هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ مهر ۲۹, پنجشنبه

پس از سی سال حاضر نیستید اعتراف دیگران در مورد خوش خدمتی نکردن شاه و غلام بودن خودرا از زبان دیگران بشنویداینچنین وانمود کنید که کسینجر دیکته کرده دوسال قبل که شما نفتکشهای ایران و اروپا را مدتها نفت ذخیره ودر اقیانوس آرام یکدفعه وارد بازار و قیمت156 دلار را به 50 دلار آوردید غلامی بودن ودیکته ناغلط نوشتنن بر عمرحکومت ننگینتان افزودید بر همگان آشکار تا جاییکه در روزنامه خراسان اشاره بآن شد


اعتراف زكي يماني پس از سه دهه؛
ایران و آمریکا، عامل اصلی افزایش قیمت در آن سال بودند
«زکی یمانی»، از چهره های پر رمز و راز نفتی جهان در قرن گذشته بوده است. او در حالی که 29 سال سن داشت، اختیار ذخایر بزرگ نفت عربستان را بين سال هاي 1962 تا 1968 ميلادي از «خالد بن عبدالعزیز»، پادشاه اسبق عربستان دریافت کرد و با تولید حداکثری، پایه های اقتصاد نفتی عربستان را طراحی و در مدت حدود سی سال، عربستان را به عنوان بزرگترين کارتل نفتی جهان معرفی کرد.
سرويس بين الملل ـ «زکی یمانی» 77  ساله که بیش از سی سال وزیر نفت عربستان بود، در گفت وگوي اخير خود با برنامه خبری «سی.ان.ان»، به نام «بازارهای خاورمیانه» فاش کرد که در سال 1973 ميلادي، شاه ایران با هماهنگی «هنری کسینجر»، وزیر امور خارجه آمریکا موجب گران شدن قیمت پایه نفت خاورمیانه شد و کشورهای همسایه را در موضع انفعال گذارد.

به گزارش «تابناك»، وي از ورود غیر محسوس انگلیس و روسیه در آن مقطع زمانی در بازار نفت نیز پرده برداشت و افزود: این دو کشور، تلاش کردند، معادلات را به سود بلوک شرق تغییر دهند؛ اما ایران بازیگری بود که توان نقش آفريني این کشورها در صحنه را از آنها گرفته بود.

یمانی، تحليلي از آینده «اوپک» نیز داد و گفت: اوپک در آينده یک سازمان منفعل و کم تأثیر خواهد بود و کابردش صرفا برای بحث تولید خواهد بود، نه بحث قیمت، زیرا انرژی های جایگزین به بازار وارد شده و در دهه آینده دهه، استفاده از گاز و فرآورده های پتروشیمی با پایه گاز است، نه نفت و مشتقات آن.

او از تولید انرژی هسته ای در ایران نام نبرد، ولی تلویحا گفت: برخی کشورهای منطقه برای رهاسازی خود از اقتصاد نفتی، تلاش های گسترده ای را آغاز کرده اند و پیروز این میدان، کشوری خواهد بود که نفت کمتر تولید کند و توان مانور بر قیمت آن را در بازار آزاد داشته باشد و از انرژی جایگزین به جای نفت استفاده کند؛ این موضوع، فضای روشن آینده کشورهای منطقه است و می توان آینده ای تاریک را برای کشورهایی که روز به روز به اقتصاد نفتی بر پایه تولید بیشتر متکی هستند، متصور بود.

«زکی یمانی»، از چهره های پر رمز و راز نفتی جهان در قرن گذشته بوده است. او در حالی که 29 سال داشت، اختیار ذخایر بزرگ نفت عربستان را بين سال هاي 1962 تا 1968 ميلادي از «خالد بن عبدالعزیز»، پادشاه اسبق عربستان دریافت کرد و با تولید حداکثری، پایه های اقتصاد نفتی عربستان را طراحی و در مدت نزدیک سی سال، عربستان را به عنوان بزرگترين کارتل نفتی جهان معرفی کرد.

موضوع ديگري كه از يماني، چهره اي متفاوت در ميان شاهزاده هاي سعودي ساخته، اظهارات چند سال پيش او درباره صدام و تقبيح وي بود.

وي صدام را به گونه اي عامل آمريكا معرفي كرده و او را مقصر اصلي تنش هاي منطقه دانسته بود.

يماني پس از درگذشت خالد، مورد غضب «فهد بن عبدالعزیر» قرار گرفت و از میدان سیاسی عربستان و نفتی جهان کنار گذاشته شد.

هیچ نظری موجود نیست: