هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

نشر دانستنی ها

تصویر گرافیکی نصف انسان نصف شامپانزه. برای اینکه متوجه شباهت انسان با دیگر ایپ‌ها مانند شامپانزه؛ گوریل و اورانگوتان شویم لازم نیست زیست‌شناس باشیم. به جز برخی تفاوت‌ها در اندازه و موی اضافه، اندام‌های ما به وضوح به هم شباهت دارند. البته این شباهت تنها ظاهری نیست. برای نمونه شمپانزه‌ها از ابزار استفاده می‌کنند و استفاده از آنرا به کودکان خود می‌آموزند. آنها سلسله مراتب اجتماعی خاص خود را دارند. و اگرچه نمی‌توانند سخن بگویند ولی قادر به یادگیری زبان اشاره هستند. نیاکان مشترک ما و آنها چیزی در حدود ۶ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده‌اند و کم‌کم از هم منشعب شده‌اند. مواد ژنتیکی انسان و شامپانزه تنها چند درصد با هم اختلاف دارد.

هدف پروژه: ۱. سایت فرگشت ۲. صفحه فیس‌بوک فرگشت ۳. کانال علمی فرگشت، بالابردن سطح آگاهی عمومی نسبت به دانش فرگشت (تکامل) [Evolution] و زمینه‌های مرتبط با آن است. از آنجاییکه در وب فارسی کمتر به این موضوع جالب و شگفت انگیز پرداخته شده، سعی می‌شود تا حد توان در این  وبلاگ مطالب علمی در این رابطه تولید و گردآوری شوند.
facebookwordpressyoutube
شعار ما: «بیشتر بدانیم»
توضیحات: این وب‌نوشت، کانال یوتیوب، و صفحۀ فیس‌بوک متناظر آن، با توجه به کمبود منابع کافی با هدف پیشبرد و ارائۀ ساده و منسجم مطالب مرتبط با دانش زیست‌شناسی فرگشتی (Evolutionary biology) احداث گردیده است. نگاه این پروژه نسبت به پدیدۀ فرگشت زیستی، صرفاً یک نگاه علمی، مبتنی بر روش علمی و مدارک تجربی است. پرداختن به دفاع یا رد باورهای عقیدتی موضوع اصلی این پروژۀ علمی نمی‌باشد، مگر در حالتی که باور خاصی با هدف تخریب دانش وارد عمل شود؛ به مانند باور خلقت‌گرایی (Creationism) و آفرینش هوشمند (Intelligent Design) که مخالف مدارک علمی هستند، و به هر دلیل به تحریف و دشمنی با علم می‌پردازند.
تاریخچه: پروژه فرگشت در ۲۰۰ امین سالروز تولد چارلز داروین به مناسبت سال داروین (۲۰۰۹) آغاز به کار نمود:
DarwinIran[می‌توانید از این لوگو در سایدبار وبلاگ خود استفاده کنید!]
سال ۲۰۰۹ میلادی سال داروین است و از دو جهت حائز اهمیت:
یک. ۲۰۰ امین سالگرد تولد چارلز داروین طراح نظریه فرگشت. (روز داروین)
دو. ۱۵۰ امین سالگرد انتشار نظریه او در کتاب منشا گونه‌ها. (روز فرگشت)
سال ۲۰۰۹ «سال داروین» کاشف فرگشت است. در این سال برنامه‌های متنوعی در اقسا نقاط جهان اجرا می‌شود. مراکز علمی و دانشگاه‌های بزرگ جهان برنامه‌های ویژه‌ای برای روز داروین و روز فرگشت در نظر گرفته‌اند. متاسفانه این پدیده در ایران کمتر شناخته شده است. چه نیک است که دوستان علاقمند هر کدام در حد توان کمکی برای بهبود و ارتقا سطح علمی جامعه در این زمینه داشته باشند.
پس از پایان سال جهانی داروین، فرگشت همچنان به تولید مقالات و ویدیوهای علمی ادامه می‌دهد. این وبلاگ علمی گروهی توسط چند داوطلب اداره می‌شود و علاقمند به گسترش همکاری‌هاست.   فرخ فرپژوه، بردیا آزاداندیش و داریوش رهازاد و چند علاقمند دیگر از همکاران سایت هستند. لطفا در صورت داشتن هر گونه پیشنهاد یا انتقاد، یا علاقه به همکاری به برگ تماس مراجعه فرمایید. با سپاس.

هیچ نظری موجود نیست: