ مثبت دهند.»

بر اساس اين موافقت نامه، ايران سوخت مورد نياز برای راکتور تحقيقاتی خود را دريافت خواهد کرد اما برای ساختن بمب، اورانيوم نخواهد داشت.

اين موافقت نامه در پی مذاکرات بين نمايندگان سازمان ملل، ايران، فرانسه، روسيه و ايالات متحده متحقق شد.

تهران نسبت به خريد سوخت اتمی برای راکتور خود که ايزوتوپ های پزشکی می سازد، ابراز تمايل کرده است.

گزارش ها مبنی بر تصميم تهران در رد طرح پيشنهادی سازمان ملل برای انتقال اورانيوم غنی شده خود به خارج از کشور با هشدار ايران (که در تلويزيون پرس تی وی پخش شد) همراه شده است. تهران ادعا کرده است اگر که نتواند اورانيوم مورد نياز راکتورهای خود را از خارج از کشور تأمين نمايد، اورانيوم خود را تا سطح ٢٠ درصد غنی خواهد کرد.

تلويزيون دولتی ايران نيز به نقل از يک ديپلمات اين کشور که از افشای نام خود خودداری کرده، گفته است اقدامات دلگرم کننده و اعتمادسازی از جانب قدرت های جهان اتخاذ شده است.

وی افزوده است قدرت های غربی بايد از تکرار خطاهای گذشته خود در نقض موافقت نامه ها خودداری کنند و در صدد جلب اعتماد ملت ايران برآيند.

جمعه ٢٣ اکتبر مؤعد نهايی ايالات متحده، فرانسه و روسيه به تهران بود تا به پيشنهاد آنها برای غنی سازی اورانيوم ايران پاسخ مثبت دهد.

اين موافقت نامه پس از سه روز مذاکره در وين، روز چهارشنبه ٢١ اکتبر به تهران ارايه شده بود.

اين مذاکرات پس از ديدار اوايل ماه اکتبر در وين که در واقع بلند پايه ترين تماس دوجانبه بين نمايندگان ايالات متحده و ايران طی سال های اخير بود، برگزار شد.

محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی پس از پايان مذاکرات وين ابراز اميدواری کرد ايران به همراه فرانسه، ايالات متحده و روسيه تا روز جمعه موافقت نهايی خود را با اين طرح اعلام کند.

تهران تا کنون اورانيوم توليد داخل کشور را با غلظت ٥/٣ درصد در تأسيسات نطنز غنی کرده است.

در همين حال، ايرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گزارش داده است بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تأسيسات غنی سازی اورانيوم در نزديکی قم روز شنبه ٢٤ اکتبر به ايران سفر خواهند کرد.

بر اساس گزارش ايرنا، سفر بازرسان آزانس دو يا سه روز به طول خواهد انجاميد.

ايالات متحده و ديگر کشورهای غربی نگران ساخت سلاح های اتمی توسط ايران هستند اما تهران ادعا می کند برنامه اتمی اين کشور تنها اهداف صلح آميز را دنبال می کند.



گزارش اجتماعي: بحث پيرامون آزادی بيان همزمان با شرکت سياستمدار بريتانيايی در برنامه تلويزيونی

شرکت يک سياستمدار راست افراطی در برنامه سياسی تلويزيون بی بی سی جنجال های بسياری آفريده است.

معترضان ضد فاشيست همزمان با شرکت نيک گريفين، رهبر حزب ملی بريتانيا در اين برنامه تلويزيونی به درب ورودی ساختمان تلويزيون بی بی سی يورش بردند.

تصميم تلويزيون دولتی بی بی سی برای دعوت از نيک گريفين، رهبر حزب ملی بريتانيا از ابتدا جنجال برانگيز بود.

گريفين و حزب او ديدگاه های افراطی پيرامون مسائل نژادی و مهاجرت دارند.

مرامنامه اين حزب عضويت افراد غير سفيد پوست را منع کرده است.

بيشتر جنجال ها پيرامون تصميم بی بی سی برای دعوت از گريفين بود. شهردار پيشين لندن، پيش از پخش اين برنامه به راديو بی بی سی گفت تصميم مديران تلويزيون در دعوت از اين فرد اشتباه بوده است.

وی سياست های بی بی سی در انتخاب و پخش گزارش هايی چون اعتراض های عمومی نسبت به کنفرانس تغييرات جوّی و يا مسائل مربوط به قربانيان جنگ غزه را مغرضانه ناميد.

مارک بايفورد، معاون مدير کل بی بی سی از تصميم اين شبکه در دعوت از گريفين دفاع کرد و گفت :« مسئوليت بی بی سی حفظ سياست بی طرفی ست و در تداوم چنين سياستی حزب ملی بريتانيا نيز بايد حضور فعال داشته باشد چرا که اين حزب در انتخابات پارلمانی اروپا حدود يک ميليون رأی آورد و حمايت مشابهی که حزب سبز از جانب بی بی سی دريافت کرد و به اين برنامه سياسی دعوت شد بايد شامل رهبر حزب ملی نيز بشود.»

گيدون راچمن، تحليلگر ارشد روزنامه «فايننشال تايمز» لندن می گويد:« تصميم بی بی سی برای دعوت از گريفين عاقلانه به نظر می رسد و در واقع توجه به اصول آزادی بيان است. به هر حال دفاع از حقوق افرادی که با آنها موافقيم بسيار ساده تر از دفاع از حقوق مردمی ست که با آنها اختلاف نظر داريم. ايده دموکراسی از همين امر نشأت می گيرد.»

همزمان با ورود نيک گريفين به استوديوی بی بی سی، معترضان در تلاش برای ورود به ساختمان بودند و برخی معترضان ضد فاشيست نيز با زور از حفاظ های امنيتی عبور کرده بودند.

در طی برنامه نيز ديدگاه های گريفين در مورد مهاجرت به چالش کشيده شد.

انتقاد جدی که متوجه گريفين و حزب ملی بريتانيا می شود ديدگاه های متعصبانه عليه جمعيت غير سفيد پوست است. گريفين در اين برنامه تلويزيونی تلاش کرد تا از چنين انتقادهايی فاصله بگيرد.

جان واکر، سخنگوی اين حزب از نحوه برگزاری اين برنامه تلويزيونی ابراز ناخشنودی کرد و پرسش های مطرح شده را حساسيت بيش از حد نسبت به شخصيت گريفين قلمداد کرد.

کلوين مک کنزی، سردبير و تحليلگر پيشين يک نشريه می گويد بی بی سی چاره ای نداشت جز اينکه برنامه را بر گريفين متمرکز کند چرا که وی بايد در اولين حضور خود در اين برنامه به دليل سياست ها و ديدگاه های افراطی خود به چالش کشيده می شد.

رهبر حزب ملی بريتانيا پرونده شکايتی عليه اين برنامه بی بی سی تشکيل داده است. وی بی بی سی را به اتخاذ سياست مغرضانه و به دور از بی طرفی متهم کرده است.



طرفداران و مخالفان رییس جمهوری ایران در تهران درگیر شدند

طرفداران مهدی کروبی و طرفداران دولت در نمایشگاه کتاب در تهران درگیر شده اند.
گزارش های خبرگزاری های غربی به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - حاکی است حامیان کروبی امروز جمعه هنگامی که او وارد نمایشگاه شد سردادن شعارهایی را بسود اوی آغاز کردند. دیگران سپس بنفع محمود احمدی نژاد رییس جمهور شعار دادند.
برخی از شاهدان می گویند طرفداران دولت سعی کردند به کروبی قبل از این که پلیس او را در خارج شدن از محل نمایشگاه همراهی کند حمله کنند، و او بدون عمامه دیده شد.
از زمانی که احمدی نژاد در انتخاباتی که بگفته مخالفان با تقلب همراه بود برنده اعلام شد، تهران متشنج بوده است.
پیشتر در اوایل ماه، مقامات قضایی جمهوری اسلامی تحقیقاتی را در مورد کروبی آغاز کردند. او به وارد آورن اتهامات نادرست تجاوز به برخی از معترضین در زندان متهم است.


کروبی يک تنه رهبران ايران را به چالش گرفته است

نيويورک تايمز زيرعنوان "آخوندی که يک تنه و با صدائی بلند رهبران ايران را به مبارزه می طلبد" با اين يادآوری که مهدی کروبی درماههای اخير نه تنها شاهد دستگيری دستيارانش، هجوم به دفاترکارش، و توقيف روزنامه اش بوده، بلکه خود نيز به توقيف شدن، و غير مستقيم، به مجازات مرگ تهديد شده است، می نويسد آقای کروبی که درجريان انتخابات ماه ژوئن تحت الشعاع ميرحسين موسوی و در مکان دوم جا داشت، درماههای اخيربه عنوان آخرين و بی محابا ترين مخالفان کادر رهبری کشورظاهر شده است.

نيويورک تايمزمی نويسد مقامات دولتی اتهاماتی را که وی درمورد فساد، تقلب درانتخابات، و شکنجه دادن و تجاوز به معترضين مطرح ساخته است به عنوان جعليات رد کرده اند. اين محرم آيت الله روح الله خامنه ای، و سياستمداربا سابقه محافظه کار، اخيرا توسط دولت به تحريک ناآرامی ها و کمک به دشمنان ايران متهم شده است.

نيويورک تايمز می نويسد چهارماه پس ازاعتراض های گسترده در واکنش به دعاوی حاکی از پيروزی انتخاباتی مشکوک محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری، فعاليت های اپوزيسيون، تا حدودی زياد، در نتيجه فشارهای شديد دولت، بازداشت ها، توقيف های طولانی، محکوميت های سنگين و سخت، سانسور، و امتناعی استراتژيک از مصالحه، راکد مانده است. با اينحال دولت برغم تمامی دست آوردهايش در حفظ حاکميت نتوانسته است آقای کروبی پابرجا درمطرح ساختن انتقادهای دردسرآور از جهات گوناگون را، ساکت و يا مرعوب کند. آقای کروبی اکنون و در شرايطی که صدای ديگر چهره های اپوزيسيون، از جمله آقای موسوی، و دو رئيس جمهوری پيشين - محمد خاتمی و علی اکبر هاشمی رفسنجانی - کمتر شنيده ميشود، در انتقاد از دولت، که به نظر او تمامی مشروعيت خود را از دست داده است،به صدائی قاطع و رسا مبدل شده است .


رییس جمهوری چک از پیمان اصلاح اتحادیه اروپا استقبال می کند

بنظر می رسد واتسلاو کلاوس رییس جمهوری چک از همیشه به امضای پیمان امضای اتحادیه اروپا نزدیکتر است.
کلاوس به پیشنهاد سوئد، رییس فعلی اتحادیه اروپا، برای غلبه بر اعتراضات او به پیمان پاسخ مثبت داده است.
دفتر رهبر جمهوری چک گفت این پیشنهاد با انتظارات او تطبیق می کند. اما جزییاتی ارائه نداد.
جمهوری چک تنها یکی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است که پیمان لیسبون را تصویب نکرده است.
کلاوس خواسته است کشور او از ماده ای که می تواند به آلمانی های اخراج شده از چک پس از جنگ جهانی دوم اجازه دهد قوانین چک را نادیده بگیرند و خواهان بازستانی اموال خود شوند، مستثنی شود.
پیمان پیش از آن که بتواند به اجرا درآید باید به تصویب تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد.

هیچ نظری موجود نیست: