هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

روغن زيتون خوب را از کجا بشناسيم؟



هميشه شنيده ايم که مصرف روغن زيتون موجب کاهش سکته هاي قلبي و مغزي مي شود. آيا يافته هاي جديدي درباره مزيت هاي مصرف آن به دست آمده است؟
بله. جديدترين پژوهش ها نشان مي دهد که افزودن مقادير زيادي روغن زيتون به رژيم غذايي در برابر آسيب سلولي كه مي تواند به سرطان منجر شود، اثر محافظتي دارد.
در عين حال، روغن زيتون حاوي اسيدهاي چرب از جمله اسيد اولئيک، اسيد پالميتيک، اسيد لينولئيک (اسيد چرب امگا-3) و مقدار بسيار اندکي اسيد لينولنيک (اسيد چرب امگا-3) و مواد آنتي اکسيدان، کاروتنوئيدها و ويتامين هاي A و E است که مصرف آن همواره توصيه مي شود.
چگونه يک روغن زيتون مرغوب انتخاب کنيم؟براي انتخاب روغن مرغوب، بهتر است اول آن را ببوييد.
روغن زيتون خوب بايد بوي زيتون يا سبزي يا سيب بدهد که مربوط به نوع زيتون يا زمان برداشت آن است.
اگر بوي فلزي احساس کرديد، بدانيد که روغن، نامرغوب يا فاسد است.
مرحله بعدي، چشيدن روغن است.
براي اين کار طوري روغن را روي زبان بريزيد که سقف دهان را نپوشاند. مزه روغن نامرغوب روي زبان به کندي پخش مي شود.
برخي روغن هاي خوب در عقب دهان مزه تندي ايجاد مي کند که نشانه برداشت زيتون نارس است و با افزايش رسيدگي، مقدار تندي آن کاهش مي يابد.

فراموش نکنيد رنگ روغن زيتون معيار مناسبي براي تعيين کيفيت روغن نيست زيرا به راحتي مي توان در آن تقلب کرد.
به علاوه هر نوع زيتون، رنگ مخصوص خود را دارد و يا حتي اگر مقدار برگ هاي آن همراه دانه زياد باشد، رنگ روغن حاصل را تغيير مي دهد.
در عين حال، گاهي فروشندگان شيشه هاي روغن زيتون را در پشت ويترين يا در قفسه در معرض نور قرار مي دهند و بدون آنکه توجه داشته باشند همه خواص اين روغن مفيد را از آن مي گيرند زيرا نور موجب از بين رفتن بسياري از مواد آنتي اکسيدان موجود در روغن زيتون مي شود که براي مقابله با امراض و بيماري ها لازم است.
از مصرف روغن هايي که در ظروف شفاف و در معرض نور و حرارت نگهداري شده، خودداري کنيد و در منزل آن را در جاي خشک و خنک و تاريک قرار دهيد.
در ظرف را بلافاصله بعد از مصرف ببنديد زيرا روغن زيتون به سرعت بو و مزه غذاهاي مختلف را به خود مي گيرد و در اثر تماس با اکسيژن هوا فاسد مي شود.
براي نگهداري روغن، ظروف سراميکي يا پلاستيکي تيره بهتر از ظروف پلي اتيلني شفاف هستند.
در عين حال، اين روغن را در شرايط مناسب مي توان 120 تا 190 روز نگهداري کرد.

هیچ نظری موجود نیست: