هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ تیر ۱۳, شنبه

زنان برتر دنیا

معرفي 10 زن دانشمند برتر دنيا


برنامه بزرگداشت زن در علم که با حمايت سازمان يونسکو برگزار مي شود ماري کوري را به عنوان بزرگترين دانشمندان در تمامي زمانها انتخاب کرد.

ماري کوري برنده جايزه نوبل فيزيک اتمي به عنوان بزرگترين دانشمند زمان انتخاب شد. محقق لهستاني الاصل که موفق به کشف پرتو درماني به منظور درمان سرطان شده بود با دريافت 25 درصد از آرا از رقيب انگليسي خود روزالاين فرانکلين بيوفيزيکدان که در کشف دي ان اي نقشي بسيار اساسي به عهده داشت پيشي گرفته و به عنوان برترين دانشمند در تمام جهان انتخاب شد.

به گفته راجر هايفيلد سردبير نشريه نيوساينتيست که اين رتبه بندي توسط وي انجام گرفته است، اين راي گيري بر مبني تاکيد بر نياز به بزرگداشت و توجه به دانشمندان زني است که بنيانگذاران علوم مدرن به شمار مي روند. هايفيلد معتقد است در انگلستان به زنان در زمينه علم توجه چنداني نمي شود به صورتيکه تنها کمتر از 30 درصد از جايگاه هاي تحقيقاتي در دانشگاه ها به زنان تعلق دارد در بخش اشتغال به مشاغل علمي نيز زنان تنها 18.5 درصد از نيروهاي کاري علمي را تشکيل مي دهند.

در ادامه اين رتبه بندي هيپاتيا از اسکندريه نخستين زن رياضيدان برجسته جهان در رتبه سوم، ديم برنل در رتبه چهارم و دکتر جين گودآل مشهورترين ديرينه شناس جهان در رتبه پنجم قرار گرفتند.

آدا ، کنتس لاولس و نويسنده اولين برنامه رايانه اي جهان رتبه پنجم و ليز ميتنر مکتشف شکاف هسته اي در رتبه ششم قرار گرفتند. در ادامه اين رتبه بندي بنيانگذار تکنيک پرتو ايکس، دوروتي هادکين، سوفي ژرمين يکي از بزرگترين رياضيدانان جهان، و ريچل کارسون بنيانگذار جنبش جهاني محيط زيست در رتبه هاي هفتم تا نهم قرار گرفتند.

رتبه دهم اين راي گيري نيز در نهايت به عصب شناس ايتاليايي ريتا روي مونتاکليني ، مسن ترين برنده جايزه نوبل که هنوز در قيد حيات است، اختصاص يافت.

هدف اصلي برگزاري اين مراسم که قسمتي از برنامه زنان در علم سازمان يونسکو و شرکت لورآل به شمار مي رود، بزرگداشت زناني بوده است که در تحقيقات بزرگ علمي نقش داشته اند.

برنامه زنان در علم به منظور تاکيد بر اهميت حضور زنان در جهان علم و تشويق و حمايت از زنان براي حضور بيشتر در برنامه هاي علمي و تحقيقات حياتي پايه گذاري شده است.

هیچ نظری موجود نیست: