هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۷ دی ۲۱, شنبه

شيپور استعمار و اهداف آن كه عقلا دانند

تلویزیون فارسی بی بی سی ۲۵ دی آغاز به کار می‌کند

سرویس جهانی بی بی سی اعلام کرد که شبکه تلویزیونی فارسی زبان خود را در روز چهارشنبه ۲۵ دی ماه (۱۴ ژانویه) راه اندازی می کند.

برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی روزانه به مدت هشت ساعت از ۱۷ بعد از ظهر تا یک نیمه شب به وقت تهران (۱۳:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به وقت گرینویچ) و از ۱۸ به وقت کابل از استودیوهای بی بی سی در لندن پخش می شود.

به گفته مدیران تلویزیون بی بی سی فارسی، هرچند خبر، قلب تلویزیون فارسی بی بی سی است، اما این شبکه برنامه هايی تازه، متنوع و تحليلی نیز پخش می کند.

گفتگو با بهروز آفاق، رئیس بخش آسیای سرویس جهانی بی بی سی

نایجل چپمن، رئیس سرویس جهانی بی بی سی، تولد این شبکه جدید را به فال نیک گرفت و گفت: "راه اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی، رویدادی بسیار مهم برای بی بی سی و برای مخاطبان منطقه است. این شبکه با استفاده از قدرت تلویزیون، دنیا را به بینندگان خود عرضه می کند و بدین ترتیب نیازهای مخاطبانی را برآورده می کند که به ما می گویند می خواهند به سرویس های با کیفیت خبری و اطلاع رسانی بی بی سی بیشتر دسترسی داشته باشند."

به گفته آقای چپمن، بی بی سی می خواهد این شبکه تلویزیونی معیارهای تازه ای را در عرصه پخش برنامه های تلویزیونی به زبان فارسی برجا بگذارد.

قرار است تلویزیون فارسی بی بی سی بر پيشينه برجسته بی بی سی در عرصه پخش برنامه های رادیویی فارسی زبان سرویس جهانی استوار شود.

بهروز آفاق، رئیس منطقه آسیای سرویس جهانی بی بی سی می گوید: "پاسخگويی به نیازها و دغدغه های مخاطبان، محور اصلی کار سرويس چند رسانه ای بی بی سی فارسی است. بی بی سی فارسی، سبکی معاصر دارد و اصول خبرنگاری اش مستقل و نافذ است."

تلویزیون فارسی بی بی سی از منابع بی مانند بی بی سی برای گردآوری اخبار در سراسر جهان، شامل بیش از دو هزار خبرنگار در بیش از ۷۰ دفتر خبری در دنیا بهره می گیرد و از گزارش شاهدان و تحليلهای کارشناسان استفاده می کند.

برای پوشش دقیق تر اخبار و تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، خبرنگاران تلویزیون فارسی بی بی سی در نقاط مهم دنیا همانند بیروت، دوشنبه، اسلام آباد، استانبول، بیت المقدس، کابل و واشنگتن بصورت دایم مستقر شده اند.

خبرنگاران و تهیه کنندگان تلویزیون فارسی بی بی سی، در کنار همکاران خود در رادیو و وب سایت، می کوشند اخبار، اطلاعات، گزارش ها و تحليل های دقیق، بی طرف، مستقل و متوازن را از منظری جهانی به مخاطبان عرضه کنند. آنها موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مهم برای طيف گسترده مخاطبان خود را پوشش می دهند.

برنامه هفتگی مخصوص جوانان و نیز برنامه های موسیقی، هنری و فرهنگی، علمی، فن آوری و ورزشی و معرفی بهترين مستند سازان ايران، افغانستان و تاجيکستان از جمله برنامه های تلويزيون فارسی بی بی سی است.

تلویزیون فارسی بی بی سی همچنین برنامه های بحث و مناظره چند رسانه ای پخش می کند تا دامنه گسترده ای از نظرات مخاطبان را در مشارکت با سرویس های معتبر و قابل اعتماد رادیویی و اینترنتی بی بی سی فارسی بازتاب دهد.

بهروز آفاق می گوید: "شمار مخاطبان بی بی سی بی همتا است. بی بی سی ۶۸ سال است که به زبان فارسی برای ایران، پاکستان، تاجیکستان، افغانستان و کشورهای حاشيه خلیج فارس برنامه پخش می کند. بی بی سی مخاطبان فراوانی در منطقه دارد و معتبر است."

تحقیقات مستقل نشان می دهد مخاطبان کنونی بی بی سی فارسی معتقدند این سرویس ارائه دهنده قابل اعتمادترین، بی طرف ترین و عینی ترین اخبار بین المللی رادیویی در دنیای فارسی زبانان است و به خاطر کیفیت برنامه هایش شهرت دارد.

این شبکه به صورت رایگان از طریق ماهواره (هات برد و تل استار ۱۲)، تلویزیون کابلی و نیز آنلاین از طریق سایت bbcpersian.com قابل دریافت است.

شیوه دریافت تلویزیون فارسی بی بی سی

تلویزیون فارسی بی بی سی که هفته آينده راه اندازی خواهد شد، از طریق دو ماهواره قابل دریافت است:

تله استار 12، با زاویه آنتن 15 درجه غربی و یا هات برد با زاویه 13 درجه شرقی.

تلویزیون فارسی بی بی سی در بیشتر قسمت های قاره اروپا، شرق مدیترانه و شمال ایران با آنتن بشقابی به قطر کمتر از یک متر قابل دریافت است. در جنوب ایران باید آنتن بشقابی بزرگتری داشته باشید و ماهواره تله استار احتمالا تصویر بهتری ارائه می دهد.

در صورتی که آنتن و رسیور را نصب کرده باشید، باید به منوی مربوط به قسمت اضافه کردن کانال بروید. در بیشتر موارد تلویزیون فارسی بی بی سی به طور خودکار پیدا می شود که در فهرست کانال های به عنوان BBC Persian نمایش داده می شود. باید کمی شکیبا باشید چون ا ین کار چند دقیقه ای طول می کشد.

اگر رسیور شما به طور خودکار کانال بی بی سی را پیدا نکرد می توانید خودتان مشخصات زیر را وارد کنید:

"تلویزیون فارسی بی بی سی: پنجره ای تازه به دنیا"

بهروز آفاق، رئیس منطقه آسیا در سرویس جهانی بی بی سی، مسئول راه اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی است.

او مسئوليت شبکه های رادیویی و تلویزیونی و سرویس های چندرسانه ای بی بی سی به زبان های آذری، اردو، ازبکی، اندونزیایی ، برمه ای، بنگالی، پشتو، تاميل، چینی، سريلانکايی، فارسی، قرقيزی و هندی را بر عهده دارد.

بهروز آفاق در آوریل 2006 به ریاست منطقه آسیای سرویس جهانی بی بی سی رسيد؛ بخشی که برخی از خبرسازترین کشورهای دنیا را در خود جا داده است.

یکی از اولویت های او راه اندازی یک تلویزیون فارسی زبان برای میلیون ها شهروند ایرانی، افغان و تاجیک بود. گفت وگویی که در زیر می خوانید همزمان با اعلام زمان راه اندازی این تلویزیون انجام شده است.

هدف از راه اندازی شبکه ای خاص برای فارسی زبانان چیست؟

زبان فارسی در بی بی سی خیلی اهمیت دارد. اول به اين دلیل که ما یک صد میلیون فارسی زبان در دنیا داریم. بعلاوه برنامه های رادیو فارسی بی بی سی سالیان سال است که در ایران، افغانستان و تاجیکستان شنوندگان زیادی دارد. وبسایت فارسی بی بی سی نیز خوانندگان فراوانی دارد، ولی در حال حاضر مخاطبان ما به خصوص در ایران توجه خود را از رادیو به تلویزیون متمرکز کرده اند و مانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا، تلویزیون رسانه اصلی مردم بخصوص برای خبر شده است.

برای همین ما می خواهیم در مناطق مهم برای بی بی سی در کنار رادیو و وبسایت، تلویزیون نیز داشته باشیم و تلویزیون فارسی یکی از آنهاست. ما پیشتر تلویزیون عربی بی بی سی را راه اندازی کردیم و مایلیم که تلویزیون اردو و هندی داشته باشیم، ولی تلویزیون فارسی از اولویت های اصلی ما بوده که حالا امکان راه اندازی آن فراهم شده است.

تلویزیون فارسی بی بی سی چه نوع برنامه هایی دارد؟

البته اساس برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی خبر خواهد بود، ولی در کنار خبر، برنامه های متنوع زیادی داریم، مانند مجله های هنری، فرهنگی، علمی و مستند.

ما بعضی از بهترین مستندهای آموزشی و سرگرم کننده بی بی سی را با دوبله یا زیرنویس فارسی پخش خواهیم کرد و آثار مستندسازان ایرانی، افغان و تاجیک را به نمایش می گذاریم.

برنامه ای تعاملی به نام "نوبت شما" داریم که هر روز مخاطبان ما می توانند در آن شرکت کنند و نظرات خود درباره موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را بیان کنند.

برنامه های مخصوص جوانان داریم و اصولا رنگ و بوی تلویزیون فارسی بی بی سی، جوان است برای این که مخاطبان ما چه در ایران و چه در افغانستان و تاجیکستان یک نسل تازه هستند و این گروه سنی به رسانه تلویزیون بیشتر توجه دارد.

شما گفتید تلویزیون فارسی بی بی سی برای یک صد میلیون فارسی زبان طراحی شده، ولی عمده این گروه در ایران هستند و بی بی سی فارسی نتوانسته در تهران حضور داشته باشد. برای مقابله با این چالش چه برنامه هایی دارید؟

بله، مقامات ایران به ما اجازه نداده اند در ایران خبرنگار فارسی زبان داشته باشیم، ولی بی بی سی انگلیسی در آنجا دفتر دارد. ما خیلی مایل بودیم که این امکان به ما داده بشود ولی هنوز چنین امکانی داده نشده است.

مسلما این یک کمبود برای ماست، ولی برنامه های خبر بی بی سی فارسی، عمدتا اخبار جهان است. البته با نگاه خاص به ایران و افغانستان و منطقه. ولی این امکان وجود دارد که ما گهگاه با مردم و کارشناسان در ایران مصاحبه کنیم. با این حال، در پرداختن به مسائل ایران ما همچنان نگاهی عمیق و تحلیلی خواهیم داشت.

فکر می کنید مقامات ایران با راه اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی واکنشی نشان بدهند؟

من نمی توانم پیش بینی کنم که آنها چه واکنشی نشان خواهند داد، ولی وقتی با آنها تماس گرفتیم که اجازه دهند در تهران دفتر داشته باشیم، به ما اجازه ندادند. بعد اعلامیه وزارت ارشاد بود و اعلامیه سایر مقامات، ولی آنچه می توانم بگویم این است که کار ما بر اساس معیارهای بین المللی خبر و سنت کار بی بی سی خواهد بود که بی طرفی، دقت و انصاف است.

ما نه قصد و غرض سیاسی له یا علیه کسی داریم، نه بدخواه کسی هستیم، نه مقابل کسی هستیم و نه طرفدار کسی. کار ما اطلاع رسانی و رساندن خبر و نظراست و همه دیدگاه ها را پخش می کنیم. خیلی مایل هستیم دیدگاه های مختلف موجود در ایران را پخش کنیم.

در ایران یک دیدگاه واحد وجود ندارد، یعنی بین مقامات نظام هم یک دیدگاه واحد درباره موضوعات وجود ندارد. ما دلمان می خواهد این دیدگاه ها را منعکس بکنیم، چه بهتر که از زبان خودشان باشد، ولی حتی اگر از زبان خودشان هم نباشد، ما نظرگاه های آنها را در برنامه هایمان منعکس خواهیم کرد.

تلویزیون فارسی بی بی سی با هشت ساعت برنامه در روز شروع به کار می کند. آیا مانند تلویزیون عربی بی بی سی برنامه ای برای 24 ساعته کردن این شبکه دارید؟

در حال حاضر توجه ما این است که همین برنامه هشت ساعته را راه اندازی کنیم. هنوز به دراز مدت فکر نکرده ایم. البته خیلی مایلیم که این اتفاق بیافتد.

خیلی از مخاطبان سنتی و باسابقه بی بی سی فارسی، شنوندگان رادیو هستند. برنامه های شما برای رادیو در دوره جدیدی که تلویزیون فارسی راه اندازی می شود، چیست؟

برنامه های رادیویی ما به قوت خود باقی است. شما می دانید که برنامه های رادیویی ما حدود ده میلیون شنونده در ایران و افغانستان دارد.

من حدس می زنم بخاطر حضور تلویزیون، بینندگان جدید تلویزیون که قبلا به رادیو گوش نمی کردند، بیشتر از نسل تازه فارسی زبان ها، متوجه رادیو ما نیز خواهند شد و چه بسا شنوندگان رادیو ما افزایش بیابد.

بعلاوه بخاطر تلویزیون ما این امکان را داریم که در جاهای بیشتری خبرنگار داشته باشیم. ما همیشه در کابل خبرنگار داشته ایم ولی حالا در آنجا خبرنگار تلویزیون هم داریم.

ما اکنون برای اولین بار در بیروت، بیت المقدس و استانبول خبرنگار دایم داریم. در دفتر واشنگتن خبرنگارهای ما تقویت خواهند شد. همچنین تعداد خبرنگاران ما در لندن بیشتر خواهد شد و اینها نه تنها برای تلویزیون، بلکه برای رادیو و وب سایت هم مطلب تهیه خواهند کرد.

از یک نگاه، آمدن تلویزیون، کار رادیو و وب سایت ما را تسهیل خواهد کرد.

شما مسئولیت هدایت این پروژه را برعهده داشتید. از نظر تجربه شخصی، هدایت این همه آدم در لندن و شهرهای مختلف جهان چطور بود؟

تجربه بسیار بسیار جذاب و جالبی است، البته کار خیلی زیاد و سنگینی است.

اما مهم ترین چیزی که به همه دست اندرکاران این پروژه انرژی می دهد، استعداد و سرزندگی این خبرنگاران و تهیه کنندگان است که از ایران، افغانستان و جاهای دیگر آمده اند.

امیدواریم نتیجه آن، تلویزیونی باشد با بهترین معیارهای بین المللی و در عین حال یک تلویزیون سرزنده و جوان و صمیمی باشد که چهره تازه ای و لحنی ساده و بی تکلف دارد. اميدواريم اين تلويزيون واقعا پنجره ای باشد برای نگاه کردن به بقیه دنیا.

هیچ نظری موجود نیست: