هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ مرداد ۷, چهارشنبه

دیدار سه نفر از مراجع قم از جمله برای بحث درباره 'مسائل سیاسی روز'

این دیدار در اقامتگاه تابستانی آیت الله منتظری انجام شد

به گزارش پایگاه اینترنتی آیت الله حسینعلی منتظری، او در روزهای اخیر برای بحث درباره "مسائل فقهی و سیاسی روز" با آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله شبیری زنجانی، دیدار کرده است.

جزئیات این دیدار در دهکده خاوه، در اطراف قم که اقامتگاه تابستانی آیت الله منتظری است، فاش نشده است.

چند روز پیش حدود هفتاد چهره سیاسی و دانشگاهی از جمله میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی در نامه ای سرگشاده به مراجع تقلید شیعه، از اعمال "شکنجه های مکرر" علیه بازداشت شدگان حوادث اخیر اظهار نگرانی کرده و از آنها کمک خواستند.

آقای موسوی و برخی دیگر از مخالفان از زمان انتخابات جنجالی 22 خرداد که تظاهرات گسترده و سرکوب آن توسط نیروهای امنیتی را به دنبال داشت، در موارد متعدد از علمای مذهبی شیعه خواسته اند رفتار حکومت را محکوم کنند.

حسن شریعتمداری، پژوهشگر مسائل دینی در آلمان، در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت با توجه به سفر آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله شبیری زنجانی به اقامتگاه تابستانی آقای منتظری در خارج از قم او حدس می زند که موضوع بحث "عاجل" بوده است چرا که چنین سفرهایی معمولا برای مباحث فقهی انجام نمی شود.

او گفت: "این بحث عاجل باید نسبت به فتاوی ای و استفتاهایی باشد که آقای منتظری جواب داده و حکومت را جائر دانسته اند. با توجه به اینکه آقای شبیری زنجانی رفاقت دیرینه ای هم با رهبر انقلاب آقای خامنه ای دارد، شاید پیام هایی هست که چگونه می توان راه حلی برای برون رفت از این بحران پیدا کرد."

وی البته تاکید که اینها فقط حدسیات است اما افزود "من مطمئن هستم که خروج از این بحران با چند رایزنی ساده به هیچ وجه ممکن نیست."

آیت الله منتظری و آیت الله موسوی اردبیلی قبلا در بیانیه هایی به رفتار حکومت در برخورد با معترضان اعتراض کرده اند.

آیت الله منتظری اخیرا در پاسخ به سوالات محسن کدیور، روحانی مخالف ایرانی، گفته بود که "[اگر مسئولانی] به زور یا فریب و تقلب بر آن منصب بمانند مردم باید عدم مشروعیت و مقبولیت آنها را در نزد خود و برکناری آنان از منصب را با رعایت مراتب امر به معروف و نهی از منکر... و انتخاب مفیدترین و کم هزینه ترین راه ممکن ابراز داشته و بخواهند".

به نوشته آقای کدیور، آیت الله منتظری در بخشی از پاسخ هایش، حکومت جمهوری اسلامی ایران را تلویحا متهم کرده است که "بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و تصرف غاصبانه و تغییر در آراء مردم و کشتن و بستن و بازداشت و شکنجه های قرون وسطایی و استالینی و ایجاد خفقان و سانسور روزنامه ها... و زندانی کردن عقلا و نخبگان جامعه به بهانه های واهی و تحمیل اعترافات به امور خلاف واقع" عمل می کند.

آیت الله منتظری در دوران رهبری آیت الله خمینی قائم مقام رهبر جمهوری اسلامی بود، اما در سال ۱۳۶۸ و در پی اختلافاتی که با آیت الله خمینی پیدا کرد، از این مقام عزل شد.

آقای منتظری که مرجعیت آیت الله خامنه ای رهبر ایران را زیر سوال برده در دوران حکومت وی سال ها تحت حصر خانگی بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: