هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ آذر ۱۱, پنجشنبه

سایت ویکی لیکس انتشار 250 هزار سند محرمانه آمریکا را به کمک شماری از جراید معتبر جهان از دوشنبه گذشته آغاز کرده است


....برغم تلاش رژیم برای بی اهمیت جلوه دادن اسناد منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس، ناظران بر این اعتقادند که تاثیر این اسناد بر افکار و سیاست خارجی جمهوری اسلامی واقعی خواهد بود. نشریه "ملت ما" با اشاره به همین اسناد از جنگی اعلام نشده یاد کرده و همچنین از وضعیت نگران کننده ای که جمهوری اسلامی در آیندۀ نزدیک با آن روبرو خواهد شد.
****

رادیو فرانسه: دولت ایران اسناد منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس را دامی توصیف کرده که توسط سرویس های امنیتی غربی و آمریکایی به منظور ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی پهن شده است. منابع دیپلماتیک معتقدند که برغم تلاش های تهران برای بی اهمیت جلوه داده این اسناد، شکی نیست که مدارک منتشر شده بر افکار و سیاست خارجی ایران تاثیر خواهد گذاشت.در پی انتشار اسناد محرمانۀ وزارت امور خارجۀ آمریکا توسط سایت ویکی لیکس، جمهوری اسلامی ایران امروز از کشورهای همسایه خود خواست که در دام افشاگرهای سایت ویکی لیکس نیافتند. رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران با اظهار این مطلب افزوده است که هدف ویکی لیکس از انتشار این اسناد ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی و منطقه است. رامین مهمانپرست انتشار اسناد هزاران سند محرمانۀ آمریکا را بخشی از توطئۀ پیچیدۀ همین کشور دانسته که، به گمان تهران، در پی نفاق افکنی و دامن زدن به ایران هراسی است. سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران همانند محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران گفته است که "انتشار این اسناد بدون همکاری سرویس های اطلاعاتی غربی، به ویژه آمریکا میّسر نبوده است." رامین مهمانپرست در ادامه افزوده است : همین که وزیر امور خارجۀ آمریکا خانم هیلاری کلینتون تمام توجه خود را در میان این همه اسناد بر مدارک مربوط به پروندۀ اتمی ایران متمرکز می کند سایه ای از تردید بر اصالت این اسناد می افکند. سایت ویکی لیکس انتشار 250 هزار سند محرمانه آمریکا را به کمک شماری از جراید معتبر جهان از دوشنبه گذشته آغاز کرده است و انتشار آنها بسیاری از دولت ها را در تنگنا قرار داده است. در بسیاری از این اسناد کشورهای منطقۀ خاورمیانه و خلیج فارس در گفتگوهای خود با مقامات آمریکایی ضمن ابراز نگرانی از برنامۀ اتمی ایران در غالب موارد خواستار برخورد نظامی آمریکا برای جلوگیری از دست یابی تهران به سلاح اتمی شده اند. در پی انتشار این اسناد سخنگوی کاخ سفید واشنگتن و وزیر امور خارجۀ آمریکا اعلام کردند که این اسناد نشان می دهند که نگرانی از برنامۀ اتمی ایران تنها ویژه آمریکا نیست، بلکه شامل کشورهای جهان در خاورمیانه، در آمریکای شمالی و در اروپا می شود که همگی برنامۀ اتمی ایران را تهدیدی برای امنیت خود و جهان می دانند. نخست وزیر اسرائیل نیز در پی انتشار همین اسناد اعلام کرد که کشورهای عربی منطقه به اندازه اسرائیل نگران از برنامۀ اتمی ایران هستند و بیش از اسرائیل خواستار اقدام نظامی برای متوقف کردن برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی هستند.
برغم تلاش ایران برای بی اهمیت جلوه دادن اسناد منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس، ناظران بر این اعتقادند که تاثیر این اسناد بر افکار و سیاست خارجی جمهوری اسلامی واقعی خواهد بود. یک دیپلمات غربی در تهران در اینباره گفته است : "اسناد ویکی لیکس چیزی را بر ملا نمی کنند و دولت ایران از زمانی طولانی احساسات کشورهای عربی خلیج فارس را نسبت به خود می داند. اما، اینکه شما سند کتبی به دست آورید که بر اساس آن کشورهای همسایه دشمن تان را تشویق به حمله به شما می کنند، این نمی تواند بی تاثیر بماند." همین دیپلمات انتشار این اسناد را در زمان حاضر نامناسب دانسته است، زیرا ایران در هفته های گذشته در تلاش برای بهبود مناسبات تاریخاً متشنج خود با ریاض بوده است. جراید ایران نیز برغم پیروی از دستورات رسمی نتوانسته اند بعضاً نگرانی خود را از محتوای اسناد منتشر شده پنهان کنند. نشریه "ملت ما" با اشاره به همین اسناد از جنگی اعلام نشده یاد کرده و همچنین از وضعیت نگران کننده ای که ایران در آیندۀ نزدیک با آن روبرو خواهد شد. روزنامۀ شرق نیز در همین باره نوشته است که اسناد منتشر شده دشمنی و خصومت عمیق بسیاری از کشورهای عربی را نسبت به ایران و همچنین تعمیق و گسترش شکاف میان تهران و همسایگانش در خلیج فارس را تأئید می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: