هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ مرداد ۷, چهارشنبه

اختلاف دیدگاه روسها با ایران از زاویه ای دیگر

كارشناس پرواز با بيان اينكه جان مردم را نبايد با تحريم‌ در خريد هواپيما و تامين قطعات يدكي آن در نظر گرفت، گفت: متاسفانه در داخل كشور از بحث تحريم و شرايط آن سوء استفاده مي‌شود اما نظارت سازمان هواپيمايي كشوري بر ايرلاين‌ها نبايد به عنوان قرار داشتن در تحريم‌ درنظر گرفته شود بلكه بايد نقش نظارتي به دقت و شدت اعمال گردد.

يك كارشناس استاندارد پرواز در گفت‌وگوبا (ايسنا)، اظهار كرد: نظارت سازمان هواپيمايي كشوري بر امور شركت‌هاي هواپيمايي و ايمني پروازها آنها مناسب نيست و عدم نظارت كافي سازمان هواپيمايي بر ايرلاين‌ها باعث ضعف ايمني شده است.

وي افزود: نبايد ايمني در پروازها فداي تحريم شود و در صورتيكه شركت‌هاي هواپيمايي تخلف دارند بايد ماموران سازمان هواپيمايي كشوري حتي اگر به ضررشان باشد با آنها برخورد كنند چراكه با جان انسان‌ها در ارتباط است.

وي با ابراز تاسف از اينكه نظارت بر ايرلاين‌ها بسيار ضعيف است، گفت: برخورد با ايرلاين‌ها و فعاليت آنها براساس روابط صورت مي‌گيرد؛ نه ضوابط و قوانين.

اين كارشناس پرواز معتقد است: اين موضوع بيشتر در مسائلي همچون مجوز پرواز به خلبانان محرز است به طوريكه بسياري از خلباناني مدرك و مجوز پرواز از داخل و خارج از كشور دارند اجازه پرواز داده نمي‌شود. متاسفانه بارها اين مسائل و موضوعات به صورت مكتوب به سازمان هواپيمايي كشوري اعلام شده اما هيچ نتيجه و رسيدگي حاصل نشده است.

روس‌ها از هواپيماهاي آمريكايي و فرانسوي استفاده مي‌كنند

اين خلبان اظهار كرد: عليرغم اينكه تحريم در سيستم حمل و نقل هوايي مسافري كشوري وجود دارد اما هواپيماهاي غربي هم براي كشور مقرون به صرفه‌تر است و هم سيستم فني كشور با اين نوع هواپيماها طراحي و هماهنگ شده است.

اين كارشناس پرواز تصريح كرد: كشورهاي روسي تمايلي به استفاده از هواپيماهاي توپولوف و ايلوشين ندارند و از هواپيماهاي آمريكايي و فرانسوي(اغلب انواع مختلف بوئينگ) در ناوگان خود استفاده مي‌كنند.

ايلوشين در دنيا براي ترابري استفاده مي‌شود

اين خلبان اظهار كرد: هواپيماهاي توپولوف و ايلوشين در روسيه سابق به دو منظور باربري و مسافري مورد استفاده قرار مي‌گرفت كه هم‌اكنون در ايران هر دونوع اين هواپيما براي مسافربري استفاده مي‌شود؛ به ويژه هواپيماي ايلوشين كه در همه جاي دنيا براي ترابري استفاده مي‌شود.

وي افزود: حداقل در شرايط فعلي كه تحريم بر كشور سايه انداخته و مشكلاتي در خريد هواپيماهاي غربي وجود دارد مي‌توان به جاي خريد هواپيماهاي دست دوم شرقي، هواپيماي فوكر كه محصول مشترك كشورهاي اروپايي است( موتور آن متعلق به شركت فالكن هلندي، بدنه آن فرانسوي و ...) كه براي مسيرهاي كم مسافر و مناطق سرد سير بسيار مقرون به صرفه بوده و از نظر ايمني بسيار بهتر از هواپيماهاي روسي است، مورد استفاده قرار گيرد.

استفاده بيش از حد از كادر پروازي بازدهي مطلوب را سلب كرده است

اين كارشناس پرواز درباره ادغام ايرلاين‌هاي كوچك به‌منظور قوي‌تر شدن در خريد هواپيماهاي بهتري و مديريت كاراتر، گفت: نمي‌توان گفت با ادغام ايرلاين‌هاي ايمني در حمل و نقل هوايي وضعيت بهتري پيدا مي‌كند.

وي با بيان اينكه مدت‌هاست رسيدگي به وضعيت كادر پروازي به ويژه خلبانان و افزايش سيستم ايمني از سوي كارشناسان تاكيد مي‌شود، ادامه داد: خستگي مفرط در كادر پروازي شركت‌ها از عوامل مهم در بروز خطا و اشتباهات است؛ چراكه ميزان فعاليت كادر پروازي براساس قوانين تعريف شده بين‌المللي نيست و بيش از ميزان مطلوب و استاندارد از خلبانان و مهمانداران در شركت‌هاي هواپيمايي ايراني استفاده مي‌شود كه اين خود عامل خستگي و عدم بازدهي مطلوب شده است.

اين خلبان با بيان اينكه80 درصد اشكالات و خطاها به دليل عدم اجراي استانداردهاي لازم در كشور است، عنوان كرد: مهمانداران بايد طبق قوانين بين‌المللي طي يك دقيقه در زمان بروز حادثه مسافران را از هواپيما خارج كنند كه اين خستگي و عدم كارايي به دليل كاركرد زياد نيروي انساني در شركت‌هاي هواپيمايي، بازدهي مطلوب اين بخش در سلب كرده است. از طرف ديگر خلبانان بايد از نظر ذهني آمادگي داشته باشد كه بتواند بهترين تدبير، مديريت و تصميم فني را اعمال كنند اما ...

وي درباره تهيه طرح تحقيق و تفصص از صنعت هوايي كشور، گفت: اگر نتايج اين طرح پس از بررسي‌هاي كارشناسانه اعلام شود بسيار موثر خواهد بود. بايد بحث مديريت سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان يك سازمان مستقل بسيار بالاتر از شرايط فعلي ديده شود چراكه مشتريان اين صنعت مردم و مقامات كشور و مردم و مقامات ديگر كشورهاست. نقش هواپيمايي را بايد خارج از چارچوب‌هاي سياسي و تحريم‌ها در نظر گيرند اما در حال حاضر بحث تحريم دست آويز همه شركت‌هاي هواپيمايي براي فرار از مسائل شده است.

اين خلبان تاكيد كرد: بايد قوانين بين‌المللي در نظارت ايرلاين‌ها اجرا و نظارت‌ها بسيار محكم و استوار اعمال شود. كهنسال بودن هواپيماها و ناوگان هوايي، آموزش‌ها، عدم اجراي مقررات و قوانين، كافي نبودن نظارت سازمان هواپيمايي بر ايرلاين‌ در بروز مشكلات دخيل هستند.

اين كارشناس ادامه داد: ايرلاين‌ها در صورت مشكلات مالي مي‌توانند امكاناتي همچون كيترينگ (پذيرايي از مسافران) و هزينه‌هاي غيرضروري را كاهش دهند و بر ايمني بيفزايند اما ايرلاين‌ها معمولا در زمينه كيترينگ با يكديگر رقابت مي‌كنند در حاليكه بايد در زمينه افزايش ضريب ايمني رقابت داشته باشند.

وي اظهار كرد: نمي‌توان گفت ايرلاين‌ها پول كمي مي‌گيرند چراكه در پروازهاي خارجي هزينه‌ها براساس استانداردهاي خارجي دريافت مي‌شود و تنها در پروازهاي داخلي قيمت مصوب است كه قيمت كمي هم نيست؛ از طرف ديگر لازم است ارزش هر ساعت پرواز و اقتصادي بودن آن از سوي سازمان هواپيمايي بررسي شود تا مسايل اقتصادي دست و پاگير ايمني نشود و زمانيكه يك ايرلاين مي‌پذيرد با قيمت مصوب فعاليت كند مي‌تواند با اعمال مديريت‌ كارا از ضرر و زيان خود در عين رعايت ايمني جلوگيري كند و سازمان هواپيمايي نظارت دقيق بر آنها داشته باشد و در غير اين صورت از فعاليت آنها جلوگيري شود.

هیچ نظری موجود نیست: