هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ دی ۲۴, سه‌شنبه

ا ابلاغ قانونى از سوي رئيس‌‏جمهور؛
تردد وسايل نقليه با ظرفيت 4 نفر در قلمرو ايران و افغانستان مجاز شد 1387/10/24-09:12

تهران- خبرگزاري كار ايران
رئيس‌‏جمهور قانون پروتكل اصلاحى موافقتنامه حمل و نقل بين‌المللى جاده‌اى كالا و مسافر بين ايران و افغانستان را كه در مجلس شوراى اسلامى تصويب و به تاييد شوراى نگهبان رسيده است را جهت اجرا ابلاغ كرد.
به گزارش "ايلنا"، بر اساس ماده واحده اين قانون، لايحه پروتكل اصلاحى موافقتنامه حمل و نقل بين‌المللى جاده‌اى كالا و مسافر بين دو كشور كه در تاريخ چهارم آذرماه 1386 هجرى شمسى به امضاء طرفين متعاهد رسيده ، مشتمل بر دو بند است كه با اصلاح اين دو بند در اين موافقتنامه اجازه مبادله اسناد آن داده مي‌شود.
بر اين اساس، قانون پروتكل اصلاحى موافقتنامه حمل و نقل بين‌المللى جاده‌اى كالا و مسافر بين ايران و افغانستان شامل دو بند اصلاحى است كه بر اساس اين دو بند در جزء "الف" بند(2) ماده(1) موافقتنامه، عبارت 9 نفر به 4 نفر اصلاح و در بند ديگر اينكه پروتكل حاضر طبق ماده (15) موافقتنامه لازم‌الاجرا و جز لاينفك موافقتنامه محسوب مى‌‏شود.
گفتنى است براساس موافقتنامه حمل ونقل بين‌المللى جاده‌اى كالا و مسافر بين ايران و افعانستان، وسايل نقليه عمومى مسافربرى دو كشور فقط با ظرفيت بيش از 9 نفر مجاز به ورود به قلمرو طرفين بودند كه تردد وسايل نقليه سوارى كرايه با ظرفيت كمتر از 9 نفر بين دو كشور غير ممكن بود كه با ابلاغ اين قانون زمينه عبور و مرور وسايل نقليه سوارى با ظرفيت 4 نفر در قلمرو دو كشور فراهم مي‌شود.
با عملياتى شدن اين پروتكل، براى نخستين بار در تاريخ همكاري‌هاى حمل ونقل جاده‌اى ايران و دولت‌هاى خارجي، خطوط سوارى كرايه پلاك عمومى اين دو كشور به قلمرو يكديگر تردد خواهند كرد كه اين امر زمينه اشتغال ده‌ها نفر از اتباع دو كشور و نيز تردد سريع تجار ايران و افغانى به كشور مقابل را فراهم مي‌كند.
پروتكل اصلاحى يادشده درباره راه‌اندازى خطوط سوارى كرايه پلاك عمومى بين دو كشور و اصلاح ظرفيت وسايل نقليه مسافربرى از 9 نفر به 4 نفر ابتدا به تصويب كميسيون امور زيربنايى و محيط زيست هيات دولت رسيده بود كه پس از تصويب در دولت به عنوان لايحه تقديم مجلس شده بود

هیچ نظری موجود نیست: