هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ مهر ۱۱, یکشنبه

باز هم ناگفته هایی از شرکت نفت وگاز

عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با «تابناک»:
اداره شرکتهای وزارت نفت از دستش خارج شده است!
30 سال از مهلت ارائه اساسنامه شرکت نفت می گذرد و دولت‌ها به بهانه‌های مختلف از ارائه آن به مجلس سر باز زده‌اند. بالاخره باید تکلیف نظارت بر این انفال مشخص شود. نمی گوییم که شرکت نفت کار غیر اصولی انجام می دهد، اما شرکت نفت باید زیر نظر وزارت نفت باشد، در حالیکه حقوق وزیر نفت را هم شرکت نفت می دهد/ قانون مشخص است و مجلس نیز اصرار بر اجرای قانون دارد و باید در این مورد تعیین تکلیف شود/ وزارت نفت در کارهای خود باید شفافیت کافی داشته باشد.
سیروس سازدار، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی درباره لزوم تدوین اساسنامه شرکت ملی نفت ایران، گفت: شورای انقلاب وزارت نفت را مکلف کرد ظرف 6 ماه اساسنامه شرکت‌های تابعه خود را به مجلس ارائه دهد که تا کنون انجام نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس مجلس «تابناک» با بیان این مطلب اظهار داشت: پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی فلسفه اداره کشور نسبت به گذشته تغییر کرد. نفت جزء انفال شد و حاکمیت باید آن را کنترل کند.

وی افزود: وزارت نفت چه از نظر صیانتی و چه از نظر حفاظت محیط زیست و امثال آن، باید بر شرکت‌های تابعه خود نظارت کند. متولی برداشت از مخازن نفت و گاز وزارت نفت است و این وزارت از طرف حاکمیت باید این کار را انجام دهد و شرکت‌های تابعه شرکت نفت نیز باید مجوز کارهای خود را از وزارت بگیرند؛ در حالی که اکنون شرکت‌های تابعه وزارت نفت مقررات و قوانین خاص خود را دارند و اداره آنها از دست وزارت نفت خارج شده و مجلس موظف است که بر اجرای قانون نظارت کند.

وی خاطر نشان کرد: 30 سال از مهلت ارائه اساسنامه شرکت نفت می گذرد و دولت‌ها به بهانه‌های مختلف از ارائه آن به مجلس سر باز زده‌اند. بالاخره باید تکلیف نظارت بر این انفال مشخص شود. نمی گوییم که شرکت نفت کار غیر اصولی انجام می دهد، اما شرکت نفت باید زیر نظر وزارت نفت باشد، در حالی که حقوق وزیر نفت را هم شرکت نفت می دهد.

نماینده مرند ادامه داد: دست شرکت نفت در استفاده از میادین باز است و آن‌طور که باید از این منابع صیانتی برداشت نمی شود. نظارت بر برداشت صیانتی بر عهده وزارت نفت است. متاسفانه شرکت نفت این کار را انجام نمی دهد و برخی از مخازن در شرایط مناسبی به سر نمی برند. اگر شرایط اینگونه به پیش رود، مخازن کاربری خود را از دست خواهند داد.

وی تاکید کرد: قانون مشخص است و مجلس نیز اصرار بر اجرای قانون دارد و باید در این مورد تعیین تکلیف شود. وزارت نفت در کارهای خود باید شفافیت کافی داشته باشد.
این عضو کمیسیون انرژی با بیان این نکته که مدیریت در کشور ما بسیار حساس است و نباید کاری کرد که جایگاه مدیریت  تضعیف شود، گفت: مدیریت حاکم بر شرکت ملی گاز ایران مدیریت ضعیفی است که معمولا از بیرون این شرکت آمده‌اند و نمی‌توانند متخصصین شرکت را سازماندهی کنند. متخصصین خوبی در این شرکت وجود دارد که اکثرا بیکار شده‌اند و یا مشغول کارهای فرعی هستند.

وی گفت: متاسفانه کارهای بزرگ را به افرادی با ظرفیت محدود داده اند و کارهای کوچک را به افراد بزرگ. البته حوادث رخ داده را بر عهده این مدیران نمی گذارم، اما تا زمانی که کنترل و نگهداری خطوط به درستی انجام نشود مسلم است که حادثه رخ خواهد داد و در این موارد نمی توان ضعف مدیریت را نادیده گرفت. شرکت ملی گاز از متخصصین خالی شده، متخصصین کنار گذاشته شده اند و پرسنل از روحیه بالایی که در گذشته داشتند، برخوردار نیستند. بارها این را به وزیر نفت تذکر داده‌ایم.
وی افزود: شرکت ملی گاز، دستگاه حساسی است و جان هزاران نفر در دست این شرکت است. خطوط انتقال گاز نیاز به مراقبت و نگهداری دارد، نیاز به مدیران زبده‌ای دارد تا امور آن را اداره کنند، اما متاسفانه شرکت ملی گاز فعلی از مدیریت ضعیفی برخوردار است و زیرمجموعه‌ها را به کار نمی گیرد. بین متخصصین شرکت گاز و مدیریت آن فاصله افتاده است و تا زمانی که این فاصله جبران نشود کاری از پیش نخواهد رفت. اخطارها و تذکرات نیز کارساز نبوده اند.

این نماینده مجلس گفت: الان که شبکه‌های انتقال گاز کشور جوان است، کمتر مشکل داریم، اما این خطوط در آینده نیاز به نگهداری و کنترل بیشتری دارد. می توان گفت که متخصص کشی در شرکت ملی گاز به راه افتاده است و در آینده مشکلاتی بیشتر از این خواهیم داشت و امیدوارم تا دیر نشده مدیران و مسئولان به خود بیایند و در کارهای کارشناسی از سیاست کاری ورابطه گرایی فامیلی استفاده نکنند.

وی مدعی شد که در شرکت ملی گاز  فعلا مدیریت فامیلی مستقر است، درباره برخی اظهارات که وی را دارای موضع نسبت به مسولان شرکت گاز دانسته اند، گفت: چگونه می توانم موضع شخصی داشته باشم؟ من 26 سال در شرکت گاز کار کرده‌ام وچون متخصص این کار هستم و اطلاعات کافی از آن دارم اعتراض می کنم. آیا سوالاتی که از وزیر پرسیدم، غیر تخصصی‌اند؟ آیا فکر می کنند من با این جوسازی ها ساکت خواهم شد؟ من به وظیفه نمایندگی خود عمل خواهم کرد.از 290 نماینده یک نفر از وزارت نفت به مجلس آمده است.

وی در ادامه گفت: وقتی آقایان در مخازن مشترک تزریق گاز می کنند انتظار دارند ساکت باشم؟ اینها که گاز ترش را به همراه میعانات حمل می کنند و جان مردم را به خطر می اندازند، انتظاردارند ساکت باشم؟و و و و ......

هیچ نظری موجود نیست: