هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ آذر ۲۲, دوشنبه

پیشاپیش سال نو مسیحی برهموطنان مسیحی مبارکباد


رسم و آیین ایام کریسمس




25 آذر, ۸۹رسم و آیین ایام کریسمس
صبح روز ۲۵ دسامبر  افراد خانواده و ایمانداران، در کلیسا گردهم می آیند تا با یکدیگر سرود بخوانند و دعا کنند، و همچنین داستان تولد مسیح بروایت انجیل را قرائت کرده و  به آن گوش فرا بدهند.
در این روز فرخنده کودکان در کلیسا نقش مهمی دارند. سرودهای کودکانه  مخصوص به کریسمس را با یکدیگر همسرایی می کنند و یک نمایش زیبا نیز اجرا میکنند که داستان واقعه شب مقدس می باشد.
بعد از کلیسا ایما نداران به منزل می روند و ناهار مربوط به جشن روز کریسمس را در کنار یکدیگر صرف میکنند و تولد منجی را با شادی و سرود و سرگرمی های دسته جمعی تکمیل میکنند.
قدیس فرانسیس آسیزی اهل شهرآسیزی واقع در ایتالیا، در شب مقدس سال ۱۲۲۳،  از برادران مسیحی خود دعوت کرد که به همراه حیواناتی که در واقعه شب مقدس بودند، رویداد تولد مسیح در بیت لحم را تا حد امکان به واقعیت نزدیک کرده، و این رویداد را در جنگل Greccio، به صورت زنده به نمایش بگذارند، این اولین ماکت آخور تولد مسیح ( Krippe) با نمادی زنده بود. از آنجا برقراری ماکت آخور به سرعت در همه جا توسعه یافت. و امروزه نیز بازدید و تعمق در آن، در کلیساها و منازل مورد توجه و علاقه بسیاری از کودکان است. برقراری یک ماکت ما را وادار می کند که در پدیده تولد مسیح در انجیل تأمل کرده و قوه تجسم خود را قوت دهیم  تا دراین ایام کریسمس واقعه تولد خداوند مان را به یاد آوریم.
این روزها چنان هزینه های گزافی در ایام کریسمس؛ برای خرج مهمانیها، شب نشینی ها و پارتی های مختص به آن می شود که گویی فراموش شده  تمام این ماجرای کریسمس، ماجرای تولد خداوند ما در آخوری محقر است که همواره ساده زیستی را به مردم تعلیم می داده و ثروت اندوزی و روش دنیا را توبیخ میکرد.
درخت کریسمس بعنوان درختی حیاتی است که حتی در فصل زمستان نیز سبز و خرم است. این درخت نشانه امیدی است که در کودک متولد شده در بیت لحم، به ما داده شده است.
تزئینات روی درخت، مثل سیبها، گردوها، شیرینیها و ستاره های تزئینی و شمعهای نورانی، همگی سمبل زندگی و حیات میباشند. هدیه هایی که در زیر درخت در این ایام تهیه می شود و اعضای خانواده به یکدیگر تقدیم میکنند نمایانگر هدایایی است که آن سه مجوسی در روز تولد خداوندمان به او هدیه کردند و امروزه این هدیه دادن به یکدیگر احساس بسیار لذت بخشی را در سالروز تولد منجی به هر مسیحی انتقال میدهد.
اما امروزه با کمال تأسف باید گفت که درخت کریسمس نه بعنوان درخت حیات، بلکه بعنوان درختی تزئینی بکار برده می شود ‏به طوریکه این روزها بسیاری از اقوام غیر مسیحی، بدون آنکه علت وجودی و اصلی درخت کریسمس را درک کنند و حتی با اینکه اصلا شناختی از عیسای خداوند و تولد او داشته باشند، از این درخت برای تزیین منزل یا محیط کار خود در ایام کریسمس استفاده میکنند و حتی به یکدیگر هدیه میدهند.
ما مسیحیان، امروزه باید دوباره ارزش و معنای مسیحی این درخت را زنده کنیم. معنای واقعی درخت کریسمس زمانی مشخص میگردد که ما را گرد خود جمع ساخته و به تعریف کردن دوباره این واقعه به یکدیگر، سرود خواندن، و دعا کردن وا دارد. وزیباتر آنکه دوستان غیر مسیحی خود را به منزل  دعوت کرده واقعه زیبای تولد منجی را به آنها نیز بازگو کنیم و اهمیت ایام کریسمس را برای آنها شرح دهیم. تا حقیقت انجیل برایشان آشکار شود.
بسیار پسندیده است در این ایام اگر کسانی را می شناسیم که تنها هستند، طرد شده هستند، فقیر و محتاج هستند، خانواده ای ندارند و یا  بیمار هستند را به منزل خود دعوت کرده و با آن سخاوتی که خداوند ما عیسای مسیح از ما انتظار دارد از آنها پذیرایی کنیم و هدیه ای نیز به آنها تقدیم کنیم و از این طریق به آنها محبت کنیم.
در ایام  کریسمس
بچه ها باید احساس کنند که انسان شدن خداوند برای آنان هدیه ای از طرف پدر آسمانی است، و آنان نیز میتوانند این هدیه را به دیگران ارائه دهند. بسیار نیکو است که در این ایام  بچه ها توسط کشیش برکت داده شوند. به بچه ها از همان سنین کم، باید آموزش داد تا در این ایام  هدیه ای به بچه های فقیر بدهند و خوب است این هدیه یکی از اسباب بازیها یا پول قلک خود آنها باشد تا این حس کمک به دیگری بیشتر برایشان واقعی جلوه کند.
در ایام کریسمس به دیدن بزرگترها و مسن تر ها میروند و با این مشارکت زیبای مسیحی، احترام خود را و محبت خود را ابراز میکنند.
چه نیکوست که در ایام کریسمس با شادی قلبی و سرافرازی به پیشواز جشن تولد منجی مان برویم و کدورتها و ناراحتی ها را فراموش کنیم و با دوستان و آشنایان خود آنطور رفتار کنیم که شایسته فرزند خوانده گی باشد که پدر آسمانی با تمامی ضعفها و مشکلاتمان به ارزانی به ما هدیه کرد.
ایام کریسمس از شب۲۴  دسامبر تا۶ ژانویه (سال نوی میلادی) میباشد و میتوان در این روزها مشارکت زیبا با دوستان و دیگر ایمانداران داشت.
دعا: خداوندا پدر آسمانی برای اینکه فرزند یگانه خود را به ما هدیه کردی از تو متشکریم و تو را می پرستیم. ای پسر خدا که کلام حقیقی خدایی که برای نجات ما همچون کودکی آسیب پذیر به جهان تاریک ما قدم گذاشتی تو را می پرستیم و از تو ای روح القدس که خداوند و حیات بخش جان مایی می طلبیم که این نوزاد مقدس در درون هریک از ما متولد شود و حیات الهی را چنانکه در تولدش به این جهان آورد در قلب ما تازه و شعله ور سازد

هیچ نظری موجود نیست: